aarg, verstandskies komt door

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

aarg, verstandskies komt door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 23:30

Hey allemaal, ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben, want word helemaal gek.
Vannaf februari ongeveer komt rechtsonder mn verstandskies door. Nu de laatste 3 weken doet het giganitsch veel zeer.
Het was eerst zeurderig en kon dat wel hebben.

Nu de laatste 3 weken is het opgezwollen, en staat mijn tandvlees zo strak dat het geel ziet (geen doorbloeding). Maar helemaal doorkomen ho maar. Volgensmij vind ie dat hij daar wel lekker zit :+
Ik kauw af en toe ook op een ijsblokje op die plek, maar dat helpt ook maar voor 5 minuten. Het is nu wel al ongeveer 2 maanden zo dat je een puntje ziet zitten. maar de laatste 3 weken is het erg opgezwollen, doet het al zeer als ik alleen al mn mond beweeg, heb ik hoofd en oorpijn erdoor.

Heeft iemand tips om het doorkomen wat te doorstaan? ik ga overigens morgen wel naar de tandarts en hoop dat hij eruit mag.
Alleen heb ik waarschijnlijk wel de pech dat het door de kaakchirurg gedaan moet worden omdat hij schots en scheef staat, en niet helemaal door gaat komen...

Ook iemand ervaring met het trekken, of de operatie van de verstandskies?

Pentax

Re: aarg, verstandskies komt door

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:16

Ja hier ook een, alleen niet zo erg als jij nog.
Vriend heeft ze vorige week laten trekken (2 van de 4), hij ging er heen met kiezen, en kwam terug zonder.
Hij vond er niet zoveel boeiends aan.

Pfoe, ik vind het al eng als ik er aan moet denken.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:29

Ja ik heb ze laten trekken bij de kaakchirurg en was als de dood maar het is zo meegevallen de prikken zijn niet fijn maar ze zei joh meid die zitten zo goed we doen ze gelijk allebei. en ik ojee maar ze waren er in anderhalve minuut uit en voelde niets. achteraf viel het ook erg mee had ibruprofen genomen en niets aan de hand daarna niets meer en je mag gewoon eten en drinken. bij mij was het boven en beneden is wat minder weet ik maar hoeft niet. bij de kaakchirurg hebben ze alle apperatuur ervoor echt geweldig.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 01:41

Thnx voor de reacties :)

Ben echt zo bang voor het trekken :o Niet dat het tijdens het trekken zeer doet, het bloed maakt me ook niet uit. Maar de spuiten zetten en het geluid tijden het trekken lijken me verschrikkelijk :o
Vooral omdat er nu veel spanning op staat ben ik bang dat ik de naald extra ga voelen.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:36

Ik heb hetzelfde probleem..
Kan de pijn niet echt verlichten, alleen paracetamol slikken en goed schoonhouden en tandenpoetsen :j

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:39

Je kan er wat dentinox op smeren, dat verdoofd het tandvlees echt even goed. Is een tip van een mama ;) mijn zoontje heeft ook erg last van doorkomende de kiezen.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:45

hier is het ook niet te harden met de pijn.. Alle 4 zijn ze door, maar allebei onder moeten ze nog een stuk, en dat doet zo'n pijn! Er hangt al maanden een stuk tandvlees los in m'n mond op de plek waar nu dus die kies zit..
Hier moeten ze er dus ook uit. Maar stel dit al zo'n 2 jaar uit.... Brr, moet er nog niet aan denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:52

Ooh herkenbaar, alleen staat mijne goed recht maar is het niet zeker of hij kan doorkomen ivm gebrek aan ruimte in m'n kaak :+ Dus ik moet afwachten. Heb als tip van de tandarts gekregen een gaasje in een waterstofperoxide-oplossing (1,5%) te dopen en dan daarop te kauwen met/rondom de kies, voor zover mogelijk.

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:05

Spoelen met een spuitje met waterstofperoxide. Tipje van de spuit onder je tandvlees zetten en dan goed uitspoelen.
Ik zou waterstofperoxide 3% nemen en dan verdunnen met 1 dezelfde hoeveelheid lauw water!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:09

Ik las vanochtend dit topic en sindsdien is de mijne ook pijn beginnen doen :+
Linksonder komt er al een paar maanden een hoekje uit m'n tandvlees piepen, maar verder komt hij niet. Rechts doet nu echt pijn, met die kant bijten/kauwen doe ik echt niet. Ik wou gelijk bellen voor een afspraak bij de tandarts, is hij er niet tot en met morgen ^)

Ik hoop overigens dat ze er niet uit moeten, ik heb heel nare ervaringen met kaakchirurgen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:01

Ja, bah.
Hij is nu half door, waar de andere helft zit is me tandvlees helemaal dik. En t doet pijn met kauwen enzo.
Maargoed, het is niet zo erg als bij jou gelukkig TS :\ Sterkte ermee!

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 19:46

Nou vandaag geen tijd gehad om naar de tandarts te gaan.
Pijn is gelukkig weer minder, iig de hoofdpijn en oorpijn is weg :)
Denk dat ie waarschijnlijk dan weer wat verder door is, er is echter niet veel verschil te zien op de plek. :)

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:03

Die van mij is 1,5 week geleden gesneden bij de kaakchirurg.
Bij mij was ie er nog niet door en lag nog ondermn tandvlees maar
omdat hij horizontaal groeide ipv verticaal heb ik hem eruit moeten snijden.
Mijn kies bleek helemaal ontstoken en daardoor voelde ik alles nog bij de kaakchirurg toen hij bezig ging.

Ik heb een zeer hoge pijngrens maar lag toch wel even met tranen in de ogen in de stoel.
Heb er toen 3 verdovingen bij gehad en toen was het gelukkig helemal verdoofd.
Ik stond met 10 minuten weer buiten,en bijna geen napijn gehad.

Ik vond echt dat ze heel aardig en goed rustig te werk gingen in het ziekenhuis(deventer)
De chirurg vertelde hele verhalen tegen me terwijl hij bezig was,zodat het mewat zou afleiden.

Als ik jou was, zou ik echt naar het ziekenhuis gaan. daar hebben ze speciaal een opleiding voor kaakoperatie gevolgd, en weetje BIJNA zeker dat je zonder kies weggaat.

Je leest ook vaak dat de tandarts het net niet kan, en dan moet je alsnog naar het ziekenhuis.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 17:30

Maar mag je wel gewoon naar het ziekenhuis stappen daarvoor?
Ik dacht dat je daarvoor eerst doorverwezen moet worden door de tandarts?

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:36

Oehh dat zou ik niet weten..
Je kunt het natuurlijk altijd vragen aan je tandarts.
Ik heb 1,5 week geleden gelijk een nieuwe afspraak gemaakt voor mn andere.

Volgens mij ligt het er ook aan, hoe de kies ligt. als hij makkelijk ligt kan de tandarts hem er zelf uithalen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:38

kiwi1990 schreef:

Klopt, je moet eerst naar de tandarts. Je kan alleen met een verwijzing terecht bij de kaakchirurg.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:21

Een vraag hoe oud ben je als ze door komen, mijn dochter is net 12 en bij haar komen ze door.Is dat niet erg jong?

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:46

Ik denk dat het bij jou dochter niet de verstandskiezen zijn maar de 2e grote kiezen. Die komen zo rond het 12e/13e jaar door.
Verstandskiezen is ongeveer vanaf 16/17 tot 80 zeg maar ;)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:54

Bij mij zijn ze boven allang getrokken, maar de ondersten zijn nu al 2 weken aan het irriteren. Beiden!
En ze zijn allang doorgebroken, maar lijken te 'groeien' en ik moet er iets aan doen, maar heb angst voor de kaakchirurg.
Ik weet nog dat mijn mams bont en blauw thuiskwam met een ontzettend dikke wang, uitgescheurde mond en later nog een ontsteking...

kiwi1990 schreef:

Dit wil ik ook graag weten trouwens. Dan hoef ik maar 1 x moed te verzamelen...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:57

Mijn verstandskies komt ook door, linksachter. Volgens mijn tandarts hoeft 'ie niet meteen getrokken te worden, maar op langere termijn zal het toch moeten, bah -O-

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:50

Boven zijn beide door, onder is bezig te komen. Ze hoeven er nog niet uit van tandarts, laten we hopen dat het zo blijft want ik ben er als de dood voor

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:56

ik heb er rechtsboven eentje die doorkomt maar eigenlijk totaal geen last van.. zit een klein puntje die er al uit is, maar nooit gevoelt..en volgensmij gebeurt er nu ook niets qua doorkomen :+
van mij mag het zo blijven := ben zó bang dat ie eruit moet := (klappertanden van angst)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:01

TS als je verstandskies scheef ligt kan hij niet eens doorkomen. Hou er wel rekening mee dat je nog wel eens een maand of misschien wel 3 moet wachten voordat je bij de kaakchirurg terecht kan. De ingreep is zo gepiept nog geen 5 min. incl verdoving zetten. Gevoel erna is vervelend maar wel prima uit te houden. Je kunt ook gewoon eten al vond ik de eerste dag wat yoghurtjes enzo wel fijn (verdoving zat er lang in waardoor warm eten niet verstandig is).

Als je verstandskies maar een beetje doorkomt gaan ze vaak ook over tot trekken omdat er dan makkelijker bacterien onder kunnen blijven zitten die voor kaakontstekingen kunnen zorgen :=

Ik ben in ieder geval blij dat ze er uit zijn. Het is wel even vervelend maar gewoon goed uit te houden en snel gedaan. Na 1 verdovingsprikje voel je het zetten van de anderen ook (bijna) niet meer omdat alles heel snel verdoofd is.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:03

Ik ben anderhalve week geleden geweest.
Ging eerst naar tandarts ivm ontstoken zere bult achterin mijn mond(boven)
Foto gemaakt en ja hoorr,een schuine verstopte verstandskies....
Balen dus en gespoeld met mondwater(weet merk even niet)
Ik afspraak gemaakt met kaakchirurg,maar was zo bang dat ik t paar dagen ervoor weer had afgebeld
Toen even tijdje geen last gehad ,maar daarna begon t weer en elke dag hoofdpijn ...
Dus weer afspraak gemaakt en ben anderhalve week geleden geweest.
Prikjes voelde ik niet en t uitsnijden ed viel ook reuze mee,heb me voor niets druk gemaakt en stond zo weer buiten.
Heb nu alleen nog steeds beetje napijn,maar heb gebeld en dat kan nog gewoon....Vooral als ik hard praat doet t zeer,beetje zenuwpijn bij de kieservoor en trekt dan weer door naar mijn hoofd. Maar de wond ed voel ik niet meer.
Ik heb er nog 1 boven die verstopt zit en scheef is,maar maak me er nu niet meer druk om als ie eruit zou moeten.........

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:07

MarvanTom schreef:
kiwi1990 schreef:

Dit wil ik ook graag weten trouwens. Dan hoef ik maar 1 x moed te verzamelen...

Zie mijn reactie hierboven...