Meer moeilijke prikkers hier ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Meer moeilijke prikkers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 13:21

Hallo!

Ik moet elke woensdag aan het infuus voor me distrofie, maar ik ben altijd heel erg moeilijk te prikken.
Mijn aders liggen zo diep, dat ze ze bijna niet kunnen vinden.
Van de voren deden we er altijd een hete doek op, en zulke dingen.

Nu lig ik weer in het ziekenhuis, en konden ze mij alweer niet prikken.
Zelfs op de OK hebben ze me 3x verkeerd geprikt, en wat doet dat zeer zeg ...

Wie heeft hier tips waardoor je wel makkelijk te prikken bent?

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:03

Ik heb het ook, vanmorgen ook moeten prikken en toen had ze er een gevonden en toen stak ze de naald erin,.. en weg was ie.
Je ziet ze bij mij ook niet goed en ik ben altijd bang want als je er een hebt die niet zo heel kundig is doet het ook altijd pijn.

Ik weet zelf niet of er iets voor is.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:06

Dat is erg vervelend inderdaad. Pas werd ik ook met spoed opgenomen met een apendixonsteking. Ze probeerde een infuus in mijn hand aan te brengen en ze prikt het in mijn hand en mijn ader zwelt helemaal op. Gauw heeft ze dat ding eruit getrokken. Nog een kwartier gezocht nog een keer geprobeerd maar niet dus. Toen heeft ze geprikt waar je elleboog zit (waar ze normaal bloed prikken) en dat ging wel goed. Daar is het infuus ingebracht toen. Wordt je altijd in je hand geprikt of proberen ze ook wel eens waar ze bloed prikken?

Succes :j !!

Mar_Nimbus

Re: Meer moeilijke prikkers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:07

ik ben ook echt niet te prikken en ben echt vaak geweest vanwege trombose
laat het altijd bovenop mijn hand doen
daar zijn bij mij de aders goed te zien

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:10

moet je iedere week aan het infuus? ik weet dat mensen die veel chemo krijgen vaak een soort inwendig infuus krijgen, kan alleen absoluut niet meer op de naam komen (en ik ben nog wel verpleegkundige :o). Ik weet ook niet meer hoe het precies zit haha *gaat even googelen*

edit: gevonden: http://www.amc.nl/index.cfm?sid=509&ite ... itemid=381
bedoelde de port a cath, maar er is dus nog zoiets. Weet natuurlijk niet of dat voor jou mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door madeliefw op 29-12-10 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:12

@ madeliefw: Port a cath? Of hoe je het ook mag schrijven...

Ik ben ook echt verschrikkelijk moeilijk te prikken. Volgens mij niet echt veel aan te doen. Als dat prikken blijvens is, is zo'n port a cath misschien wel te overwegen ja.

edit: over port-a-cath is best veel te vinden op internet :)
Laatst bijgewerkt door Laura82 op 29-12-10 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:13

Wat bij mij helpt is iets actiefs doen vlak voor ze prikken (3x de trap op lopen, op en neer springen), want daarvan zwellen je aderen wat op en dan zijn ze makkelijker te vinden. Ook altijd melden dat je moeilijk te prikken bent, dan kunnen ze een extra klein baby-naaldje gebruiken, dat scheelt ook een stuk :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:14

Ik lig momenteel ook in het ziekenhuis en ben dus ook dagelijks de pineut om geprikt te worden := Het is al een aantal keer mis gegaan (pimpelpaars, vacuum getrokken, etc.), maar ik laat nu maar steeds in dezelfde ader prikken, op dezelfde plek... even kiesjes op elkaar.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:20

jullie waren mij voor bedoelde inderdaad de port a cath!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:46

Ik heb ook vaak problemen met prikken en wordt ook heel vaak geprikt. Ik heb hele dunnen aderen en soms heb ik last van vacuum trekken.

Ik wordt nu ook altijd met een klein naaldje geprikt. Ik heb ook een infuus in mijn hand gehad. Maar die moest eruit omdat het allemaal heel blauw werd en steeds dicht zat.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:09

Ik ben met het infuus ook heel moeilijk te prikken. Mijn aders zie je goed maar als ze er met de naald in willen dan rolt ie weg. Toen ik met spoed werd opgenomen hebben ze het idd ook gedaan waar ze normaal doen bloedprikken.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:30

Ik ben op mijn handen en onderarmen sowieso niet te prikken voor een infuus. Toen het van de zomer 35 graden was en ik het écht heel warm had, toen heb ik uiteindelijk zelf 1 ader kunnen vinden waarop het nét aan mogelijk is om te prikken (ik kan zelf ook canules zetten namelijk dus ik weet wel iets over het goed zetten ervan).
Als het warm houden en lichamelijke beweging niet werkt, zou ik vragen of ze je niet in de elleboogplooi kunnen prikken. Dat is over het algemeen veel makkelijker. Ik neem wel aan dat ze op beide armen hebben geprobeerd?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:32

Ik ben geen lastige prikker, maar heb meerdere zenuwen te hoog in mijn arm liggen, waardoor ze op het moment dat ze een ader raken ongeveer 90% kans hebben dat ze óók een zenuw raken... Ik ga ook standaard liggen als ze moeten prikken, want ik val geheid flauw als ze weereens een zenuw raken...

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:41

Ik ben ook moeilijk te prikken..
Bij mijn tweede zwangerschap zijn ze ook al bij het begin van de bevalling begonnen met proberen een infuus te prikken.
Bij de vorige bevalling had ik complicaties gehad na de bevalling, dus wouden ze alvast een infuus in mijn hand hebben , voor het geval er snel medicatie enzo toegediend moest worden.

Maar :n, na eindeloos veel geprobeer en geprik hadden ze eindelijk een plekje gevonden, maar helaas voor mij precies op de plek waar je hand overgaat in je pols. Dus het buiggedeelte..

Geen pretje want bij elke beweging van mijn hand voelde ik het infuus prikken..
Maar ze wouden/konden hem ook niet meer verzetten omdat het prikken zo moeilijk ging..

Toen hij eenmaal zat hebben ze hem ook driedubbel vast geplakt en gezet :))

Ik heb ook altijd na bloed prikken of een infuus ofzo dat er een blauwe plek komt en dat je nog heel lang kan zien waar ze hebben geprikt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:47

Dat blauweplek gebeuren heb ik ook. Is idd ook prettig, hoewel minder vervelend dan dat geklooi met die naald.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:49

Ik heb het ook heb rol adres.... Fijn dus... Gegarandeerd blauw plekken!!!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:51

Ik heb al vanaf mijn 7de elke drie weken infuus en was ook al snel niet meer te prikken. Heb sinds mijn 12de een port-a-cath en dat bevalt super. Misschien een balletje om op te gooien?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 16:51

Ze hebben nu proberen binnen in m'n pols te prikken. Ook niet gelukt, en zit een hele grote blauwe plek ..

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:54

Tsja... hier nog iemand :D
Ik moest de afgelopen 2 jaar ook 4x per jaar geprikt worden (bloedprikken) voor een of ander gehalte...
Links dat lukte al helemaal niet, dat is een drama! Het is 1 iemand gelukt in één keer te doen, maar vaak is het mis, dan gaan ze een beetje draaien, lukt nog niet, tweede keer prikken...
Dan lukt het helaas (vrijwel altijd) nog niet dus dan maar in rechts...
Na een paar keer wist ik het gelukkig dus als het nu moet is het in rechts met het zwarte (kleinste) naaldje.

Maar gelukkig waren de waarde's de afgelopen keren goed en hoef ik nu niet meer :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:32

Bij mij word er een babynaaltje gebruikt. Ik weet niet of dat bij iedereen helpt? Maar bij mij rollen steeds mijn aderen weg.. En je hebt ook een aantal prutsers van prikkers er tussen zitten hoor..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:33

Ik ben heel moeilijk te prikken :j

Toen ik naar het ziekenhuis werd gebracht was 5 keer geprobeerd 't infuus te prikken in de zijkant van m'n pols, en toen 2 keer op de plek van bloedprikken zegmaar :)
Maar ook met bloedprikken lukt het zelden in 1 keer.

Tips... geen idee.. ik laat ze gewoon proberen tot het gelukt is :+

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:40

Hmm, herkenbaar.
Na een paar keer prikken door de verpleegkundige lukte het de arts gelukkig wel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:40

Ik heb pas in het ziekenhuis gelegen met 3 weken infuus. Ook ik was moelijk te prikken.
Iedere keer sloeg het infuus op hol, hele blauwe/zwarte plekken, ontstekingen en met prikken prikten ze iedere keer tegen een klep? Eén dag was echt een ramp, toen ben ik 7 keer geprikt. Uiteindelijk is er een arts gekomen omdat de verpleegkundigen en doktersassistenten mij niet meer wilden/konden prikken.
Ik ben nu 10 dagen van het infuus af, maar je ziet nog steeds de "prikplekken" op mijn armen.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:06

volgens mij is wel de regel 2 keer mis geprikt, dan moet iemand anders prikken. Zo heb ik wel geleerd op de hbo-v. Overigens zijn artsen niet altijd beter dan vpk hoor. Vpk leren het op school in een nep arm terwijl artsen het maar gewoon moeten proberen op een echte arm.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:15

Er zijn nog meer mogelijkheden, krijg je die niet aangeboden? In je elleboog (maar hangt af van wat ze moeten spuiten, ik mocht mijn chemo's niet in mijn elleboog, wel de Herceptin-infusen). In je voet is ook mogelijk. Verder inderdaad een port-a-cath, als je echt zo vaak nog geprikt moet worden is dat een hele normale optie -ik kon nog net door mijn laatste infusen zwijnen zonder die, maar kreeg de ingreep wel al aangeboden-. Hoe vaker je geprikt bent des te moeilijker het gaat, je krijg littekens en kunt, afhankelijk van het middel dat je krijgt, ontstekingen krijgen. In mijn ziekenhuis leggen ze hete warmpacks op, daar was altijd een run op :-).

Die prikregel herken ik, werd bij ons ook gehanteerd. Ik heb ook op een gegeven moment 1 verpleegkundige die mij echt niet kon prikken geweigerd, ook dat was heel acceptabel.