Trouwen of niet? ( zwanger ! )

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ferry80

Trouwen of niet? ( zwanger ! )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:09

Hallo

Wij hebben een vraag, want we horen van vele mensen dat je beter gewoon kunt trouwen als er een kindje op komst is.
Nu hebben mijn vriend en ik niets met trouwen, het hoeft van ons niet zo, voornamelijk het hele feest etc en het kost handen vol geld. Nu zeggen vele nu we 3 maanden zwanger zijn, ik zou maar gaan trouwen ( desnoods gratis op het gemeentehuis op een maandag ochtend ) want anders krijg je z'on papierenrompslomp en dat kost een hoop tijd en geld.
Wij hebben geen bezwaar om te trouwen, maar dan wel zonder feest/ringen/mooie jurk etc :D. Als ons dat een hoop gedoe scheelt, graag!

Wie heeft daar ervaring mee?

Alvast bedankt.

Groetjes

x__Danielle

Re: Trouwen of niet? ( zwanger ! )

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:11

Bij ons in de gemeente is dat op maandag of dinsdags zelfs gratis, je kunt even op de site kijken... volgens mij is het dan gewoon een handtekening zetten en klaar....

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:12

Je moet anderen jullie niet laten pushen om te trouwen.
Je doet toch zelf waar je je het beste bij voelt.
Mijn broer en zijn vriendin hebben 2 kinderen en zijn ook niet getrouwd, zij vinden dit ook niet nodig.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:12

Even een stipje, wij hebben wél onze huwelijksdatum al gepland en zijn nog niet in verwachting, maar ik vroeg mezelf van de week precíes hetzelfde af wb papieren rompslomp....

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:13

Je kan ook een geregistreerd partnerschap doen, dat lost volgens mij al een hoop problemen op.
Een vriendin van mij heeft dat ook gedaan omdat ze zwanger was en het toch geregeld wilde hebben.
Misschien even informeren?

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:14

Maar als je een kind krijgt schijnt het wel makkelijker te zijn.. teminste dat heb ik me laten vertellen..... ivm papieren. Me zus is ook niet getrouwd en heeft ook een kindje, dus het kan ook zonder hoor..
Anders bel je even naar burgerzaken bij het gemeente huis, of een notaris, die kan het je vast allemaal precies uitleggen!
Laatst bijgewerkt door xMarieke op 01-12-10 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:15

Inderdaad gewoon op maandag :)) Pa en ma mee en gaan :D

Gefeliciteerd trouwens!

Lees nu de andere reacties, trouwen is het makkelijkst ook vanwege de rechten van je vriend wat betreft het kindje. Anders kan ook wel maar dan moet hij er werk van maken het kindje te erkennen e.d. Dus als je toch wil trouwen zou ik persoonlijk gewoon op een maandag trouwen :D

Geregistreerd partnerschap kost ook een heleboel geld (reken op minimaal 5 a 600 euro :oo ) en als je dan nog wil trouwen moet je geloof ik eerst weer aan het regelen!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:15

inderdaad even met bv een notaris bellen. Want voor een kind kan trouwen op maandagochtend misschien wel gunstig zijn maar in gemeenschap van goederen is meestal niet zo handig... dus let er dan wel op dat je eventueel huwelijkse voorwaarden regelt!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:16

Wij hebben net een dochter en wij zijn niet getrouwd. Mijn vriend moest onze dochter erkennen (kan bij het gemeentehuis, al tijdens de zwangerschap!) en na de geboorte moet je de voogdij regelen bij de rechtbank, dit is een kwestie van wat formulieren invullen en opsturen. Qua tijd, moeite en geld valt dat dus wel mee hoor.
Het is wel zo dat als je eea nog bij de notaris wil regelen (testament e.d.) dit wel geld kost. Dit gebeurt automatisch als je gaat trouwen.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:17

Klopt dat het idd een heel gedoe en geld scheelt als je van te voren gaat trouwen. Feest hoeft toch niet, je kunt ook een klein feest houden voor intimi?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:18

Wanneer je ongehuwd bent moet de man meer moeite doen om het kind te erkennen. Het is niet onmogelijk, maar er idd wel meer papieren rompslomp aan verbonden dan wanneer je gehuwd bent.

Mijn zusje en haar vriend zijn niet getrouwd, die hebben idd dus eea moeten regelen voor zijn erkenning van het kind. Mijn schoonzusje is juist getrouwd (op maandagochtend) om dat ze geen zin hadden dat allemaal te regelen.

Ik zou je adviseren naar de gemeente te bellen en te informeren wat je moet regelen (en wat de kosten zijn) voor erkenning en eventueel wat de mogelijkheden zijn voor een maandagochtend huwelijk (al dan niet zonder feest, receptie en de hele rataplan) en daar je keus op te baseren.

Trouwens is geen must, maar een keuze, maar feit is wel dat kinderen zonder huwelijk meer rompslomp met zich meebrengen dan een huwelijk.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:20

Wij zijn ook gratis getrouwd op maandag morgen. Je betaalde, ik meen, iets van 23 euro voor het trouwboekje en dat was het. Ik was toen 25 weken zwanger. Wij zijn ook getrouwd vanwege de zwangerschap (en uiteraard omdat we van elkaar houden). En we hebben toen ook een huis gekocht, dus daarvoor was het ook gemakkelijker. De kosten voor de notaris om vanalles vast te leggen voor je kind zijn niet nix. Ik meen van rond de 500 euro?? En zo is alles meteen goed geregeld.
Je vriend is nu niet eens wettelijk de vader van je kind. Die moet erkend worden als je niet gaat trouwen. Heb je dat al wel gedaan?
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 01-12-10 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:21

Ik ben net partnerschap aangegaan met mijn man 8 november 2010 jl. Bijna het zelfde als trouwen. maar ook wij hechten weinig waarden aan trouwen. Het is bij partnerschap zo dat je nog wel je kindje voor de 26 weken moet erkennen en daarna nog je vriend alleen naar het gemeente huis moet om zeggenschap over het kind te krijgen binnen 3 dagne na de geboorte. Maar mocht het niet werken tussen ons kan partnerschap weer makkelijker ontbonden worden ook dan trouwen. Tja wil je dat niet is trouwen het makkelijkste alles geregeld meteen, doe dat wel voor de 26 weken dan is het makkelijker.

Wij zijn dus ook op maandagochtend gegaan dan is het gratis op veel gemeentehuizen. LEt wel is erg populair dus kan best druk zijn als je een datum wil hebben die gratis is. Kan je niet bij je eigen gemeente terecht dan kan je altijd nog uitwijken naar een gemeente in de buurt naar keuze. Als je datum gekozen hebt moet je nog 2 weken in ondertrouw zijn. Hiervoor ga je 1x langs het gemeente huis met een gemaakte afspraak. Dan moet je aangeven wie je getuigen zijn en paspoort kopieeen van iedereen afgeven en een aantal papieren ondertekenen. Daarna wordt alles opgestuurd en kun je partnerschap/trouwen aangaan in gemeente huis naar keuze. Kost je niets..krijgt ook nog gratis een boekje en pen.

En verder doen ze wat jij wil..geen ring prima..geen speech ook prima mag je allemaal kiezen. Geen feest ook prima. En trouwen/partnerschap is gratis verder. Bereid wel je getuigen voor dat het in 10 minuten gedaan is in het gemeentehuis en je gewoon in een vergaderkamer zit zonder poespas. Zeggen nog wel officieel ja en tekenen getuigen en klaar...

Binnen 10 min op zn dag geregeld en een hele dag bijzonderverlof er voor terug. Want dat krijg je van je baas. 2x bijzonder verlof. 1x voor ondertrouw een dag en 1x voor partnerschap/trouwen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:23

Wij hebben dat inderdaad ruim 2 jaar geleden al gedaan, omdat we al die rompslomp wilden voorkomen. Daarnaast vond ik het heel belangrijk om de naam van mijn man aan te nemen, zodat ik dezelfde naam heb als de rest van het gezin.

Wij zijn getrouwd op zo'n gratis ochtend, welke bij alle gemeenten varieert. Je moet wél vooraf in ondertrouw en dat is allemaal niet zomaar in een weekje geregeld! Je kunt eventueel ook kiezen om (gratis) te trouwen in een andere gemeente, bijv. op romantisch Texel. Wij moesten zelf 2 getuigen meebrengen (onze beide moeders) maar kan de gemeente die ook voorzien.

Overigens ben je wel een klein bedrag kwijt aan het trouwboekje en de uittreksels ed. Wij zijn 's avonds wel met de familie op onze kosten uit eten gegaan om wel iets aandacht te schenken aan de dag. Hopelijk kunnen we ooit genoeg sparen voor een dag met alles er op en er aan, maar voorlopig liggen onze prioriteiten elders..

Almighty

Ik heb zelfs het boekje niet betaald...dus kan ook gratis. Maar weet niet of dat het verschil is met partnerschap en trouwen dat dat gratis was. Krijg je eenvoudig boekje en niet iets moois ofzo. Maar wel gratis.

Figaro

Kostolany schreef:
En verder doen ze wat jij wil..geen ring prima..geen speech ook prima mag je allemaal kiezen. Geen feest ook prima. En trouwen/partnerschap is gratis verder. Bereid wel je getuigen voor dat het in 10 minuten gedaan is in het gemeentehuis en je gewoon in een vergaderkamer zit zonder poespas. Zeggen nog wel officieel ja en tekenen getuigen en klaar...

Dat hangt heel erg van de gemeente af. Bij ons trouwen ze wel in de trouwzaal en kun je nog best wat 'publiek' ontvangen :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:25

Wij zijn ook in de trouwzaal getrouwd en mochten gewoon publiek meenemen. Maar dat wilden we niet.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:28

Bij ons konden er geloof ik 6 man 'publiek' bij. Er lag zelfs een bloemstuk op tafel!

Maar bij ons was het wel zo, dat we eigenlijk helemaal niet gratis hadden kunnen trouwen. Want ik woonde in een ander dorp als waar we getrouwd zijn. En om voor het gratis trouwen in aanmerking te komen, moesten we eigenlijk allebei uit die stad komen. Ik weet dus niet of je zomaar in een andere gemeente gratis kunt trouwen? Want het kost hun wel geld en dat wilde ze (bij ons iig) alleen aan de eigen burgers 'geven'.

Erkennen was bij ons trouwens gratis. Dit hebben we ook nog gedaan. Mocht het kindje dood geboren worden voor de 23 weken, dan zou het toch de juiste achternaam dragen. Gelukkig is ons dat bespaard gebleven!

Wij zijn trouwens ook niet in een jurk getrouwd. Ringen hebben we wel. En als feest zijn we met de ouders en getuigen ergens gaan lunchen. Erg gezellig! Daarna samen 3 dagen op vakantie geweest naar het strand.

Hier nog een topic trouwens, voor als je geen jurk wilt en zwanger bent: [LZP] trouwen, alternatief voor bruidsjurk

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:36

Mijn zus (nu 7,5 maand zwanger) wilde ook gratis trouwen 13 december, maar bij ons mocht je maar 2 getuigen en verder helemaal niemand erbij, dus ook niemand die foto's oid maakte, en daarna konden ze dan ook niet meer voor de kerk trouwen zoals hun dat willen, ja zonder ambtenaar kon dan wel, maar dat is neit echt trouwen. Dus toen zijn ze toch maar voor een geregistreerd partnerschap gegaan. Is helemaal niet zo'n papierenrompslomp, en valt evengoed qua kosten ook wel mee. En ze willen dan volgend jaar alsnog gaan trouwen zoals hun dat willen en dan wordt het partnerschap heel makkelijk omgezet in het huwelijk, dus qua gedoe valt dat ook wel mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:02

Ik ben niet getrouwd, mijn vriend wilde niet en ik heb al jong gezworen dat ik na mijn 30e niet meer trouw dus ik blijf een ouwevrijster :+ . Ik weet niet of B en Nl verschil maakt maar wij zijn een ochtendje naar de gemeente geweest ttv de zwangerschap, hebben allebei een formulier ondertekent dat hij het kind als het zijne erkend en dat was het. Bij de tweede konden we niet meer op voorhand gaan omdat ik in het ziekenhuis lag en toen moest ik wel mee om aangifte van de geboorte te doen, en gelijk zijn erkenning te regelen, dat was vervelender dus.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:04

Maar iedereen heeft het hier over even gauw gratis op maandagochtend. Is er dan niemand die op huwelijkse voorwaarden is getrouwd? die moeten ook bij de notaris worden opgemaakt dus dat kost ook geld... en het is niet voor iedereen verstandig om in gemeenschap van goederen te trouwen! Heeft niemand daaraan gedacht dan? :=

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:43

Kostolany schreef:
Ik ben net partnerschap aangegaan met mijn man 8 november 2010 jl. Bijna het zelfde als trouwen. maar ook wij hechten weinig waarden aan trouwen. Het is bij partnerschap zo dat je nog wel je kindje voor de 26 weken moet erkennen en daarna nog je vriend alleen naar het gemeente huis moet om zeggenschap over het kind te krijgen binnen 3 dagne na de geboorte. Maar mocht het niet werken tussen ons kan partnerschap weer makkelijker ontbonden worden ook dan trouwen. Tja wil je dat niet is trouwen het makkelijkste alles geregeld meteen, doe dat wel voor de 26 weken dan is het makkelijker.

Wij zijn dus ook op maandagochtend gegaan dan is het gratis op veel gemeentehuizen. LEt wel is erg populair dus kan best druk zijn als je een datum wil hebben die gratis is. Kan je niet bij je eigen gemeente terecht dan kan je altijd nog uitwijken naar een gemeente in de buurt naar keuze. Als je datum gekozen hebt moet je nog 2 weken in ondertrouw zijn. Hiervoor ga je 1x langs het gemeente huis met een gemaakte afspraak. Dan moet je aangeven wie je getuigen zijn en paspoort kopieeen van iedereen afgeven en een aantal papieren ondertekenen. Daarna wordt alles opgestuurd en kun je partnerschap/trouwen aangaan in gemeente huis naar keuze. Kost je niets..krijgt ook nog gratis een boekje en pen.

Binnen 10 min op zn dag geregeld en een hele dag bijzonderverlof er voor terug. Want dat krijg je van je baas. 2x bijzonder verlof. 1x voor ondertrouw een dag en 1x voor partnerschap/trouwen.

Hier ook zo gedaan, dat trouwen komt el als het schip geld binnen komt. Wij hebben het ook gedaan voor de geboorte van onze kleine, niet zozeer om alle papieren te regelen, maar vooral omdat we dan allemaal dezelfde achternaam dragen :+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:44

annepanne schreef:
Inderdaad gewoon op maandag :)) Pa en ma mee en gaan :D

Gefeliciteerd trouwens!

Lees nu de andere reacties, trouwen is het makkelijkst ook vanwege de rechten van je vriend wat betreft het kindje. Anders kan ook wel maar dan moet hij er werk van maken het kindje te erkennen e.d. Dus als je toch wil trouwen zou ik persoonlijk gewoon op een maandag trouwen :D

Geregistreerd partnerschap kost ook een heleboel geld (reken op minimaal 5 a 600 euro :oo ) en als je dan nog wil trouwen moet je geloof ik eerst weer aan het regelen!

Geen dingen roepen die niet kloppen....

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:08

Wij hebben gratis geregistreerd partnerschap gedaan maar dan moet de vader alsnog wel het kind erkennen en de voogdij moet geregeld worden. Trouwen is met kinderen in het spel gewoon het simpelste, althans zo is het ons verteld door de ambtenaar
Bij ons was het op dinsdagmorgen, om kwart voor 9 en we hebben er geen cent aan uit hoeven te geven :D
Daarna hebben we met de aanwezigen gebrunched thuis en s'avonds konden overige vrienden, fam e.d. komen :j Dus je kan het net zo duur maken als je zelf wilt. TS ik zou zeggen informeer eens bij je gemeente naar de mogelijkheden enne gefeliciteerd met je zwangerschap

Edit wij kregen allebei de tijd die nodig was voor de aangifte en 2 dagen voor het geregistreerd partnerschap bijzonder verlof

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:14

trouwen is goedkoper (als je geen 'echte' bruiloft doet) en het is idd minder gedoe.
Maar je moet het natuurlijk zelf weten, waar jullie gevoel beter bij is :)