Pijn door stilleto's?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quandro

Pijn door stilleto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 11:48

Ik loop nogal graag op stilleto's.
Loop eigelijk alleen met hoge uitzondering op platte schoenen.
En met paard rijden.(Maar dan loop je ook geen hele stukken)

Nu krijg ik last als ik op platte schoenen loop.
Achter op het been.
Echt een pijn gevoel.

Ik heb wel eens gehoord dat als je veel op hakken loopt je spieren kunnen krimpen ofzo ,
met gevolg moeite met je hak op de grond krijgen.

Maar of dat al na 6 jaar op stilleto's lopen dag in dag uit optreed...

Sarcasm

Re: Pijn door stilleto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:49

6 Jaar is lang, en hakken is gewoon ontzettend slecht voor je voeten.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:49

kan goed dat je door het vele op hakken lopen een verkorte achillespees hebt dit is met wat rek oefeningen zo verholpen
maar zou miss voor zekerheid naar de dokter gaan?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:50

Idd dat is écht funest voor je voeten. Je achillespees is nu verkort en die zal langzaam weer moeten oprekken. Ik raad je ook echt aan om dat te doen, maar misschien wel in overleg met de huisarts of een fysiotherapeut om beschadigingen te voorkomen.

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 11:50

xSOULSISTER schreef:

Voordat het lichaam zich ergens op gaat aanpassen , want neem aan dat het lichaam dat op den duur gaat doen.
Dat lijkt mij echt jaren voor nodig te wezen.

En wie weet wat precies de gevolgen van hakken dragen kunnen zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:51

Verkorte kuitspier/achillespees, anyone? Dit is niet goed voor je voeten nee. Zou even contact opnemen met een fysio of ze je kunnen helpen - en acuut afbouwen met die stiletto's. Zó krijg je nou Barbievoetjes.

6 jaar, dat zijn toch ook jaren?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:51

Kijk eens naar de voeten van Paris Hilton bijvoorbeeld, vergroeide tenen, vergroeide botten (met name aan de binnenkant bij de bal van je voet), verkorte pezen en spieren...

Google maar eens, wordt je niet blij van ;)

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 11:52

Blue_Eyes schreef:
Verkorte kuitspier/achillespees, anyone? Dit is niet goed voor je voeten nee. Zou even contact opnemen met een fysio of ze je kunnen helpen - en acuut afbouwen met die stiletto's. Zó krijg je nou Barbievoetjes.

6 jaar, dat zijn toch ook jaren?

Ik bedoelde eigelijk meer 20 jaar ofzo.

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:52

Na zes jaar kan je achillespees zich wel aangepast hebben. Doktoren weten wat de gevolgen van hakken dragen zijn: een slechte rug. Maar als je ze wat vaker afwisselt met platte schoenen of schoenen met een klein hakje is het al een stuk minder slecht voor je.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:53

Quandro schreef:

Ja, maar zo lang is ècht niet nodig. Ik denk dat je met een maand of 6 al aardig op weg bent naar het verkorten van je achillespees en je kuitspier....
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 20-12-10 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:53

Nou ja, na 20 jaar is de schade onomkeerbaar, nu heb je kans dat je het nog enigzins kunt draaien en je de rest van je leven nog 'gezonde' voeten kunt hebben, zonder altijd pijn te hebben.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:55

je pezen aan de achterkant worden korter door hak gebruik dus het kan goed zijn dat je daar last van krijgt!
Ga eens op bed liggen, strek je benen en probeer je voeten/hakken in 90 graden te krijgen zegmaar. Denk niet dat je dat lukt zonder pijn ;)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:56

Maar je bent 17, dus was 11 toen je op hakken ging lopen. Toen was je nog volop in de groei, en heeft je lichaam zich dus keurig aangepast.

Als ik jou was zou ik maar snel met platte schoenen (leren) lopen ;)

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:56

Blue_Eyes schreef:
Quandro schreef:

Ja, maar zo lang is ècht niet nodig. Ik denk dat je met een maand of 6 al aardig op weg bent naar het verkorten van je achillespees en je kuitspier....

Denk ik ook, aan de pijn die ik soms heb als ik een dag op mn hakken heb gelopen voel ik dat wel.
Dat voelt gewoon niet goed.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:58

Inderdaad je kuitspier is verkort geraakt doordat je ophakken loopt, Wat blue_Eyes zegt binnen een paarmaanden heeft je lichaam zich aan gepast dat je met hakkenloopt. Je kan het beste beginnen om minder hoge hakken te gaan lopen. En dan uitbouwen naar steeds kortere hakken tot op het laatste platte hakken. Ook kan je naar de fysio gaan die geeft je dan rek oefeningen zodat je kuitspier weer op de normale lengte gaat komen. Maar om die lengte te houden moet je wel plat blijven lopen.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:58

Probeer eens om je pees wat op te rekken door met je tenen op een traptree oid te gaan staan en dan op je tenen gaan staan en dan doorzakken met je hielen zo ver mogelijk naar beneden.
Lever je wel wat spierpijn in je kuit op, maar werkt erg goed, dit moest ik ook doen na een operatie aan mijn achillespees\kuitspier om hem op lengte te houden en sterk te maken.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:59

De gevolgen? Behalve een verkortte achillespees kunnen je voeten ook helemaal vervormen enzo.

Hier wat plaatjes:
http://www.orthopedie-amphia.nl/files/t ... valgus.jpg
http://www.orthozentrum.ch/portals/0/Co ... its%20.jpg
http://www.podiatristnyc.com/images/bunion.jpg

En geloof me, dit is echt waar! Door de constante druk op je tenen kunnen je voeten echt helemaal vergoeien met alle problemen van dien.

Nu je nog normale voeten hebt zou ik al beginnen met het vaker dragen van gewone schoenen. Hakken kan en mag wel, maar niet te vaak! Leer jezelf bijv. aan thuis altijd op blote voeten te lopen en maximaal 3x per week hakken aan te doen ofzo.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:00

Zonnebloem schreef:
Probeer eens om je pees wat op te rekken door met je tenen op een traptree oid te gaan staan en dan op je tenen gaan staan en dan doorzakken met je hielen zo ver mogelijk naar beneden.
Lever je wel wat spierpijn in je kuit op, maar werkt erg goed, dit moest ik ook doen na een operatie aan mijn achillespees\kuitspier om hem op lengte te houden en sterk te maken.

Die oefening geef de fysio ook mee! Maar werkt alleen als je je stilleto's in de kast gaat laten staan. Anders heeft het totaal geen zin om te gaan rekken.

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 12:06

Dank jullie wel.

Zal zo even bellen voor een afspraak met de dokter.
Er staat een foutje op mijn proviel ik ben 19 , en ik weet niet hoe ik dat veranderen moet.

Nu nog een vraag , En ik weet dat het fout is en dergelijke het is een eigen keus.
Ik heb mijn enkel zo danig kapot gehad dat er een pen in zit.
Had me spier aan de enkel ook gescheurd.

Ik weet dat op stilleto's lopen dan helemaal niet zo slim is.

Maar zou het mischien niet beter wezen om dat meerdere bokkers naar de arts door verwijzen mischien naar de chirurg te gaan want mischien is er wel wat verschoven , of iets dergelijks.
Die zal blij met mij zijn.
Word de 3de keer dat ik terug kom met problemen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:06

NiNa_14 schreef:
kan goed dat je door het vele op hakken lopen een verkorte achillespees hebt dit is met wat rek oefeningen zo verholpen
maar zou miss voor zekerheid naar de dokter gaan?

Meer de kuitspieren. Pees verkort niet zo heel snel.
Quandro schreef:
xSOULSISTER schreef:

Voordat het lichaam zich ergens op gaat aanpassen , want neem aan dat het lichaam dat op den duur gaat doen.
Dat lijkt mij echt jaren voor nodig te wezen.

En wie weet wat precies de gevolgen van hakken dragen kunnen zijn.

Spieren passen zich vrij snel aan. Dat is een kwestie van weken. Skelet heeft inderdaad langer nodig.

Over de gevolgen kan je via google zat vinden. B.v. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/bea ... -mens.html
en http://www.betafactor.nl/profiles/blogs ... eel-dragen

Zelf loop ik ook regelmatig op hakken (geen stiletto's) maar die gaan uit zodra ik thuis ben. Dan loop ik op platte slippers of blootvoets. Merk ik dat mijn kuiten pijn gaan doen, dan doe ik rekoefeningen voor mijn spieren.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:17

Quandro, Je kan niet zelf naar een chirug gaan, daarvoor heb je een verwijzing nodig van de HA. Je kan wel zelfstandig naar de fysio gaan.

Ik denk niet dat de pen in je enkel verschoven is. Volgens mij kan dat niet, maar zeg maar als het niet zo is. Maar heb je geen advies gekregen van die chirug die toen je enkel met een pen heeft vastgezet?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:21

Haha, ik dacht bij het zien van de titel: Duh! Een stiletto (mes) doet pijn ja!

Misschien heten ze daarom wel zo. ;)

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 12:24

AMarijn schreef:
Quandro, Je kan niet zelf naar een chirug gaan, daarvoor heb je een verwijzing nodig van de HA. Je kan wel zelfstandig naar de fysio gaan.

Ik denk niet dat de pen in je enkel verschoven is. Volgens mij kan dat niet, maar zeg maar als het niet zo is. Maar heb je geen advies gekregen van die chirug die toen je enkel met een pen heeft vastgezet?

Het advies bedroeg 3 papiertjes.

Moest 2 maanden met de voetjes omhoogzitten.
En dan naar een speciale fysio om weer rustig te gaan lopen.
minimaal 6 maanden niet sporten.
(Wie nadat ze een maand kon lopen is met paard rijden netjes op haar voetjes beland...)

Geen stilleto's ,
Geen sport schoenen.
Goed steunend schoenen dragen.

Niet aan de wond kommen.
En ga zo maar door.

Half jaar met zo'n ski-schoen lopen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:27

Goed, lijkt me duidelijk.
Eigen schuld, dikke bult...

Ik zou me persoonlijk, als ik die chirurg was, ook nog weinig energie in je willen steken :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:28

Uhm... mag ik dan nu wel even officieel verbaasd zijn?

- Je bent op je 13e begonnen met op stiletto's lopen, nog volop in de groei (dat zou ik als moeder sowieso al niet goed vinden, maar goed).
- Je bent aan je enkel geopereerd en de chirurg gaf je instructies mee waarop duidelijk stond 'geen stilettohakken'
- Nu ben je verbaasd dat je pijn hebt??