Al een lange tijd voel ik een hevige pijn in mijn linkerborst. Het zijn een soort steken, die vooral aan de buitenkant van de borst voorkomen. Dezelfde soort pijn voel ik soms ook in mijn rechterborst, maar dan minder zwaar.
Deze pijn kwam eerst vooral voor aanvang van de menstruatie voor.
Met deze informatie ging ik naar de HA.
Ben totaal geen zeikerd en kom bijna nooit bij de HA, maar iets m.b.t. de borsten vind ik extra eng omdat de zus van m'n oma is gestorven aan borstkanker (verder komt het niet voor in de familie).
Bij de HA moest ik mijn borsten laten nakijken. Uiteindelijk zei de huisarts dat het Mastopathie is. Masto = 'voor', Pathie = 'pijn'. Pijn die voor de menstruatie voorkomt.
Hij zei dat veel vrouwen dit hebben en ik me er niet druk om hoefte te maken.
Echter maakte ik me wel druk. Want de pijn kwam op een gegeven moment ook na en tijdens mijn menstruatie voor.
Dus ik ging opnieuw naar de huisarts en vroeg om een echo in het ziekenhuis. En die kreeg ik.
Op naar het ziekehuis, waar ik werd geholpen door een co-assistent en de arts. Twee vrouwen die alles gingen benoemen wat op de echo zichtbaar was. Eén lymfeklier in m'n linkeroksel was groter en ze vroegen of ik pas mijn oksels had geschoren. Dat had ik. Dan zou het daar wel van komen.
De echo deed erg veel pijn. Ze drukten heel hard op mijn zere plek in de linkerborst. Dit heb ik aangegeven (kon niet eens stil blijven liggen
zo'n pijn..) maar ik hoefde me geen zorgen te maken.De uislag van de echo was: niks raars te zien, alles in orde.
Toen ik dat hoorde was ik niet helemaal gerustgesteld. Heb er nog met mijn moeder over gehad dat ik meer onderzoeken wil, omdat ik me er niet fijn bij voel.
Ook doet mijn linkerborst momenteel bijna continue pijn.
Dus ik ging opnieuw naar de HA (die man zag me al weer aankomen..
) en vroeg om meer onderzoeken omdat de pijn continue aanwezig is en soms erg hevig is.Ik zei dat de pijn niks had te maken met beweging ('hobbelen' doet geen extra pijn) en dat ik mijn BH's na heb laten kijken in een lingerie zaak. Daar heb ik ook wat extra ondersteunende BH's gekocht.
De HA zei dat hij me niet door kon sturen voor extra onderzoeken omdat;
1. ik te jong ben om een hoger risico te hebben
2. er in mijn familie geen bortkanker voor komt (de zus van mijn oma stierf na haar 50e aan borstkanker).
En daar moet ik het maar mee doen.
Weten jullie wat ik wel kan doen om extra onderzoeken te krijgen? Want ik weet uit informatieve bronnen dat op een echo lang niet altijd alles zichtbaar is. Ik maak me er zorgen om, maar kan niet echt meer bij mijn HA terecht..
Ik zou natuurlijk gewoon graag uitsluitsel willen hebben van dingen die de pijn kunnen veroorzaken om daarna iets te doen om de pijn te voorkomen. Het belangrijkste vind ik zekerheid en daarna dat de pijn weg gaat.
Sorry voor het lange verhaal
Sterkte meid, ik kan je verders geen advies geven.
En zou die me dan wel zekerheid kunnen geven door me door te sturen naar ziekenhuis, of hanteerd die HA dezelfde 'regels' als mijn huidige HA?

Gelukkig was er bij jou niks te zien. Hoe oud was je toen je deze verwijzing kreeg?