prikangst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Compliment

prikangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 11:21

Hoi

wie kan mij helpen.
ik loop al zo'n 1 a 2 jaar rond met enorme buikpijn en de dokters weten niet wat het is. ik heb in het ziekenhuis al een onderzoek op me baarmoeder blaas nieren en eierstokken gehad. deze waren in orde. 2 weken geleden heb ik weer medicijnen gekregen om te kijken of de krampen minder werd. dit werd het helaas niet. Ze dachten aan een prikkelbare darm syndroom maar ik heb het ook als ik smorgens wakker word en dus nog niet gegeten heb. Verder heb ik zelf niet het idee dat het een prikkelbare darm is.

Maargoed
nu moet ik vamiddag dus weer naar de dokter om het probleem voor te leggen. Natuurlijk hebben ze al 30 x gezegt ga toch is bloed prikken. Maar ik durf het niet. Echt niet.

Mijn angst is zo groot!

Nu is mijn vraag aan jullie.
Weten jullie misschien iets wat helpt er tegen? Ik ben bang dat ik er toch echt aan moet geloven.

Bedankt!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:23

Je kunt overlegen of je homeopatische pilletjes mag nemen? Je hebt pilletjes die je rust geven wellicht dat dat je helpt ontspannen. Het valt echt mee, als je bent geweest denk je is dat het.

Sterkte met het onderzoek!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:29

ik doe de opleiding verpleegkunde dus ik weet er wel redelijk wat van.
bloedprikken lijkt me wel noodzakelijk om het maar even te zeggen.
je kunt daardoor een hoop dingen uitsluiten.
ik heb het pas zelf moeten doen. voor de hepatitis prik en of die is aangeslagen.
ik kan je vertellen ik hou ook niet van prikken. wel om te geven maar niet om geprikt te worden. hahah.
maar ja soms moet je wel wat.
het viel me honderd procent mee. heb gewoon gezellig gepraat tegen de gene die mij moest prikken.
dan ontspan je vanzelf. doordat je focus ergens anders is.
en bovendien voel je echt niks van bloedprikken!
intramusculair spuiten is veel erger.
dus gewoon doen zou ik zeggen. er kan je echt niks overkomen.

veel succes!

chocobroodje

Re: prikangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:56

Kom op tanden op elkaar en gaan! Je kunt eens vragen of ze van die zalf hebben die ze ook bij kinderen gebruiken dan voel je de prik niet maar echt het stelt niks voor. En als je duidelijk aangeeft aan de verpleegster dat je angst hebt houden ze echt wel rekening met je. Maar na 2 jaar lijkt het mij heel erg belangrijk dat er bloed wordt geprikt!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:56

Ik ben ook doodsbang voor naalden maar ik gebruik een zalfje, eff naam vergeten en dat leg je aan op de plaats waar de naald in gaat en dan voel je feitelijk helemaal niks! gewoon de andere kant uit kijken! Ik, als mede-bloed-angst-prikker, heb het overleefd :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:34

Ik ben ook als de dood voor alles wat met naalden te maken heeft, maar ik kan me er redelijk overheen zetten als ik stug de andere kant op kijk. Ik denk ook altijd aan het doel waarvoor ik het doe, ik vind mijn eigen gezondheid belangrijker als mijn angst om geprikt te worden. Dat helpt ook om mezelf erover heen te zetten. Het is heel cliche, maar echt, het is zo gepiept!

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:13

waar zit de pijn precies als ik vragen mag?

zoals al gezegd is van die pleisters met zalf halen via je huisarts dat verdoofd de huid een beetje
heeft mijn dochter toen ook gehad
en ook gewoon niet kijken
ik zou het toch maar laten doen voor het zelfde geld is het iets ernstig???
dan sla je jezelf voor je kop omdat je bang was voor een prikje en je dan misschien nog wel meer nodig heb
ik zou het doen maar goed ik kan makkelijk praten ik geef er niks om

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:16

Gewoon gaan, lijkt me toch logisch dat ze dat nodig hebben voor een goede diagnose, straks heb je echt een probleem wat 2 jaar geleden nog simpel op te lossen was geweest, dan vergeef je jezelf nooit.
Vraag anders of ze het verdoven, dat kunnen ze doen met zo'n pleister dus voel je niets van, gewoon lekker de andere kant op kijken, vraag of iemand mee gaat en of die tegen je aan wil kletsen tijdens het prikken dan is het zo gebeurd.

Edit; en ik heb geen makkelijk praten, heb zelf ook behoorlijke prikangst, ga hyperventileren, wordt licht in mijn hoofd ed.
Maar ik ga wel gewoon, ik wil niet het risico lopen dat ik iets ernstigs heb wat (te) laat wordt ontdekt omdat ik niet durf te prikken.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:18

Hey,
Ken het wel. Heb zelf ook een enorme naalden fobie. zowel voor bloedprikken als entingen enz.
Heb er een jaar lang iedere week therapie voor gehad bij het RIAGG. Voor mij heeft dit niet geholpen maar andere mensen schijnen wel over hun angst heen te zijn gekomen. Voor mij heeft het enkel een beetje gebaad. Voor de therapie kon ik het ook niet bij dieren en andere mensen aanzien ( Lees, ik raak in paniek en val flauw) Inmiddels ben ik zover dat ik het wel bij dieren kan zien en zelf dieren een spuit kan zetten maar nogsteeds bij mensen kan ik er absoluut niet tegen.
Heel veel succes!

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:25

Ik ben ook echt ONTZETTEND bang voor naalden en prikken. Moest eigenlijk ook bloed prikken, maar echt niet dat ik dat doe. Moet eigenlijk ook naar de tandarts, maar ik durf niet.. ben veel te bang dat ik een gaatje heb.

arosafreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:27

zalf heet Emla, maar als je echt zo bang bent, kun je aan je huisarts een Oxazepammetje vragen tegen de stress :D

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 16:26

oxezepammetje heb ik al eens gehad toen ik geopereerd moest worden en dus ook een verdoving kreeg in me mond. Nou heb het hele ziekenhuis op ze kop gezet.

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 16:29

Ik ben vamiddag dus bij de dokter geweest en die zegt dus dat het een prikkelbare darm is. Ik kan bloed laten prikken maar dan is dit echter alleen voor me zelf om uit te sluiten dat het niks ernstig is.

ze heeft me vertelt dat ik een dagboek moet gaan bijhouden om te kijken of ik tegen bepaalde voedingsmiddelen niet kan. Dit ga ik een klein maandje proberen. Helpt het daarna nog niet ga ik toch maar bloed laten prikken. dit is op verzoek van de huisarts!

DDDmakkink:
me pijn zit meestal onder in me buik en trekt soms door na boven. Het kan zelfs zo heftig zijn dat k in elkaar zak van de pijn en absoluut niet meer kan lopen.. en op zulke momenten denk ik dan bij me eigen. is dit echt wel een prikkelbare darm?

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:30

Ik ben ook SUPER erg bang voor naalden.
mijn moeder wilde dat ik een baarmoederhalskanker prik ging halen, maar heb ik niet gedaan. Omdat ik zoó bang was.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:00

Welke medicijnen heb je gekregen? Zat de pijn links? Heb je moeite met je stoelgang? Ik lees het nu zo'n beetje dat je last hebt van je buik en soms niet eens meer kunt lopen en ze daardoor denken dat je PDS hebt. Ik heb ook PDS en kan soms ook niet rechtopstaan dus het kan daar wel van komen.

Zelf heb ik ontzettend veel prikervaring (ben onderhand bijna leeggeprikt) Ik weet nog hoe eng ik de 1e keer vond, ik viel bijna flauw van angst en ze moesten mij bijna in de stoel vast houden := Maar ik kan je zeggen dat het echt meevalt. Het is gewoon het idee erachter want je voelt er bijna niets van.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 08:17

heb niet alle tips gelezen, maar ik word altijd liggend geprikt. Dan ontspan je je meer waardoor het minder pijn doet.

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:12

Ik weet precies hoe je je voelt!
Alleen als ik er aan denk raak ik al in paniek en krijg ik het helemaal warm!

Ik moest toevallig tijdje terug ook bloed prikken, en ik zag er echt zo enorm tegenop!
Mja ik moest er wel aan geloven, ik heb gewoon helemaal niet naar de naald gekeken, en probeerde (wat natuurlijk niet lukte) te ontspannen....
Voor me gevoel duurde het echt een paar minuten, maar opsich vond ik het nog wel meevallen, had weer eens van een mug een olifant gemaakt!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:01

Bloedprikken vind ik zelf minder pijnlijk dan bijvoorbeeld een inenting etc. Als je aders gewoon oppervlakkig liggen, en je zelf ook ontspant, voel je er vrij weinig van. (En ik ben sinds dit jaar enigszins van mijn prik angst af, heb dit jaar voor het eerst bloedgeprikt).

Ik heb zelf ook het prikkelbare darm syndroom. Ook veel vage klachten, wel laten bloedprikken, geen aparte waardes etc. Heb nu Duspatal capsules (werkzame stof is Mebeverine) Dit wordt vaak voorgeschreven bij het vermoeden van het prikkelbaar darm syndroom. Vaak is deze diagnose moeilijk vast te stellen omdat de klachten vaak vaag zijn. Ik heb deze capsules nu zo'n 3 á 4 weken en ben van mijn klachten af! Ik had namelijk net als jij óók 's ochtends buikpijn, en dan had ik nog niet gegeten of iets dergelijks.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:08

Ik kan ook absoluut niet tegen prikken. Gewoon van het idee val ik al flauw. :')
Maar ik ga er gewoon altijd bij liggen, andere kant op kijken en denken dat het gewoon moet voor je gezondheid. Prik opzich doet niet veel pijn, is alleen wel gevoelig en de laatste keer kreeg ik er echt een stijve arm van. :+

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:16

Het is niet aardig wat ik nu zeg, maar angst voor prikken is voor 99% van de mensen een 'luxeprobleem'. Ik persoonlijk erger me aan mensen die dit roepen en zelden tot nooit geprikt worden. Gewoon even verstand op nul, er zijn namelijk veel ergere dingen dan geprikt te worden om (ernstige) ziekten uit te sluiten.

Ontwikkel je een angst na vele male geprikt te zijn, kan ik me die angst voorstellen. Het is aardig dat de huisarts je een maand de tijd geeft, maar prikken kan je ook zekerheid geven. Sterker nog een colonscopie zal je absolute zekerheid geven. En daar zou je eigenlijk naar toe moeten werken, ipv akkoord te gaan met een diagnose die van binnen niet bevestigd is.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:40

Heb je in die 2 jaar nog nooit bloed laten prikken?

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:49

Moet zeggen dat ik eerst niet zo'n prikangst had, was 9 en had net een half jaar eerder 2x geprikt, had ik geen last van gehad. Toen moest ik die prik in 2 armen tegelijk. Nou, die deed dus echt verschikkelijk pijn, ben daar ook flauw gevallen toen.

Nou, vanaf toe angst voor prikken. Tot ik op mijn 15de een oproep kreeg voor de baarmoederhals kanker prik, zouden 3x een prik zijn verdeeld over een bepaalde tijd. Bij mij zou het eigenlijk al niet meer werken omdat ik al seks gehad had, maar wilde het toch maar doen, zou het mezelf nooit vergeven als ik baarmoederhalskanker zou krijgen. Was hartstikke bang, maar iedereen zei dat het niet zeer deed.
Nou, echt wel. Als ik er nu, bijna 3 jaar later aan denk doet het nogsteeds zeer. Heb de andere 2 prikken dus ook niet genomen.

Pas een gaatje bij de tandarts, geboord zonder verdoving. Deed ook hartstikke pijn, dus nu durf ik ook al niet meer naar de tandarts :')

Het doet pijn, tijdens de prik en erna. En ik vind het ontzettend akelig dat er gewoon iets mn arm in verdwijnd.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:28

Dat heb ik dus ook!
Vind prikken wel eng, maar piercings enzo durf ik wel..
Maar dat er iets in mn arm verdwijnd dat vind ik gewoon eng..
Dat het in je arm zit, daarom durf ik het niet.
Dat vind ik zo een naar idee..
Tandarts vind ik dan weer niet eng met een prik..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:31

Als je echt zoveel pijn hebt, of je bent bang voor pijn dan kan je voor emla vragen als je een meewerkende lieve arts hebt. Moet je wel voor betalen maar kost ook amper iets.
Is een verdovende zalf die ze op pediatrie gebruiken voor te prikken, een half uur op voorhand opdoen en je voelt alleen een gewaarwording

Verder had ik jaja als verpleegkundige ontzettende naaldangst omdat in mijn jeugdjaren etter met een grote naald uit uit mijn knie moest worden getrokken.
Maar helaas kom je op een moment waar je veel geprikt moet worden, en als je zoveel pijn hebt dan wint dat van de angst hoor.
En nu heb ik het veel minder, angst is er om overwonnen te worden.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:37

Ik heb zelf ook prikangst en ook heel veel klachten.

Kom op! & Tanden op elkaar is gemakkelijk gezegt :) Maar als je écht bang bent heeft het echt geen zin :)
Het is iets waar je over heen moet komen maar neem de tijd!

Ik liet altijd bloedprikken in mijn pols (pijnlijke plek maar het moest toch) en dat ging wel goed. Afgelopen dinsdag heb ik bloed laten prikken in de elleboog (JEEJ!!) maar wel aan de zijkant..niet helemaal in het midden. Ik heb om de een of andere reden echt een grote angst voor die plek. Ik ben niet bang voor de pijn, anders liet ik echt geen bloedprikken in mijn pols.

Het lijkt mij wel verstandig dat je bloed laat prikken maar zeg gewoon dat je echt heel erg angstig bent. Zorg dat je een verpleegkundige krijgt die echt de tijd neemt, alles rustig door praat en uiteindelijk jou de keuze geeft. Voel je niet gedwongen want dat werkt alleen maar ave-rechts (hoe schrijf je dat woord eigenlijk :') ).

Mijn moeder vindt dat ik me aanstel. Zinnen als 'het doet toch geen pijn' en 'iedereen doet het toch? moet jij ook wel kunnen' maken me echt heel erg boos. Het is moeilijk te begrijpen hoe bang iemand ervoor kan zijn.

en @ Sleeper; hoezo je ergert je aan mensen die dit roepen? Probeer je eerst eens in anderen te verplaatsen voordat je dit soort dingen gaat roepen.