Reuma, wie nog ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

S_R_A_H_A

Reuma, wie nog ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 19:32

Ik zou graag van wat mensen met reuma weten wat voor hen de problemen hiervan zijn. Hoe geregelt, waar,...

bedankt !

Hilde_q

Re: Reuma, wie nog ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:35

Ik heb het al zolang ik zo'n beetje leef.
Geopereerd op mijn 4e, heel veel groeipijn gehad en nu staat het redelijk stil.
Krijg alleen wat last van mijn handen in de winter.

Ik heb het voornamelijk in mijn rechterknie en handen.

Ik ben overigens nu 19 jaar.

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 19:37

Hilde_q schreef:
Ik heb het al zolang ik zo'n beetje leef.
Geopereerd op mijn 4e, heel veel groeipijn gehad en nu staat het redelijk stil.
Krijg alleen wat last van mijn handen in de winter.

Ik heb het voornamelijk in mijn rechterknie en handen.

Ik ben overigens nu 19 jaar.

bedankt voor je reactie !
Hoe hebben ze jou reuma ontdekt ( bloedonderzoek ,...) ?

xx

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:38

Ik heb vooral last van mijn rug en knieën..
Goh, hoe ontdekt, altijd wel ergens last van, maar vooral veel oogontstekingen. Op een dag zei de oogarts van ga je maar eens laten testen en ja hoor..

Is helemaal niet altijd in het bloed te zien. Met foto's, 24- uren verloop, algemene klachten, ... kunnen ze al veel uitsluiten.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:26

Ik heb later ook nog chronische oogontsteking opgelopen en staar. Beide aan mijn linker oog terwijl reuma rechts zit dus dat wil ook niet alles zeggen !

Uh ik liep heel slecht en toen heeft de kinderarts me doorgestuurd denk ik.

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:13

mmmm, wekedelenreuma.... geen pretje..
Altijd moe, altijd pijn in mijn nek, rug, schouders, heupen, knien, enkels, ellebogen, polsen, vingerkootjes en ga zo maar door, ik kan alles, maar alles met pijn. Ze kunnen er niks aan doen, en ik ben 20, begon een jaar of 2 geleden met tril handen...

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:50

goodwin schreef:
Altijd moe, altijd pijn in mijn nek, rug, schouders, heupen, knien, enkels, ellebogen, polsen, vingerkootjes en ga zo maar door, ik kan alles, maar alles met pijn. Ze kunnen er niks aan doen, en ik ben 20, begon een jaar of 2 geleden met tril handen...

Komt jou vermoeidheid als gevolg van je reuma?

Opvallend dat de reacties toch echt wel van de 20- ers komen...

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:53

Ik heb een a-typische vorm van reuma, nu met medicijnen zo goed als pijnvrij. Maar daarvoor stijve en dikke kniëen, ellebogen. Had en heb geen abnormaal hoge ontstekingswaarde in het bloed, wel iets verhoogd maar het bloedbeeld verklaarde niet echt het klinische beeld.

Heb slechte doorbloeding, kleine vaatjes in mijn lichaam zijn niet zoals ze weten moeten, ben daardoor snel koud en kan mezelf niet weer warm krijgen, maar of dit met mijn reuma te maken heeft, weten ze niet.

Voordat ik mijn medicatie had, had ik behoorlijk bewegingsbeperkingen in mijn gewrichten, kon mijn haar niet borstelen, straks shirtje aantrekken was drama. Ik loop door de combi van ongelijke benen, reuma en artrose wel altijd wat mank nog.

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 13:51

hel1 schreef:
Ik heb een a-typische vorm van reuma, nu met medicijnen zo goed als pijnvrij. Maar daarvoor stijve en dikke kniëen, ellebogen. Had en heb geen abnormaal hoge ontstekingswaarde in het bloed, wel iets verhoogd maar het bloedbeeld verklaarde niet echt het klinische beeld.

Heb slechte doorbloeding, kleine vaatjes in mijn lichaam zijn niet zoals ze weten moeten, ben daardoor snel koud en kan mezelf niet weer warm krijgen, maar of dit met mijn reuma te maken heeft, weten ze niet.

Voordat ik mijn medicatie had, had ik behoorlijk bewegingsbeperkingen in mijn gewrichten, kon mijn haar niet borstelen, straks shirtje aantrekken was drama. Ik loop door de combi van ongelijke benen, reuma en artrose wel altijd wat mank nog.

Een beetje zowat hetzelfde wat ik ervaar. Buiten heb ik soms echt enorme ontstekingen , tog vinden ze helemaal niets terug in mijn bloed. Ben ook heel vermoeid. Weet niet of dat wel nog normaal is. Ik ga iedere avond rond half 9 mijn bed in en slaap door tot 07:00 in het gewone schooljaar in vakanties tot half 11 en tegen de namiddag ben ik weer kei moe en krijg ik overal pijn...

xx

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:56

Ik heb artiritis psoriatica sinds dec 2004. Via ontstekingen in mijn rechtervoet en bloedonderzoek ontdekt. Ik heb er momenteel weinig last van. Heb 2 paarden onder het zadel. Ik spring, cross en dressuur. Daarnaast werk ik 36 uur. ben wel regelmatig moe maar dat neem ik voor lief. Sinds ik Enbrel gebruik gaat het super.

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 14:01

caro29 schreef:
Ik heb artiritis psoriatica sinds dec 2004. Via ontstekingen in mijn rechtervoet en bloedonderzoek ontdekt. Ik heb er momenteel weinig last van. Heb 2 paarden onder het zadel. Ik spring, cross en dressuur. Daarnaast werk ik 36 uur. ben wel regelmatig moe maar dat neem ik voor lief. Sinds ik Enbrel gebruik gaat het super.

Ik heb het nu sinds augustus 2008 , na enorm ziek geweest te zijn. Ik loop nu stage van 25 uur en ik ben voor de rest van de week soms kapot. Ik kan niet paardrijden, want mijn hals en mijn schouderbladen ontsteken die zelfde avond nog en kan dan een paar dagen niet uit de voeten. Soms wandelen met mijn paard doet al zeer. Vind dit super erg ! De maanden juni, juli en augustus gaan vrij goed. Dan kan ik wel 3 dagen per week rijden. Voor de rest heb ik me toegelegd op men zus veel te trainen soms uren per dag met haar pony's , ga mee op wedstrijden zodat ik er zelf nog wat plezier in heb. Maar hoop deze zomer tog een seizoen mee te kunnen draaien...

xx

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:17

Ik heb ook reuma ook de artritus vorm, weet het sinds september defenitief. :(
Heb vanaf juni de gehele zomer met ontstekingsklachten gelopen,wat door de arts op overbelasting werd geschoven.
Na een bloed onderzoek kwam de reumafaktor eruit ,naar een reumakliniek geweest en daar defenitief vastgesteld.

Heb nu MTD en bin nu bijna pijn vrij :D sinds 3 weken,duurt even voor de medicijnen werken.

Gelukkig hebben ze tegenwoordig goede medicijnen en hoef je niet meer zo krom en vergroeiingen te krijgen als vroeger

Heb 6 paarden en een ezel heb de laaste tijd wat minder gereden,kan nu weer rijden maar nu laat het weer het niet toe.

Licht 30 cm sneeuw ,maar de onderlaag bestaat uit ijs dus levensgevaarlijk.

Merk wel ik heb het snel kouder dan vroeger en ook heb ik het syndroom van reynoud erbij.
Dus konstant bij temperatuur wisselingen gaan mijn bloedvaten in mijn handen en voeten een te grote reaktie geven en heb dus steeds dooie vingers en tenen.
Met rijden los ik dat op door verwarmde handschoenen en zooltjes te dragen.

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 14:31

ijspeert schreef:
Ik heb ook reuma ook de artritus vorm, weet het sinds september defenitief. :(
Heb vanaf juni de gehele zomer met ontstekingsklachten gelopen,wat door de arts op overbelasting werd geschoven.
Na een bloed onderzoek kwam de reumafaktor eruit ,naar een reumakliniek geweest en daar defenitief vastgesteld.

Heb nu MTD en bin nu bijna pijn vrij :D sinds 3 weken,duurt even voor de medicijnen werken.

Gelukkig hebben ze tegenwoordig goede medicijnen en hoef je niet meer zo krom en vergroeiingen te krijgen als vroeger

Heb 6 paarden en een ezel heb de laaste tijd wat minder gereden,kan nu weer rijden maar nu laat het weer het niet toe.

Licht 30 cm sneeuw ,maar de onderlaag bestaat uit ijs dus levensgevaarlijk.

Merk wel ik heb het snel kouder dan vroeger en ook heb ik het syndroom van reynoud erbij.
Dus konstant bij temperatuur wisselingen gaan mijn bloedvaten in mijn handen en voeten een te grote reaktie geven en heb dus steeds dooie vingers en tenen.
Met rijden los ik dat op door verwarmde handschoenen en zooltjes te dragen.

Als ik in dit weer een uurtje rondloop krijg ik ontzettend pijn rond mijn bekken en kan ik niet meer goed stappen. Mijn handen branden door, ontzettend pijn gevoel, dus ik kom niet veel buiten.

xx

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:56

epidaure schreef:
goodwin schreef:

Komt jou vermoeidheid als gevolg van je reuma?

Opvallend dat de reacties toch echt wel van de 20- ers komen...

ik denk het wel, alles kost extra moeite en kracht, dus daar wordt je moe van..

pfff, 20 jong he....

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:13

Ik heb eerst MTX gehad maar daar werd ik enorm beroerd van. Heb het wel vaak koud maar weet niet of het door de reuma is.
Ik heb vooral last van mijn enkels, voeten, knieën en polsen last. Vooral de pezen.

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:41

caro29 schreef:
Ik heb eerst MTX gehad maar daar werd ik enorm beroerd van. Heb het wel vaak koud maar weet niet of het door de reuma is.
Ik heb vooral last van mijn enkels, voeten, knieën en polsen last. Vooral de pezen.

Ik heb nu MTX 20mg/per week. Heb hiervoor een lichtere dosis MTX gehad, andere medicijnen(leken op koffiebonen) en een stuk of 10 injecties met prednisolon in de gewrichten welke altijd zo'n 6-8 weken hielpen. Gelukkig nu zo goed als pijnvrij.

Ik heb het ook vaak koud, maar is ook niet duidelijk of dit door de reuma komt.

Hoe gaat het met jullie met dit weer?

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:24

Mij gaat het goed met dit koude weer.

Merk nu de MTD 15 mg per week aanslaat dat ik ook minder moe ben.
Heb alleen af en toe een dag dat ik misselijk ben.
Maar dat is te overzien.

Als het opkomt is het meestal in 1 van de schouders zodat ik mijn arm niet omhoog kan doen.
Erg vervelend als al je paarden uit grote netten eten :(
of de pezen van de polsen zetten op.

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:54

Ik heb met dit koude weer toch wel meer last. Waarschijnlijk voor een deel ook omdat ik me hardnekkig probeer recht te houden op de sneeuw en daardoor alles opspan.
Ik neem algemene medicatie (salazopyrine) en ontstekingsremmer en ga minstens 1 keer per week naar de kinesist.
Onder jullie ook mensen die fysio krijgen?

Paardrijden kan ik wel nog, vrijwel pijnloos, gelukkig! (alhoewel ik met dit weer wel niet rij, enkel buitenpiste)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:58

Ik heb artritis psoriatica sinds 1996. Moet een beetje uitkijken wat ik doe, maar eigenlijk is het lang erg rustig geweest, zwangerschappen hebben bij mij veel goed gedaan voor mijn gewrichten. Op dit moment is het weer wat minder makkelijk. Ik heb een aantal weken geleden een pees gescheurd (dat gaat bij mij door de littekens al wat makkelijker) en dat is - natuurlijk - flink gaan ontsteken. Prednison moet eraan te pas komen om het te laten opknappen...

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:09

Ik heb reactieve artritis(sinds 1998) (en fibromyalgie) en inmiddels een heupprothese en knieprothese rijker en sinds 8 oktober is mijn linker enkel vastgezet.
Sulfasalazine, MTX 25mg, Humira en pijnstillers..

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:25

Ik heb 17 jaar RA, gebruik MTX injecties 20 mg , Enbrell 50 mg en arthrotec 75 mg.
Wat is trouwens MTD ?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:04

Ik heb sinds november 2008 bechterew.. Ben nu 17 maar kan veel dingen niet meer
Paardrijden doe ik nu sinds bijan 2 jaar niet meer,, na 10 minuten stonden de tranen in m'n ogen van de pijn.. daarnaast heb ik veel ontstekingen in m'n rug en knieen waardoor ik die 'klappen' niet op kan vangen..
Maar gelukkig heb ik 'in plaats daarvan' een hond gekregen waar ik nu ontzettend veel plezier van heb!!
Ik wandel veel (zonder.. maar meer met krukken!) en doe er thuis 'doggydance' mee!
Ik heb sulphazine gehad,, enbrel 50mg (was een studie),, en nog heel veel andere ontstekingsremmers.. Helaas doen ze allemaal niets (of ik heb er veel bijwerkingen van,, en de werking er van is minimaal)
Zelfs ga ik halve dagen naar school, als ik dan naar school ben geweest lig ik de rest van de dag op bed (schoolwerk te maken of slapen)
Daarnaast moet ik gemiddeld zo'n 2x naar de fysio en 1 maal fysio-fitt per week.
Veder heb ik altijd koude vingers (zomer of winter,, dat maakt niet uit) Moet nog eens voor van die halve handschoentjes van fleece gaan voor m'n werk (kassamedew.)
Veder is bij mij de zondag altijd de rustdag (ondanks dat ik niet gelovig ben!!) om bij te tanken en wat school te maken..
Gelukkig heb ik hele lieve vriendinnen die de opdracht doorsturen (vaak gemaakt en wel :D )
Merk wel dat nu moet die kou dat ik me spieren allemaal 'strak zet' en dus meer last heb..
nu moet ik over 7 dagen naar de orthopeed voor m'n knie.. gaat dus nog een hele spannende tijd worden!!

Alvast fijne feestdagen... en succes met stilzitten!!

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 19:17

epidaure schreef:
Ik heb met dit koude weer toch wel meer last. Waarschijnlijk voor een deel ook omdat ik me hardnekkig probeer recht te houden op de sneeuw en daardoor alles opspan.
Ik neem algemene medicatie (salazopyrine) en ontstekingsremmer en ga minstens 1 keer per week naar de kinesist.
Onder jullie ook mensen die fysio krijgen?

Paardrijden kan ik wel nog, vrijwel pijnloos, gelukkig! (alhoewel ik met dit weer wel niet rij, enkel buitenpiste)

heb zelf lang fysio gedaan en bij mij werd het ontzettend erg daardoor

xx

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:34

Heb jarenlang fysio gehad maar op den duur moest ik stoppen omdat ik overbelast raakte.
Nu ga ik alleen naar fysio na een operatie, a.s maandag mag ik me weer melden bij de peut.

Ik was overigens 21 jaar toen alles begon (fibro en 26 jaar reactieve artritis), huisarts heeft het heel lang op de groei gehouden

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:29

Ik was alleen maar misselijk door de MTX. Ik zat op 20/25 mg tabletten. Ik spuit nu 4x Enbrel per week (2 spuiten per keer) maar heb de laatste 7 weken constant hoofdpijn en ben ook steeds de dag na het prikken behoorlijk misselijk. Verder gebruik ik niks meer want was het zat om mij een junkie te voelen. Volgende week ga ik even mijn arts bellen ivm de klachten die ik nu heb..