Wanneer waren jullie 'klaar' voor een tweede kind?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_M

Wanneer waren jullie 'klaar' voor een tweede kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 20:15

Ik ben benieuwd wanneer jullie het gevoel hadden 'klaar' te zijn voor een tweede kindje?
Beetje rare vraag misschien :o Maar ondanks dat het erg kriebeld twijfel ik heel erg..
Moesten jullie eerst verbouwen? trouwen? verhuizen? Andere auto? :)
Hebben jullie getwijfeld? En was het een groot verschil? Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Laatst bijgewerkt door Anouk_M op 15-11-10 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjimmy

Re: Wanneer waren jullie 'klaar' voor een tweede kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:20

Wij hoefden niks... Ik wilde iig NIET aan anticonceptie beginnen (anders dan condooms) omdat het bij de eerste erg lang geduurd heeft (hormonen overhoop). NU was ik vrij snel weer zwanger, dat is uiteindelijk net voor de eerste verjaardag van de oudste een miskraam geworden. Nu is de oudste ruim 2 als de 2e komt.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:23

Had het van mij en mijn vriend afgehangen, we waren er direct terug aan begonnen ;-) (dochter is nu 10 weken). Helaas is dat niet mogelijk omdat ik een keizersnede gehad heb en bijgevolg minimum een jaar niet mag zwanger worden.

Armaris

Mag ik even de vraag anders stellen? Hoe weet je wanneer je 'klaar' bent voor een eerste kind? :o Of open ik beter een ander topic?

Sjimmy

Voor een eerste vind ik een heel andere vraag idd ;)

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 20:26

Armaris schreef:
Mag ik even de vraag anders stellen? Hoe weet je wanneer je 'klaar' bent voor een eerste kind? :o Of open ik beter een ander topic?

Haha van mij mag je dat vragen hoor :)
Tis alleen wel iets heel anders

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:39

Ik denk eigenlijk ook dat de meeste mensen zich eerder zullen afvragen of ze aan een eerste kind toe zijn, dan aan een tweede. Ik wilde graag zo min mogelijk leeftijdverschil, dus nr. twee scheelt 2 jaar en drie maanden met nr. 1. Moest wel net als iemand hierboven een jaar wachten i.v.m. keizersnee.

vraagje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:14

Ook hier twijfel ik erg aan een 2e kindje... Momenteel nog kort samen met vriend, en ander kind uit andere relatie. Hij wilt erg graag kinderen en ik wil er ook nog 1. Maar daarvoor zal ik moeten verhuizen, want ik woon echt te klein! Nu kan ik naar hem gaan, ruimte genoeg oid maar andere kant van NL.
Daarnaast heb ik nu een probleem kindje, wat veel ziekenhuis in en uit is. Ook vind ik me vrijheid toch erg lekker nu na 4 jaar er altijd alleen voor gestaan te hebben met kleine, nu loopt eindelijk alles goed.

Al met al denk ik dat het verstandiger is als wij nog ff wachten. Nu heb ik ook spiraaltje voor nog de eerste 3,5 jaar. Dus komt wel goed.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:16

Ons overbuurmeisje was altijd alleen, dat wilden wij niet dus lieten we na de eerste 'het erop aankomen'. De oudste 2 schelen dus 14 maanden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:17

Armaris schreef:

Volgesmij spelen de financien ook wel mee in het verhaal met alleen liefde kan je een kind niet opvoeden ;)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:19

Na 4 minuten klaar voor de 2e hahahah ( twins).Hoewel ik nog wel graag een keer zwanger zou willen zijn,vind ik 2 kids meer dan genoeg.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:28

Hier geen wens voor een tweede, daar kan ik je dus geen advies over geven. Kan wel mijn motivatie toelichten. Ik zou niet graag nog een keer zwanger willen zijn en nogmaals een bevalling/keizersnee willen meemaken. Ik heb die periode niet als prettig ervaren en het heeft bij mij best wel een poos geduurd voordat ik op die "blauwe" wolk zat.

Als ik zie hoeveel tijd 1 kindje al in beslag neemt en ik daarbij 3 dagen werk, zou ik bij een tweede niet meer willen werken, helaas kan dat financieel niet bij ons. En naast m'n leven als mama hecht ik ook veel waarde aan mijn vriije tijd zonder m'n kindje, en met een tweede zal dat nog minder worden.

En onze hobbyauto is niet geschikt voor 2 kids en een hond ;)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:32

mmm wat is klaar :D , ik was binnen twee maanden zwanger van nr 2. dus er echt over nadenken heb ik toen niet gedaan. na nr twee wel gelijk aan de pil

wel helemaal leuk nu, ze zijn nu alweer 10 en 11 heel gezellig

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:33

Armaris schreef:

Zullen wij een nieuw Topic openen? want die vraag vind ik wel intressant PB me even met de link

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:36

Hier zit er ook maar 15 maand tussen nr 1 en nr 2. Vol enthousiasme gegaan voor nr 2 maar achteraf bekeken hadden we er beter aan gedaan iets meer tijd er tussen te laten. Twee kids in de luiers en zo kort op elkaar is megazwaar en trekt een grote wissel op je.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:44

Jacimatho schreef:
Hier zit er ook maar 15 maand tussen nr 1 en nr 2. Vol enthousiasme gegaan voor nr 2 maar achteraf bekeken hadden we er beter aan gedaan iets meer tijd er tussen te laten. Twee kids in de luiers en zo kort op elkaar is megazwaar en trekt een grote wissel op je.

Ik heb het niet als zwaar ervaren, mijn 2 jongens schelen een jaar en 5 dagen.
Nu heb ik een grotere leeftijd tussen de jongens en onze dochter en dat is mij juist zwaarder gevallen.
We zaten al een tijdje niet meer in de luiers en de zo nu en dan spokerige nachten en toen onze dochter is geboren moest ik als het ware toch weer even een ''knop'' bij mezelf omdraaien.

Wbt klaar zijn voor een 2e, onze 2e was iets sneller als verwacht maar juist als ik nu ook naar mijn 2 jongens kijk, zie ik dat ze veel aan elkaar hebben en dat doet me elke dag nog weer goed om te zien :j !

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:44

Oeh wij nog even niet, heb net de smaak te pakken met de eerste.
Eerst even een tijdje geestelijk ontzwangeren nog.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:09

@ Steph86, hangt ook van de kids zelf af denk ik. Wij zijn gezegend met niet de makkelijkste. :')

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:19

Ik en mijn zus schelen 3 jaar en dat heb ik altijd wel een mooi verschil gevonden.
Mijn dochter is volgende maand 1 1/2 en het begon bij mij een half jaar terug al te kriebelen, alleen wilde ik mijn dochter nog alle aandacht kunnen geven.
We gaan volgende maand verbouwen en het liefst wil ik van de zomer nog zonder buik op vakantie en dan gaan we ervoor ;)
Mijn man maakt het niet zo veel uit (moet ook niet te lang duren), als het aan hem ligt dan krijgen we een heel elftal.... voordat ik daar aan denk, dan eerst maar de jackpot winnen en een groot huis kopen!

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:21

Mwoah onze oudste is in zoverre ook niet de makkelijkste geweest de eerste 9maanden van zijn leventje, het was een vreselijke huilbaby.
Slapen daar deed hij niet aan, want stel je voor dat hem iets ontging.
Ik moet toegeven dat ik toen misschien wel op de automatische piloot leefde maar toch heb ik het niet als zwaar ervaren.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:22

saroanda schreef:
Hier geen wens voor een tweede, daar kan ik je dus geen advies over geven. Kan wel mijn motivatie toelichten. Ik zou niet graag nog een keer zwanger willen zijn en nogmaals een bevalling/keizersnee willen meemaken. Ik heb die periode niet als prettig ervaren en het heeft bij mij best wel een poos geduurd voordat ik op die "blauwe" wolk zat.

Als ik zie hoeveel tijd 1 kindje al in beslag neemt en ik daarbij 3 dagen werk, zou ik bij een tweede niet meer willen werken, helaas kan dat financieel niet bij ons. En naast m'n leven als mama hecht ik ook veel waarde aan mijn vriije tijd zonder m'n kindje, en met een tweede zal dat nog minder worden.

En onze hobbyauto is niet geschikt voor 2 kids en een hond ;)

ik deel echt precies dezelfde mening
mijn zoontje is nu 2 en ik heb echt geen behoefte voor een 2e

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:28

Missbambie schreef:
Armaris schreef:

Zullen wij een nieuw Topic openen? want die vraag vind ik wel intressant PB me even met de link

Als jullie een nieuw topic openen dan ben ik van de partij
Mijn vriend wil heel graag een kindje hij is ook ouder als mij ik vind het natuurlijk leuk en wil ook graag mama worden maar nu of over 2 jaar maakt mij niet veel uit
Kinderkamer is al wel HELEMAAL klaar enorm veel kleertjes nieuwe hangen in de kast
luiers voor newborn flesjes matrassen etc kortom ALLES hebben we al

Maar hoe zit het met de financieen? hoeveel kost een kind waar moet ik aandenken.
En kunnen julle je paarden er nog naast houden ?! ik heb er 2 en mijn shetjes komen binnenkort terug dus dan 4. of ja 2 paarden 2 kleine prullie's
Kan dat allemaal nog ? en dus ook als je een 2de hebt??

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:56

Justhorses: Waar je aan moet denken is, wat wil je qua werk doen als jullie een kindje hebben?
Ga jij minder werken of je man, waar breng je je kind op die momenten heen.
Jullie inkomsten worden dan natuurlijk ook minder als je minder gaat werken.
Wil je je kindje naar de opvang brengen, kost dat ook geld.
Mijn dochter gaat 1 dag in de week en dan betalen we even ruim 40 euro.
De teruggave hiervan hangt van de inkomsten af.
Tja.. luiers... wil je echte pampers of is een huismerk goed?
Daar verschillen de kosten ook in, op het begin gebruikte ik pampers maar nu kruidvat luiers.
Deze doen hun werk ook goed en betaal ik voor een pak van 80 luiers 13 euro, ze doet het hier volgens misschien iets langer dan 2 weken mee.
Flesvoeding verschilt ook per merk, 1 pak friso is 7 euro en doe ik nu een week mee, maar korter wanneer ze jonger.
Verder zijn het de kleine dingetjes zoals billen doekjes, badspullen ect. maar daar zitten de kosten niet echt in.
Je krijgt bijna 200 euro kinderbijslag per 3 maanden en wellicht heb je recht op kindgebonden budget.
Zorgverzekering is gratis tot 18 jaar bij je eigen verzekering.

Of je je paarden nog kan houden, hangt van jezelf af.
Ik werk 2 en een halve dag en heb 1 paard, maar merk wel dat ik het af en toe te veel vind.
De dagen dat je niet werkt, ben je toch constant bezig met je kindje en het huishouden ect.
Ik vind het lekker om bij mijn paard te zijn, even lekker voor jezelf bezig zijn.
Maar komt mijn paard te overlijden, zou ik niet voor een ander gaan, wellicht 1 bijrijden.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:07

Ik heb altijd geroepen dat ik 4 kinderen wilde; 2 achter elkaar, dan 3-4 jr wachten en dan weer 2 achter elkaar.
Nu was mijn eerste kind echt heel makkelijk. Gek genoeg wilde ik alleen helemaal niet zo snel weer een tweede :+ ; ik vond het veels te leuk om bewust al haar eerste mijlpalen mee te maken :) .
Toen zij 3 werd, wilde ik wel weer graag een tweede. Die kwam op de vierde verjaardag van zijn zus :+ .
Mijn man maakte het niet uit; die vond het leuk dat er een tweede ging komen, maar hij liet het tijdstip aan mij over omdat ik degene was die voor de kinderen zorg(de) :) .
Die andere 2 die ik vroegâh graag had willen hebben, zijn er overgens nooit gekomen en dat is ook prima zo :) .

JaBa schreef:
Had het van mij en mijn vriend afgehangen, we waren er direct terug aan begonnen ;-) (dochter is nu 10 weken). Helaas is dat niet mogelijk omdat ik een keizersnede gehad heb en bijgevolg minimum een jaar niet mag zwanger worden.

Mijn schoonzusje was na de keizersnee van de eerste, na ruim 3 mnd zwanger van de tweede :) . Was idd niet helemaal verstandig en omdat men bang is dat de naad van de eerste keer kan scheuren bij een "gewone" tweede bevalling, kreeg ze bij de tweede ook weer een keizersnee.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 07:11

Onze eerste dochter was vreselijk :D
Huilen...druk..ondeugend...pfff was erg blij met een kindje.
Ik had 24 uur per dag werk aan mn kindje :+
Ik kon haar geen seconde uit het oog verliezen want dan was ze weer
iets aan het uithalen. Pff wat was ik moe...

Totdat madammetje naar school ging. RUST, heerlijk.
Heel even maar want dan mis je een kindje om je heen.
Dat was voor mij het teken dat ik klaar was voor een tweede kindje.
En vijf jaar na de geboorte van de eerste kwam mn tweede dochter.
En dat was toch een schatje, rustig lief..enz :D

Ze zijn u 21 en 17 jaar en nog hetzelfde karakter ;)
Twee hele lieve meiden. Ik ben een gelukkige mama