Moeite om op gewicht te blijven, snel afvallen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Katniss

Moeite om op gewicht te blijven, snel afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 13:37

Nou, ik geloof dat ik zo'n beetje met het tegenovergestelde probleem zit als de meeste mensen: ik kan de kilo's er maar met moeite aanhouden. Ik ben altijd zo rond de 50 kilo, en met mijn 1.70 zou dat al best iets meer mogen zijn. Ik ben hiervoor bij een dietiste geweest, die me zo vol met eten wilde stouwen dat ik op een gegeven moment alleen nog maar met eten bezig was en zelfs daar kwam ik niet van aan. Op mijn hoogtepunt woog ik welgeteld 51 kilo en dat heb ik heel kort vast kunnen houden.

Nu zit ik dus al een tijdje in Finland en hier is het al helemaal drama! (Nou ja, qua gewicht dan, want verder is het helemaal geweldig :D) Ik zat van de week met mijn lieverdje aan de ontbijt tafel, toen we het over mijn gewichtsprobleem kregen en hij vroeg hoe zwaar ik was en wanneer ik me voor het laatst gewogen had. Uiteindelijk vond ie dat ik dan maar even op zijn weegschaal moest gaan staan. 46 kilo dus! Ik schrok me een hoedje! (Ik heb overigens meteen aangegeven dat die weegschaal stuk was en dat het helemaal niet klopte, maar na poging 10 moest ik toch echt toegeven dat het probleem bij mij lag. :D) Nu komt dat hoogstwaarschijnlijk door mijn drukke schema op dit moment, ik heb vanalles te doen voor mijn studie en ben eigenlijk vrijwel de hele dag op pad. Maar ik had niet het idee dat ik daardoor zo slecht ben gaan eten ofzo..

Mijn vraag is dus: zijn er meer mensen met dit probleem? En hoe lossen jullie dit op? Waar vliegen er bij jullie de kilo's door aan? :D

adoratie

Re: Moeite om op gewicht te blijven, snel afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:44

goede, gorte/karne pap eten elke ochtend met banaan erdoor, gedroogd fruit (dadels, vijgen, krenten..) of Hartkeks met goede jam! en zeker 4 'grote' maaltijden per dag nuttigen..
Ik ben opgegroeid in Noorwegen, en in de de meeste scandinavische landen eten ze naar mijn weten 4x/dag een grote maaltijd (vooral winter) en daartussenin bvb griesmeelpudding achtig iets of wat toast met kaas. Zodanig dat je altijd genoeg 'te verbranden' energie over hebt ipv aan je eigen reserves op te gebruiken.. wel niet gewoon vettig gaan eten ofzo! maar vezelrijke dingen..
ook moet je erop letten dat je snelle en trage energie binnen krijgt, zodat je lekker opgepept word in de ochtend bvb of op een 'moe' moment, maar dat je ook lang kan doorgaan als het moet. (heb nu even geen tijd om het uit te leggen, maar kan ik morgen ofzo wel?)
eigenlijk moet je veel 'snacken', maar wel gezond uiteraard!

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:09

Probeer in iedergeval goed gestructureerd te eten. 3 hoofdmaaltijden, 3x tussendoortje en als je meer wilt dan meer nemen. Niet kiezen voor magere variantie maar lekker voor de volle ;).

Hoe is je eetpatroon op dit moment? Kan er niet iets met je schildklier zijn die te snel werkt waardoor je afvalt? Of eet je echt te weinig?

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 14:12

Ja, ik vraag het me af! Ik ben bang dat het ontbijt er nog weleens bij inschiet de laatste paar weken. Maar ik eet 's middags al warm en ik probeer ook daarna zoveel mogelijk brood e.d. te eten. En wat snacken betreft: ik ben echt een varken. Het stomme is dat als mensen me zien eten dat ze niet snappen waarom ik zo dun ben. Ik kan me volledig volvreten in vanalles en nog wat en er gebeurt niks met mijn gewicht. Maar een paar dagen niet goed eten en ik val af. Ik heb geen idee hoe het met mijn schildklier zit. Kan ik dat na laten kijken? Zijn er geen shakes die ik bijvoorbeeld als aanvulling zou kunnen gebruiken?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:15

Voel je je dan ook niet prettig hierbij? Als je je gewoon goed voelt maakt het toch niets uit? Dan is dit gewoon jouw lichaamsbouw! :)

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:18

ik ken mensen die van die speciale eiwitshakes gebruiken o.a. k patienten maar ook sporters
ennu, je mag natuurlijk die lintworm ook aan mij geven :D ,sorry niet leuk grapje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:19

Het zou je schildklier kunnen zijn, dat die te snel werkt. Daar al eens op laten testen bij een arts? :)

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:21

maaaar ,als je je goed voelt hoef je toch niet meteen te denken dat er iets met je schildklier, of anders is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:22

Vriendinnetje van mij voelde zich ook prima, maar die bleek een te trage schildklier te hebben waardoor ze wel aankwam. En ook niet een gewicht kon vasthouden. :)

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 14:23

Haha, nou als ik die lintworm af kon staan dan deed ik het meteen :P Ik voel me niet specifiek ongezond op dit moment (al ben ik wel enorm gauw moe.. Maar dat kan ook weer te maken hebben met een longprobleem wat ik heb), maar ik vind het gewoon onprettig om zo enorm dun te zijn. Als mensen constant vragen of je wel genoeg eet dan ga je je toch ergeren na een tijdje ;) Bedankt voor alle tips! Ik ben volgende week terug in Nederland en ik ga dan toch nog eens langs de huisarts om te kijken of die iets kan doen. En anders zijn aanvullende eiwitshakes misschien niet zo'n slecht idee, al is het alleen al om weer boven de 50 kilo te komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:24

Vermoeidheid kan ook komen van een schildklierprobleem. :j

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:25

laat je ,als je wil weten hoe het afliep?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:26

Heb hier even de symptomen van een te snelle schildklier:

Hyperthyreoïdie (mogelijke) symptomen kunnen zijn o.a:
gewichtsafname, vermagering bij goede eetlust
vermoeidheid
nervositeit
gejaagdheid
snel geïrriteerd
kortademigheid
snel zweten
snelle hartslag (ca. >100 p.m. in rusttoestand) (tachycardie).
onregelmatige hartkloppingen, hartritmestoornis (boezemfibrilleren)
hogere ochtendtemperatuur (> 36.8)
warmte-intolerantie
warme (vaak vochtige) huid
dunnere huid
spierzwakte, spierslapte
spiertrillingen (tremoren) in vingers bij gestrekte hand
diarree (darmklachten, meer darmperistaltiek)
soms oogklachten*
ogen groter dan normaal i.c. opengesperde, bolle, uitpuilende ogen* (exoftalmus)
moeite om oogleden te sluiten* (* meestal bij ziekte van Graves, struma)
struma (krop of goiter): vergroting van de schildklier
ontregelde menstruele cyclus

Misschien is het het wel niet hoor, maar met dit lijstje kan je een beetje vergelijken met hoe jij je voelt :)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:27

Ik zit met hetzelfde probleem.
Ik ben 1.73 en ook ik mag blij zijn als ik de 50 kilo vast kan houden :(

Ook al bij HA en ZH en Dietist geweest.........niks helpt.........en er is niks mis met mn schildklier o.i.d.

Maar........ik heb geaccepteerd dat ik nou eenmaal zo gebouwd ben dus ik heb de weegschaal de kliko ingegooid en ik eet niet meer dan ik op kan en aangezien ik ook een lopende kliko ben is dat dus best veel :P

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:27

Ik herken je probleem.
Ik ben een tijd geleden 10kg afgevallen door een maagbacterie.
En heb altijd enorm veel moeite gehad met aankomen.
Ik woog voordat ik een maagbacterie kreeg 60kg. en ben 1.72 Opsich niet een geheel verkeerd gewicht.
Na de maagbacterie heb ik 49,6 kg gewogen (dat was mijn laagste gewicht).
Wat ik heb gedaan, heb ik van mijn stage als (verpleegkundige).

*Volle melk drinken 'smorgens
Wat nu in de wintertijd ook lekker en dik makend is, van volle melk met cacao chocolade melk maken.
*brood met granen eten
*Iedere dag (vanille pudding oid)
*'s morgens 'smiddags 'savonds eten.
*tussendoor fruit en een koek.
*En gewoon chips wanneer je zin hebt e.d.

Gewoon gezond eten, en denk aan boter op de boterham e.d.
En ik weet niet hoe het bij jou zit met je anticonceptie middelen. Maar ik ben door mijn lage gewicht ook aan de prikpil gegaan. Door deze hormonen kom je ook aan.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:28

Veel chocola tussendoor eten, dat past bijna altijd wel in je buik.
Ik eet overal chocola bij, anders hou ik mijn gewicht ook niet vast.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:28

Hoe voel je je?
Vind je jezelf te mager of voel je je wat slap of futloos, dan kan je er wat aan gaan doen.
Maar zit je lekker in je vel en heb je er geen problemen mee dat je wat aan de dunne kant bent zou ik het zo laten :) Ik heb ook perioden dat ik opeens zonder duidelijke reden veel afval, vaak is het een combinatie van stress en een druk schema. Al merk ik dan zelf nooit dat ik 'stress' heb :D
Verder niet continu eten, maar voedingsmiddelen met veel voedingsstoffen.
Pap, brood, zware maaltijden en chocolade is een topper :P
Om gezond aan te komen, wanneer het met normale voeding niet lukt, zou je af en toe een nutridrink erbij kunnen nemen. 2 a 3 per dag om echt aan te komen, maar dat moet je niet langere tijd doen. :)
Je kan ze kopen bij de apotheek, in verschillende smaken (aarbei, chocolade, koffie etc etc).

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:29

En natuurlijk zit ik nu al hoger dan mijn vorige gewicht ik weeg nu zo'n 62 kg. en mijn streef gewicht is 65kg.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:29

sorry jans, maar als ik dit zo lees moet ik denken aan een medisch boek wat mijn ouders hadden en altijd als je wat had kwam dat boek naar boven en stond er vaak bij NEEM ONMIDDELIJK CONTACT OP MET UW ARTS brrr vind dat altijd een beetje eng
maar vind wel lief dat je het opgezocht hebt

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 14:44

Jullie zijn geweldig :) Ik ben blij met de tips en ik moet zowiezo voor mijn longen langs de huisarts, ik zal dit gelijk melden, kijken wat ze te zeggen heeft. Zoals gezegd, ik vind het zelf zwaar irritant om zo licht te zijn. Mijn streefgewicht is 55 kilo, maar als ik dat ooit haal dan zal dat zijn als ik 9 maand zwanger ben ofzo :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:55

hahaha ja van zwangerschap kom je lekker aan ;)
Maar je kan sowieso een algemene bloedtest uit laten voeren, daar testen ze meestal je schildklier functie en hormonen meteen mee.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:56

Hier nog iemand met hetzelfde probleem!
Ik weeg nu 46.5 ofzo? Ik loop bij de dietiste en ze heeft me allemaal tips gegeven. Maar veel van die tips passen niet bij mij. Boter bij je aardappels en groente bijv. tja dat gaat er bij dus niet in :P
Mijn hoogste gewicht was 47, een paar weken gelezen maar die zijn er ook weer vliegensvlug al af.
Ik voel me wel fit en goed, maar ik zou liever wat voller willen zijn.
Mijn schildklier is ook getest, werkt iets te snel, maar niet zo erg dat er iets aan gedaan moet worden.
Ook heeft mijn dietiste gezegd dat ik Fantomalt kan gebruiken. In dat poeder zitten extra dingen, die zieke mensen ook innemen als ze tekort hebben. En nutridrink ken ik ook.
ik doe om de zoveel maanden metings van mijn lichaam. In ong. 5 maanden ben ik wel iets aangekomen. Ik kreeg er 2.2 kg vet bij :D maar mijn spiermassa is een stuk minder geworden..

Voor de rest is het gewoon keihard werken om die kilo's eraan te krijgen. Maar dat weten jullie ook wel denk ik..
Je moet gewoon eten voor 2

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:00

Corona86 schreef:
Jullie zijn geweldig :) Ik ben blij met de tips en ik moet zowiezo voor mijn longen langs de huisarts, ik zal dit gelijk melden, kijken wat ze te zeggen heeft. Zoals gezegd, ik vind het zelf zwaar irritant om zo licht te zijn. Mijn streefgewicht is 55 kilo, maar als ik dat ooit haal dan zal dat zijn als ik 9 maand zwanger ben ofzo :D

Wat voor longprobleem heb je? Veel longproblemen (bv. COPD) geven veranderingen in je stofwisseling waardoor je ook enorm veel moeite moet doen om aan te komen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:01

Misschien dat die weegschaal van hem sowieso afwijkt??? Kan een paar kilo schelen tussen verschillende weegschalen.. Of merk je het ook aan je kleding?

Vervelend, hoewel ik het andere probleem heb maar ik denk toch ook niet dat ik zo dun zou willen zijn. En dat als maar bezig zijn met eten ken ik ook alleen dan dus van opletten van het eten. Mensen onderschatten jou probleem ook vaak...net of het niet vervelend is om heel de dag naar je hoofd te krijgen van: Hier pak maar is goed voor je, jij moet er nog van groeien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:44

Een weegschaal kan zelfs afwijken van waar je in je huis staat.. ik weeg in mijn kamer minder dan in de kamer van mijn ouders. :=