Welke haarkleur Kind?? Kan iemand helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IrisVal

Welke haarkleur Kind?? Kan iemand helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 17:31

Ik heb een vraagje:

Ik ben blond.
En mij vriend is blond.
Mijn vader en moeder zijn blond
En zijn moeder is blond, en zijn vader heeft zwart haar.

(Met blond bedoel ik echt licht blond)

Wat voor haarkleur krijgt ons kind?
Ik weet dat je het met van die kruisingsschema's kunt berekenen maar weet niet precies hoe.
Kan iemand mij misschien helpen of is er iemand in de soort gelijke situatie die al wel een kindje heeft?

Alvast bedankt!

Groetjes Iris
Laatst bijgewerkt door IrisVal op 24-11-10 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Re: Welke haarkleur Kind?? Kan iemand helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:34

grote kans op blond :) blond is volgends mij een dominanter gen dan bruin

vraagje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:50

blond tot donkerblond.
Maar vergis je niet, het kan wel eens overslaan.
Mijn zoontje is bijna wit blond, maar wij zijn met ze alle bruin. Evenals ogen, hij heeft blauw en de rest allemaal bruin.

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 19:09

En hoe oud is je zoontje? misschien verandert het nog.
Ik ben zelf ook met bruin haar en bruine ogen geboren en ben nu blond met blauwe ogen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:25

EA-OV >> MW

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:29

Zou je even uit moeten zoeken welke haar kleur dominant en welke recessief is. Daarna moet je alles even op een rijtje zetten en moet je er uiteindelijk uitkrijgen welke kleur haar jullie kind krijgt.
Maar ik ga er vanuit dat blond dominant is, dus dat betekent dat jullie beide min. één dominant allel hebben. Het zou natuurlijk kunnen dat jullie beide heterozygoot zijn, dus nog een allel hebben voor bruin haar. Als dit beide doorgegeven zou worden, dan zou het kunnen zijn dat jullie kind een andere haarkleur krijgt. Bijv. bruin.

Dus je zou echt even alles uit moeten gaan zoeken wil je dat weten. Maar grote kans dat het blond is.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:33

Blond is geloof ik wel recessief, maar als veel familie blond is, is de kans op een blond kind wel groter. :)
Hoewel ik moet zeggen dat mijn vaders kant van de familie allemaal donkerbruin haar heeft en ik toch blond ben. :)

vraagje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:36

IrisVal schreef:
Ik ben zelf ook met bruin haar en bruine ogen geboren en ben nu blond met blauwe ogen.

Bijna 5. Dus dat verandert niet meer ;)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:36

Wij hebben allemaal in de familie donkerhaar, heel donkerbruin of zwart, en zusje is de enige met blond haar :+

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:48

x_Jeanine_x schreef:
Wij hebben allemaal in de familie donkerhaar, heel donkerbruin of zwart, en zusje is de enige met blond haar :+

Ik ben/was ook de enige blonde van de familie (iedereen heeft donker haar en ogen)....heb zoveel grapjes moeten aanhoren over kind van de melkboer,behanger etc.
Mijn dochter (half indonesisch) had bij haar geboorte zwart haar,donker bruine ogen en een tintje, nu inmiddels is ze 7 jaar en is haar haar veranderd van zwart naar lichtblond en nu is het al zo'n 2 jaar donkerblond. De donker bruine ogen heeft ze nog wel, tintje is een stuk lichter geworden en alleen in de zomer word ze ongelooflijk snel en mooi bruin.

IK heb ongeveer het zelfde gehad, van zwart naar spierwit pluis haar en uiteindelijk is het honingblond met een slag geworden.

Het kan dus echt alle kanten op.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:01

vraagje_ schreef:
IrisVal schreef:

Bijna 5. Dus dat verandert niet meer ;)

Dat hoeft niet hoor, ik heb tot m'n 6e ongeveer echt heel blond haar gehad (wit bijna) en het wordt nog steeds elk jaar donkerder. Uiteindelijk wordt het bij mij donkerbruin waarschijnlijk. :)

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:10

mijn ouders hebben donker haar en ik ben de enige blonde thuis. mijn broers en zus waren vroeger ook blond maar zijn later ook allemaal donker geworden.
mijn zoontje is 2 en ook nog steeds blond al ben ik ervan overtuigd dat ook hij donker gaat worden...

vraagje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:38

IrisVal schreef:

Bijna 5. Dus dat verandert niet meer ;)[/quote]

Dat hoeft niet hoor, ik heb tot m'n 6e ongeveer echt heel blond haar gehad (wit bijna) en het wordt nog steeds elk jaar donkerder. Uiteindelijk wordt het bij mij donkerbruin waarschijnlijk. :)[/quote]

Hij wordt steeds lichter zover het nog kan ipv donkerder. Dus denk niet dat hij nog donkerder word.
Zoizo ze blauwe ogen houd ie, ach we zeggen ookwel ooievaar heeft pakketje verwisseld :+

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:19

Volgens mij heb je 25% kans op een kind met zwart haar en 75% op een kind met donkerhaar. Maar dat gaat alleen op als blond recessief overerft (dat weet ik niet). Als blond dominant overerft heb je 100% kans op een blond kind en als blond intermediate overerft dan mengen de kleuren zich.

Ik weet dus niet hoe blond haar overerft hoor, ik weet alleen de %.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:21

Tja, ik en mijn man zijn donker en onze zoon is blond.. Schiet mij maar lek! Enne nee wij hebben geen knappe blonde melkboer :P

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:32

En hebben jullie dan ook geen blonde ouders?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:33

Nou dat kan prima hoor troi, donker is dominant. Dus jullie kunnen prima beide heterozygoot zijn en dus Db x Db heeft 75 % kans op donker haar en 25 % kans op blond haar.

Nu van de TS
vader vader is Db, vader moeder is bb => vader is bb
vader moeder en moeder moeder zijn beide bb => moeder is bb

Dan heb je dus 100% kans op blond want bb x bb.

Hier is echter wel één opmerking... ik ga er nu vanuit dat haarkleur wordt bepaald door één chromosoom en niet meerdere... en of dat wel zo is weet ik eigenlijk niet.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:34

rood

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:37

troi schreef:
Tja, ik en mijn man zijn donker en onze zoon is blond.. Schiet mij maar lek! Enne nee wij hebben geen knappe blonde melkboer :P

Mijn dochter is toch bijna 10 jaar blond geweest en heeft nu donkerblond/bruin haar met 12 jaar.
De 2 jongsten zijn nog blond, maar ik denk dat het evengoed kan veranderen. Mijn man is nl donkerblond maar was spierwit als klein jochie, ik ben tot mijn 3e blond geweest en nu dus echt bruin.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:40

Zwerfkei schreef:
rood

Als er wel iets niet waarschijnlijk is is het dat wel... dat is helemaal recessief. Schijnt zelfs binnen een x aantal jaar uit te sterven.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:44

Evelijn schreef:
Nou dat kan prima hoor troi, donker is dominant. Dus jullie kunnen prima beide heterozygoot zijn en dus Db x Db heeft 75 % kans op donker haar en 25 % kans op blond haar.

Nu van de TS
vader vader is Db, vader moeder is bb => vader is bb
vader moeder en moeder moeder zijn beide bb => moeder is bb

Dan heb je dus 100% kans op blond want bb x bb.

Hier is echter wel één opmerking... ik ga er nu vanuit dat haarkleur wordt bepaald door één chromosoom en niet meerdere... en of dat wel zo is weet ik eigenlijk niet.

Bij mijn weten wordt het bepaald door 1 chromosoom (2 dus, vader en moeder elk één) met daarop 2 allelen waarbij blond recessief is. Wat je zegt klopt dus als ik mijn biologielessen goed onthouden heb :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:49

Volgens mij ook blond.
Wanneer 1 van beide ouders een donker gen had gehad was deze persoon donker geweest. Donker=dominant. Er worden dus alleen blonde genen doorgegeven..

Maar of je kans hebt op een rood kind durf ik niet te zeggen hoor!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:49

Evelijn schreef:
Zwerfkei schreef:
rood

Als er wel iets niet waarschijnlijk is is het dat wel... dat is helemaal recessief. Schijnt zelfs binnen een x aantal jaar uit te sterven.

Ik ben ook vrij zeker dat blond ook recessief is! Als ik iets heb onthouden van mijn lessen biologie in het middelbaar, is het dat 'mijn soort' (blonde haren en blauwe ogen) met 'uitsterven' bedreigd zijn... omdat beide kenmerken recessief zijn :).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:50

Wikipedia geeft iets anders aan... http://nl.wikipedia.org/wiki/Haarkleur maar wel dat bruin/blond op één genenpaar zit en dat een ander genenpaar niet-rood/rood zorgt. Waarbij bruin en niet-rood dominant zijn.
Rood (dus echt dat vuurrood) wordt je alleen als je blond (twee recessieve allelen) en rood (nog twee recessieve allelen) combineert. Vandaar dat het steeds minder voorkomt.

Maar goed... ik weet weer wat ik zo leuk vond aan biologie :D

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:52