Mond spoelen met waterstofperoxide?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Mond spoelen met waterstofperoxide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 16:07

Sinds een aantal dagen heb ik heel erg last van mijn tandvlees.
Het lijkt erg teruggetrokken en geirriteert, als ik mijn tanden poets gaat het bloeden.
Ik ben meteen begonnen met 2x daags spoelen met Paradontax spoelmiddel, maar wilde eigenlijk iets grover geschut maar wat ik vroeger altijd gebruikte wordt niet meer verkocht.
Nu heeft mijn moeder waterstofperoxide (3%) gekocht, want daar schijn je mee te kunnen spoelen.

Nu dacht ik eerst: "Wat een onzin" maar na wat Googlen en zoeken op Bokt zag ik dacht het daar echt voor gebruikt wordt.

Hebben mensen er ervaring mee? Moet je het puur gebruiken om te spoelen (lijkt mij van niet?) of aanlengen met water? En hoeveel water op hoeveel peroxide?
En hoe lang spoelen? (30 seconden? 2 minuten?)

diam0nd

Re: Mond spoelen met waterstofperoxide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:12

@ TS Ik heb dat inderdaad ook gebruikt, wel is waar voor iets anders. Ik had namelijk een aantal aften die maar niet weg wilde gaan. Is daar erg goed voor. Ik deed het iets aanlengen met water, geen idee meer hoeveel.. Niet heel veel hoor, maar alleen die waterstofperoxide vond ik echt te smerig.

Ik denk hooguit 10 sec spoelen, maar goed of langer ook slechter is is zou ik niet weten hoor. Zou je misschien eens op de verpakking moeten kijken als je het gekocht hebt.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:17

Mijn vriend heeft het 2 weken gebruikt nadat hij een gevoelige tand overhield die gevuld was. Het heeft niet echt geholpen bij hem maar het kan geen kwaad :n Niet doorslikken! En daarna goed naspoelen met water.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 16:18

Op de verpakking staat nergens dat het voor mondspoelen is, vandaar dat ik het maar even ging opzoeken!

Er staat op: Voor verwijderen van bloedvlekken, vetvlekken etc. etc.
:')

chocobroodje: Weet je het zeker over dat naspoelen? De vrouw bij de apotheek van de drogist zei niet naspoelen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:21

Mijn pap(tandarts) heeft mij dat ook geadviseerd. Ik had een ontstoken verstandskies die nog niet doorwas. Ik moest waterstofperoxide op een watje doen, en er dan op kauwen. Het helpt wel echt heel goed.
Het smaakt wel echt heel erg smerig.

Doe je ook flossen? Het kan nml zijn dat je tussen je tanden en kiezen nog etensresten hebt zitten die je tandvlees beschadigen. Je kan ook een aantal dagen met paradontax poetsen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:22

ik zou het zo niet weten maar ik weet wel een ander middel wat bij mij altijd helpt tegen tandvleesproblemen.
ik gebruik daarvoor altijd paradontax tandpasta met zoutoplossing.
erg vies spul maar het werkt wel heel goed bij mij.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 16:22

Ik kan bij het geirriteerde tandvlees niet flossen omdat ik er niet bij kom door mijn spalk. :') Errug handig dat ding.

Maar kauwen op een watje? Brrr dat is voor mij als nagels op een schoolbord _O-

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:28

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 16:37

Ja die heb ik :D

Moet je dan wel of niet naspoelen?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:09

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 17:12

Bedankt voor de info!

Wat ik altijd wel doe als ik gespoeld heb met iets smerigs is even mijn tong borstelen met een beetje tandpasta :')

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:15

Tandenstokers gebruiken. Is voor het tandvlees sowieso effectiever dan flossen. En dan driehoekige stokers nemen (geen ronde, die zijn voor blokjes kaas etc.)

Spoelen kan even tijdelijk helpen, maar de oorzaak (tandplaque onder je tandvlees wat met poetsen niet weggaat) haal je er niet mee weg.

Sowieso met spoelen erg opletten dat het middel alcoholvrij is. Middelen als Listerine bevatten alcohol en dat droogt het tandvlees uit en verhoogt het risico op mondkanker.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 17:17

Ben toch wel heel erg benieuwd naar je bron voor de verhoogde kans op mondkanker :)
Ik weet wel dat overmatig alcoholgebruik (dus echt van alcoholische versnaperingen) wel kan leiden tot mondkanker. Maar van dat kleine beetje alcohol in mondspoel middelen niet.

Zou het werkelijk bij mij door tandplaque kunnen komen? Ik heb nooit last van plaque want ik ga vaak meteen poetsen als ik het voel op mijn tanden, volgens mijn tandarts zien mijn tanden er altijd heel erg goed uit. Heb inmiddels al 6 jaar een spalk en nooit last gehad van plaque op plekken waar ik (blijkbaar) met de borstel niet kom.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:00

Focussed schreef:
Ben toch wel heel erg benieuwd naar je bron voor de verhoogde kans op mondkanker :)
Ik weet wel dat overmatig alcoholgebruik (dus echt van alcoholische versnaperingen) wel kan leiden tot mondkanker. Maar van dat kleine beetje alcohol in mondspoel middelen niet.

Zou het werkelijk bij mij door tandplaque kunnen komen? Ik heb nooit last van plaque want ik ga vaak meteen poetsen als ik het voel op mijn tanden, volgens mijn tandarts zien mijn tanden er altijd heel erg goed uit. Heb inmiddels al 6 jaar een spalk en nooit last gehad van plaque op plekken waar ik (blijkbaar) met de borstel niet kom.

Deze info staat o.a. in één van mijn studieboeken.
Listerine bevat bijna 20% alcohol, ik weet niet wat jij een klein beetje noemt? http://www.listerine.nl/veelgesteldevragen.html#alcohol

Met poetsen haal je helaas niet alle plaque weg. De borstel komt maar beperkt onder het tandvlees (ook al poets je op een perfecte manier) en de plaque zit dieper. Dat je nooit last gehad hebt kan, de één heeft sneller klachten dan de ander. Wellicht is je weerstand momenteel wat verlaagd (verkoudheid, niet helemaal fit etc)? Het is daarom belangrijk om naast poetsen ook nog aanvullende middelen te gebruiken. Tandenstokers zijn, mits juist gebruikt, zeer doeltreffend. Goed flossen kost veel en veel meer tijd en is nog moeilijker ook (+ dat je met een spalkje niet kunt flossen zonder een hele trukendoos open te trekken.

Niet alle tandartsen kijken even kritisch naar het tandvlees en de mondhygiëne...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:36

Ik vind het echt bizar dat ze dat (nog) voorschrijven :') waterstofperoxide is enorm schadelijk voor weefsels :P het doodt weliswaar de ontstoken cellen (o.i.d.) maar evengoed de goede :P
ik heb vorig jaar bij de cursus EHBO doorgekregen om waterstofperoxide gewoon in geen enkel geval meer te gebruiken aangezien er betere alternatieven zijn ... :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:37

Oei ik vind dat jij wel wat suggereert nu: "Niet alle tandartsen kijken even kritisch naar het tandvlees en mondhygiëne"... Wil je daarmee zeggen dat mijn TA dat niet doet?
Dan kan ik je vertellen dat hij dat zeker wel doet :) . Hamert op van alles en nog wat, en moet inderdaad ook van hem aan de slag met tandenstokers maar vind dat eerlijk gezegd echt een rot werk. Altijd al een beetje gevoelig tandvlees gehad, en met stokers werken is echt niet fijn. Ondanks dat zijn mijn tanden in zeer goede staat, gelukkig.

Helaas is er inderdaad ook een groot verband tussen mijn weerstand en mijn tandvlees. Toen ik nog in de acute fase van mijn Pfeiffer zat heb ik echt heel erg last gehad van mijn tandvlees. Kon bijna niet eten van de pijn, en heel fijn: Ik zat in Vietnam :+
Op dit moment kwakkel ik ook wat, dus zou heel goed kunnen dat daar ook mijn tandvleesproblemen vandaan komen.

Ik had het ook niet over Listerine, ik weet dat daar zo veel alcohol in zit. In andere merken zit (soms wel aanzienlijk) minder. Ken ook merken met meer, ooit een gezien met 55% alcohol...

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:37

[/quote]

Deze info staat o.a. in één van mijn studieboeken.
Listerine bevat bijna 20% alcohol, ik weet niet wat jij een klein beetje noemt? http://www.listerine.nl/veelgesteldevragen.html#alcohol

...[/quote]

Ik vind je reactie nogal fel. Ik hoop niet dat je straks patienten ook op deze manier behandeld.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:37

Lord_Ik schreef:
Ik vind het echt bizar dat ze dat (nog) voorschrijven :') waterstofperoxide is enorm schadelijk voor weefsels :P het doodt weliswaar de ontstoken cellen (o.i.d.) maar evengoed de goede :P
ik heb vorig jaar bij de cursus EHBO doorgekregen om waterstofperoxide gewoon in geen enkel geval meer te gebruiken aangezien er betere alternatieven zijn ... :+

Misschien is je post nuttiger als je ook die "betere alternatieven" hier op de tafel gooit? :)

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:39

@ Focussed
Gebruik je wel tandenstokers of kleine ragertjes? Poets je electrisch of met de hand?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:42

Ik gebruik niks extra's en poets met de hand!
Heb een tijdje electrisch gepoetst maar vond dat niet fijn, poets liever met de hand.

Heb verder een sterk gebit, nooit gaatjes gehad of andere problemen.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:45

Ben je een fanatieke poetser? Daarmee bedoel ik poets je misschien te hard? Heb je een zachte, medium of harde borstel?
(Ik ga nu even eten ben later terug)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:46

Zachte borstel, ben een normale poetser. Hou niet van aaien maar van hard raggen (alsof je je glazuur weg wilt hebben :D) ben ik ook zeker niet!
Is goed, eetse :)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:47

Ik koop in de apotheek 3% waterstofperoxide. Op het etiket staat dan ook mondspoeling. Lijkt mij dat het dus gewoon als mondspoeling gebruikt kan worden. Ik gebruikte het zelf bij mijn paard ter behandleing van wild vlees. Dat spul bruist alles schoon en droogt wondjes uit. Het oxideert. Ik heb de wond daar toen heel mooi mee gekregen. Het pirkt trouwens niet. Ik zou het gewoon gebruiken ;)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:55

Focussed schreef:
Oei ik vind dat jij wel wat suggereert nu: "Niet alle tandartsen kijken even kritisch naar het tandvlees en mondhygiëne"... Wil je daarmee zeggen dat mijn TA dat niet doet?

Nee hoor :) Ik ken jouw tandarts niet dus kan daar niets over zeggen. :) Als jij mijn oude tandarts als tandarts had; ja, dan kon ik concluderen dat hij zijn aandacht niet op de mondhygiëne richt. Maar aangezien die kans nihil is... En ik weet dat er zo nog meer zijn (vooral oudere generatie).
Alleen maar goed om te horen dat jouw tandarts er wel aandacht voor heeft!

laboum schreef:
Ik vind je reactie nogal fel. Ik hoop niet dat je straks patienten ook op deze manier behandeld.

Hoezo fel?
Maak je geen zorgen hoor, patiënten zijn juist altijd blij met de manier waarop ik ze adviseer. :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 19:06

Lord_Ik schreef:

Ik vind het trouwens wel grappig dat je het zegt dat het de ontstoken cellen en goede cellen zou doden... Het doodt bacterien en werkt schimmel/gistengroei tegen... Dus ik weet niet waar je die andere (zelfbedachte?) informatie vandaan hebt...