Hsp

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey1

Hsp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 13:59

Hallo,

Ik kan hier geen specifiek topic over vinden, vandaar dat ik deze nu zelf plaats.

Kan iemand mij ervaringen / informatie geven hierover? Ik heb hier met iemand over gepraat, had er nog nooit over gehoord, maar denk dat ik hier ook 'last' van heb. Lees wel dat het ook een vorm van ontwikkelingsstoornis kan zijn..? Of is het meer iets spiritueels?

Het laatste was ik altijd heel sceptisch over, maar de laatste tijd zijn er wel dingen geberud die mijn mening voor 100 procent veranderd heeft, en vang de laatste tijd ook steeds meer dingen op.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer kwartjes gaan vallen :+

Ik zou graag wat informatie willen van mensen die hier ook mee te maken hebben en hiermee omgaan :)

verootjoo

Re: Hsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:31

ik ben dat volgens de psycholoog, en het is geen ontwikkelingsstoornis en ik ben ook zeker niet spiritueel. Wel heel nuchter :D
Je hoort gewoon volgens de normaalverdeling uit de statistiek bij de 20% die gevoeliger zijn dan de standaard :j

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 15:49

Ah oke, ik bedoel niet echt een ontwikkelingsstoornis, maar dat ik had begrepen dat het soms in combinatie mét kan zijn (lichte vorm van autisme etc.)..

Heb van een bokker een interessante link gekregen, nog niet echt kunnen doorlezen maar denk dat ik hier zeker wat aan kan hebben :j .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:59

Zijn wel (diverse) topics over geweest hoor ;) . Ik heb hier ook in enige mate last van (of het echt hsp is geen idee), stukje prikkelverwerking wat bij mij anders verloopt als bij merendeel van de mensen. Ook heb ik echt tijd nodig om weer op te laden als ik veel in contact met anderen geweest ben. Ik ben heel gevoelig voor sfeer/energie, kan het bijvoorbeeld voelen als ergens ruzie is geweest. Ik kan ook heel slecht tegen kriebelende kleding, of etiketjes in je nek die blijven "prikken". Harde geluiden etc heb ik dan weer veel minder moeite mee maar er zijn ook mensen met hsp die daar juist heel slecht tegen kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:01

Linsey1 schreef:
Ah oke, ik bedoel niet echt een ontwikkelingsstoornis, maar dat ik had begrepen dat het soms in combinatie mét kan zijn (lichte vorm van autisme etc.)..

Het is eerder een overlapping. Veel mensen met autisme zijn (over)gevoelig voor allerlei prikkels en dat ben je als HSP dus ook. Maar de gevoeligheid voor prikkels houdt dus niet automatisch in dat er sprake is van (licht) autisme.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:59

Laatst bijgewerkt door McThirsk op 17-12-10 20:03, in het totaal 2 keer bewerkt

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:00

www.ookzogevoelig.nl is een geweldige site en wordt veel goed uitgelegd. Ben het zelf ook erg lastig!

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 00:29

Dankjulliewel voor jullie berichtjes, deze link had ik idd al gekregen. Fel licht en hard geluid komt me idd al voor, van jongs af aan al..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:02

O ja.......volle winkels. Vreselijk vind ik dat. Winkelen rond de feestdagen is echt niet leuk. Kan er ook heel slecht tegen als mensen dan te dicht in mijn persoonlijke ruimte komen. En das al snel in een lange rij bij de kassa.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:44

Gelden al jullie symptomen niet gewoon voor iedereen? Ik bedoel, wie vindt die prikkende kaartjes in je nek nu niet irritant? Wie heeft na veel contact te hebben gehad met grote groepen mensen, nu niet even een moment van rust nodig? Wie merkt er nu niet dat er ergens ruzie is geweest?

Ik vind HSP zwaar overschat. Iedereen denkt het te zijn, want ieder mens kan zich met de symptomen identificeren. Ts, als ik jou was, zou ik langs een psycholoog gaan. Niet omdat je maf bent, maar gewoon om te kijken of iemand die er meer verstand van heeft dan een stel internetsites, deze conclusie ook trekt. Het lijkt me dat zo iemand jou veel beter kan 'helpen'.

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 13:59

Ik denk dit heus niet voor de lol hoor, sterker nog, tot een aantal dagen geleden had ik hier nog nooit van gehoord. Misschien heb ik het ook helemaal mis, en zijn mijn klachten gewoon doodnormaal, ik weet het niet.

Vertelde gewoon iemand over mijn 'klachten' en diegene wees mij erop. Psycholoog ga ik niet naar toe :evaw:

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:57

Ik zeg ook niet dat jij dit 'voor de lol' denkt.

In mijn ogen is dat hele hsp-gebeuren nogal overschat. Ik ken vermoedelijk niemand die geen kenmerken heeft van hsp. Daarnaast ben je natuurlijk een vrouw en veel vrouwen voelen dingen feilloos aan en hebben geen woorden nodig van een ander om een situatie te omschrijven. Dat voel je vanzelf wel en dat zie je aan lichaamshoudingen van anderen.

Verder zou ik je aanraden om gewoon gebruik te maken van je intuïtie. :) Die laat je namelijk zelden in de steek en hierdoor vergemakkelijkt het je vaak in het maken van soms lastige situaties.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:11

dejavu schreef:
Ik zeg ook niet dat jij dit 'voor de lol' denkt.

In mijn ogen is dat hele hsp-gebeuren nogal overschat. Ik ken vermoedelijk niemand die geen kenmerken heeft van hsp. Daarnaast ben je natuurlijk een vrouw en veel vrouwen voelen dingen feilloos aan en hebben geen woorden nodig van een ander om een situatie te omschrijven. Dat voel je vanzelf wel en dat zie je aan lichaamshoudingen van anderen.

Verder zou ik je aanraden om gewoon gebruik te maken van je intuïtie. :) Die laat je namelijk zelden in de steek en hierdoor vergemakkelijkt het je vaak in het maken van soms lastige situaties.

Klopt ook hoor wat je zegt. Iedereen heeft er wel in meer of mindere mate 'last' van. HSP's horen volgens de normaalverdeling uit de statistiek tot de 20% gevoeligste mensen. Dus gevoeliger dan de 'standaard'. Dat is iig wat mijn psycholoog uitlegde toen ik met mijn klachten bij haar kwam. Dat waren overigens geen klachten als 'mijn etiketje prikt zo' of 'ik heb last van harde geluiden'. Maar ik had echt lichamelijke klachten, welke veroorzaakt werden doordat ik zo gevoelig ben. Ik heb bv in mijn werk veel intensief en lichamelijk contact met cliënten en nam soms klachten over, of sliep slecht, kreeg nekklachten/buikklachten. Eerst had ik dat niet door dat dat daardoor kwam, maar heb met de psychologe geleerd hoe hier mee om te gaan. Nu heb ik nauwelijks last meer van mijn gevoeligheid. ;)

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:29

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 16:17

Heb de test gedaan, maar vond m niet zo betrouwbaar zeg maar. Toch bedankt voor de tip hoor!

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:24

Ik ben ook HSP, heb er behoorlijk last van.. Ik heb het vooral met emoties/gevoelens van andere mensen.. Ik ben wel bezig om dit te leren afsluiten, maar ik vind het nog wel moeilijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:36

Op welke manier probeer je het af te sluiten Lieveranders? :)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:45

Ik ben ook hoog sensitief en ik heb er ook last van. Ik heb het vooral met dat ik teveel bij andere mensen zit en niet in mezelf. Tja en gewoon een beetje alle dingetjes wat hspers hebben. Storen aan kleine geluidjes, emoties goed aanvoelen.
Dit komt doordat mijn aura te groot is. Ik ben met begeleiding bezig om mijn aura kleiner te maken, maar het wil nog niet lukken.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:54

RedPassion schreef:
Op welke manier probeer je het af te sluiten Lieveranders? :)

Eigenlijk door me er meer bewust van te worden. Eerder sloop het er ongemerkt in, dat ik ineens allerlei emoties op pikte. Nu bereid ik me er van te voren al een beetje op voor.. Ik doe bijvoorbeeld een sjaaltje om, of ga veel met mijn armen over elkaar zitten, een gesloten houding zeg maar..

Ik ben de laatste tijd ook veel bezig met het spirituele. Zo heb ik ook een chakrabehandeling gehad, wat mij ook erg geholpen heeft bij mijn HSP. En ik probeer nu te mediteren, wat mij echt tot rust brengt..

Ik probeer niet van mijn HSP af te komen, want ik vind het zelf ook wel iets moois.. Ik wil er gewoon mee leren omgaan zeg maar..

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:20

Het kan best dat je hsp "bent", maar wat zou je er mee willen doen (met dat labeltje?) Ik heb zelf add, officiele diagnose die akelig veel overeenkomsten vertoont met het hsp gebeuren, maar het is echt niet zo dat mijn omgeving daardoor meer begrip heeft (helaas..) je zou het dus puur voor jezelf moeten ontdekken en in feite weet je nu al dat je gevoeliger bent dan de meeste mensen..

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:24

dwaallicht schreef:
Het kan best dat je hsp "bent", maar wat zou je er mee willen doen (met dat labeltje?) Ik heb zelf add, officiele diagnose die akelig veel overeenkomsten vertoont met het hsp gebeuren, maar het is echt niet zo dat mijn omgeving daardoor meer begrip heeft (helaas..) je zou het dus puur voor jezelf moeten ontdekken en in feite weet je nu al dat je gevoeliger bent dan de meeste mensen..

Omdat het voor jezelf wel fijn is om duidelijkheid te hebben waarom je je zo voelt.. Ik hoef ook zeker geen begrip van andere mensen, de meeste mensen in mijn omgeving weten het niet eens.
Maar als je jaren rond hebt gelopen met een onbestemd gevoel, is het fijn om te weten waar het weg komt.. Denk dat het voor TS ook zo is..

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:27

Lieveranders schreef:
dwaallicht schreef:

Omdat het voor jezelf wel fijn is om duidelijkheid te hebben waarom je je zo voelt.. Ik hoef ook zeker geen begrip van andere mensen, de meeste mensen in mijn omgeving weten het niet eens.
Maar als je jaren rond hebt gelopen met een onbestemd gevoel, is het fijn om te weten waar het weg komt.. Denk dat het voor TS ook zo is..

En lost het dan wat op, om te weten waar het vandaan komt? Ik voor mij kan zeggen dat ik er nog steeds evenveel moeite mee heb dat ik niet zoveel "kan" als anderen in een drukke omgeving... (het is intresse hoor, absoluut niet aanvallend bedoeld..)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:32

Nee het lost niet op, maar het maakt het wel wat makkelijker.. Ik heb er bijvoorbeeld specifiek hulp om kunnen vragen bij mijn chakrabehandeling..
En ik weet nu waar het weg komt als ik ineens weer emoties op pik van anderen. Als je niet weet waar het weg komt, kun je er ook niks aan doen toch?

En een heleboel dingen van toen ik jonger was vallen gewoon op zijn plek en dat is wel fijn.. Ik heb trouwens eerder ook gedacht dat ik ADD had.. Sinds wanneer heb je die diagnose?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:38

Lieveranders schreef:
Nee het lost niet op, maar het maakt het wel wat makkelijker.. Ik heb er bijvoorbeeld specifiek hulp om kunnen vragen bij mijn chakrabehandeling..
En ik weet nu waar het weg komt als ik ineens weer emoties op pik van anderen. Als je niet weet waar het weg komt, kun je er ook niks aan doen toch?

En een heleboel dingen van toen ik jonger was vallen gewoon op zijn plek en dat is wel fijn.. Ik heb trouwens eerder ook gedacht dat ik ADD had.. Sinds wanneer heb je die diagnose?

Sinds twee jaar, maar in feite wist ik het al mijn hele leven.. maar jij laat dat dus behandelen door een chakra behandeling? Ik weet niet of ik daar wel in geloof... heb wel aan acupunctuur e.d. gedacht, om dat eens te proberen.. Weet je wat het is, ik zelf kan wel accepteren dat er dingen mis gaan of anders gaan door mijn add of hsp of hoe je het ook wilt noemen... maar de rest van de wereld niet, en ik heb daar nog steeds mee te maken in mijn werk en studie.. ik kan niet zeggen "ja sorry t gaat niet zo lekker door mijn add.." want dat maakt ze niks uit, t gaat nog steeds niet goed. Snap je? Maar ik vind het wel heel fijn voor anderen als zij wél kunnen accepteren dat ze anders zijn.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:47

Ja ik heb een chakrabehandeling gehad, in eerste instantie ook om andere redenen..
Maar het is ook zeker niet mijn bedoeling om naar anderen te kunnen noemen van het gaat niet zo goed met me door mijn HSP of wat anders.. Dat heb ik nog nooit gedaan en zal ik ook niet doen.. Daar hebben anderen niks mee te maken..

Het is ook meer voor mezelf dat ik er wat mee wil doen. Ik houd er gewoon niet van om bij de pakken neer te gaan zetten. Ik zet het liever om in wat positiefs..