* Tussen de eerste en de tweede zit vier jaar verschil. Dat zou ik bij een volgende niet meer willen, want ik ben al 31.
* Ik word moeilijk zwanger (eerste een dik jaar, tweede 2,5 jaar geduurd).
* Bij mijn eerste heb ik een prepartum depressie gehad (als sneeuw voor de zon weg na de bevalling) en bij deze tweede heb ik een postnatale depressie (nu nog last van, de baby is van begin juni).
* Ik ben zwanger ook echt een ongelofelijke hormonale doos en niet zo fijn om mee samen te leven
* Mijn tweede is prematuur en dysmatuur geboren met VLD na een maand platte rust in het ziekenhuis wegens te vroeg gebroken vliezen en de ziekenhuisperiode en een zwangerschap vol medische ellende (foute tripletest, bloedverlies, al heel vroeg in de zwangerschap voorweeën, zwangerschapsdiabetes, noem maar op of we hebben het gezien). De eerste kwam op 39 weken, dus dat is vrij normaal, zij was wel ook erg klein.
* De bevallingen zelf gingen beide gemakkelijk en vlot op natuurlijke wijze zonder welke ondersteuning dan ook.
Nu zit ik mezelf af te vragen, hoe lang ik ongeveer zou moeten wachten met 'proberen'.
Zal de PND verergeren door de zwangerschapshormonen of misschien juist weggaan?
Zal ik de 9 maanden ontzwangeren afwachten? Of het einde van de borstvoedingsperiode?
Zal ik mijn vriend even een break in deze hormonale ellende geven voor hij besluit dat hij beter vrijgezel kan zijn?
(hij vindt een derde ok, maar het hoeft voor hem niet per se)
. Maar kan dat verder niet onderbouwen.

) en het zwanger worden lukt niet meer. Ik denk nl. wel dat ik me dan heel mislukt ga voelen. Maar dat is iets voor later, ik probeer me nu zo min mogelijk druk te maken over what if's.