galstenen,galblaasverwijdering?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mackkwek

galstenen,galblaasverwijdering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 17:30

al een paar weken liep ik met erge pijn rechts onder mijn ribben,..soms werd het zo erg dat ik zat te janken vd pijn(achteraf waren dat blijkbaar galblaaskoliek-aanvallen)
ook werd ik op die momenten gek vd pijn in mijn rug en schouderbladen.

de druppel was toen ik afgelopen week achter elkaar begon over te geven,,constant gal spugen dus.

toch maar naar de dokter gegaan en die verwees me door naar het ziekenhuis voor bloedonderzoek en een echo

net dus terug uit het ziekenhuis ... bloedonderzoek gehad en een echo....

en ja,. ik heb dus galstenen.....pfff

eentje is zo groot dat ie de doorgang blokkeerd .(volgens echo-man was ie 2 cm ongeveer)
ze hebben nog geprobeerd door duwen op mn buik en zo,om hem los te krijgen,maar helaas is dit niet gelukt en die steen zit dus muurklem ;(

enige oplossing is dus een galblaasverwijdering die ik binnenkort dus zal gaan krijgen.
heb net zoveel info te horen gekregen dat ik de helft weer vergeten ben :o

zitten er hier bokkers die ook galstenen hebben gehad? en ook een galblaasverwijdering?

hoe is de operatie gegaan?

hoelang heb je last gehad naderhand?

klopt t dat je naderhand moeite hebt met vet eten?(zoals bv patatjes)

alvast bedankt

Anoniem

Re: galstenen,galblaasverwijdering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:40

jup hiero... Gewoon kijkoperatue
Pijn van operatie weegt bij lange na niet op tegen de pijn van galblaaskolieken, dus in dat opzicht kan ik 't alleen maar aanraden. Aan de andere kant is 't wel een operatie met bijbehorende ongemakken en risico's .... Ik had wel veel pijn toen ik wakker werd, viel ook flauw van de pijn toen ze me probeerde te mobiliseren, maar mocht na 2 dagen wel naar huis. Heb 2 weken pijn gehad, maar meer in de zin van ongemakkelijk met slapen enzo, geen helse pijnen oid.

Nu bleek bij mij ook wel dat hij behoorlijk ontstoken was, tijdens de operatie, (ik was dus ook met spoed geopereerd) en had de operatie 2x zo lang geduurd dan gebruikelijk, en heb ik ook nog wel last van complicaties gehad (ik kreeg 3 weken na de operatie weer een koliekaanval(die echt véél erger was dan voor de operatie) en geelzucht oid, dus toen ben ik weer opgenomen) en en daarna begon de wond ook nog heel erg te ontsteken (maargoed, chirurg had er ook in watje in laten zitten >;) ) .... Dus dat zijn héél veel ziekenhuis bezoekjes geworden.. Maartoch, alles beter dan die vreselijke pijnaanvallen :j

Qua eten heb ik nu amper last, wel last van maagzuur af en toe... Maar kan gewoon alles eten... Heb wel soms last van mijn darmen (obstipatie) sinds de operatie.. Dat is wel minder.
Zo, heel verhaal geworden :') ..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:46

Ik ben afgelopen maart geopereerd aan de galbblaas via een kijkoperatie.
Heb alleen last gehad van mijn schouder door het gas wat ze in je buik laten lopen en heb Diclofenac zetpillen daarvoor gekregen en dat was te doen.
Verder is het me heel erg meegevallen.
Succes met de operatie!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:29

Ik was van de hele operatie sneller opgeknapt dan van een galkoliek.
En de heerlijke rust daarna in je buik..... :)
Dan merk je pas hoelang het al heeft zitten mutteren en wroeten.

Ik kan alles eten, ook vette dingen.
Ik moet alleen uitkijken als ik ga lijnen en dan ineens iets vets eet,
daar kan ik erg misselijk van worden.
Succes met je operatie!

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 01:12

ik heb 30 maart geopereerd 3 weken naar de bevalling kwam ik met spoed op de SEH en werd ik opgenomen 10 dagen. Ik had al 6 maanden last van heel erge pijn aanvallen in me buik iedere HA dacht maagzuur ivm met de zwangerschap maar het waren dus galstenen.

Na de bevalling waren de aanvallen zo erg had aanvallen van 14.00 tot 23.oo savonds 4x in de week was kapot en net met een klein babytje was heel zwaar.
Ik heb in me opname een echo,mri en ercp gehad. Ik was 1 week thuis tussen de opname en operatie maar weer een steen door geschoten en heel veel pijn gehad morfine gekregen enz.
Toen werd ik geopereerd bleek de galblaas ontstoken te zijn en tijdens de operatie zijn ze ook nog eens gal en steentjes in me buik verloren.
De nacht van de operatie vond ik een hel had echt veel pijn aan me schouders van het lucht dat ze erin blazen. Hyperfentileren enz.
Ik heb 5 dagen in het zh gelegen.

Weer 1,5 week thuis kreeg ik een aanval en echt ik dacht dat ik dood ging en dat dit me laaste minuten waren zo pijn. Weer opgenomen bleek er dus een gasteen in me galwegen te zitten. Weer een ERCP gehad wat een hel zeg het roesje werkte weer niet z,n pijn niet normaal.
Maar goed weer 5 dagen in het zh gelegen en toen leek het wel goed te gaan.

Maar ik heb nog steeds veel last van em buik heel erge pijn aanvallen maar geen galstenen meer heb nog een mri gehad.
Ze gooien het nu op PDS maar het beheerst me leven wel moet ik zeggen die galaanvallen waren erg maar dit is net zo erg.
Ja eten soms kan ik alles eten maar soms als ik iets eet ren ik naar de wc me ontlasting is nooit meer normaal geworden enz

Maar ja ik ben een uitzondering denk ik want ik heb 2 vriendinnen die ook een galblaasverwijdering hebben gehad en die waren een dag darana weer thuis en nooit nergens meer last van

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 01:18

Ik heb in 1991 een galblaasoperatie gehad en ik was proefkonijn voor de chirurg, die had toen nog nooit een laparoscopie gedaan (ik belandde ook op de gynaecologie). Voor een operatie waar nu een half uur voor staat ben ik vier uur onder zeil geweest. Ik liep al een jaar met galkolieken rond maar zat midden in mijn opleiding, en pas na het einde van mijn opleiding heb ik de operatie laten doen. Mijn hele gal zat vol met gruis, en omdat ik al een jaar met aanvallen liep en proefkonijn was, heb ik veel last gehad van napijnen.

In het begin kon ik niet tegen koffie, en jus d'orange. Vet eten viel verkeerd. Inmiddels kan ik alles weer eten, als ik veel vet heb gegeten wil mijn ontlasting weleens licht worden en ook wat dunner van consistentie...maar dat schijnt normaal te zijn. Met het verwijderen van de galblaas verlies je ook de opslag voor de galvloeistof, dus als je veel vet eet en dat niet afgebroken kan worden, ga je het vanzelf merken.
Iig was het een verademing dat ik niet bij ieder slok water die ik nam ineens met een koliek kwam te zitten.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 01:21

ik heb ook al z,n lange operatie gehad. Ik was om 9.15 op de ok en om 14.00 werd ik wakker.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 09:47

Ik heb jaren terug een kijkoperatie gehad waarbij mijn galblaas dus ook verwijderd is.
Nou moet ik zeggen dat ik 1 nachtje moest blijven en de volgende dag zelf rijdend in een auto naar huis ben gegaan.Dus weinig last.
Ze zeggen dat als je zulke operatie's krijgt in je buik dat je wel tot 6 weken rust moet houden.Maar of dat ook is met een kijkoperatie weet ik niet zo goed.

Ik heb echt weinig last gehad wel de eerste 3 maanden dunne ontlasting en nog al ben ik bijna 10 jaar verder merk ik het met bepaalde dingen.Zoals koffie op de vroege ochtend,moet echt een bodem hebben voordat ik die drink.Eerder vatbaar voor buikgriep althans ik denk dat mede daardoor komt en eerder dunne ontlasting na patat,pizza en dat soort eten.Krampen ook regelmatig maar die duiden vaak aan dat ik in de buurt van een wc moet blijven ;).
Moet zeggen dat ik dat wel allemaal voor lief heb genomen na die koliek aanvallen.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 10:15

ben blij om te lezen dat die operatie niet opweegt tegen de koliekaanvallen en het dus de moeite waard is!

vannacht weer koliekaanval gehad, pfff,.. duurde dit keer weer uren |(
kon geen houding vinden om het op te vangen,.. rug deed ook verschrikkelijk zeer erdoor.

heb ook het idee dat ik nu koorts begin te krijgen,.dus vandaag maar ff in de gaten houden en anders ff aan de bel trekken of zo...
mn buik blijft nu ook constant zeer doen(eerst had ik nog af en toe rust tussendoor) en heb het idee dat ik vol lucht zit!(winderig,.boeren :o ),.. hadden jullie daar ook last van voor de operatie?

maandag word ik gebeld door de huisarts en krijg dan de verwijzing mee.(mocht gisteren eigenlijk meteen al onder het mes,maar mijn dochtertje was jarig toen en vond het anders sneu voor haar)
hoop wel dat ik nu snel onder het mes mag,.. ben die aanvallen zooooo zat en ze komen nu ook steeds vaker en heftiger...

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:53

als je koorts krijgt gelijk bellen want waarschijnlijk is dat je galblaas aan het ontsteken en daar kan je echt heel ziek van worden.

Ik had ook contstante pijn aan me buik en me rug vreselijk.

Enige tip die ik heb is echt zo min mogelijk vet eten, geen koffie en alcohol drinken en chocolade eten die dingen veroorzaken meestal de aanvallen.

Als je z,n pijn heb gewoon de HAp bellen hoor want je kan dan pijnstilling krijgen of ze houden je gelijk daar.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 11:18

heb van de week diclofenac meegekregen als pijnstilling en daar vannacht gretig gebruik van gemaakt.
gelukkig zakte de koliek op een gegeven moment en heb ik toch nog uurtje kunnen slapen.
wel zijn mijn darmen nu verschrikkelijk van de rel,.zit vol lucht en ben kotsmisselijk..

zal zometeen even koorts op gaan meten,. en inderdaad,.als blijkt dat ik dat heb,.bel ik meteen de dokter.

ben zo stom geweest om te gaan googlen en kwam uit op een site waar allemaal mensen waren die de operatie al hebben gehad,.maar schrok van alle negatieve ervaringen en de klachten die ze naderhand ervan hebben overgehouden,.te hoge leverwaardes,.. buikpijnen etc.
blup,.had beter niet kunnen lezen... |(

wat me wel opviel dat ik heel veel mensen heb gelezen die na de operatie heel veel afvielen.... is dit ook zo bij jullie geweest?(zou voor mij wel een positiefs iets zijn namelijk :+ :D :o )

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:23

Ik wandel helemaal mee met het feit dat je moet bellen als je koorts hebt.De kans dat hij gaat ontsteken is natuurlijk erg aanwezig.Als hij te erg ontstoken is krijg je geen kijkoperatie maar een ritssluiting en daarvan is herstel zwaarder en duurt langer.

Ik viel ook wel rap af(helaas de aanleg om het dubbel en dwars terug te krijgen) maar bij kwam dat omdat alles wat ik at binnen no time er weer uit kwam.
Heb ooit eens na dat mijn galblaas eruit is gehaald aan de afslankthee gezeten maar kan je zeggen dat dat zeker geen succes is hahaha.Dan gaat het nog sneller.
Maar al met al er is prima te leven zonder galblaas en heerlijk zonder die kolieken.

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:32

Mijn moeder is 25 jaar geleden aan haar galblaas geopareerd deze is toe verwijderd.
Dit met een grote snee in haar buik(toen had je nog geen kijk operatie)
Ongeveer een week in het ziekenhuis gelegen en allemaal prima gegaan. Inderdaad wel wat last met bepaalde voedingsmiddelen.
1 jaar geleden een collega van mij haar galblaas verwijderd doormiddel van kijkoperatie, volgende dag weer thuis, 3 weken later weer aan het werk.
Geen problemen met eten alleen was het gaatje bij haar navel wat aan het opspelen en heeft iets langer geduurt om te genezen.
Paar weken geleden een andere collega haar galstenen vergruist dus galblaas zit er nog, volgende dag gewoon weer op haar werk al verklaarde ik haar voor gek i.v.m. uitwerken narcose.
Arts zei dat het vaak voorkomt na een zwangerschap.
Mijn moeder was al in de 40, mijn ene collega nog geen kinderen en 25 jaar oud en mijn andere collega net een kindje gekregen ook begin 20

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:40

Mijn galblaas is ook verwijderd. Ik had toen een baby van 6 weken oud, die ging mee naar het ziekenhuis. Mijn galblaas was behoorlijk ontstoken en daardoor kon het toen niet met een simpele kijkoperatie. Ze hebben dus een jaap in mijn buik gemaakt (dat is wel erg jammer, heb er nog een groot litteken van) en na de operatie heb ik er behoorlijk veel pijn van gehad.

Dus als jij koorts krijgt, ga meteen naar de dokter!

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 11:48

dus het kan ook na een zwangerschap komen? heb twee jaar geleden een tweeling gebaard en nu ik terug denk loop ik al sinds die tijd met vage klachten.

maar hoe zit het nou met die "winderigheid"bij jullie? zowel voor als na de operatie?
heb nooit geweten namelijk dat dat ook van de galstenen kon komen,..

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:55

Mijn galblaas is er ook uit(inderdaad ook na zwangerschap).
Winderigheid blijft bij mij, heb ook nog weleens koliek,maar niet meer zo hevig,en vaak hangt het samen met wat ik gegeten heb.
Mijn ervaring is wel dat artsen vergeten te vertellen dat je niet persé helemaal van je klachten hoeft te zijn,hoewel het feit dat het ding eruit is en niet meer kan ontstoken al een reden is om hem eruit te laten halen bij klachten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:54

Ook bij mij kwamen de klachten op toen ik zwanger was. Ben drie jaar geleden aan mijn galblaas geopereerd, ook laparoscopisch en inderdaad - na de operatie was ik sneller weer op de been dan na een aanval. Bij mij washet inmiddels wel zo dat de galblaas chronisch ontstolen was geraakt, doordat het maandenlang had geduurd voor ze wisten wat ik had (hoe moeilijk kan het zijn...).
Nu kan ik alles wel weer eten, maar als ik te vet of te veel (vlees) eet (m.n met barbecue moet ik op tijd stoppen!), krijg ik pijn in mijn bovenbuik. Dan heb ik ook een paar dagen last van mijn darmen.

Hoe dan ook knap je er altijd van op! Sterkte...

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:44

Mijn vader heeft een paar jaar terug een operatie gehad om de galblaas te verwijderen, na meer dan 10 jaar met koliekaanvallen gelopen te hebben. Hij kan nu na het verwijderen slecht tegen erg vet en erg kruidig eten, maar hij heeft altijd al moeite gehad daarmee, het is alleen verergert. Hij heeft inderdaad meer last van winderigheid.
Van de operatie heeft hij weinig last gehad geloof ik, was zo weer op de been. Sterkte ermee

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:20

Ik had dan behoorlijk last na de operatie, maar nu heb ik echt helemaal nergens last meer van. Ik kan eten wat ik wil, zo vet als ik wil en zoveel als ik wil, het maakt niets uit.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 17:43

nou ja,.ben blij als ik het achter de rug heb,.vandaag is echt gewoon niet te harden,,, heb gelukkig geen koorts(was ik ff bang voor)

pijn is nu alleen contineu en de ene koliekaanval na de andere,.. ben vanmiddag nog 2 tellen naar sinterklaas gegaan met de kids,maar trok t echt niet meer en moesten na kwartier alweer naar huis

loop ook alweer te spugen steeds,.. allemaal gele gal wat eruit komt

hoop echt dat ik snel onder t mes mag,.want hele dag zo'n pijn is niks

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:46

mackkwek schreef:
wat me wel opviel dat ik heel veel mensen heb gelezen die na de operatie heel veel afvielen.... is dit ook zo bij jullie geweest?(zou voor mij wel een positiefs iets zijn namelijk :+ :D :o )

Afgevallen? Was het maar waar, daar heb ik dan wel weer net zo'n last van als daarvoor :D .

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:59

Mijn galblaas is ook eruit gevist, na een wachtlijst van 3 maanden (waarin ik tien kilo afviel) en ik ben dolblij dat het gebeurd is, nooit meer die kolieken. *\o/* *\o/* *\o/*
Het gebeurde met een kijkoperatie, ik had meteen na het bijkomen morfine nodig, en daarna niet meer. Een jaar lang nogal gele poep gehad bij vet eten, maar in principe kon daarna alles weer, ook een patatje.
Alleen flink gekruide eiersalade van hardgekookte eieren heeft me wel eens problemen opgeleverd, maar vergeleken met een galsteenaanval was dat niks.

Galstenen moet je niet onderschatten, als je de galblaas laat zitten, en je hebt pech, kan dat ding barsten en dan heb je een situatie die net zo acuut is als een blindedarmontsteking. Wel laten opereren dus, zéker als je een steen hebt die de hele boel afsluit.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 18:06

nog tips voor zo'n aanval,.. trek t echt ff niet meer en pijnstilling werkt nu ook niet echt... word ook gek vd pijn in mn rug

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:35

Paracetamol zetpillen.
Ik heb ook galstenen maar wil er niet aan geopereerd worden, heb mijn eetgewoonte aangepast (geen vet) en ben meer gaan bewegen en afvallen. Ik heb er nu nog zelden last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:39

zou eerder voor diclofenaczetpillen gaan, maar dat hielp bij mij nog niet....
Je kan de huisartsenpost bellen en concreet melden dat je sterkere pijnstilling nodig hebt (gewoon zeggen dat je veel pijn hebt hebben ze niet zoveel boodschap aan :+ ), dan krijg je een spuit met buscopan ofzo, of in 't ergste geval iets morfineachtigs... Werkt beter dan pillen schijnt, maar bij mij kwam de pijn gewoon door alles heen :o

Moet wel zeggen dat ik pas na de operatie erachter kwam dat geitenkaas mijn trigger was voor galsteenaanvallen, dus 't helpt wel als je bijhoudt wat je eet. Ik krijg nu nog steeds aanvallen als ik geitenkaas eet, dus dat doen we maar gewoon niet meer :+