Opgezette buik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Opgezette buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 21:13

Goedenavond Bokkers!

Zit een beetje ergens mee in mijn maag (haha letterlijk), maar ik vind het niet ernstig genoeg om ermee naar de dokter te gaan.
De dokter mijd ik liever eigenlijk.
Dus vandaar dat ik het hier zet, misschien zijn er mensen die het ook hebben, en die ervaringen willen delen?

Ik ben 1.86 en ik weeg 65 kilo. Ik ben gewoon normaal in verhouding.
Echter vooral 's ochtends heb ik er erg last van, dan zet mijn buik heel erg op.
Niet zomaar, maar alleen als ik gegeten heb.

Vanaf een uurtje of 7 's avonds eet ik niks meer meestal. 's Ochtends sta ik zo tussen half 6 en 6 uur op voor mijn werk, en dat voelt nog als midden in de nacht. Dan heb ik ook echt geen trek om te ontbijten. Dus (ik weet hoe ongezond het is) ik ontbijt nooit. Mijn buik is dan gewoon "strak en plat". Gewoon normaal dus.
Ik werk in de zorg, in een verpleeghuis. Meestal na de ochtendzorg, zo rond half 11, 11 uur neem ik wat te eten.

Dan heb ik meestal wel wat trek. Maar wat ik ook eet, al is het een mandarijntje, al is het een plakje ontbijtkoek, mijn buik is na een half uurtje ofzo, heel erg opgezet! Dan lijkt het net of ik 6 kg hutspot naar binnen gewerkt heb zo opgeblazen is mijn buik! Terwijl het eigenlijk qua hoeveelheid heel weinig is!

Ik weet wel dat een opgeblazen buik een tekort aan Vitamine B kan zijn,m aar dan zou je standaard een opgezette buik moeten hebben lijkt mij? Ik heb het alleen na het eten.

Weten jullie een mogelijke oorzaak?

Ik heb sinds 2 jaar Colitis Ulcerosa. Een darm aandoening. Echter lijkt het mij dat het hier niet mee te maken heeft, want het verhaal met de opgezette buik speelt pas een paar maanden..

Carmen

Re: Opgezette buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:21

Tja, hoe moeilijk je het ook vind... Ik denk toch dat je moet gaan ontbijten, en echt, je kan het jezelf aanleren.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:26

ik heb altijd na het eten een dikke buik
zo erg dat veel mensen denken dat ik zwanger ben dan.
niets aan te doen gewoon zo laten

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:32

z0rr0 schreef:
ik heb altijd na het eten een dikke buik
zo erg dat veel mensen denken dat ik zwanger ben dan.
niets aan te doen gewoon zo laten

idem hierzo!!!

ik kan smorgens ook niet eten drink altijd wel wat voor ik vanhuis ga.
en op m'n werk een klein uurtje na opstaan drink ik een halve liter goedemorgen drinkontbijt.

maar ook heb een bolle buik na iets te hebben gegeten of gedronken.

nooit in verdiept wat t kan zijn eigenlijk.....

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 21:36

Gelukkig, er zijn dus meerdere mensen met hetzelfde probleem. Nou het is neit echt een probleem, meer lastig eigenlijk.

Ik dacht dat het vitamine B tekort was, maar het kan natuurlijk ook gewoon een reactie zijn van je buik op het 1e eten. Want vaak heb ik het alleen rond die tijd. 's Avonds heb ik er minder last van.

Tsja ontbijten. Ik kan er echt niet aan om half 6 's ochtends!
Ik drink een glaasje water en op werk om 7 uur bij het overdragen een glas thee en that's it!

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 01:59

eigenlijk wel slecht om niet te ontbijten met een darmziekte het is heel belangrijk dat het goed blijft werken je darmen.

Ik heb ook altijd een opgezette buik ben er nog niet achter waardoor maar me seciond opinion is in gang gezet

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 03:28

Als ik heb gegeten is mn buik ook heel erg opgezet.
Maakt niet uit wat ik eet.

Ongeveer een half uurtje na het eten zet die op en een half uurtje daarna is het al een stuk minder.
Die van mij zet zelfs zo ver op dat ik soms het gevoel heb dat ik mn voeten niet kan zien.:Y)
Ook echt zo'n zwanger buikje. Zelf ontbijt ik ook niet, vind dat zo vies.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 03:33

Ik heb dat ook, maar meestal alleen na het avondeten.

Krijgen jullie ook geen rijstenwafel weg?? Of iets van Liga ofzo ?
Niet ontbijten is zoooo slecht :=

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 03:37

Na het avond eten is het bij mij ook wel op z'n ergst.
Maar in de middag is mn buikje toch ook wel flink hoor.

Poeh ik moet eerst echt 1,5 tot 2 uur wakker zijn wil ik ook maar aan iets van eten kunnen denken.
Kan me zelf wel dwingen maar daarna ben ik echt misselijk.

Af en toe drink ik wel eens een drinkontbijt maar das ook na dat ik ruim een uur wakker ben, anders lukt het ook niet.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 06:24

Ik heb precies hetzelfde als Anniek.
Ik krijg gewoon echt niks naar binnen 's ochtends.

Ik weet dat ik moet ontbijten maar op zich gedragen mijn darmen zich er niet anders door.
De darmziekte is op zich vrij rustig momenteel zowel als ik ontbijt als dat ik niet ontbijt!

Het lijkt inderdaad net een zwangere buik, als je naar beneden kijkt zie je een hele bolle buik en geen voetjes meer ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:13

ik heb zowiezo een opgezette buik, maar na het eten is het nog 3x zo erg :') Is niks aan te doen geloof ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:16

itsmi schreef:
Ik heb precies hetzelfde als Anniek.
Ik krijg gewoon echt niks naar binnen 's ochtends.

Ik weet dat ik moet ontbijten maar op zich gedragen mijn darmen zich er niet anders door.
De darmziekte is op zich vrij rustig momenteel zowel als ik ontbijt als dat ik niet ontbijt!

Het lijkt inderdaad net een zwangere buik, als je naar beneden kijkt zie je een hele bolle buik en geen voetjes meer ;)

Tsja, je moet jezelf dan maar dwingen te ontbijten ;) Heb het ook gedaan, en nu lukt het wel :j

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:48

Maar waarom zou ik? Ik krijg er niet meer of minder last van Colitis Ulcerosa, dus daarvoor hoef ik het niet te doen. En om mezelf dan te martelen om om 5.45 iets naar binnen te stouwen vind ik niet zo'n prettig idee!

Blijkbaar zijn er ook mensen met een opgezette buik die wél gewoon ontbijten, daar ligt het dan dus niet aan lijkt mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:51

itsmi schreef:
Maar waarom zou ik? Ik krijg er niet meer of minder last van Colitis Ulcerosa, dus daarvoor hoef ik het niet te doen. En om mezelf dan te martelen om om 5.45 iets naar binnen te stouwen vind ik niet zo'n prettig idee!

Blijkbaar zijn er ook mensen met een opgezette buik die wél gewoon ontbijten, daar ligt het dan dus niet aan lijkt mij!

Nee, maar als je ontbijt komt je stofwisseling beter op gang en daar ga je later veel profijt van hebben :)
Opgezette buik is misschien omdat je teveel in één keer eet zeg maar, dus niet verdeeld over langere tijd (om de 3 uur iets kleins)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:03

itsmi schreef:

nee, volgens mij ook niet hoor. ik ontbijt al vanaf jongs af aan elke dag (ja, een enkele keer dat ik het oversla) maar mijn buik zet even hard op als ik later op de dag eet. ALs ik water drink trouwens ook :')

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:07

met drinken heb ik er gelukkig geen last van...
Alleen als ik iets eet later op de ochtend...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:21

ik heb 't vooral met 't avondeten :') Echt erg, durf dan niet eens in de spiegel te kijken

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:22

ohh is het zo erg??
Vervelend is het!

Ik heb het zelfs al na een mandarijntje eten. Dat is zo weinig, je zou zeggen daar kan je buik niet van opzetten!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:23

Ik heb het ook en je kent mijn figuur, hetzelfde verhaal.
Het was zo erg dat ik een tijd telkens twijfelde of ik niet in verwachting was.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:24

na het eten lijkt het net alsof ik zwanger ben. Plus dat ik m'n buik zowiezo al dik vind, dusja :')

een mandarijn is idd niet veel. :n

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:39

Ik heb het ook, volgensmij heeft het iets met gas te maken.
Het is bij mij wel eens zo dat m'n vader vraagt waarom ik zo krom loop, maar dan is mijn buik dus zo opgezet dat ik niet rechtop kan staan.
Ik heb overigens wel last van PDS.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 23:13

Heee liz!
Ja jij hebt hetzelfde figuur als ik!
Wel grappig om te zien dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem.

@ Brittol jij denkt dat er door het eten zoveel gasvorming ontstaat dat je buik opzet/ ? Op zich wel een logische verklaring. e

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:25

Die gasvorming zou zomaar kunnen. Ik heb ook zo'n opblaasbuik. Eet sowieso niet veel, 's avonds al helemaal niet, wel altijd netjes ontbijten en dan nog, zeker na het avondeten een buik waar met gemak een drieling in past.
In normale stand lijk ik ook wel zwanger, maar het is echt allemaal opgeklopte lucht. Bleek bij een echo nav overgevoelige organen. Mijn nieuwe credo is nu 'Ik ben niet dik, ik ben een luchtballon'. Gasvorming kun je gedeeltelijk voorkomen door op je dieet te letten, zorgen dat je met eten niet teveel lucht hapt en lekker veel te boeren. Wat je verder aan die opblaasbuiken kunt doen zou ik ook nog graag weten, want al is mijn kat dol op haar privewaterbed met aai en kruik functie, ik vind het niks...

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:31

Wat ik nu ga zeggen heb ik ooit op een medische site gelezen, ik durf niet met zekerheid te zeggen of dit dus de absolute waarheid is. Voor mij, echter, werkt het...

Ik heb begrepen dat je, door iets te eten, je darmwerking op gang brengt.
Als je een half uur na het ontwaken iets tot je neemt, word de darmwerking goed op gang gebracht. Je zal na ongeveer een half uur merken dat je aandrang gaat krijgen.

Die truc werkt voor mij. Mijn darmwerking is door medicijnen soms vertraagd en bovenstaande helpt om het toch goed op gang te brengen.

Aangezien jij een darmstoornis hebt, vraag ik me af; kan het niet dat, een half uur na het eten, je darmen gewoon stevig op gang komen en je doen ''opzetten''?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 23:36

@ Pluizebolpum, Je schrijft het ontzettend grappig! Mocht je ooit aan de oplossing van de opblaasbuik komen, laat het me weten ;)

@ Nakisha, Beetje vies praatje, maar ik heb nooit echt aandrang 's ochtends. Meestal 's avonds. Dat is dan weer te verklaren doordat ik niet ontbijt 's ochtends denk ik.

Op zich klinkt de verklaring inderdaad heel logisch. Dat door het 1e eten, je darmstelsel in beweging gebracht wordt en je buik daarom opzet. Alleen heeft datniks met mijn darmstoornis te maken lijkt mij?

Echter is het dan niet te verklaren dat anderen er ook na het avondeten e.d. last van hebben. Dan zouden de darmen op elk beetje voedsel reageren en opzetten ofzo.(bij anderen dan)..