Amandelen verwijderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Angietje

Amandelen verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 12:28

Hoi hoi!

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die hun amandelen hebben laten verwijderen.
Ik heb nu in een half jaar tijd al 7 keer ontstoken amandelen gehad.
Iedere keer een steeds zwaardere antibiotica kuur meegekregen. Dat helpt dan even maar ik kan de klok erop gelijk zetten dat ze dan het dan na een paar weken weer gaat onsteken.

Ik word er gek van, want het is gewoon heel pijnlijk en vervelend.... maar ik durf die operatie niet.
Ben al een keer aan mijn knie geopereerd, dus weet een beetje wat een operatie inhoud, maar ik vind het zo eng dat het in mijn keel is zegmaar.

Heb van de huisarts al vaker dan normaal een kuur meegekregen omdat ik het zo eng vind, maar ze heeft nu gezegd dat als ze nog een keer onstoken zijn ze eruit moeten.

Zijn er hier mensen die ook hun amadelen hebben laten verwijderen?
Hoe hebben jullie dit ervaren? Moest je in het ziekenhuis blijven na de operatie, of mocht je dezelfde dag nog naar huis.

En dan nog 1 van de (voor mij) belangrijkste dingen. Ik heb een kots-angst. Ben der als de dood voor. En nu hoor ik veel horror verhalen over mensen die na de operatie bloed overgeven, omdat er oud bloed van de operatie in de maag terecht komt. Is dit bij jullie gebeurd?

Nou een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie wat ervaringen met me willen delen :)

Groetjes

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:27

Ik was 19 toen ze er bij mij uitgingen.
Ik heb ook inderdaad wel wat bloed overgegeven.
Verder is het wel heel erg pijnlijk geweest, 4 maanden niet kunnen eten.
Wel blij dat ik er nu vanaf ben.
Ik denk dat als het over het verwijderen van amandelen gaat, niemand een positief bericht kan schrijven.

Het verhaal van mijn zoontje zal ik bij deze maar even achterwege laten. ;)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:01

Hier een positief bericht!

Ik was 16 toen ze eruit gingen. Heb in totaal 5 dagen in het ziekenhuis gelegen, maar dat kwam ook door m'n thuissituatie destijds. In het begin kan je niet praten, amper eten of drinken, maar met pijnstillers hou je het wel wat onder controle. Met 1 week kon ik weer praten en redelijk normaal eten (behalve gekruid of scherp/hard voedsel. Ook heel zoet of zuur niet). Met 2 weken was alles voorbij en kon ik alles weer :)
Ik ben echt heel blij dat ik het gedaan heb. Heb nu nog zelden keelpijn :D

Tip tegen overgeven: kwijl alles er maar lekker uit na de operatie. Zodra ik wakker werd, ging ik op m'n zij liggen en kwijlde lekker zo'n doekje onder. Dit gedaan tot m'n speeksel niet meer rood kleurde (was al vrij snel, een uurtje?). Je wordt namelijk juist misselijk van het bloed doorslikken.

kleinvosje

Re: Amandelen verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:06

Hmmm, ik weet niet of ik dan mijn verhaal moet opschrijven...

Ik heb ze eruit laten halen toen ik 28 was. Een drama. Operatie op zich ging niet verkeerd. Ik kreeg bij wijze van uitzondering pijnstilling via het infuus, omdat ik niet tegen zetpillen kan en het nou niet zo fijn is om een paracatamolletje te moeten slikken met een pijnlijke keel. Veel overgegeven, inderdaad oud bloed en misselijkheid van de narcose. Helaas moest ik nog een keer naar de operatiekamer wegens een nabloeding. Komt niet vaak voor zeiden ze, ik heb natuurlijk weer net wel zoiets...
Daardoor nog een keer verdoving in mijn lijf, nog meer misselijk...
Lang last gehad van mijn keel, kon mijn hoofd ook langere tijd niet achterover buigen, dat was erg au. Maar uiteindelijk wel blij dat ik het gedaan heb.

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:29

Bij mij is het in groep 8 gebeurd als ik het me goed herinner.
Ik spuugde ook bloed over, maar dat was niet veel.
Het is meer gewoon spuug zeg maar :')
Het deed de eerste paar dagen best pijn, maar veel ijs eten das fijn!
Uit de narcose komen is wel rot :(

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 16:10

Brrrrrr, ik hoor het echt van iedereen dat het totaal geen pretje is.
Maarja, die keelpijn altijd is ook niet alles.

Moeilijk moeilijk moeilijk :(

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:16

Ik was nog een kind toen het bij mij gebeurde :) Het was niet zo erg, ik vond alleen de narcose niet zo fijn, dat rook heel vies :P. Ik heb ook overgegeven, een klein beetje. Ik mocht dezelfde/de volgende dag weer naar huis, en heb nooit complicaties of iets gehad, alleen ijs eten was behoorlijk koud en vond ik echt niet fijn :o

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:17

Mijn amandelen zijn eruit gehaald toen ik 24 was. Ik had gemiddeld iedere maand een keelontsteking, met hoge koorts.
Absoluut geen pretje, maar het is niet zo dat ik er iedere keer een keelontsteking voor over had om het niet te laten doen.

Ik heb 2 dagen in het ziekenhuis gelegen. Mijn geluk was dat ik al heel snel na de operatie kon drinken (wel ijs en ijskoud drinken) en dat ik koste wat kost niet langer in het ziekenhuis wilde blijven.
Ik heb ook geen bloed over gegeven.
Ik kreeg twee pijnstillers in het ziekenhuis, wat eigenlijk niet mocht. Eenmaal thuis heb ik een pijnstiller van de apotheek gekregen die ik kon oplossen in water, zodat ik die makkelijker binnen kreeg. Daarnaast mocht ik gewoon paracetamol.

De ontsteking zat bij mijn amandelen erg diep, waardoor ik lang last heb gehad van een strak gespannen keel, daardoor kon ik bijvoorbeeld de r niet goed uitspreken.

Ik zou niet al te bang zijn voor het verwijderen van je amandelen. Elke keer een kuur antibiotica is heel slecht voor je lichaam en je loopt het risico dat je lichaam resistent wordt voor antibiotica, mocht je dan voor een andere infectie antibiotica nodig hebben, dan werkt het niet :S behoorlijk vervelend dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:20

Ik was 16 toen ze eruit zijn gehaald.
Het is me echt tegen gevallen, ik had namelijk niet gedacht dat het zo'n pijn zou doen. En dat ijsjes eten waar ik me op verheugd had was ook een flinke tegenvaller,
kreeg m'n mond niet eens open. Heb sowieso een week niet fatsoenlijk kunnen eten, en ook drinken deed erg pijn.
Van bloed overgeven heb ik helemaal geen last gehad. Het is even érg afzien. Maar na die operatie heb ik eigenlijk nooit meer keelpijn gehad!!

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:26

ik vond het echt meevallen, heb ook niet overgegeven en ben blij dat ik ze niet meer heb!

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:38

Hier ook iemand waarbij ze op latere leeftijd eruit zijn gehaald, volgens mij was ik rond de 22/23 jaar.
Ik liep al 7 jaar rond met maandelijks een aantal keer keelontsteking, en telkens werd ik weer afgescheept met een hibitane tablet of iets dergelijks. Zelfs een keer aan de dokter gevraagd van "Goh, kunnen het mijn amandelen niet zijn?" Waarop ik als antwoord kreeg: "nee die zien er prima uit". Totdat ik een nieuwe dokter kreeg, dus ik weer geprobeerd of hij me serieus wilde nemen. En ja hoor doorverwezen naar de KNO arts. Die vertelde me meteen dat een operatie noodzakelijk was.

Dus ik afspraak gemaakt, wist ook niet wat me te wachten stond want ik was nog nooit geopereerd. Ik kon trouwens direct na de operatie goed praten, heb meteen met vriendinnen zitten bellen. Moest wel een nachtje blijven omdat mijn HB heel laag was door bloedverlies maar mocht de volgende dag gelukkig weer naar huis.
Ik heb ook bloed overgegeven (terwijl ik daar ook als de dood voor ben) maar ik zou het zo weer doen!!!

Ik kon al vrij snel eten, heb veel spinazie gegeten omdat je dat zo naar binnen kan gieten. En dan krijg je toch nog een beetje voedingsstoffen binnen.

Al met al is het bij mij best nog wel meegevallen, terwijl ik best een heftige ingreep heb gehad.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:41

Ik vond het heel erg meevallen. Ik was geloof ik 30 jaar toen ze er bij mij uitgehaald zijn, na veelvuldige keelontstekingen. Het bleek ook hoognodig, de pus kwam er onderuit toen ze opereerden.... Het herstel was heel snel, paar dagen slecht kunnen eten uiteraard en wat keelpijn. Eerste dagen wat pijnstillers geslikt en veel waterijsjes gegeten. Ik moest verplicht 2 weken rust nemen en mocht niet aan het werk, maar na 1 week voelde ik me eigenlijk alweer kiplekker.
Ik weet dat ik een redelijk hoge pijndrempel heb, maar vond deze operatie echt geen ramp.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:25

ik was 18 toen mijn amandelen er voor de 2e (!!) keer uitgehaald werden.
Ik heb geen bloed overgegeven, wel een hele bak water in de tweede nacht nog van de narcose misselijkheid. Dat kwijlen op een doekje (klinkt lekker haha) wat hierboven genoemd is is een goede. Je bent gewend om continu te slikken, nu is het juist beter om het gewoon te laten lopen om die misselijkheid tegen te gaan.
Ondertussen ben ik 22 en heb nooit weer een keelonsteking gehad... Heerlijk, en het is even afzien maar het is het ook absoluut waard!

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:08

_danielle_ voor de 2e keer?? Dat moet je me even uitleggen ben nu wel nieuwschierig........

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 07:05

Als ze op jonge leeftijd worden verwijderd, kunnen ze terugkomen. Als ze dan moeilijk gaan doen, moet je ze opnieuw laten verwijderen.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:00

Joh! nooit geweten, dacht eenmaal eruit dat ze nooit meer terug kwamen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:05

Je kunt altijd vragen als je in het ziekenhuis op gesprek gaat bij de anesthesist of er gewerkt wordt met een keeltampon. Bij ons in het ziekenhuis wordt dit wel gedaan zodat er geen bloed de maag in kan lopen.

Het is idd een afweging. Maar kan me ook voorstellen dat je van continue keelontstekingen ook wel erg moe wordt.

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:47

wat een verhalen heb ik gelezen...

Nou ik heb 6 januarie een afspraak om ze te laten verwijderen... schijt nou al in me broek :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:52

Die krengen er uit laten halen was minder vervelend dan een keel ontsteking. Bij mij zijn ze er op m'n 18e uit gegaan. Paar dagen zere keel en toen was ik er weer. Terwijl ik van de ontstekingen af en toe echt groen en geel zag zo beroerd dat ik er van werd.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:15

Heb net bijna een week in het ziekenhuis gelegen, en er waren ook twee meisjes van 16 die hun amandelen er uit lieten halen.
Ze zijn allebij 1 nachtje gebleven, konden vrij snel na de operatie weer ijswater drinken, de ene had 1 keerstje wat bloed overgegeven, maar ze zie dat ze het niet ervaarde als echt overgeven, dr maag trok samen en er kwam wat bloed omhoog, maar echt misselijk was ze niet en die andere heeft helemaal niet overgegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:20

hoe langer je ermee wacht hoe pijnlijker ( hoeft natuurlijk niet )

maar bij kinderen (tot 18) is het vaak minder pijnlijk, omdat zij nog 'zachte' amandelen hebben. En volwassenen hebben stuggere amandele en dus moeilijker te verwijderen en dus wat pijnlijker.

Maar zoek een goede dokter en probeer over je angst heen te gaan!
( ik moet het ook laten doen en durf het ook niet... dus ik snap je heel goed, alleen is het bij jou een stuk erger als je al 7 keer een onsteking hebt gehad! )

succes

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:23

Bij mij ook; nooit meer keelontsteking gehad. Op mijn 19e zijn ze verwijderd. Was geen pretje.

Hier lopen trouwens al meerdere topics over.

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:03

Bij mij begonnen de klachten vorig jaar herfstvakantie, sinds dien elke 2 maanden wel keelontsteking.... Mijn dokter zegt eerst 100X weet je het wel zeker, verwijderen is geen pretje en wel de enige oplossing,!!! voordat er uberhaupt door een KNO naar gekeken werd.

Nu bij de KNO geweest en die zei meteen: eruit met die dingen!! ik zie je 6 jan in het ziekenhuis...

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:54

oh zie nu pas dat iemand iets aan mij gevraagd had.

Maar ja.. voor de 2e x.
De eerste keer zijn ze verwijderd toen ik 4 was. Het schijnt dus inderdaad zo te zijn dat er dan een kansJE bestaat dat ze ooit weer terugkomen. Dit hoeft geen probleem te vormen als ze niet weer gaan ontsteken, maar dat deden ze bij mij dus wel... En dus toen ik 18 was moest ik er nog een keer aan geloven.

de kno wilde mij ook zsm onder het mes hebben toendertijd.. Mocht toen zelf een datum kiezen en heb toen 6 december gekozen.. mooi na sinterklaas en kon ik toch naar het kerstgala :+

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:57

Ik was 2, en ik kan me er niks van herrineren.
Mn ouders vertelde alleen dat ik daarna heel boos was en ik niks wou
Maar ik heb er na een paar dagen geen laatst meer van gehad zeiden ze!Dus ik zou het gewoon doen, elke keer een ontsteking is ook niet.
En als je 1 keer overgeeft ga je echt niet dood hoor :P