Mijn keelamandelen zijn eruit gehaald wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Mijn keelamandelen zijn eruit gehaald wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 15:42

Hallo,

Maandag zijn mijn keel en neusamandelen eruit gehaald (neus is er trouwens maar één) na de operatie voelde ik me best goed en dacht, was dit het dan? Nu vier dagen later voel ik me beroerd, gister avond 10 uur was ik zo moe ik wou slapen, 6 uur kon ik pas slapen want heb heel de nacht over gegeven.

Wie is er nog meer aan zijn amandelen geopereerd? Ik ben 17 dus dan doet het veel meer pijn als dat je jong bent.

Wie heeft er nog wat goeie tips of evaringen?

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:00

umm gezellig.. ik moet nog... en ben 21.. ( maandag een afspraak.. om te kijken hoe erg ik er nog last van heb... en mis dan binnen een 1 a 2 weken geopereerd.. aangezien ik in het buitenland woon.)

Sterkte .. en beterschap..

Barbabientje

Re: Mijn keelamandelen zijn eruit gehaald wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:01

ooh euhm, ik zou veel waterijsjes eten :j deed ik ook *nu was ik 10 en kon binnen een week weer normaal praten* Mijn zusje was jonger en die heeft er nog veel meer last van gehad!

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:06

Tja, die eerste dagen vielen me ook het meest mee, maar daarna heb ik wel wat pijn gehad ja. Veel pijnstilling, ik had toen zakjes die ik op moest lossen in het water, da's makkelijker weg te krijgen.
Beroerd ben ik niet geweest, heb toen niet over moeten geven of zo... Ik was trouwen 24 toen mijn amandelen er uit gingen en ik heb er nog geen dag spijt van gehad! Ik had iedere twee weken een keelontsteking met hoge koorts en nu nooit meer ;)

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:08

Idd veel (ijs)koud water drinken en ijsjes. Dat beroerde kan voornamelijk nog komen door de narcose. Dat heeft tijd nodig op uit je lichaam te verdwijnen. En neem op tijd je rust. Gewoon lekker bijkomen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:09

Mijn moeten er in Januari uit, ik zie er tegenop :=
Ik ben trouwens 15..

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:09

Ik heb ze laten verwijderen toen ik 17 was... Had een chronische ontsteking eraan dus toch maar eruit..
Heb 2 nachten in het ziekenhuis gelegen ivm een nabloeding. Was nog geen 10 uur thuis mocht ik weer omdat het aan het bloeden was Heb me flink beroerd gevoelt maar sindsdien nooit meer last van me keel geen spijt van dus :D

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 16:10

Ik heb er ook geen spijt van want ben er heel erg ziek van heb al 10 jaar keelonstekingen achter elkaar door en nu pas deden ze er wat aan. Ik vind kotsen alleen doodeng ik ben er echt bang voor en me keel doet nu nog meer pijn....

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 16:12

NatasjaS schreef:
Idd veel (ijs)koud water drinken en ijsjes. Dat beroerde kan voornamelijk nog komen door de narcose. Dat heeft tijd nodig op uit je lichaam te verdwijnen. En neem op tijd je rust. Gewoon lekker bijkomen.

klopt zei mijn buurvrouw ook dat het met de narcose te maken heeft.

Ik hou wel van lekker eten en snaai ook best veel, mis het eten echt heel erg en heb honger en pijn. Ik spring een gat in de lucht als dit over is want dan kan ik weer eten en roken en daarna zal ik me stukken beter voelen nauwlijks keelonstekingen nog en niet altijd zo moe.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:12

Raketjes eten (al deed ik dat ook en moest er tot aan vorig jaar niks van hebben deed me steeds herinneren aan de pijn stom he)
en vla enz eten!

(roken deed ik 3 dagen later dat ik uit het ziekenhuis was ik werd gek heel slecht maarja ;) )

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 16:20

Probleem is ik hou niet van ijs helemaal niet, dus eet met moeite die invriesstaafjes. En ik wordt ontzettend misselijk van vla.

Deed het roken geen pijn? En was dat niet slecht voor de wonden? Ik heb veel zin in een sigarettje maar wil de boel niet verpesten en zo snel mogelijk weer beter zijn!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:21

Ik heb het gedaan toen ik 18 was, helaas is alles lekker weer terug nu 2 jaar later :=
Ik at veel roomijs, daar ik een gewoon ijsje niet in mijn mond kreeg, en hier ook niet aan kon sabbelen. Verder veel (ijs)water drinken en geef het echt de tijd! Als je nu naar buiten gaat, sjaal voor je mond ivm de kou
Sigaret is zo slecht voor de wondjes als er vergif ingooien :j

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 16:23

Terug kan dat? Wat dat is even balen!! Moet het er nu opnieuw uit?

Ik drink heel veel ijswater heb nog nooit zoveel gedronken :P roken doe ik dan maar niet.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:33

Ik was 15 toen ze eruit ging, heb de eerste 2 dagen behoorlijk pijn gehad, maar daarna gewoon weer chinees gegeten hoor :+
Roken deed ik na een week weer, normaal praten kon ik ook weer na een dag of 2..
Al met al is het bij mij heel erg meegevallen, als je van vele hoort dat ze 10 dagen niet normaal kunnen eten.

Ik moet wel zeggen dat ik constant ijswater gedronken heb, of dat geholpen heeft weet ik niet...
Iig succes..

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:33

Als er ook maar 1 cel van de triljoen is blijven zitten helaas wel.
Ik moet wel weer maar durf niet meer, erg veel complicaties gehadd helaas

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:25

Als ik nog 1 keer keelontsteking heb/dik verkouden ben (en die kans is 99%) dat dat weer gaat gebeuren krijg ik een verwijsbrief naar de KNO. Lucky me :') en dan moeten ze er denk ik weer uit. Ze zijn weer aangegroeid nadat ik toen ik 4 jaar was geopereerd was.

Idd veel ijswater/ijsjes etc. en lekker uitrusten!

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:04

Heb ze er uit gekregen toen ik iets van 37 was, vond het erg mee vallen at de volgende dag al weer gehaktballen, en was de volgende dag ook al weer aan her werk gegaan, maar dat vond de huisarts toch niet zo verstandig, maar vond het minder erg dan een keel onsteking.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 21:58

wat een verschillen, ik vond het ook meevallen na de operatie. Opzich nu ook. Alleen het overgeven, ik ben er zo bang voor. Ik ben moe en wil zo slapen maar durf niet, straks wordt het weer zo'n nacht als gister....

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:04

Ik ben op mijn 18e geopereerd aan mijn keel amandelen. Nou, ik kan je verzekeren, dit is echt geen pretje!
Het wordt ook niet beschreven als een "lichte" ingreep, het is echt een operatie hoor..

Overgeven is eigenlijk onvermijdelijk, doordat er tijdens de operatie bloed in je maag loopt, (wat niet kan verteren) moet dat er dus uit, en dan is er maar 1 weg, naar boven! Heel naar als je al zon pijn in je keel hebt.

Het heeft bij mij minstens 3 weken geduurd voordat ik weer de oude was (redelijk pijnvrij,normale stem,etc)

Bij mij moesten ze er wel uit omdat ik om de haverklap zware keelontstekingen had, daarna heb ik echt nooit geen last meer gehad, ben nu 31.

Ik wens je heel veel beterschap, een ijskraag en ijsjes (water) deden bij mij wonderen!
Sterkte! :(:)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:56

Die van mij zijn op mijn achtste weggehaald. Weet nog dat ik heel veel pijn had, en dat de dokter zei dat ik ijsjes moest eten, maar dat ik geen ijsje meer kon zien. :+

Beterschap!

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:21

ik was ook afgelopen maandag aan de beurt. Wat een ellende en wat een verschrikkelijke pijn heb ik eraan overgehouden tot nu toe. Vannacht met spoed naar het ziekenhuis geweest omdat diclofenac en ibu niet werken en ik hoge koorts had gekregen. Ben nu weer thuis met morfine. Dat werkt beter maar word er enorm slaperig en misselijk van. Al 5 dagen niks gegeten. Wat een ellende...

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:29

Ik loop stage op een afdeling waar deze ingreep veel bij volwassenen wordt uitgevoerd.
Iedere patient krijgt een kannetje ijswater en veel ijsjes.
Winnie03: ibuprofen zou ik na een operatie niet gebruiken, omdat dat een bloedverdunner is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:31

Woensdag zijn mijn keelamandelen verwijderd. Ik moet zeggen dat het me qua pijn meevalt. Wel ben ik nog snel duizelig en moe.

Ik eet vooral veel ijsjes en drink ijswater, boterhammetjes zonder korsten kan ik eten en ik eet heel voorzichtig ook weer andere dingen...

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 14:04

Het is ook geen kleine operatie wat veel mensen wel denken, bij mij wisselt de pijn zo erg. Ik doe alles eraan om snel beter te zijn maar het schiet niet op na bijna een week praat ik nog raar en met moeite.

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:51

Ik werk op de KNO verpleegafdeling. Komen dus regelmatig mensen voor het verwijderen van keelamandelen. Ik adviseer de pijnstillers ook in te nemen als zetpil. Dat werkt ook een stuk beter. Ijslimonade is voor de afwisseling ook lekker. Het moet juist koud zijn omdat het verdoofd. En niet met een rietje drinken, maar flinke slokken.

Het wisselt ook per persoon, omdat de amandelen ook bij niemand gelijk zijn. Biij de een zijn ze ontstoken en bij de ander niet. Ook hangt het af van de narcose. Een volgende keer hoeft niet hetzelfde te zijn als nu. Wij krijgen niet vaak mensen die terug komen voor een zelfde ingreep, maar wel met een andere KNO ingreep. En soms gaat het nu een stuk beter.

In ieder geval rust is belangrijk.