Hiv ook in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Hiv ook in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 02:12

Hallo ik open een topic omdat er veel mensen seropositief zijn. we denken vaak aan afrika en andere landen maar bij onszelf komt het ook veel te veel voor.
Wil je hieroverpraten of heb je hetzelf laat dan dit topic er zijn om je verhaal kwijt te kunnen en andere mensen eventueel te waarschuwen.
Ikzelf heb het niet en hoor ook nooit van mensen in mijn omgeving die het hebben.
Terwijl dat waarschijnlijk wel zo is.
Liefs Franka

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 07:26

franka75 schreef:
Ikzelf heb het niet en hoor ook nooit van mensen in mijn omgeving die het hebben.
Terwijl dat waarschijnlijk wel zo is.
Liefs Franka

Waarom denk je dat dat waarschijnlijk wel zo is vraag ik mij af...

Ik heb hetzelf gelukkig niet, en ken ook niemand die het heeft, maar denk dat het onmogelijk te zeggen is dat er waarschijnlijk wel mensen zijn die ik ken, ziektes discrimineren niet en dus zou het in feite iedereen kunnen overkomen.

Ik dacht dat HIV in Nederland tegenwoordig wel algemeen bekend is, en zeker niet alleen in Afrika (maar ook in alle andere landen).

Dani

Re: Hiv ook in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:11

Nou ja, algemeen bekend?

"Bijna de helft (41 procent) van de Nederlanders denkt dat je van tongzoenen besmet kunt raken met hiv, het virus dat aids veroorzaakt. Meer dan een kwart dineert liever niet in een restaurant waarvan een van de koks seropositief is. En 15 procent ziet contactsporten waarbij veel gezweet wordt als een risico." (onderzoek uit 2009)

Mijn moeder zei laatst ook dat ze dacht dat zoenen gevaarlijk was..en zij volgt echt 't nieuws wel en zo. Ik denk dat het feit dat 't bestaat heel bekend is, maar dat er verder nog best veel onwetendheid is. En dan kan ik me ook voorstellen dat niet iedereen eerlijk uitkomt voor het feit dat ze HIV/Aids hebben.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:13

Las pas in de mijn geheim nog een verhaal over iemand die door haar man besmet is met aids.. Ik denk ook dat er erg veel onwetendheid over is.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:14

Zoenen is wel degelijk gevaarlijk, denk aan pfyffer.. maar dus geen HIV.

Zelf heb ik ook geen HIV, en ken ik persoonlijk niemand die het heeft, denk ik tenminste, ik kan me voorstellen dat mensen het niet graag vertellen. Het geeft nogal een stempel. Waarom zou je het aan anderen moeten vertellen? Ik vertel ook niet aan iedereen dat ik voetschimmel heb... Als je seks met iemand gaat hebben moet je het uiteraard wel vertellen.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:16

Ik vraag me wel eens af hoe mensen dan weten of ze het wel of niet hebben. Als je nog nooit een test gedaan hebt, weet je het eigelijk niet toch?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:17

DaniBanani schreef:
En dan kan ik me ook voorstellen dat niet iedereen eerlijk uitkomt voor het feit dat ze HIV/Aids hebben.

Idd, maar schreeuw jij het van de daken als je kanker hebt? Of MS? Aids is niet zichtbaar (HIV positief zijn ook niet) en mensen zijn dan snel 'bang' van je omdat het misschien wel besmettelijk is. Het kwam in de jaren 80 van de vorige eeuw vooral voor onder homo's en lesbiennes, dat was toen, en is nu nog steeds een taboesfeer. Laat staan als er dan ook nog een ziekte aan gekoppeld is. Dat is voor heel veel mensen wel heel eng ;)

Verschil is wel dat hier in Nederland goede medicatie is, en in Afrika vaak niet.

@Nouksjens: hiv valt o.a. je immuunsysteem aan. Uiteindelijk zal je dus wel ziek worden, en met klachten bij een huisarts komen die je dan zal gaan testen. Het is eigenlijk hetzelfde als een geslachtsziekte. Dat weet je ook pas als je klachten krijgt of je laat testen.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:26

Marieke_K schreef:
@Nouksjens: hiv valt o.a. je immuunsysteem aan. Uiteindelijk zal je dus wel ziek worden, en met klachten bij een huisarts komen die je dan zal gaan testen. Het is eigenlijk hetzelfde als een geslachtsziekte. Dat weet je ook pas als je klachten krijgt of je laat testen.

Ja dat is zo, maar heel veel mensen roepen direct dat ze het zelf niet hebben, maar zolang je niet hebt getest weet je het dus niet.. Toch? Ik kan van mezelf niet zeggen dat ik geen hiv heb, omdat ik nooit een test heb gedaan. Denk dat dat in Nederland veel voorkomt, mensen nemen van zichzelf aan dat ze het niet hebben en komen er dus pas heel laat achter..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:31

@nouksjens: inderdaad, 100% zeker ben je pas na een test. Eerste symptomen komen geloof ik wel al na een week of 6 tot 8, maar dat zijn vaak griepverschijnselen. Er is geen duidelijk 'Aids symptoom' zoals bijvoorbeeld een tumor bij kanker.

Veel mensen zullen er idd pas erg laat achter komen, zoals met ook veel andere geslachtsziektes.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:33

Nou, als je in Amsterdam een SOA test gaat doen, wil je niet weten hoe druk het daar is, helemaal prop vol met jonge en oude mensen. Ik denk dat veel mensen het toch wel weten. Ook heb ik zelf op het moment dat ik nog niet met mijn vriend was zeker ieder halve jaar een Soa/hiv test laten doen.

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:38

Marieke_K schreef:
@nouksjens: inderdaad, 100% zeker ben je pas na een test. Eerste symptomen komen geloof ik wel al na een week of 6 tot 8, maar dat zijn vaak griepverschijnselen. Er is geen duidelijk 'Aids symptoom' zoals bijvoorbeeld een tumor bij kanker.

Veel mensen zullen er idd pas erg laat achter komen, zoals met ook veel andere geslachtsziektes.

Je begint HIV besmet... zodra je de eerste ziekesymptomen krijgt heb je dus Aids.

Tegenwoordig zijn er goede medicijnen voor HIV. Het zal je niet genezen, maar stelt het wel uit (legt de ziekte in feite stil)

Het is inderdaad heel erg jammer dat iedereen er pas achter komt als ze de HIV is omgezet naar AIDS..

Ik denk ook steeds; ik heb dat niet. Maar hoe kan ik dat inderdaad zeker weten??? Alleen door een test te laten doen.

Ie-de-reen kan het hebben, zonder dat ze er zelf erg in hebben, en doordat het niet zichtbaar is breidt de ziekte zich steeds meer uit.

Probeer gewoon altijd veilig te vrijen (en ja.. ook die éne keer kun je besmet raken) en als je een vaste relatie krijgt probeer eerst een test te doen voordat je onveilig gaat vrijen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:19

Citaat:
Probeer gewoon altijd veilig te vrijen (en ja.. ook die éne keer kun je besmet raken) en als je een vaste relatie krijgt probeer eerst een test te doen voordat je onveilig gaat vrijen

Dit is wat wij gedaan hebben,waardoor ik met zekerheid kan zeggen dat ik geen HIV bij me draag. (oké. tenzij er een scheve schaats gereden is :Y) )

Ik zou het goed vinden als HIV minder in de taboesfeer wordt gedrukt,en eigenlijk zou ik ook pleiten voor standaard testen in het basispaket van je verzekering.
Zoals eerder gezegt is behandeling in het AIDS stadium vele malen moeilijker en 'zinlozer' dan het HIV stadium.

Ik ken ook niet bewust mensen die besmet zijn, maar wellicht lopen er meer mensen mee rond dan we denken...?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:47

Tivoli schreef:
Dit is wat wij gedaan hebben,waardoor ik met zekerheid kan zeggen dat ik geen HIV bij me draag. (oké. tenzij er een scheve schaats gereden is :Y) )

En dat weet je dus theoretisch gezien nooit zeker.. Overigens controleren ze bijvoorbeeld ook op HIV als je bloed geeft bij de bloedbank. Blijkbaar is de nood nog niet zo hoog dat iedereen standaard getest moet worden zoals bijvoorbeeld bij uitstrijkjes bij vrouwen boven een bepaalde leeftijd.

In Rotterdam doen ze sinds vorig jaar ieder jaar een groot Chlamydia onderzoek onder jongeren vanaf 16 tot 29 jaar. Kan je zelf thuis uitvoeren, je stuurt de spullen terug naar de GGD en na een week kan je de uitslag bekijken op internet. Op zich zijn zulke onderzoeken wel nuttig.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:50

Ik heb het niet, ben getest tijdens de zwangerschap (ook voor hep.).
Ken ook niet iemand waarvan ik weet dat die het heeft, ik weet wel dat het niet door zoenen overgedragen kan worden.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:50

Ik wil even op iets specifieks inhaken.
Ik heb altijd geleerd dat HIV via bloedcontact kan worden overgedragen. Hier word gezegd dat je het niet kan krijgen van zoenen, maar mocht je een wondje in je mond hebben en diegene met HIV ook (iets wat me niet echt onrealistisch lijkt, je hoeft maar een keer per ongeluk op je wang/lip/tong te bijten ofzo) dan kan HIV toch ook gewoon door zoenen worden overgedragen?!
Nou zal de kans klein zijn maar het kan wel gewoon lijkt mij! Of zeg ik nu iets stoms? ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:52

RamboBink schreef:
Marieke_K schreef:

Je begint HIV besmet... zodra je de eerste ziekesymptomen krijgt heb je dus Aids.

Tegenwoordig zijn er goede medicijnen voor HIV. Het zal je niet genezen, maar stelt het wel uit (legt de ziekte in feite stil)

Het is inderdaad heel erg jammer dat iedereen er pas achter komt als ze de HIV is omgezet naar AIDS..
Ik denk ook steeds; ik heb dat niet. Maar hoe kan ik dat inderdaad zeker weten??? Alleen door een test te laten doen.

Ie-de-reen kan het hebben, zonder dat ze er zelf erg in hebben, en doordat het niet zichtbaar is breidt de ziekte zich steeds meer uit.

Sorry maar waar haal je dit vandaan? Verzin je dat gewoon? Het is echt niet zo dat iedereen er pas achter komt als ze aids hebben.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:55

De kans op overdracht is sowieso ontzettend klein, zelfs als je seks hebt met iemand die besmet is. Bloed stroomt over het algemeen uit een wond en niet naar binnen dus daar zou ik me echt geen zorgen over maken. Lag de seksuele besmetting niet rond de 2% per keer?

Overigens komen ook veel mensen erachter in de periode na besmetting als ze die griepverschijnselen krijgen (naar de huisarts gaan, en daar getest worden).

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:56

Ilsemarie schreef:
Ik heb altijd geleerd dat HIV via bloedcontact kan worden overgedragen. Hier word gezegd dat je het niet kan krijgen van zoenen, maar mocht je een wondje in je mond hebben en diegene met HIV ook (iets wat me niet echt onrealistisch lijkt, je hoeft maar een keer per ongeluk op je wang/lip/tong te bijten ofzo) dan kan HIV toch ook gewoon door zoenen worden overgedragen?!
Nou zal de kans klein zijn maar het kan wel gewoon lijkt mij! Of zeg ik nu iets stoms? ;)

Dat kan, maar ik weet niet hoelang een wondje in jou mond open blijft? Bij mij zijn die meestal zo dicht. En dan komt het nog niet door het zoenen maar door het bloed contact. De gene die HIV heeft moet dusdanig uit zijn mond bloeden dat het bloed tegen het nog open wondje in jou mond komt.

Het kan maar de kans is wel echt heel klein.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:56

Ilsemarie schreef:

HIV gaat via bloed op bloed, of onveilige seks. Dus van een wondje in je mond zal je niks krijgen, tenzij jullie allebei verschrikkelijk bloeden en het wond op wond is.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:59

oké duidelijk! maar zoiets kon ik me nog vaag van bio herinneren.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:12

Iedereen zegt zulke andere dingen over hiv.
De ene zegt dat het sowieso 100% zeker is dat je het hebt als je onveilige sex hebt met een besmet persoon, de ander zegt dat het helemaal niet persé hoeft. En zo nog veel meer dingen...
Is er geen feit-fabel lijst over hiv/aids?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:19

Ja, die is er. Even googlen. De kans op besmetting verschilt, een man die met een seropositieve vrouw vrijt heeft minder kans op besmetting dan wanneer een vrouw met een seropositieve man vrijt.

Onlangs was het wereld Aids dag, helaas is daar heel weinig aandacht aan besteed :(

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:20

Dat veel mensen ongerust en onzeker raken als ze met hiv of aids geconfronteerd worden, is wel begrijpelijk, maar meestal onterecht. In de (dagelijkse) omgang met mensen met hiv en aids is er geen risico op een hiv-infectie.
- Niet door huidcontact (hand geven). Hiv kan niet door een onbeschadigde huid binnendringen. Een pleister op een wondje biedt voldoende bescherming.
- Niet door (tong)zoenen. In het speeksel is veel te weinig virus aanwezig om iemand te kunnen infecteren.
- Niet door toilet en gebruiksvoorwerpen. Het virus kan in de buitenlucht niet blijven leven, dus ook niet op kopjes, bestek, beddengoed etc.
- Niet door adem, hoesten, niezen, etc.

Je kunt dus gewoon op dezelfde manier met iemand met hiv of aids blijven omgaan. En juist voor een hiv-geïnfecteerde vriend of kennis kan lichamelijk contact en steun heel belangrijk zijn.

Waar je verder ook geen hiv-infectie door kunt oplopen:
- Niet door eerste hulp verlenen. Als je de normale hygiëne in acht neemt, dan kan er niets gebeuren.
- Niet door insecten.
- Niet via etenswaren.
- Niet via zwemwater en sauna's

Overigens hoorde ik laatst bij Paul de Leeuw dat er verschillende HIV-virussen zijn, dus dat ook mensen die allebei sero-positief zijn een voorbehoedsmiddel moeten gebruiken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:28

LizMD schreef:
- Niet door (tong)zoenen. In het speeksel is veel te weinig virus aanwezig om iemand te kunnen infecteren.

Dat is het CDC niet helemaal met je eens, die raden uitgebreid tongzoenen af vanwege het risico op overdracht via het bloed (wondjes, beschadigd/bloedend tandvlees).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:29

ik denk ook dat er toch nog een grote algemene onwetendheid is over HIV. Ik zelf werk al 4 jaar op een labo dat onderzoek doet naar HIV. Dus voor mij is het een "gewoon" virus. Eveneens ken ik iemand die seropositief is.
Mensen in het aids stadium kan je als naaste persoon wel herkennen, want ze lopen de ene banale infectieziekte na de andere op en elke luchtweginfectie evolueert naar een longontsteking. Gewoon omdat hoe harder het immuunsysteem geprikkeld wordt hoe sneller het virus zich kan repliceren.

tongzoenen, drinken van hetzelfde glas, eten met hetzelfde bestek, ... allemaal vrij onschuldig WANT in je mond zitten enzymes die het virus "onschadelijk" maken/afbreken en de kans dat je beide een open bloedende wonde hebt is vrij klein. Toch wordt het delen van tandenborstel en scheermesjes afgeraden...

sex met een besmet persoon hoeft niet vanaf de eerste keer besmetting te betekenen. Er zijn gevallen gekend van seropositieve mannen (door vreemdgaan) die dit verzwijgen voor hun vrouw, kinderen verwekken en wonderbaarlijk is de vrouw en de kinderen negatief.
Prikaccidenten met een besmette naald, geeft minder dan 1% kans op besmetting...
Er zijn mensen die resistent zijn aan bepaalde HIV stammen
Ik hoorde laatst nog op de radio dat meldingsplicht achterhaald is en alleen in het geval van het chirurgisch personeel het enige relevantie heeft. in geval van EHBO en accidentjes is enige voorzorg steeds aangewezen, niet alleen ter preventie van HIV.