mijn vriend heeft iemand gereanimeerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

mijn vriend heeft iemand gereanimeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 21:50

En het is niet de eerste keer ook, ik maak echt nooit zoiets mee gelukkig natuurlijk en bij hem is het de 4de keer al de derde dit jaar.
Helaas heeft deze persoon het niet gered, hij zat in de trein bij delft en werd onwel. Ik vind het echt zo vreselijk voor die man en zn familie. Hebben jullie dit wel eens meegemaakt?

TLNLSDB

Re: mijn vriend heeft iemand gereanimeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:52

Phoe, is voor je vriend ook heftig zeg jeetje!
gelukkig heb ik mij nog nooit in zo'n situatie begeven.
idd vreselijk voor de achterblijvers...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:52

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:55

Iemand moeten reanimeren is altijd heftig, maar om dit buiten een ziekenhuis te doen is helemaal pittig

Veel over praten en de tijd nemen is toch echt de beste manier om dit te verwerken.

En...deze man had nog een kans, als je vriend er niet was geweest dan had hij sowieso geen kans gehad...daarom moet m.i. iedereen leren reanimeren!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:57

Wat goed dat je vriend het heeft geprobeert.
Helaas heeft het niet mogen baten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:57

Mijn vader heeft jaren terug iemand op het strand gereanimeerd. Jongen was met een vriend aan het duiken, te diep gegaan, er geen rekening mee gehouden dat zuurstof daar sneller opraakt, niet genoeg op de zuurstofmeter gekeken en in angst te snel naar het oppervlak gestegen.
Hele rare sfeer op het strand, vooral toen mensen door begonnen te krijgen dat er wat aan de hand was op zee en de jongen vervolgens door een jetski naar het strand werd gesleept.
Ik was een jaar of 11, heb het van een afstand gezien maar werd door mn moeder weggehaald.

Jongen heeft het niet gehaald.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:58

Ik heb het gelukkig nog nooit in het echt meegemaakt (alleen op de pop :P ).
Wat heel misschien een beetje scheelt is om te weten dat het héél weinig goed komt met reanimeren (behalve bij onderkoeling of elektrische schok!).... Als je niet de verwachting hebt dat iemand 'er uit komt', maar alleen dat je een soort van de bloedsomloop enigszins op gang houdt, scheelt dat een klein beetje in de klap :P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:59

Dat scheelt absoluut niet in de klap.
Niet bij mij.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:00

Zo vertelde een ambulancebroeder, maar ik praat ongetwijfeld anders als ik het ooit zelf zou hebben meegemaakt.... :o

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:01

Bij een acute hartstilstand heb je wel degelijk kans van slagen bij een directe reanimatie, maar dat is even off topic.

TS, veel sterkte voor je vriend. Die zal het er moeilijk mee hebben

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:03

Kentaro schreef:
Zo vertelde een ambulancebroeder, maar ik praat ongetwijfeld anders als ik het ooit zelf zou hebben meegemaakt.... :o

Ik hoop voor je dat je dit nóóit hoeft mee te maken.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:05

@ kentaro dat hoeft niet per se hoor, ik heb ook meegemaakt dat het niet goed kwam
Ik weet dat het heel vaak niet goed komt, asystolie etc. heeft een hele slechte prognose zeker in een trein waarbij je niet gelijk wat zou kunnen doen aan omkeerbare oorzaken. Als je een ritme hebt wat te defibrilleren is, dan heb je nog iets aan een AED, maar heel veel reanimaties hebben helaas nog steeds een slechte uitkomst

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:06

Ik ben vorige week nog bij een reanimatie geweest. Ik heb mij opgegeven voor sms-alert, de zogenaamde lekenhulpverlening. Je krijgt dan een sms wanneer iemand binnen een straal van 150 meter van je woon- of werkplaats een hartaanval krijgt. Dit is mijn vierde keer dat ik op een dergelijk sms'je af ben geweest. Twee weken geleden had een nog jonge vrouw -een paar jaar ouder dan ik- een hartstilstand gekregen en dan is het wel heftig wanneer je haar zo ziet liggen. (Ze is overigens overleden) Ik heb nog niet zelf gereanimeerd omdat andere vrijwilligers bij alle gevallen er sneller bij waren dan ik. Maar ik weet nu wel dat ik daartoe in staat ben.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:13

Pff heftig maar ben toch wel blij om te lezen dat steeds meer mensen weten hoe ze moeten reanimeren, van mij mogen ze het kinderen al leren op school.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 22:28

hier de vriend
bedankt voor jullie steun om te beginnen
maar je doet gewoon wat je hart je ingeeft op dat moment en pas later denk je na over wat je hebt gedaan en dan krijg je de klap zoals ik nu
maar je doet gewoon wat je geleerd hebt met cursus
en ja na ruim 6 min reanimeren en 2 poginen met aed weet je eigenlijk al genoeg dus had er rekening mee gehouden en dan is de klap ook minder hard en het klinkt gek maar zelfs na 4 x went het nooit en ik weet dat ik er alles aangedaan heb en dat de beste man nu vrede heeft.

bedankt voor jullie steun

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:32

Is hij gestopt na 6 minuten en 2x AED?
Of is hij pas gestopt toen het ambulancepersoneel het overgenomen had?

Ik heb van t zomer 40 minuten zitten reanimeren, terwijl het ambulancepersoneel met vanalles bezig was om het leven van het meisje te redden.

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:37

Het is goed om op de ambulancebroeders te wachten hoor (moet ook), maar je kan ervan uitgaan dat na 6 minuten reanimeren de kans heel klein is dat deze persoon het overleeft. Vorige week nog gehoord op de BHV cursus.
Verder vind ik het heel goed van "de vriend" wat hij gedaan heeft. Sterkte met de verwerking!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:40

@ jolliegirl...ik snap het helemaal hoor, dat je doorgaat op je adrenaline, maar ze hadden je moeten aftikken (er was vast meer hulpverlening) er is onderzoek naar gedaan dat na een bepaalde tijd je lichaam uitgeput raakt en je niet meer de juiste diepte haalt. Dat is niets naar jou, maar naar de professionals er omheen. Jij hebt alles gedaan om ervoor te zorgen dat dat meisje het zou overleven...en als dat niet lukt, zeker bij jonge mensen is dat dramatisch

En ik ga er vanuit dat hij niet gestopt is voordat er professionele hulpverlening was (Tenzij je uitgeput raakt), maar dat er meer bedoeld wordt dat je je al ergens op instelt als je een bepaalde tijd bezig bent met reanimeren. Maar je moet altijd doorgaan totdat er hulp is. Ambulancepersoneel heeft medicatie die zij kunnen toedienen , zij kunnen intuberen... Het is zaak dat er snel professionele hulp is. Er wordt wel langer gereanimeerd dan 6 min. met een succesvolle uitkomst hoor.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:47

Ik snap je kitty, maar het maakte niet meer uit. Ik ben afgewisseld hoor. Maar wilde zelf niet stoppen. ben in elkaar gestort toen mijn manager mij de eerste keer weghaalde. Ben dus teruggekeerd en weer hulp geboden. vandaar dat ik de volle 40 minuten geholpen heb.
Juiste diepte bedoel je drukpunt ofzo?
Dat maakte niet uit, het was een kind, en er was geen kracht nodig.
maargoed, ze heeft het niet gehaald.

Ik hoop echt Franka , dat je vriend geen harde klap krijgt. en zo wel, zoek hulp...

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:54

Het werkt soms wel om er over te praten met iemand die dingen weet te relativeren voor je (zonder er luchtig over te doen).
Het is altijd heftig, tijdens heb ik nergens last van, daarna kan ik nog geen kopje vast houden, das de adrenaline die dan even zijn uitweg zoekt ;)

Ik denk er wel een aantal dagen aan, maar kan het uiteindelijk voor mijzelf relativeren, ik heb mijn best gedaan, alles gedaan wat in mijn macht lag...en als ik niets had gedaan was de uitkomst sowieso slecht geweest.
Maar duurt wel even voordat je er zo over nadenkt.

Blijf inderdaad attent, zoek hulp als je merkt dat hij er teveel last van heeft.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 22:58

joh ja dat verhaal weet ik nog wel.
Jolliegirl schreef:
Jeetje... sterkte..
Ik heb het zelf ook meegemaakt, meisje heeft het ook niet overleefd...
[LZP] Hoe een rustige dag een drama werd met fatale afloop...

Hij moet echt de tijd nemen dit te verwerken...
Sterkte!!

Nou in dit geval helaas was het niet meer nodig een agent heeft trouwens wel overgenomen hoor hij is niet zelf gestopt maar er is ook nog 30 minuten doorgegaan, later lazen we dat de schouwarts erbij was. op http://www.regio15.nl of nee het stond http://www.112meldingen.nl maar deze regio 15 site staan ook foto's van hoek van holland.
Ik heb een kaarsje voor de man aangestoken.

Ja dat gaat helemaal goed komen. bedankt.
Kitty84 schreef:
Het werkt soms wel om er over te praten met iemand die dingen weet te relativeren voor je (zonder er luchtig over te doen).
Het is altijd heftig, tijdens heb ik nergens last van, daarna kan ik nog geen kopje vast houden, das de adrenaline die dan even zijn uitweg zoekt ;)

Ik denk er wel een aantal dagen aan, maar kan het uiteindelijk voor mijzelf relativeren, ik heb mijn best gedaan, alles gedaan wat in mijn macht lag...en als ik niets had gedaan was de uitkomst sowieso slecht geweest.
Maar duurt wel even voordat je er zo over nadenkt.

Blijf inderdaad attent, zoek hulp als je merkt dat hij er teveel last van heeft.
Laatst bijgewerkt door Mars op 14-11-10 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aantal berichten samengevoegd

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 08:00

franka75 schreef:
hier de vriend
bedankt voor jullie steun om te beginnen
maar je doet gewoon wat je hart je ingeeft op dat moment en pas later denk je na over wat je hebt gedaan en dan krijg je de klap zoals ik nu
maar je doet gewoon wat je geleerd hebt met cursus
en ja na ruim 6 min reanimeren en 2 poginen met aed weet je eigenlijk al genoeg dus had er rekening mee gehouden en dan is de klap ook minder hard en het klinkt gek maar zelfs na 4 x went het nooit en ik weet dat ik er alles aangedaan heb en dat de beste man nu vrede heeft.

bedankt voor jullie steun

Dat klinkt toch absoluut niet gek!!!!!! Het zou pas gek klinken wanneer je zou zeggen 'Goh, ik ben het nu wel gewendt' :+
En net wat je zegt, je hebt er alles aan gedaan en zult je nooit schuldig hoeven te voelen van 'Had ik maar iets gedaan!'!!!!!!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 19:19

ja precies maar hij is er wel rustig onder zovan ik heb een paar dagen en naar gevoel en dan word dat toch ook weer minder.maar zelf sta ik ern al de hele dag bij stil ik maak zoiets gelukkig nooit mee en hij regelmatig het was de 5de keer. waarvan zeker twee het niet redde van een weten we het niet zeker.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:28

Mijn vriend heeft afgelopen Februari mijn vader's leven gered door hem te reanimeren. Pa zat thuis op de bank, en zakte ineens in elkaar (hartstilstand) vriend bedacht zich niet en begon te reanimeren, terwijl hij dit nog nooit gedaan had, en dus met aanwijzingen van 112 over de telefoon het volgehouden heeft. Dit duurde zo'n 20 minuten voor de ambulance er was. Had hij niet gereanimeerd was mijn vader ter plekke gestorven.

Helaas is mijn vader in Juni alsnog overleden omdat zijn hart (na een operatie en plaatsen van een ICD) te zwak was, hij had nog 16% functie.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:32

Jeetje dan schrik je wel zeg!
Knap hoor dat je vriend zo in actie kwam!