3D films met slechte ogen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

3D films met slechte ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 10:40

Ben opzoek naar ervaringen.
Situatie: Ik heb links een lui oog, deze gaat dus pas wat doen als ik mijn rechteroog dichtdoe. Als ik met 2 ogen open kijk, kijk ik dus eigenlijk met 1 oog. Daarnaast zie ik met het luie oog maar 30 % (als ie actief is dus).
"Ouderwetse" 3D voorstellingen kan ik dus niet zien. Bijv Pandadroom in de efteling krijg ik niks van mee, ik wordt alleen verschrikkelijk beroerd van het brilletje.

Wie heeft ervaring met de nieuwe 3D technieken waarbij je dus niet meer de groen en rode brilletjes hebt?

Pradaatje

Re: 3D films met slechte ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:46

Ik heb dan geen lui oog, maar mijn prisma's zijn ongelijk. Dus wel vergelijkbaar. Wat jij zegt van de Pandadroom herken ik helemaal. Krijg giga koppijn van die brilletjes.

In de bioscoop heb ik alleen op het begin even last ervan, maar later na 10 minuutjes, kan ik het redelijk volgen en valt de hoofdpijn mee aan het eind :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:48

Bij welke nieuwe 3d technieken heb je geen brilletje nodig?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:48

ik draag een bril, heb links -0,25 en rechts -1,50 , niet echt dramatisch, maar ik red het prima om door 2 brillen te kijken :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:49

mijn man is aan 1 oog blind, en kan dus (tot nu toe) ook geen 3D kijken. best jammer voor hem. Ik ben benieuwd naar die nieuwe technieken.
Laatst bijgewerkt door juval op 10-12-10 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:50

Brainless schreef:

Ik denk dat ze bedoeld gewoon de normale zwarte brilletjes.
Teminste dat denk ik :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:50

Brainless schreef:

Dat vraag ik me ook af? Volgens mij heb je in de bios en met die nieuwe tv's nog steeds een brilletje nodig.
Mijn moeder heeft ook een lui oog en hele slechte ogen. Die ziet het zonder brilletje op beter dan met brilletje. Zij ziet ook de pandadroom en dat soort dingen niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:03

Pradaatje schreef:
Brainless schreef:

Ik denk dat ze bedoeld gewoon de normale zwarte brilletjes.
Teminste dat denk ik :D

De glazen zijn wel wat donkerder maar gewoon rood en groen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 11:12

Ik bedoel idd de nieuwe brillen. Ik had begrepen dat je dan niet meer door 2 verschillend gekleurde glazen kijkt...
Maar je hebt dus nog steeds 2 ogen nodig begrijp ik? Wordt lastig dan vrees ik

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:17

Net zoals je voor stereo 2 oren moet hebben heb je voor 3d 2 ogen nodig.
Doordat je juist per oog een ander beeld binnen krijgt, zien je hersenen dit als 3d.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:27

Ik heb zelf ook een lui oog, en door operaties kan ik geen diepte zien.
Met de rood/groene brilletjes had ik hetzelfde als jij hebt en met die nieuwe is het voor mij ook een gewone flim :=
Enige voordeel van die nieuwe is dat het niet zo'n beroerd gevoel geeft :o

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:30

Ik heb geen lui oog, maar ook ik wordt hondsberoerd van de brilletjes, ook de nieuwe. Voor mij dus ook geen 3D voorstellingen meer, liever 2D en de film kunnen zien dan 3D en zo beroerd zijn dat ik hem alsnog mis.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:33

ik heb niks aan mijn ogen , maar in de panda droom word ik ook misselijk van die brilletjes .
En ze hebben nu brilletjes ontwikkeld waarbij je ook gewoon door 1 glas kan kijken en het 3d ziet ,
Dat zijn de nieuwe brilletjes van de bioscoop.
Want in dat glas zitten allebij de kleuren. ik kan als ik 1 oog dicht doe namelijk ook gewoon 3d zien :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:40

Maar met 1 oog kun je geen diepte zien.
Daar heb je 2 ogen voor nodig.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:42

Ik heb geen lui oog of super slecht zicht. Heb 'slechts' -0,75 met cilinder voor beide ogen (heb astigmatisme gecombineerd met myopie). Als ik deze bril niet opzet bij het kijken naar 3D films krijg ik een zeer hoofd en soms word ik er ook misselijk van. Kan wel 3D zien, maar ik zie het altijd 'slecht' (beetje wazig zeg maar) en mijn hoofd probeert het dan scherp te krijgen ofzo en daar krijg ik naar mijn idee zo'n zeer hoofd van.

Ben dus (ook) niet zo'n fan van 3D, want zelfs mét bril moet ik soms echt even 'rusten' met m'n ogen en dus niet naar het scherm kijken. Lijkt me wel vervelend als je geen 3D kan zien, want veel films in de Bios zijn alleen in 3D tegenwoordig (en heb een beetje het idee dat dat ook de toekomst is := ).

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:14

Heel herkenbaar. Heb ook links een lui oog en wordt ook eng van 3D in de pretparken (Amerika zit er vol mee kan ik je vertellen). 3D hier in de bios heb ik daarom bewust nog niet gedaan.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:18

Wij hebben nu thuis een 3d led tv en hebben daar ook brillen bij. Die moet je ook echt aan zetten en werken op batterijen dus zijn niet hetzelfde als die van de pandadroom bijvoorbeeld. Maar denk dat je nog steeds 2 ogen nodig hebt. Ik heb zef een bril en zet daarvoor dus die 3d bril hahaha ziet er echt stom uit maar het kijkt.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:19

Volgens mij werken die nieuwe brillen in de bios niet met groene en rode glazen. De brillen moesten op de een of andere manier geactiveerd worden. Mijn vriend zijn bril was nl kapot en hij zag 2 beelden schuin over elkaar, en niet in 3d. Toen hij een bril kreeg die het wel deed, kon hij 3d zien. Dus ik vermoed dat de brillen er een 3d beeld van maken op de een of andere manier en je niet per se 2 ogen ervoor nodig hebt. Ik heb niet in de planning staan om naar een 3d film te gaan binnenkort, maar anders wilde ik wel ff voor je proberen om 1 oog dicht te doen. Kun je niet de bios bellen en het vragen?

@pitbullgup: wat gebeurt er met het beeld als je 1 oog dicht doet, thuis? F offtopic, maar kun je alle programma's in 3d zien? Of maar enkele?

Alecks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:26

Ik hoop niet dat die 3D films de toekomst hebben want over het algemeen voegt het maar weinig toe en geeft het toch slechtere kleuren. Ik hoop dat het net zoals een jaar of 50 geleden (toen de rood/groene brilletjes opeens populair waren) het een hype is die daarna weer afneemt.

Zoals andere mensen al aangaven: Je hebt twee ogen nodig om 3D te kunnen zien. In de werkelijke wereld zie je 3d doordat elk oog vanuit net een ander gezichtspunt een object ziet. Op iets dichtbij kijken je ogen net iets scheler dan voor iets veraf. Om hetzelfde effect op een vlak bioscoopscherm te krijgen heb je dus bij de opname van de film een camera nodig die twee beelden naast elkaar opneemt (iets verder uit elkaar dan ogen om het 3d effect te versterken) en een manier nodig om twee beelden tegelijkertijd te projecteren en die per oog te filteren waardoor je uiteindelijk voor elk oog het juiste beeld hebt. (effect kan door middel van montagetechnieken ook achteraf gedaan worden maar dat geeft een heel gekunsteld beeld.) Vroeger gebeurde dat met een systeem met een beeld wat groen/wit projecteerde en een wat rood wit projecteerde (kan geloof ik wel samen op één filmrol gezet worden). Als met een groen/rood brilletje het beeld weer gefiltert wordt krijg je dan een soort zwart/wit 3D beeld. Het rode glaasje zorgt dat dat oog alleen het groene beeld ziet en andersom.

Nadeel is dus dat het zwart/wit is. Om dit effect in kleur te krijgen zijn een aantal dingen geprobeert. Eén ervan was geloof ik een systeem waarbij per frame het beeld wisselde terwijl een brilletje tegelijkertijd (met een soort lcd scherm) het oog waar dat beeld niet voor bedoeld was afdekte. Nadeel van dat systeem was dat er een goede synchronisatie tussen beeld en bril moest zijn anders werkte het niet. De brilletjes waren dus erg duur. Ik denk dat dat het systeem is met brilletjes die batterijen gebruiken.

Het huidige systeem werkt met gepolariseerde lenzen. Min of meer hetzelfde systeem als de rood/groene brilletjes maar in plaats van kleur wordt polarisatie gebruikt om de beelden uit elkaar te houden. Licht beweegt in golven, een polarisatiefilter houdt die golven in één richting tegen. Bij de projectie wordt het beeld voor elk oog gefilterd door een filter wat haaks op dat voor het andere oog staat. Door in de brilletjes de filters te zetten die daarmee corresponderen krijg je vool elk oog een kleurenbeeld wat daarmee correspondeerd. Nadeel is wel dat de kleuren een stuk minder worden: voor elk oog wordt de helft van het beeld eruitgefilterd. Het is alsof je een polaroid zonnebril op hebt.

Om dat effect van de polarisatie te zien kun je twee brilletjes pakken. Als je ze alletwee in het verlengde van elkaar hebt zou je er gewoon door kunnen kijken. Als je er nu één 90 graden laat draaien voor het glas van de deze zul je zien dat je dan niet meer door dat glas kunt kijken: het licht wordt dan steeds minder doorgelaten totdat bij 90 graden het licht in beide richtingen wordt tegengehouden: het glas ziet er dan zwart uit. Als je naar een 3D film zou kijken zonder bril zie je door beide ogen beide beelden over elkaar waardoor het geheel wat waziger is.

Om op de vraag van de TS terug te komen: je kijkt dus de hele tijd met twee ogen. Als je luie oog daardoor te weinig gebruikt wordt zul je geen 3d effect zien. Misschien dat als je je goede oog met een extra filter/zonnebril (niet polaroid!) minder licht laat ontvangen je luie oog misschien evenveel werk zou krijgen waardoor je dus wel 3D beeld krijgt.

Pytje: ik denk dat bij je vriend de lenzen er scheef inzaten. De brillen hoeven niet geactiveerd te worden oid.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 12:50

Pytje schreef:
@pitbullgup: wat gebeurt er met het beeld als je 1 oog dicht doet, thuis? F offtopic, maar kun je alle programma's in 3d zien? Of maar enkele?

Ik zal t vanavond eens testen :D . Ik principe heb je een stand op de tv dat je alles 3d kan kijken maar dan heb je niet echt goed beeld en echt goede 3d effecten omdat het niet voor 3d is opgenomen. Met 3d bleu ray films is het wel erg leuk.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:14

Zit straks met het nieuws, de nieuwslezer bij je op schoot :D

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:23

Ik heb nog ff getest maar met 1 oog heb je gewoon 2d beeld (was te verwachten natuurlijk)
Vriendlief heeft van het weekend spel voor de playstation gekocht wat je dus ook in 3d kunt spelen..... Kogels vliegen je om de oren hahaha

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:27

De brillen van Pandadroom hebben sowieso al twee zwarte glazen. Dus voor de luiogegen is het wachten op weer wat nieuws denk ik. Heb zelf een lui oog wat goed werkt, maar af en toe dus aan het 'vechten' is.

Pandadroom bijvoorbeeld is voor mij wel te zien, maar intensief focussen. Net als andere 3-D films in de bioscoop bijvoorbeeld. Moet wel zeggen, hoe langer ik kijk, hoe makkelijker het wordt.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:07

ik heb geen slechte ogen (geen bril oid) maar vind ook de nieuwe 3d films vreselijk om naar te kijken.
tijdens die film heb ik me 2.5 uur lang afgevraagd of ik niet toch een bril zou moeten. ik bleef maar moeite hebben met het scherpstellen van beeld en ondertiteling.
echt vreselijk, kreeg er hoofdpijn van en werd er heel moe door.
bril afzetten maakte het beeld nog veel waziger af en toe.
niet echt een succes dus vind ik.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:45

Brainless schreef:
Net zoals je voor stereo 2 oren moet hebben heb je voor 3d 2 ogen nodig.
Doordat je juist per oog een ander beeld binnen krijgt, zien je hersenen dit als 3d.

correct.
de bril zorgt voor een perfecte scheiding van links en rechts, maar als je maar met 1 oog kijkt vrees ik dat het verloren moeite en geld is.
Ik werk in de bios en als mensen onzeker zijn over of het bij hun wel zal 'werken', laat ik ze even proberen.
Dat kun je altijd eens vragen als je naar een gewone film gaat en voorbij een zaal loopt waarin een 3D-film geprojecteerd wordt...

een 3D bril over een gewone bril is trouwens helemaal geen probleem.

en Zwitsal: dan kan het goed zijn dat het fout zit met de afstelling van de projectoren,
want ik heb echt al meesterwerkjes in 3D gezien :)