Hiermee naar de dokter?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

power1997

Hiermee naar de dokter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 20:50

Ik ben vrijdag heel hard tegen de bakrand aangeknald met mn pony.
Nu is mn been heel dik en is donkerblauw, rood paars groen enz :')
Met lopen doet t niet zeer, maar als ik sommige andere bewegingen wel zoals helemaal inbuigen.

Ik ga eigelijk niet zo snel naar de dokter, maar zou ik hiermee wel gaan? Ik kan er immers wel gewoon op lopen...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door power1997 op 21-11-10 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Re: Hiermee naar de dokter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:53

Ik zou persoonlijk even afwachten. Als je er gewoon op kunt lopen. Denk dat gewoon alles nog kwets is... daarom doet buigen e.d. denk ik ook zeer omdat dan de druk op dat deel hoger wordt..

Ik zou het nog even aankijken. Als het echt niet goed is voel je dat meestal zelf wel

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:57

Als je er gewoon op kunt lopen lijkt het me niks ernstigs. Gewoon een kneuzing.
Ik had het even geleden ook, en het heeft wel 6 weken geduurd voordat ik m'n been weer helemaal kon buigen.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:59

Doet buigen ernstig zeer of is het meer ongemakkelijk ? Gebroken zal het niet zijn, wellicht je enkelbanden wat gekneust. Beetje rustig aan doen. Desnoods tapeje erom en als de pijn niet minder wordt met een paar dagen even naar de HA.
Laatst bijgewerkt door supersambo op 21-11-10 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:59

Lekker blauw! Als je zonder pijn kunt lopen dan zou ik het nog even aankijken. Tenzij de bewegingen die je maakt echt zo zeer doen dat je helemaal door de grond zakt.

Zorg dat je, je been goed hoog houdt zodat de zwelling makkelijker kan afzwakken.

Uiteraard als je het echt niet vertrouwd even naar de huisarts.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:01

ik denk dat het wel meevalt, ik heb er erger uitgezien. je kan evt een afspraak maken bij je h.a. voor controle maar als je kan lopen hoef je niet naar een ehbo of h.a.p

edit dit was mijn bovenbeen na een trap http://www.mijnalbum.nl/Foto-YZVUCRCB.jpg
Laatst bijgewerkt door Mars op 23-11-10 14:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: foto in link gezet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:07

Als je zonder al teveel pijn kunt lopen dan zou ik niet naar de dokter gaan.

Als je enkelbanden gescheurd zijn of er een breukje zit , dan wil je er ècht niet op staan :=

Maar als je toch wat zorgen erom hebt dan kun je natuurlijk altijd even langs het spreekuur gaan , daar is het voor :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:30

en op onderbenen kunnen blauwe plekken lang blauw blijven. Als het over drie weken dus nog blauw is hoef je je niet zoveel zorgen te maken, tenzij het natuurlijk over drie weken ook nog zeer doet.
Heb nu zelf op mijn voet een blauwe plek die er begin september is opgekomen. Paard lief vond het nodig om met achterbeen op mijn voet te gaan staan en dan af te zetten voor een galopsprong :P. Mijn hele voet is nu meer dan 2 maanden later nog blauw.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:02

pmarena schreef:
Als je zonder al teveel pijn kunt lopen dan zou ik niet naar de dokter gaan.

Als je enkelbanden gescheurd zijn of er een breukje zit , dan wil je er ècht niet op staan :=

Maar als je toch wat zorgen erom hebt dan kun je natuurlijk altijd even langs het spreekuur gaan , daar is het voor :)

Nee hoor, met 3 afgescheurde enkelbanden kan je gemakkelijk nog lopen. :j
Net zoals bij gebroken groeischijf en gebroken middenvoetsbeentjes. Of zelfs met een gebroken rug gaat nog prima.
Dat heeft dus écht met je pijngrens te maken, met bovenstaande heb ik ruim een week of zelfs langer mee door gelopen. Zonder écht pijn te hebben, alleen een wat vervelend en irritant gevoel.

Ik zou even afwachten en kijken hoe het gaat. Als je met de bewegingen echt door de grond gaat, kan je altijd voor de zekerheid een keer bellen. Al is het alleen voor je gemoedsrust.

Als het met een week niet beter is, sowieso even de huisarts bellen. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 00:48

Als je er op kunt lopen dan is het in principe niet gebroken.

Het kan door de zwelling komen dat je nog niet lekker kunt bewegen.

Ik zou nog eventjes afwachten en kijken hoe het verder gaat lopen (maar ik ga ook niet zo gauw naar de dokter) - als de zwelling minder is krijg je een stuk duidelijker beeld.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 09:59

TurdusMerula schreef:

niet waar, met een gebroken bovenbeen kan je prima doorlopen evenals met gebroken middenvoetsbeentjes. Ben ik het bewijs van (en ik vermoed dat er begin september toen ook een middenvoetsbeentje is gebroken aangezien ik hem nog steeds iets kan zien uitsteken waar het niet hoort.)
Zoals quir al zegt, dat heeft alles te maken met je pijngrens. Vorig voorjaar is het kraakbeen in mijn rug kapot gegaan nadat ik voorover in ondiep water dook. Ben daar ook pas 2 maanden later mee naar de huisarts gegaan omdat ik het wel lang vond gaan duren. Ik had niet echt pijn, maar meer een zeurgevoel. Huisarts was na het zien van de foto's stomverbaasd dat ik ermee rond heb kunnen lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:40

Dat zal ook wel liggen aan de manier waarop.
Ik heb een megahoge pijngrens, maar met gescheurde enkelbanden kan ik absoluut niet meer lopen. Op een gebroken enkel daarentegen loop ik gewoon door. Pijn is dus geen graadmeter om al dan niet naar de dokter te gaan.
Persoonlijk ga ik na wat heftiger vallen etc. altijd even op controle omdat sommige breuken niet meer te zetten zijn als je niet direct gaat. Maar dan ga ik wel die dag of hooguit de dag erop en niet vier dagen later. Kneuzingen doen trouwens vaak zeerder dan breuken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:11

InekeH87 schreef:
TurdusMerula schreef:

niet waar, met een gebroken bovenbeen kan je prima doorlopen evenals met gebroken middenvoetsbeentjes. Ben ik het bewijs van (en ik vermoed dat er begin september toen ook een middenvoetsbeentje is gebroken aangezien ik hem nog steeds iets kan zien uitsteken waar het niet hoort.)
Zoals quir al zegt, dat heeft alles te maken met je pijngrens. Vorig voorjaar is het kraakbeen in mijn rug kapot gegaan nadat ik voorover in ondiep water dook. Ben daar ook pas 2 maanden later mee naar de huisarts gegaan omdat ik het wel lang vond gaan duren. Ik had niet echt pijn, maar meer een zeurgevoel. Huisarts was na het zien van de foto's stomverbaasd dat ik ermee rond heb kunnen lopen.

Het ging om haar enkel, en niet om haar bovenbeen. ;)

En een in principe, he, blijkbaar heb jij een extreem hoge pijngrens, maar gemiddeld genomen loopt een gebroken enkel niet zo lekker... :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:44

TurdusMerula schreef:
InekeH87 schreef:

Het ging om haar enkel, en niet om haar bovenbeen. ;)

En een in principe, he, blijkbaar heb jij een extreem hoge pijngrens, maar gemiddeld genomen loopt een gebroken enkel niet zo lekker... :)

Maar dat is geen pijn.

Pijn is geen graad meter, als jij je er niet goed bij voelt. Ga je langs de huisarts, anders wacht je er even mee.
Sowieso beter één keer te veel dan één keer te weinig, deze mensen zitten er niet voor niets.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:53

Natuurlijk is dat we pijn, die mocht je ruim opvatten. ;)
Als je je enkel breekt heb je echt wel pijn en loop je dus in principe niet. Dat er hier zijn die anders beweren, voila, uitzonderingen bevestigen de regels blijkbaar. Maar ik vermoed zelf dat dat lopen er niet heel gewoontjes uit heeft gezien.

Als een patient met enkelklachten bij een arts of fysio komt, is het lopen een eerste graadmeter om te kijken of diegene iets gebroken heeft. Dan zijn er nog wel een aantal plaatsen waar je op kunt duwen om te kijken of de boel gebroken is. Maar lopen is de belangrijkste. :)
En als je twijfelt kun je altijd nog naar de ha hoor, ik zeg niet dat het niet kan. Maar ik durf wel te roepen dat de kans op een breuk mij hier niet groot lijkt. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:14

Nee hoor, een enkel breken doet 10x minder pijn dan je enkel zwaar kneuzen.

Ik kan met een gebroken enkel, of afgescheurde enkelbanden, of een gebroken rug, of wat dan ook. Gewoon "normaal" door lopen. Niemand zal iets opmerken, het is voor mij wat ongemakkelijk en ons mam die herkent het vaak wel. Zo heb ik mijn enkel gebroken gehad, naar de EHBO. Kon gewoon lopen, dus artsen zeiden dat er niks aan de hand was, maar voor de zekerheid foto's gemaakt. Conclusie, komen mij halen uit de wachtkamer, eerste wat ze zeggen: Dat jij nog kan lopen. Enkel dus gebroken en nee voor buitenstaanders vrijwel niet te zien.

Enige keer dat ik Niet meer kon lopen, was toen ik mijn knie verbrijzeld heb. Maar goed, knie schijf zat dan ook op 3 plaatsen en mijn knie was volledig kapot. Daarnaast heb ik veel gebroken, gescheurd, afgescheurd, opgerekt, of wat dan ook gehad.

Ik weet dat dat niet vaak voorkomt, maar het is dus wel zo. Daarom kan je niet bij voorbaat zeggen dat het wel of niet zo is. Ook al is het meestal niet het geval, wil niet zeggen dat het niet anders kan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:21

Ik schrijf nergens dat kneuzen geen pijn doet, of dat ik het vergelijk met lopen. Ik zeg alleen dat als je kunt lopen de kans op een breuk bijzonder klein is, in je enkel dan he. En dat ik daarom niet verwacht dat de ts het gebroken heeft bijvoorbeeld. Ik zeg daarbij al dat de káns op een breuk mij klein lijkt, niet dat ik het zeker weet. ;)
Dat jij die ene uitzondering bent, daar kan ik natuurlijk niets aan doen. :)
Maar ik zal er over ophouden verder. :)

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 16:40

Ben zonet nog even naar de dokter geweest,
Hij wil gen verband aanbrengen omdat het dan toch alleen maar afknelt.
Loop nu op krukken,dat moest wel van m :){

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:48

Uiteraard zijn er voorbeelden van mensen die met behoorlijk ernstige dingen toch domweg nog redelijk normaal door kunnen blijven lopen zonder het uit te schreeuwen van de pijn , dat ligt idd. maar net aan de pijngrens en de manier waarop iets kapot gegaan is :)

Maar de gemiddelde mens kijkt toch echt wel link uit om vrolijk door te lopen als het ècht fout zit.

Een scheurtje in het bot zal minder snel zeer doen dan een fatsoenlijke breuk :P

Ik weet wel dat ik ook heus geen watje ben , maar toen ik een jaar of 14 was en mijn enkelbanden had gescheurd / scheurtje in het bot , en de enkel daarbij ook flink gekneusd was (rondom de enkel was het echt zeker 2x zo dik , wat stond dat vel strak zeg , en BLAUW :+ ) toen sprongen toch echt de tranen me in de ogen elke keer als ik weer probeerde om die voet wat op de grond te laten rusten...om nog maar te zwijgen van de pijn die het deed elke keer als de auto door een kuiltje reed , op weg naar de dokter :P

Ik heb geen potje zitten janken en ben vrij nuchter , maar elke keer sprongen de tranen me in de ogen van de pijnscheuten , daar doe je dan echt niks tegen :D

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 21:56

Helaas gaat het nog steeds niet goed :(
Hij is nog steeds dik en gevoelig en 4 januari wordt er ook een mri scan van gemaakt. Lekker als ze daar nu pas mee aankomen :(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 08:57

power1997 schreef:
Hij is nog steeds dik en gevoelig en 4 januari wordt er ook een mri scan van gemaakt. Lekker als ze daar nu pas mee aankomen :(

Als ze het eerder hadden gedaan, hadden ze toch niks kunnen zien op de MRI. Dat duurt altijd even voor de zwelling zodanig afgenomen is dat je wat ziet in zo'n scan. Anders zie je alleen maar vocht en bloed :P

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 09:07

;)
verootjoo schreef:
power1997 schreef:

Als ze het eerder hadden gedaan, hadden ze toch niks kunnen zien op de MRI. Dat duurt altijd even voor de zwelling zodanig afgenomen is dat je wat ziet in zo'n scan. Anders zie je alleen maar vocht en bloed :P

Het is nog steeds gezwollen em t is 5 weken geleden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:09

t zal vast iets minder zijn hoop ik? En sowieso is na 5 weken het binnenin al wat 'opgeruimder' waardoor meer te zien is op een scan ;) Maar meestal wachten ze zo'n 8 weken :)

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:20

TurdusMerula schreef:

Het kan door de zwelling komen dat je nog niet lekker kunt bewegen.

Ik zou nog eventjes afwachten en kijken hoe het verder gaat lopen (maar ik ga ook niet zo gauw naar de dokter) - als de zwelling minder is krijg je een stuk duidelijker beeld.

nou, mijn man heeft 3 dagen met een gebroken enkel doorgelopen,..was wel dik en blauw, op mijn aandringen is hij naar de huisarts gegaan, die controleerde met een zacht tikje op zn hiel, hij verging
van de pijn....gebroken dus...

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 09:22

De kleuren zijn bijna helemaal weg, de zwelling zeker niet helaas. Als ik dus weer naar t ziekenhuis moet , dan is het bijna 7 weken geleden :)