mensen die wel héél erg dik zijn...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

mensen die wel héél erg dik zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 01:09

Ten eerste: ik wil met dit topic géén oordeel uitspreken, ik wil niemand kwetsen of beledigen op wat voor manier dan ook, ik ben gewoon oprecht nieuwsgierig naar het hoe en wat.
Ten tweede: ik heb het niet over 100+ personen, zelfs niet over 150+ personen, maar over de 250+ of zelfs 300+ personen, mensen met zo'n ernstig overgewicht dat ze amper nog iets zelfstandig kunnen, en in ernstig levensgevaar zijn.

Naar aanleiding van een documentaire, vraag ik me af hoe het kan dat iemand zoveel kilo's "verzamelt". Je wordt toch niet plots wakker in zo'n lichaam? Daar moet toch een hele geschiedenis aan lichamelijke en mentale problemen aan vooraf gaan? Verder kan ik me ook niet voorstellen dat iemand enkel en alleen door foute eetgewoontes en/of gebrek aan beweging zo zwaar wordt, er moet meer aan de hand zijn. Maar wat precies?

Kan iemand me meer vertellen over de oorzaken hiervan? Eventueel verwijzingen naar artikels of onderzoeken? Eigen ervaringen of ervaringen van mensen in je buurt zijn ook altijd welkom, mag uiteraard per pb.

Voor de duidelijkheid, ik zou graag willen dat dit geen discussietopic wordt waarin mensen worden beledigd of uitgelachen, alsjeblieft, hou het netjes.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:18

Google eens op BED Binge Eating Disorder

Een van de minst bekende eetstoornissen, maar net zo heftig, complex en vooral onbegijpbaar voor omstanders, als anorexia of boulimia. Als je een eetstoonis niet zelf hebt ervaren, weet je niet hoe iemand met een eetstoonis zich voelt, hoe groot de stijd is en hoeveel onbegip en ontwetendheid er nog is in hulpverleningsland.

Daarbij vinden eetstoonissen vaak *in het geheim plaats* en hebben mensen lang een dubbelleven, op het moment dat de eetstoornis uit komt, is dit al zo'n gewoonte, dat dit enkel nog een vicieuze cirkel is, waarmee je niet van de ene op de andere dag uit kan komen. Gedrag kun je eenvoudig veranderen, maar de drang, naar het gedrag is een stuk moeilijker.

malo_kozo

Re: mensen die wel héél erg dik zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:29

Een meisje waar ik vroeger mee omging haar vader was heel erg dik. Kleding kon hij niet eens kopen dat moest gemaakt worden. Hij woog rond de 300 kilo. Werken kon hij niet meer. Hij was vrachtwagenchauffeur maar hij kwam de cabine niet meer in.

De reden ervan was eten. Hoeveel hij ook at het was nooit genoeg. Ken je die hele grote pizza borden? Dus echt die hele grote die je in restaurants krijgt? Daar at hij ( alleen zijn avondeten) al 3 borden van. Dus 3 grote borden peen en uien en bij elk bord een hele rookworst. Half uur na het avondeten was hij alweer bitterballen aan het maken ( hij at het hele pak bitterballen in zijn eentje op). Hij at echt heel erg veel.

Toen ging zijn gezondheid achteruit ( het heeft heel erg lang geduurt voordat het achteruit ging) en heeft hij een hartaanval gehad. Hij werd direct op dieet gezet en hij moest "sporten" normaal sporten kon hij natuurlijk niet dus dat was een beetje bewegen terwijl hij zat.

Het is hem wel gelukt om veel af te vallen. Hij weegt nu rond de 110 kilo en dat is wel een goed gewicht voor hem. Het is ook een grote vent.

Zelf ben ik de afgelopen jaren ook erg veel aangekomen. Van maat 36 heb ik nu maat 44. Ook door eten. Klinkt stom maar ik zie het als omgedraaide anorexia. Ik zie mijzelf niet als dik maar nog steeds als de dunne ik als ik in de spiegel kijk...

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 08:53

Interessant topic. Een tijdje terug las ik een nieuwsbericht over een mevrouw die als doel had om 450 kilo te wegen en daarom gigantische hoeveelheiden ging eten. Zou het iets van aandachttekort kunnen zijn geweest tijdens de jeugd? Pesterijen? Incestverleden? Ik weet het niet, maar vind het wel interessant

Edit: over BED: dat is inderdaad ernstig, omdat er bij BED, in tegenstelling tot boulima/anorexia, geen compensatie plaatsvind (zoals overgeven/laxeermiddelen/sporten), waardoor de patient alleen maar dikker en dikker wordt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:18

Ik zag/las laatst ook iets waarin werd uitgelegd dat het deels genetisch is; dat bij sommige mensen de signalen niet goed doorkomen, waardoor ze constant honger hebben en pas veel te laat doorkrijgen dat ze vol zitten.

rolicoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:28

Het is vaak een combinatie van factoren (ik heb in een kliniek gewerkt). Te veel eten, te weinig bewegen, troost eten door psychische/sociale problemen, verslaving, nooit betere copingstrategien geleerd, kop-in-het-zand, genetische aanleg, slecht verzadigingsgevoel, schildklierproblemen etc etc.
Kijk deze docu eens, erg interessant als je meer wilt weten over dit onderwerp!
http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1015379-edo-brunner-waarom-ben-ik-zo-dik

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:34

Rolicoli, bedankt voor de link, het lijkt me een interessant documentaire, ik zal em zeker kijken :)

Ik heb volgende week toevallig een examen over ontwikkelingspsychologie, waar ook een stukje eetstoornis in voorkomt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:37

Ik volg dit even heb een tijdje terug ook een documentaire gezien over een jongen die alleen nog in bed kon liggen en die moeder kocht de boodschappen.. Je wilt niet weten wat zij die jongen gaf.. Ze dacht altijd dat hij te kort zou komen, zelfs na een behoorlijk risicovolle maagverkleining en serieus zakken vet die weggehaald werden wilde ze hem constant vet eten geven..

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:39

Er is ook een keer een documentaire op sbs, meen ik, geweest. Daar was de moeder echt de schuldige. Van baby af aan is die jongen (16 jaar meen ik) volgepropt.
Je zag 'm op een gegeven moment ook schreeuwen naar z'n moeder; ik wil niet meer, ik wil geen hamburgers, ik wil kunnen lopen.
IPV dat moeders 'm ging helpen, ging ze huilen, was bang dat hij niet gelukkig zou zijn zonder hamburgers
:roll:

Edit: ik bedoel dezelfde als saskiakefi inderdaad :j

En je hebt van die feeders, die vrouwen ook volproppen. Een soort fetish. Zijn ook gevallen van vrouwen die daardoor niet meer zelfstandig kunnen leven.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:42

Ikzelf heb ook BED (gehad). En dan voornamelijk met stress eten. Ik ben depressief geraakt en overspannen en dan kan je wel raden dat je gaat eten. Je leeft echt letterlijk een dubbel leven. Ik zorgde vaak dat mijn vriend weg ging zodat ik kon vreten. Was echt heel erg.
Bij de 120 kilo heb ik mezelf een halt toegeroepen en heb ik een maagband genomen. Deze houd het nu aardig in bedwang.

Ik ben in een periode van 2/3 mnd toen 50 kilo aangekomen. Hierbij bedoel ik dus aan te geven hoe snel het aankomen kan gaan als je er ook nog wat aanleg voor hebt.

Daarvoor heb ik dan boulimia gehad en sportte ik 3u op een dag en laxeerde ik. Toen ik merkte dat dat echt niet goed meer ging ben ik daar mee gestopt met als gevolg zoveel aankomen.

BED is echt een ziekte met daarnaast ook een verslavind aan suikers en een dubbel leven. Is heeeeel moeilijk om daar vanaf te komen.

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:43

Oh dat lijkt me ook een interessante documentaire, inderdaad over die feeders. Lijkt me echt bizar, waarom zou je dat iemand aandoen?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:44

Lins_Vetra schreef:
En je hebt van die feeders, die vrouwen ook volproppen. Een soort fetish. Zijn ook gevallen van vrouwen die daardoor niet meer zelfstandig kunnen leven.

Dat wilde ik ook zeggen idd.
Die worden gewoon continu gevoerd.

Dan heb je nog mensen die door ziekte erg aankomen en door bepaalde medicijnen ook niet meer af kunnen vallen

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:44

mijn papa is 100+ en heeft hartklachten dus das ook niet gezond. komt ook door medicijnen trouwens.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:47

Heftig tamadine! Dat 't een verslaving is (wordt) hoor je inderdaad ook. En kan 't me ook voorstellen..

hoeveel ben je inmiddels afgevallen?

Wel super dat je jezelf tot een halt hebt geroepen en er aan bent gaan werken +:)+

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:51

Citaat:
Zelf ben ik de afgelopen jaren ook erg veel aangekomen. Van maat 36 heb ik nu maat 44. Ook door eten. Klinkt stom maar ik zie het als omgedraaide anorexia. Ik zie mijzelf niet als dik maar nog steeds als de dunne ik als ik in de spiegel kijk...

Oei.. Wat komt mij dit eng bekent voor!
Op foto's zie ik helaas wel degelijk dat ik flink ben aangekomen, maar spiegels blijven mij een dun meisje laten zien.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:52

Jeetje, Tamadine:
Wat knap dat je het hier neerzet, respect

Wat goed ook, dat je je zelf een halt hebt toegeroepen en ook echt actie hebt ondernomen

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:53

annebe schreef:
Citaat:

Oei.. Wat komt mij dit eng bekent voor!
Op foto's zie ik helaas wel degelijk dat ik flink ben aangekomen, maar spiegels blijven mij een dun meisje laten zien.

Echt? Ik wist niet dat dit ook bestond

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:56

Ik schaam me er helemaal niet voor. Het is een ziekte en geen keuze die je maakt, want als het eten laten staan zo simpel was geweest waren er helemaal geen dikke mensen. :-)

Ik ben nu 30 kilo afgevallen. Ga vanaf januari weer lekker aan de gang, want kan nog zeker wel 10 kilo af. Dan zit ik voor mijzelf op een mooi gewicht en maatje 40, daar ben ik wel tevreden mee. Ik kwam van maatje 52/54 en heb nu 44/46.

En als er mensen zijn die nog vragen hebben, stel e gerust. Ik ben dr heel open over hoor!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:58

Wauw, 30 kilo al afgevallen, wat super.

Ondanks dat het een ziekte is, wrdt er toch heel vaak, heel beschamend over gepraat.
Wat super dat jij er wel open over bent. Ik weet niet of ik dat zou kunnen.

Andere situatie, maar ik schaamde mij al dat ik 10 kilo te zwaar was. Wel eens waar zonder ziekte, maar schamen deed ik wel.
Echt super dat je dat niet doet

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:02

Jeetje, 30 kilo eraf, dat is echt superknap!

Ik heb wel een vraag, heb je nu nog 'moeite' met (gewoon) eten? Blijft dat niet altijd een soort vijand van je?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:03

Knap, Tamadine. Heb je naast je maagband nog andere hulp? Je bent zo gaan eten doordat je niet lekker in je vel zat (understatement :D) en nu val je af door de maagband. Word je ook geholpen de oorzaak aan te pakken?
Gaat zo'n maagband ooit eruit of mag die de rest van je leven blijven zitten? Krijg je wel genoeg binnen aan voedingsstoffen? Hoeveel kun je eten eigenlijk?

Ik ken ook iemand die ruim 200 kilo weegt. Volgens mij is hij gewoon een bourgondiër. :')

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:11

Volgends mij heb ik ook in een docu gezien dat een vrouw in 2 jaar tijd 150 kilo aankwam. Na een operatie voor een maagband viel ze in 3 maanden 80 kilo af...

maar ik ben ook wel benieuwd!
Want voordat je 200 kilo weegt weeg je toch eerst 100? dat getal zou voor mij al heel schrikbarend zijn, en dan komt er nog 100 bij..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:12

Nou het is gewoon heel eerlijk om te zeggen dat de oorzaak van mijn problemen nog niet zijn verholpen. Daarvoor zit ik nu aan de medicijnen. Daardoor blijf ik nu wel aardig stabiel. Op het moment ben ik dus voornamelijk met het bestrijden van de oorzaken en niet het oplossen. Maar heb voor mezelf eerst besloten het eten goed onder controle te krijgen (heb ik nog steeds niet hoor) en dan weer aan het innerlijke te gaan werken en proberenvan de medcijnen af te komen. Want als ik nu aan innerlijk ga werken en van de medicijnen af ga proberen te komen, dan komt alle stress etc weer boven en ga ik dus weer eten.
Het is echt een cirkel en best lastig, maar met wat positieve instelling kom je er wel hoor!

OP het moment staat mijn maagband nog iets te los en kan ik iets teveel eten weer. In het nieuwe jaar gaat ie weer wat strakker. Je krijgt inderdaad te weinig voedingsstoffen binnen en moet dus vitaminen slikken. Daarnaast moet ik mijn eten nog flink onder de loep nemen en veranderen, want eet mischien niet zo super veel meer, maar nog wel te vaak het verkeerde.

Eten zal altijd een soort van vijand zijn, maar trek dat is erger. Vooral de zoete trek na het avond eten, dus is heeeel erg zwaar. De gewoonten om een zak chips te eten in de avonden, dat is ook moeilijk te doorbreken. De afkick verschijnselen van suiker, is ook een klote gevoel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:24

malo_kozo schreef:

Wat mooi hoe je dat beschrijft. Ik heb dat dus ook, in de spiegel zie ik iemand met een gemiddeld figuur. Foto's vallen dan weer erg tegen, dan vind ik mezelf ineens veel te dik :j
(gelukkig geen 200 kilo :P )
Ik kan me voorstellen dat je zo idd sluipend naar fiks overgewicht kan gaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:32

Ik heb pas een onderzoek gedaan (bachelorproef) in het labo hiernaar. Ik werkte met een soort rondworm (C.elegans) die een bepaalde mutatie droeg. Door die mutatie werd het bekende verzadigingssignaal uitgeschakeld. Ik moest onderzoeken of die wormen zich effectief gingen 'dood'eten. Relevantie van het onderzoek: mensen beschikken over diezelfde genen die eenzelfde verzadigingsgevoel veroorzaken. Heel erg obese mensen hebben waarschijnlijk ook een mutatie aan die genen en ervaren geen verzadigingsgevoel. Ze gaan dus ook door met eten.

(dit is ook bekend bij oa muizen 'obese muizen', maar er is nog veel onderzoek nodig. Eventueel geïnteresseerde kan ik mijn onderzoek wel doorsturen, is natuurlijk wel nogal droog maar vond het wel interessant te weten hoe het juist zit met dat verzadigingsgevoel)