luchtpijp ontsteking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

luchtpijp ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 11:33

Hoi,

Vorige week was ik bij de huisarts en werd er geconstateerd dat ik een luchtpijp ontsteking heb.
Ik heb een puffertje mee gekregen wat ontstekingsremmend werkt en dat ik het niet zo benauwd heb.
De huisarts zei me dat ik eigenlijk niet mocht werken, vanwege de overgangen; koud, warm, koud, warm. dit zou het erger maken.
Het puffertje mag ik maar twee keer per dag gebruiken, maar ik heb toch het idee dat ik het meer nodig heb op een dag en zeker tijdens mijn werk.
Omdat er teveel zieken zijn op het werk blijf ik toch werken en pak mezelf zo goed mogelijk in.
Ook vertelde de huisarts dat er wel een lange periode overheen zou kunnen gaan voordat de ontsteking weg zou gaan.
Nou goed inmiddels ben ik pas een week verder en heb het idee dat het op het moment alleen maar erger word.

Op internet kan ik er niet zoveel over vinden, ik had zelfs nog nooit gehoord van een luchtpijp ontsteking.
Zijn er mensen die dit gehad hebben en hoe lang heeft het bij jullie geduurd?
Ik ben alleen al gebroken na een dag omdat ik zo weinig lucht heb....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:35

Heb je er ook slijmvorming en hoesten bij?
Ik heb geen ervaring met luchtpijpontsteking, maar ik heb wel COPD en dan heb je ook erg veel moeite met overgangen van warm naar koud en veel benauwdheid. De symptomen lijken erg op elkaar.

Wat voor puffertje heb je? Een ronde diskus?

Marchador

Re: luchtpijp ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 11:41

Slijmvorming niet altijd, maar wel veel.
En veel hoesten ook. Al zegt de huisarts dat ik niet mag hoesten dus ik probeer het zoveel mogelijk in te houden, maar dan krijg je uiteindelijk zo'n enorme hoestbui dat ik het idee heb dat mijn ogen eruit rollen.
Het is inderdaad een ronde discus, flixotide.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:44

Ik heb vorig jaar een behoorlijke ontsteking aan mijn bovenste luchtwegen gehad, blafte als een volwassen zeehond, had zo onderhand gekneusde ribben van het hoesten ed. Van de huisarts kreeg ik twee puffertjes, ééntje Ventolin die mocht ik een x aantal keer per dag gebruiken, en eentje die mocht maar 2x. Ook moest ik naar de logopedie omdat ik mijn stem aan het vernachelen was wegens al het hoesten en ophoesten. Het heeft idd best wel even geduurt voor het over was en ik ben er goed ziek van geweest, ben zelfs iets van een week niet naar mijn paard kunnen gaan.

Edit, flixotide was het idd de tweede. Je zou Ventolin bij kunnen vragen, dat geeft sneller meer lucht.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:47

Ik heb zowel flixotide als ventolin gehad. Dat hoesten en blaffen als een zeehond herken ik wel ja. Af en toe schaam ik me rot := Ik heb een keer zo hard moeten hoesten dat de adertjes in m'n ogen knapten en ik 2 bloedrode ogen had. Toen heb ik in de winter met een 8-) gelopen.
Bij mij hielp het veel om warme thee met honing te drinken nadat je buiten bent geweest en de overgang van warm naar koud zo min mogelijk te maken, maar soms moet je nou eenmaal, dus goed aankleden en ervoor zorgen dat je luchtpijp helemaal ingepakt zit. Rhinocapsules hebben hier ook veel geholpen en voor de rest zoveel mogelijk in een stofvrije omgeving blijven (dus bijv niet heel enthousiast je paard gaan opstrooien). Ook uit de buurt van chemische troep blijven zoals bleekmiddel en ammoniak. Dat komt je luchtwegen ook niet ten goede.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:52

Ik drink zelfs nu nog kamille T, al dan niet met honing...En ik zou idd nu al een sjaal aan moeten doen, maar ben niet zo sjalerig... Honingdropjes doen het ook altijd goed, je moet zo min mogelijk hoesten (jajajaja makkelijk geroepen) en mag onder géén beding je keel schrapen. Mijn logo vrat me bijna op toen ik dat bleef doen.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:54

Vanwege hyperreactieve luchtwegen (aandoening die verwant is aan astma) gebruik ik ook flixotide. Ik heb dit nu enkele jaren, maar toen het net begon had ik veel last van benauwdheid, hoesten en vermoeidheid. Eerst heb ik toen een sterker middel gekregen om de ontstekingen in mijn luchtpijp tegen te gaan en me meer lucht te geven. Uiteindelijk overgegaan op flixotide als een soort 'onderhouds'medicijn.

Als ik de flixotide netjes 2x per dag gebruik heb ik weinig last, behalve als ik verkouden ben. Het duurt een tijd voordat je luchtpijp vrij is van onstekingen. Zeker als je steeds wordt blootgesteld aan factoren die toch weer zorgen voor benauwdheid zoals de overgang van warm naar koud of een stal opstrooien. Dus wat dat betreft kan het goed kloppen dat je nog steeds last hebt. Als je het echter niet vertrouwt is het toch verstandig om contact op te nemen met je huisarts. Die kan meer uitleggen over wat de verwachting is qua verloop van de ontsteking en de benauwdheid.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 11:54

Ventolin, daar had de apotheek het ook over.
Dat hoesten is vreselijk, maar er komt bij een erge hoestbui ook bloed mee. En dat vind ik vervelend, want dan ligt het weer ergens open.
Mijn ribben voelen inderdaad ook erg gekneusd, alles doet zeer.
Maar het zou dus nog best wel een tijd kunnen duren.
De huisarts had het over 1,5 maand en als ik door zou werken zou het 3 maanden kunnen worden of het zou flink kunnen verergeren.
Maar goed het leek me zowieso al lang.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:08

Als de problemen alleen maar verergeren zou ik me toch beter aan het advies van de HA houden. Dus helaas ziekmelden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:10

Ik zou daar echt niet mee gaan werken. Longen moet je zoo voorzichtig mee zijn! Heb je ook koorts? Wees verstandig en ziek het goed uit voordat het chronisch wordt dan ben je veel verder van huis.

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:18

Ik heb aan het begin van het jaar exact hetzelfde gehad.
wat een verschrikking zeg dat wens je ook niemand toe hoor.
heb nachten wakker gelegen van het hoesten en wist op een gegeven moment echt niet meer waar ik het zoeken moest.
ik gebruikte al ventolin en heb toen daarnaast ook flixotide gehad, ik had het gevoel alsof het allebei niet hielp.
in ieder geval voelde ik weinig verschil.
Het is pas beter geworden toen ik thuis gebleven ben van mijn werk ( ja ik ben ook zo trouw aan mijn baas )
na een week rust begon het beter te worden en kon in ieder geval weer een beetje slapen.
ik heb er nog wel 2 maanden last van gehad maar lang niet zo erg als in het begin.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 12:24

Ja ik heb wel koorts.
Ik probeer er ook heel voorzichtig mee te zijn.
En heb nadat ik bij de huisarts ben geweest contact gezocht met mijn manager. Waarop ik zei; ik mag wel werken onder voorwaarden.
Maar dat is gewoon bijna niet mogelijk met het werk wat ik doe.
En dat merk ik nu wel.
Ze hebben ook echt téveel zieken waardoor ik zeg, goed ik kom werken.
De huisarts zegt wel dat het een ontzettend rotte periode is om het nu te krijgen met de winter op komst. Dus nog meer kou...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:26

Met koorts zou ik al helemaal niet gaan werken.
Dan loop je toch een stuk meer risico.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:30

Met alle respect meis maar dat je werkgever te weinig personeel heeft is niet jouw probleem...... Jij bent ziek (echt ziek) daar moet je niet mee verder werken, dat is gewoon echt niet goed daarbij duurt het ook nog veel langer om te genezen. Wat voor werk doe je precies?

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:36

Ik heb het ook gehad, in mijn zwangerschap, huisarts wilde niks voorschrijven want die wilde
het kind geen schade berokkenen, dat was een nobel streven, helaas kreeg mijn kind het net
zo benauwd als ik en werd ik door de gyneacoloog gelijk doorgestuurd naar een longarts.
Deze gaf me antibiotica, moest een fluim inleveren voor bacterieel onderzoek, kreeg puffers mee
en tadaa, probleem verholpen.
Inmiddels wel een ribaanhechting naar zijn grootje gehoest en de hele zwangerschap last van
gehad.
Nu krijg ik nog een histamine test en ik wordt ingeent tegen pneumokokken, dat is de genieperd
bij dit soort ontstekingen.
Succes ermee, je weet niet wat je meemaakt als het over is, zo lekker om te ademen.
Beterschap

Ps als je lid wordt van het astmafonds, dan kunnen ze je heel goed helpen met advies
en ik kreeg nog een dyson allergie stofzuiger voor de helft van de prijs. :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:37

Meis, koorts is koorts en daar moet je niet mee spotten. Kan je nog zo'n bikkel zijn, op een gegeven moment gaat het echt mis en ben je langer uit de running dan als je het nu gewoon uitziekt. Helaas spreek ik uit ervaring, die week niet bij mijn paard heb ik zo'n beetje ijlend op bed doorgebracht, daarna was het ergste weg en mocht ik met iets voor mijn mond wel weer af en toe naar buiten. Onderschat het aub echt niet!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:03

chocobroodje schreef:
Met alle respect meis maar dat je werkgever te weinig personeel heeft is niet jouw probleem...... Jij bent ziek (echt ziek) daar moet je niet mee verder werken, dat is gewoon echt niet goed daarbij duurt het ook nog veel langer om te genezen. Wat voor werk doe je precies?

Ik ben buschauffeuse in het OV.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:56

Waarom blijf je in hemelsnaam werken als je een luchtwegontsteking hebt?! Als je zo doorgaat, heb je er straks nog longontsteking bij ook en ben je helemaal ver van huis.
Blijf gewoon thuis en herstel. Op deze manier blijf je er veel langer last van houden..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 23:07

Waarschijnlijk omdat ik de ballen niet heb om tegen mijn baas te zeggen dat ik thuis blijf.
Op het moment zijn er zo enorm veel zieken dat ze mensen tekort komen.. en ik.. ik denk.. ach met een sjaal om en het puffertje zal het wel gaan lukken.
:o
Ik heb gewoon echt de ballen niet.
Daarnaast, ik heb maar een jaarcontract, ze zijn nu zo bezig op het werk dat er ontzettend veel mensen uit moeten en dat zou ontzettend zuur zijn.
Morgen heb ik zowieso een afspraak met de huisarts weer en dan even verder kijken.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:08

ik heb het ook gehad vorig jaar.
ik stikte haast in mijn hoesterij,gaf gewoon over door het hoesten ontzettend pijn op borst.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:52

Ik heb zelf COPD maar voor 3 jaar terug ook een luchtpijp ontsteking gehad, en ben daar maanden zoet mee geweest!

Ik mocht 3x per dag puffen geloof ik, maar pakte het pufje wel vaker als ik echt heel erg benauwd was.
Nou had ik sowieso al verschillende pufjes omdat ik COPD heb.

Je zou de ass. kunnen bellen om te vragen of je wat vaker mag puffen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 15:09

Bedankt Pascal voor je tip.
Maar is niet nodig, ik had de huisarts toen gebeld en mocht niet vaker puffen. Er is uiteindelijk een longontsteking vast gesteld naast de luchtpijpontsteking. Ik heb Ventolin en antibiotica mee gekregen. Inmiddels gaat het beter, maar kan er wel nog een lange tijd last van blijven houden zegt de huisarts. In ieder geval ook goed in de gaten houden met dit weer.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:34

Ik snap niet dat jou huisarts je ventolin meegeeft, dat is puur om gelijk een oppepper te geven aan je longen,het vergroot je longblaasjes meteen en werkt accuut zeg maar, hij had beter een seretide o.i.d. mee kunnen geven, aangezien dat ook ontstekingsremmend werkt... en de werking van seretide is veel langer..

Maargoed jou huisarts zal het vast beter weten dan ik hoor ;)
Ik gebruik zelf de symbicort en seretide voor onderhoud, omdat ik dus ook nogal gevoelig ben voor longontsteking...

Mijn longarts vertelde mij dat extra puffen met ventolin geen zin heeft bij een ontsteking.

Ik hoop iig dat je gauw opknapt met de kuur..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 15:40

Ik had flixotide, ventolin en de antibiotica.
De flixotide is ontstekingsremmend en de ventolin zodat ik kon ademen. De flixotide werkte daar niet voor.
Ik kreeg constant het gevoel dat mijn keel werd dicht geknepen en kon maar weinig adem halen. Dat was de reden voor de ventolin.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:44

Oke, daarom zei ik al jou arts weet het beter.
Ik ging even uit van mezelf toen ik die onsteking had :)