Iets tegen stress : homeopatisch/natuurlijks

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Iets tegen stress : homeopatisch/natuurlijks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 09:06

Hoi Allemaal,

Ik zoek iets tegen de stress wat gewoon natuurlijk is of homeopatisch. Het is voornamelijk voor een keertje en niet voor constant gebruik.
Ook iets om beter in te kunnen slapen met een wat rustiger hoofd.

Ik heb wel eens gehoord van een banaan, maar dat werkt bij mij niet.

Mensen met andere tips, ideeen?

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:12

Helpt een banaan echt bij sommige mensen?
Ikzelf ben ook nogal druk in mijn hoofd, kan me moeilijk ontspannen ,maar heb ontspanningsoefeningen via google opgezocht, en dat probeer ik elke dag even te doen, en vaak lukt 't me dan wel even te ontspannen.
En hardlopen doe ik, als ik daarvan thuiskom voel ik me ook al wat rustiger in mijn hoofd :D
Verder zou ik 't zo niet weten,maar ben wel benieuwd wat er verder tegen te doen is,wil dit topic ook even blijven volgen ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:14

Valeriaan, kun je gewoon kopen bij Kruitvat ofzo. Of Gensesy (fout geschreven kom er niet op) ofzo..dat helpt concentratie maar wordt je ook rustiger van. Kijk eens op de site van Kruitvat. OVer het algemeen verschilt per persoon wat helpt. Dhr Vogel is voornamelijk natuurlijk.

Zie ook veel over Bach Resue Sleep dat schijnt bij veel mensen ook te werken. Is uit bloemen gemaakt.

Lees wel goed wat voor invloed het kan hebben op jou. Zoals voor autorijden enz. Want het is soms niet in 1 nacht uitgewerkt. Dus pas op hoeveel je neemt en wat je doet en wat dus de bijwerkingen kunnen zijn. Laat je goed informeren ondanks dat het natuurlijk is heeft het altijd invloed op je.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:14

Sint Janskruid, te koop bij bijvoorbeeld Kruitvat (eigen merk). Helpt bij mij!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 09:14

Ja sporten is natuurlijk eenheel goed iets. Ook goed ontspannend.
Maar ik wil dus wer gaan paard rijden, maar heb opstap angst. Daardoor krijgt mijn merrie ook angst en lukt het niet. Nu wil ik kijken of er iets is wat voor een korte tijd even mijn zenuwen beetje in bedwang kan houden zodat ik op kan stappen en het vertrouwen kan krijgen.
Ook maal ik erg veel bij het inslapen en doe ik er zeker een half uur tot een uur over om in te slapen en wil ik ook graag minderen.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:00

Remedy reseu druppel van Bach en anders inderdaad Valeriaan
Soms wil een kopje kamille thee of groene thee ook wel een beetje helpen

Tamadine

Re: Iets tegen stress : homeopatisch/natuurlijks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 12:07

bedankt voor de reactie's.
Kan ik de meeste dingen gewoon bij een drogist halen?

Groene thee drink ik al de hele dag :-), maar heb niet het idee dat dat helpt hahaha.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:09

Bach druppels kan je gewoon bij de drogist halen en werkt perfect. Rescue Me word het ook wel genoemd. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:12

Bach bloesems of van die Rescue druppels. Je hebt ook Rescue pastilles geloof ik, kan je ook gemakkelijk meenemen. Gewoon kleine keelpastilles lijken het.
Afbeelding

Of het 'officieel' werkt, ach, maar zolang je er maar in gelooft zal het zeker helpen :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:16

In banaan zit magnesium en magnesium heeft o.a. een rustgevende werking!

Samengestelde bach bloesems heb ik goede ervaring mee.

Sint Janskruid moet je wel mee oppassen!!! Kan in combinatie met bepaalde medicijnen (als je die niet gebruikt, heb je er natuurlijk geen last van }:0 ) vervelende bijwerkingen geven!!!!!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:16

lindethee: kom je rustig van en slaap je wel goed van.

valeriaan: wel met opletten! (ik heb hier een plant staan en kunt daar teveel van gebruiken ook)

passiebloem: werkt ook kalmerend

hop: werkt ook goed om te slapen

kammile: helpt bij emoties

groene thee werkt vooral zuiverend en beetje opwekkend maar niet kamerend

moet maar eens zoeken onder de namen dat ik gegeven heb op google ;)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:17

en ja vergeten, als ik veel stress heb neem ik ook mangnesium in pilletjes bij! helpt ook goed.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 12:34

Wauw, super bedankt allemaal.
Ik gebruik wel medicijnen (paroxetine), dus zo te lezen met sommige dingen even oppassen.
Mijn paard krijgt op het moment ook magnesium, kan ik dat ook gebruiken :-) haha

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:39

Wij hebben het geluk dat er iemand bij onze apotheek werkt met ook kennis van de homeopatische middelen! Toen we voor m'n vriend gingen kijken voor de sint janskruid, gaf ze dit nadrukkelijk aan! (zat zelfs een oranje sticker op het schap met een waarschuwing in combinatie met medicijnen!)

Dit vond ik o.a. op internet:

Heeft dit medicijn een wisselwerking met andere medicijnen?

Dit medicijn heeft wisselwerkingen met andere medicijnen. In de tekst hieronder staan alleen de werkzame stoffen van deze medicijnen, dus niet de merknamen. Of uw medicijn een van die werkzame stoffen bevat, kunt u nagaan in uw bijsluiter onder het kopje 'samenstelling'.

De medicijnen waarmee de belangrijkste wisselwerkingen optreden, zijn de volgende.

Sint-janskruid vermindert de werking van de volgende medicijnen. Vertel daarom altijd aan uw arts en apotheker dat u sint-janskruid gebruikt.

Overleg met uw arts of apotheker voordat u deze combinatie gaat gebruiken. Uw arts zal u een ander medicijn voorschrijven, de dosering verhogen, de hoeveelheid van dit medicijn in uw bloed laten controleren of u adviseren te stoppen met sint-janskruid.

Ook als u stopt met het gebruik van sint-janskruid moet u overleggen met uw arts. Soms moet de dosering van de onderstaande medicijnen dan weer worden aangepast.

Anticonceptiepil. Sint-Janskruid vermindert de betrouwbaarheid van de pil, hierdoor stijgt de kans op een zwangerschap. Bij kortdurend gebruik: gebruik condooms tijdens en tot en met vier weken na het stoppen van sint-janskruid om er zeker van te zijn dat betrouwbare anticonceptie wordt toegepast. Bij langdurig gebruik: u kunt sint-janskruid alleen gebruiken in combinatie met een anticonceptiepil met een hoge dosering hormonen, een zogenaamde 50-pil. Als u in de eerste drie maanden van gebruik doorbraakbloedingen krijgt, moet u ervan uit gaan dat sint-janskruid ook de betrouwbaarheid van deze zwaardere 50-pil beïnvloedt. De arts kan u aanbevelen om meerdere strips achtereen te gebruiken zonder stopweek, of om de stopweek te verkorten tot vier dagen om de kans op een te lage hoeveelheid hormoon te verkleinen. Gebruik in ieder geval condooms zolang er doorbraakbloedingen blijven optreden.
Als u stopt met het gebruik van sint-janskruid, is het effect op de hormonen nog vier weken aanwezig. U kunt dus niet meteen overgaan op een lichtere pil, maar u moet nog vier weken na het stoppen extra maatregelen treffen.

Let op: ook de uitsluitend progestageen bevattende medicijnen zoals de minipil met desogestrel en het implantatiestaafje worden door sint-janskruid minder betrouwbaar. Dit geldt ook voor de vaginale ring en de pilpleister. Overleg hierover met uw arts of apotheker.

De slaap- en rustgevende medicijnen alprazolam, midazolam en buspiron.
Atorvastatine en simvastatine, cholesterolverlagende medicijnen.
De antistollingsmedicijnen acenocoumarol en fenprocoumon. Geef aan de trombosedienst door als u start of stopt met sint-janskruid.
Het hartmedicijn digoxine.
Kinidine, een medicijn tegen hartritmestoornissen. Bij gelijktijdig gebruik met sint-janskruid kunnen de hartklachten weer erger worden.
Ivabradine, een medicijn tegen pijn op de borst.
Theofylline, een luchtwegverwijder. Hierdoor kunnen de klachten van benauwdheid toenemen.
Aripiprazol en quetiapine, medicijnen tegen wanen en hallucinaties (antipsychotica).
Ciclosporine, tacrolimus, everolimus, temsirolimus en sirolimus. Dit zijn afweeronderdrukkende medicijnen. Uw arts zal de dosering hiervan verhogen.
De medicijnen gebruikt bij tegen hiv en aids: atazanavir, darunavir, efavirenz, etravirin, fosamprenavir, indinavir, lopinavir, maraviroc, nelfinavir, nevirapine, ritonavir, saquinavir en tipranavir. U mag bij deze medicijnen geen sint-janskruid gebruiken.
Dasatinib, erlotinib, gefitinib, imatinib, irinotecan, lapatinib, nilotinib, sorefanib en sunitinib, medicijnen die worden gebruikt bij kanker.
Voriconazol, een antischimmelmedicijn. Gebruik geen sint-janskruid als u voriconazol gebruikt.
Twijfelt u eraan of een van de bovenstaande wisselwerkingen voor u van belang is? Neem dan contact op met uw apotheker of arts. Vertel uw arts altijd dat u sint-janskruid gebruikt.

Sint-janskruid wordt wel "natuurlijk prozac" genoemd, maar mag alleen in plaats van prozac genomen worden op advies van een arts. Gebruik het niet bij zware depressies. Sterke extracten kunnen, in combinatie met zonlicht, uitslag veroorzaken, maar bij normaal gebruik komt dat niet voor.
Sint-janskruid kan de werking van andere medicijnen (o.a. de anticonceptie pil) beïnvloeden, wees dus voorzichtig met de combinatie van sint-janskruid en andere medicijnen. Sint-janskruid blijkt de cytochrome P450 enzymen (CYP3A4 en CYP2C9) te induceren. Deze enzymen helpen bij het afbreken van veel medicijnen in de lever, De meeste etherische oliën kunnen niet zonder risico ingenomen worden. Gebruik etherische oliën uitsluitend inwendig als u voldoende kennis heeft of raadpleeg een (homeopathische) arts. Over het algemeen is echter de werking bij uitwendig gebruik sterker dan bij inwendig gebruik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:41

je kunt ook een potje L-tryptofaan halen bij de reformzaak, en bij sommige drogisten hebben ze het ook wel.
het merk is dan orthica.

hier staat wel wat info:
http://www.gezondheidsvriend.nl/product.php?id=1445

je magze alleen niet slikken als je ook mao-remmers gebruikt.

ik heb ze zelf ook, heb wel es perioden dat ik slecht in slaap kan komen.
dan neem ik voor het slapengaan 1 capsule en slaap er ook nog eens heerlijk op.
tegen stress werkt het ook erg goed, je word zelf wat rustiger in je hoofd en wat relaxeder

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:46

Ik gebruik passifloratabletten op homeopatische basis. Ik geloof van dr vogel of vsm. Verkrijgbaar bij de apotheek en iets minder sterk/gevaarlijk dan st janskruid. Prima ervaring mee.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:10

Tamadine schreef:
Wauw, super bedankt allemaal.
Ik gebruik wel medicijnen (paroxetine), dus zo te lezen met sommige dingen even oppassen.
Mijn paard krijgt op het moment ook magnesium, kan ik dat ook gebruiken :-) haha

ikzelf gebruik ook paroxentine , ben aan 't afbouwen, zit nu op 3ml. per dag(vloeibare) maar heb door 't afbouwen juist last van onrustige gevoelens; hartkloppingen enzo, en soms moeite met in slaap te vallen...
Ik slik hiernaast wel vitamine b12, maar voor de rest durf ik geen andere medicatie ernaast gebruiken, omdat ik bang ben dat 't een wisselwerking gaat krijgen naast de seroxat.
Sint-janskruid mag je niet gebruiken naast seroxat he ;)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 13:17

Ik gebruik 20 mg per dag (1 pilletje dus), maar heb inderdaad nog regelmatig wat last van onrust en hartkloppingen etc en breng ik dan over op mn paard.
Ik durf er verder geen medicijnen naast te nemen, daarom vroeg ik me ook af of er iets homeopatisch is.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:24

Tamadine schreef:
Ik gebruik 20 mg per dag (1 pilletje dus), maar heb inderdaad nog regelmatig wat last van onrust en hartkloppingen etc en breng ik dan over op mn paard.
Ik durf er verder geen medicijnen naast te nemen, daarom vroeg ik me ook af of er iets homeopatisch is.

Hier in groningen heb je de gezondheidswinkel,misschien bij jouw in de buurt ook wel, je zou daar 's kunnen gaan informeren ;)

http://www.gezondheidswinkel.nl/

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:27

Ik heb druivensuiker dragees in mijn assortiment, daar zijn kruiden aan toegevoegd.Ze zijn voor kalmte, innerlijke rust en anti stress.Het zit in een handig metalen doosje wat je altijd bij je kan dragen.Als het nodig is dan pak je er 1 en dan zuig je er op.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:33

Om beter te kunnen inslapen werken de melatonine tabletjes het beste, al de rest wat hierboven aangegeven wordt is om rustiger in je hoofd en lijf van te worden als je gestrest of heel gespannen bent.
Kijk uit met jacobskruid

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:34

Sint janskruid bedoel je zeker?

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:35

Melatonine inderdaad, gebruik ik ook af en toe! Werkt top :).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:36

Sint janskruid beinvloed de werking van andere medicijnen dus let daar wel op.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:39

Ik gebruik bij stress en voor beter te slapen Bach Resue spray en een magnesium pilletje.