Jullie mening: gezondheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Beccz

Jullie mening: gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 10:50

Hoi allemaal,

Mischien een beetje overbezorgd in sommige mensen hun ogen maar toch wil ik graag mijn verhaal kwijt:

Ik ben 19 jaar, en eigenlijk nooit ziek o.i.d.
Nou is het zo dat ik het laatste jaar vaak ziek ben ( verkoudheid, blaasontstekingen, hoofdpijn, buikpijn etc. )
Ook ben ik heel erg veel moe, soms ga ik om 10 uur slapen en kan ik uitslapen tot 12 uur, dit lijkt me niet normaal.
Ook heb ik vreemde bulten in mijn nek/keel, een stuk of 4.
Ik woon sinds 3 maanden ongeveer samen met de liefste jongen van de wereld, maar merk dat ik hier weinig van kan genieten.
Ik ben vaak chagerijnig en zit niet lekker in mijn vel.
Ik heb een kort lontje en ben erg snel geiiriteerd.
Ben nu ook weer ziek, verkouden, keelpijn, hoofdpijn.

Nou ben ik ongeveer 3 maanden geleden naar de dokter geweest, deze vond het toch ook wel vreemd.
Zij vermoede vooral de ziekte van pfeiffer.
Ik heb bloed laten prikken en dit is heel uitgebreid onderzocht.
Mijn grootste angst was dat er niks uitkwam.
Toen kwam het telefoontje en de dokter vertelde mij dat ze in principe niks raars hebben kunnen vinden.
Wel kon ze zien dat ik pfeiffer had gehad, maar dat dit neit het gene was waar ik me nu zo door voelde.
Over de bultjes zei ze dat ik het even een maand of 2 aan moest kijken, als ze dan nog niet weg waren weer naar de ha.
Nou ben ik dus verhuisd en heb ik een nieuwe ha.
Hier ben ik vanmorgen geweest en deze zei dat de bulten klieren waren, en dat dit vanzelf wel weer weg gaat ( maar ze zitten er al ruim een jaar :( )
Verder zei hij dat ik moest gaan sporten om wat spanning kwijt te kunnen ( waar ik het wel mee eens ben ).
Maar verder bleef het daarbij en zit ik nu dus weer thuis.

Natuurlijk weet ik dat de ha een geleerd persoon is en weet waar hij over praat.
Maar toch zit het me gewoon niet lekker.

Iemand een reactie/advies?

K_im

Re: Jullie mening: gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:54

Je kunt altijd een second opinion vragen (als ik het goed heb)! Ik heb zelf geen ervaring met wat je hebt, maar als je het niet vertrouwd is dat misschien een optie ;)
Succes in ieder geval!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:57

Depressie?
De klachten die jij opnoemt kunnen voor een overgroot deel komen doordat je psychisch niet lekker bent.

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:01

@ Kim: kan je me uitleggen wat dit precies inhoud.

@ Pentax: Er is veel gebeurd in mijn leven de laatste paar jaar, dit zou dus best zo kunnen zijn, maar die klieren dan?
Kan dat daar ook mee te maken hebben?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:06

Opgezette klieren hoeven niks te betekenen, heb het zelf ook wel eens en dan gaat het na een paar maanden weer weg alsof het er nooit geweest is.
Als je ha die klieren niet ziet als iets ernstigs, dan zal dat het vast niet zijn.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:11

psychische spanning kan zich ook uiten in lichamelijke klachten.. (bv hoofdpijn, buikpijn, etc... misschien ook wel in opgezette klieren!) dus dat kan, denk ik, best wel met elkaar te maken hebben!

waarom woon je samen? was dat helemaal je eigen idee of voel je je onbewust misschien toch wat benauwd?
Als er heftige dingen zijn voorgevallen kan dat lang uitwerking hebben. Een sterfgeval in de familie kost je volgens mijn HA ongeveer een halfjaar, en dat kan ik beamen. Na een goed jaar ben ik wel weer hersteld van 2 stergevallen (onverwacht binnen 10 dagen dus was erg heftig... is in juli/augustus 2009 gebeurd) en sinds een paar weken rijd ik weer paard, merk dat ik nu pas weer lekker in m'n vel zit en mijn lichaam heeft in dat jaar ook niet altijd gedaan wat de bedoeling was. Dat hing met elkaar samen!

En als je inderdaad pfeiffer hebt gehad kan dit toch ook nog wel de nasleep ervan zijn? (omdat je toen niet goed hebt uitgeziekt zegmaar omdat je het niet wist)

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:15

Ilsemarie: die uitsleep heb ik al van meerdere kanten gehoord, maar deze ha was het daar niet mee eens.

Ik ben echt harstikke gek op mijn vriend en voel me goed bij hem!
Ik ben op mn 15e uit huis gegaan, en er zijn veel dingen gebeurd in mijn leven.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:18

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:18

Dankjewel kim.

Wat ik ook nog ben vergeten is dat ik erg vaak pijn heb in mijn schouders, nek en rug..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:19

Als jij voelt dat het niet goed zit en je hebt het idee dat het niet door stress kan komen dan zou ik een second opinion vragen, eerlijk zeggen wat dokter 1 gezegd heeft en zeggen dat je je tóch nog zorgen maakt en dat je graag wil dat het verder onderzocht wordt.

Je gevoel liegt meestal niet.. :)

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:22

De eerste arts in mijn vorrige woonplaats, was wel een stuk duidelijker en gaf zelf aan dat ze het vreemd vond, en na het testen, dat als de klachten aanhielden ik weer naar de ha moest gaan.
Nu ben ik dus naar de nieuwe ha geweest en vind gewoon dat hij zich er heel makkelijk van af deed door te zeggen ga maar sporten...
De eerste arts heeft dit tijdens onze gesprekken nl nooit benoemd.

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:32

Wat ook vreemd is hij zei dat die klieren juist een goed teken waren, omdat dit betkend dat mijn lichaam hard werk om ziektes eruit te krijgen.
Maar dat kan toch niet ruim een jaar duren....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:41

Wat waren de waardes voor B12 en is er op lyme getest?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:45

Misschien zitten je lymfeklieren verstopt. Een lymfedrainage kan dan helpen. Verstopte lymfeklieren zouden ook verklaren waarom je zoveel ziek bent nu want als je je afvalstoffen niet kwijt kunt, daalt je weerstand.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lymfedrainage

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:46

Ik weet niet precies de uitslagen maar wel dat dit allemaal goed was...

Urielle: deze is erg handig dankjewel!

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:08

Dat van lyme weet ik trouwens niet zeker...
Wel alles van ijzers en vitamines en dat soort dingen.
Ook schildklier darmen, nieren en nog veel meer

Wat zouden jullie nu doen ( wat is de volgende stap, want ik weet t echt ff niet meer )

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 13:41

Is het bijvoorbeeld een idee om mijn verzekering te bellen en dit uit te leggen of heeft dit totaal geen zin, ik weet echt niet wie ik hiervoor moet hebben..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:54

Voor lymfedrainage kun je googlen op adressen in jouw regio.

Verder is het de vraag of je tevreden bent over je nieuwe huisarts? Het klinkt mij niet in de oren alsof je je serieus genomen voelt en dat is geen goede start.

Behalve een nieuwe huisarts kun je ook nog eens oriënteren in het alternatieve vlak als dat iets voor je is, misschien kan bijv. een acupuncturist iets voor je betekenen. Hoewel er in de alternatieve sector een hoop beunhazen zitten, kan het een stap in de goede richting zijn om te laten kijken door iemand met een meer holistische benadering. Kwakkelen met de weerstand, opgezette lymfeklieren, vermoeidheid, depressie en irritatie... het hangt toch vaak samen met elkaar en de klachten zijn zo algemeen dat de oorzaak vaak moeilijk te vinden is.

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 14:01

@ Urielle: Alweer bedankt voor je nuttige reactie, die lymfedrainage doen ze hier indd om de hoek, heb de site onder mijn favorieten opgelsagen...

Ik ben inderdaad niet tevreden met mijn nieuwe huisarts, maar wie weet ligt dat wel aan mij.

Wat je zegt : Kwakkelen met de weerstand, opgezette lymfeklieren, vermoeidheid, depressie en irritatie... het hangt toch vaak samen met elkaar en de klachten zijn zo algemeen dat de oorzaak vaak moeilijk te vinden is.

Dat is nou precies wat ik bedoel.

Maar er moet toch een oorzaak voor zijn denk ik zo, en zo niet dat zou ik het toch wel zo fijn vinden dat mijn huisarts mij serieus neemt en mij ook echt probeert te helpen, en een oplossing te vinden

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:08

Pfeiffer kan ook op de achtergrond een rol blijven spelen. Als je het gehad hebt en het niet door hebt gehad of er niet genoeg rust mee hebt gehouden, kan het nog eens terug komen. Ik weet van verschillende mensen waarbij het zo is gegaan. Maar of het dan wel of niet te zien zou zijn in een testuitslag, weet ik niet...

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 14:15

malread : toen ik wist dat ik het had gehad heb ik bewust twee weken vrij genomen van mij werk om echt even goed te kunnen rusten, zou dit het dan toch nog kunnen zijn, en hoe kom je er vanaf!

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 15:11

En wanneer heb je een depressie, wat zijn de klachten hiervan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:15

Beccz schreef:
En wanneer heb je een depressie, wat zijn de klachten hiervan?

Verschijnselen (hoeven niet allemaal voor te komen, en niet in dezelfde mate)
- algemeen gevoel van vermoeidheid, lusteloosheid, malaise
- negatieve gevoelens, alles somber inzien, geen uitweg meer vinden
- alles kost moeite, zelfs eten of naar de wc gaan is teveel
- jezelf overbelast voelen, elke taak is teveel
- geen enkel gevoel meer hebben, je hol en leeg voelen, ongeinteresseerdheid
- in een cirkeltje ronddraaien met je gedachten, piekeren
- nergens zin meer in hebben, zelfs niet genieten van leuke dingen
- schuldgevoelens
- geen keuzes kunnen en willen maken
- je nergens meer op kunnen (en willen) concentreren
- negatief zelfbeeld, extreme onzekerheid, jezelf overal te min voor voelen, alleen de meeste simpele basistaken uitvoeren 'omdat je toch niet meer kan dan dat', jezelf niks toevertrouwen.
- spanningshoofdpijn, zere nek en schouders, een lijf dat voelt alsof het van lood is.
- onverklaarbare huilbuien
- driftaanvallen
- agressie
- zelfmoordneigingen, niet per se doen maar wel de gedachte: ik wou dat ik niet meer wakker hoefde te worden, of: als ik nu het stuur van mijn auto omgooi heb ik rust
- automutilatie
- slapeloosheid of juist met gemak drie dagen achter elkaar 'in coma' liggen ondanks dat je weinig gedaan hebt.
- vreetbuien of juist niks meer willen eten

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:19

dat is heel wisselend, maar over het algemeen is een depressie een periode van minimaal een x (dacht 14) aantal dagen waarin de stemming en gezondheid anders zijn dan normaal. Dit is natuurlijk een vage beschrijving dus ik zal proberen mezelf iets te verduidelijken.
Veranderde stemming: somberheid, teneergeslagen gevoel. Het idee hebben dat je het niet goed meer aankunt. De volgende emoties kunnen erbij passen: Verdriet, woede, angst, eenzaamheid en onverschilligheid.
Abnormaal slaappatroon: het slaappatroon is anders dan normaal, dit kan of veel meer slapen en vermoeid zijn tot bijna niet slapen en de vermoeidheid niet willen erkennen.
Het gevoel van eigenwaarde is veranderd, je hebt minder zelfvertrouwen en ziet je sterke kanten niet meer. De focus ligt vooral op je zwakke punten en dat versterkt de negatieve spiraal waar je in zit.
Suicide gedachten: misschien niet het idee dat zelfmoord een optie is, maar meer het idee hebben dat de wereld zonder jou niets zou veranderen. Het idee dat je toch niets betekend en dat niemand er wat om zou geven als je er niet meer bent.
Allerhande lichaamlijke klachten: vaak genoemd zijn misselijkheid, hoofdpijn, buikpijn, last van de nek en schouders, duizeligheid, paniekaanvallen, lethargie, spierzwakte, migraine en rugpijn.
Verandering van het eetpatroon: niet meer willen eten, of juist heel eten (emotie eten). Vinden dat dingen geen smaak meer hebben en alleen maar eten omdat het moet.

Zo kan ik nog wel een hele tijd doorgaan, er is voor de TS op allerlei sites veel te vinden over depressie.

Wat vooral een goede omschrijving is van een depressie is dat alle kleur uit je leven lijkt te zijn verdwenen. Onderstaande stukje heb ik ooit geschreven nadat ik zelf een depressie had, misschien herken je er wat van in.
De wereld is grijs en ik mis de kleurtjes om alles in te kleuren. Er is niets meer dat mijn interesse vast kan houden en ik doe de normale dingen alleen nog maar omdat het moet. Het kost veel moeite om alles klaar te krijgen en ik heb het gevoel vast te zitten. Alsof ik omringd ben door metershoge zware gebouwen die mijn weg belemmeren. Vragen om hulp lijkt geen zin te hebben, mensen horen me immers niet meer. Kleine alledaagse dingen worden metershoge obstakels waar ik de moed niet meer voor heb om ze te overwinnen. Uiteindelijk probeer ik het niet eens meer, ik trek me in mezelf terug en negeer alles om me heen. De grijsheid verandert in zwart en geen licht dringt er nog in door. Ondanks dat ik kan zien en horen heb ik het idee doof en blind te zijn. Ik roep, maar mijn stem draagt niet ver en niemand hoort me.
Ik ben alleen, zo alleen. Waarom is er niemand die mijn ellende ziet? Waarom is er niemand die een hand naar me uitsteekt? Ben ik er nog wel? Help, HELP!! De duisternis is verstikkend en ik snak naar lucht, zelfs bewegen kost me moeite. Ik kan niet meer, ik ben zo moe. Kon ik mijn ogen maar sluiten en verdwijnen, het maakt me niet eens meer uit waarheen. Alles is beter dan hier, in deze koude stille wereld. Er is geen deken meer die mijn koude lichaam op kan warmen, alsof de kilte in mijn hart zich over mijn hele lichaam heeft verspreid. Wanneer ik over straat lopen lijken mensen mij te mijden, zie je wel, niemand wil iets met mij te maken hebben. Zelfs mijn ouders lijken me niet meer te zien. Iedere blik, ieder woord dat met moeite door de duisternis heen weet te dringen is een beschuldiging. Dit is allemaal mijn schuld en ik kan het niet meer verdragen. Waarom, Waarom, waarom?

Marian01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:29

Hey,

Ik heb ook ooit een keer pfeiffer gehad, maar er pas achtergekomen, toen ik de antilichamen (dus afloop) al had. Ik had achteraf gezien dus pfeiffer gehad, maar op een of andere manier heeft mijn lijf dat toen op zich wel getrokken, pas toen ik bijna hersteld was, heeft mijn eigen lichaam pas aangegeven..tis genoeg...
Onderschat het niet, je lichaam heeft een gevecht tegen pfeiffer geleverd, en moet nu herstellen. Kan zich uiten in vermoeidheid, opgezette klieren, humeur etc etc.(ik herken het allemaal)
Wat bij mij goed heeft geholpen is : rust! Ik geloof dat ik toen 2 weken, bijna 20uur per dag sliep..heel veel drinken, (mijn moeder had het boek "ontgiften" gelezen geloof ik :+ ), een vezelrijke voeding (ik kreeg echt afschuwelijk brood te knagen) maar ik moet zeggen ik heb daar veel baat bij heb gehad. Binnen no-time weer zgan.

Nu is ieder mens anders, en ieder mens reageerd anders..dus blijf ajb naar je eigen lichaam luisteren.
Al zit je elke week bij je huisarts..als jij je niet goed voelt..blijven luisteren! en niet opgeven totdat jijzelf tevreden bent.
(mijn vader zou zeggen: zorg eens voor jezelf zoals je voor je paard doet)

Beterschap!