Pijn in arm door verkeerd te slapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Pijn in arm door verkeerd te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 12:50

Op zich klinkt het niet zo "erg", maar de pijn die ik nu 3 dagen al in m'n arm heb, zorgt voor grote ongemakken. Ik kan amper naar het toilet, kan mezelf niet omkleden zonder in de tranen te schieten (dankje vriendje :+ ), kan zelfs nu aan de computer m'n muis niet normaal gebruiken, krijg geen vlees gesneden omdat ik geen druk op m'n hand kan zetten...

Het zit zo. Ik ga in m'n slaap telkens met met m'n rechterarm naar achter liggen, met de hand onder het hoofd. Dit doe ik uiteraard niet bewust, maar echt in m'n slaap. Daardoor krijg ik dus enorme spierpijnen (heb dat zo al heel fel, zit met groot B12 probleem) en deze keer is het echt heel pijnlijk. Ik kan m'n arm zo goed als niet bewegen. Ik kan hem enkel pijnloos houden door hem recht voor me te houden, elleboog in een rechte hoek. Bewegingen, vooral omhoog en naar beneden doen niet goed, het begint aan de schouder, trekt zo naar beneden en helemaal door tot aan m'n pols.

Heb er nu al fanatiek zalf op gesmeerd tegen spier- en gewrichtspijn en dan merk ik verbetering tot... ik weer geslapen heb.

Nu is dus m'n vraag:
-kan ik voorkomen dat ik in die houding ga liggen in m'n slaap?
-wat kan ik doen om de pijn te verzachten, als in: bepaalde oefeningen ed?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:00

Wat betreft oefeningen is het sowieso misschien een idee om eens te overleggen met een fysiotherapeut/kinesist. Een oefening die je op TV vaker voorbij ziet komen voor mensen die bv de schouder uit de kom hebben gehad, is dat ze staand voorover gaan hangen en dan met de arm omlaag gestrekt voorzichtig kleine cirkeltjes draaien om de spieren minder stijf te maken. Je kan dan op geleide van de pijn het cirkeltje steeds groter maken. Je kan ook kijken of het wat verlichting geeft als je de oefening on de de warme douche doet met de straal op je schouder.

Doordat het zeer doet, ga je nu de arm/schouder ontzien en verstijven de spieren ook alleen maar verder. Rustig bewegen en warm houden kunnen misschien verlichting geven.

Een manier om te voorkomen dat je op je arm/hand gaat liggen, weet ik zo gauw niet te bedenken. Misschien een tijdje iets hard aan de binnenkant van je hand vastzetten, dat ligt niet echt lekker met je hoofd.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 13:03

Dank je, Annick. Ik ontzie het nu idd en ik merk ook dat dat niet helpt, maar bewegen doet belachelijk veel pijn :+ Voel ook m'n vingers wat "doof" worden, is toch niet zo goed.

Was al aan het denken om ook een pittenkussen op te warmen als ik ga slapen, verzacht ook wel een beetje misschien. En ik weet niet, arm vastbinden aan m'n lijf? :+

EDIT: daarnet een ingeklapte autostoel terug recht moeten zetten en het voelt bijna alsof er iets echt niet juist zit, maar dat lijkt me toch sterk van alleen fout te slapen.

Tieneke

Re: Pijn in arm door verkeerd te slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 10:45

Nja, gisteren om 20u al bed ingedoken van de pijn. Rotnacht gehad. Daarnet onder de (moeizame) douche heeft er iets een enorme krak in m'n schouder gegeven, dus heb voor morgen een afspraak met de huisarts gemaakt.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:10

Ai, klinkt niet lekker! Hoop dat de huisarts morgen wat duidelijkheid kan verschaffen. Vandaag maar op paracetamollen de dag door zien te komen?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:14

en voor het slapen kan je je misschien een beetje inbouwen met kussens zodat je niet in je oude houding terug kan komen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 12:16

Idd Annick, maar ze helpen nauwelijks, echt heel vervelend. Ik had gisteren die oefening eens geprobeerd, met arm omlaag laten hangen en zo. Maar dat gaat dus gewoon al niet. Het voelt dan alsof die er af gaat vallen, zo pijn doet de spier. Ik voel nu ook dat het echt vanuit de aanhechting met de schouder komt.

Vannacht ook elk uur wel wakker geweest. Ook eens wakker geschrokken en mijn arm vloog toen echt de verkeerde richting uit. Schoot weer helemaal in de tranen :s Tamadine, dat had ik gedaan, maar ik kan niet stil blijven liggen in m'n slaap. Het makkelijkste voor m'n arm was gewoon op m'n rug en arm naast me, maar zo kan ik echt niet slapen. Ben een zij-/buikslaper, maar dan moet ik op m'n arm kunnen liggen. Deed ook pijn. Grrr :+

Hoop maar dat het makkelijk verholpen is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:17

Heel vervelend voor je.
In dit artikel staat wat info.
http://www.ntvg-s.nl/archief_new/archie ... 103p01.pdf

verder moet je wat creatieve oplossingen bedenken om te zorgen dat je je arm niet meer verkeerd neerlegt in je slaap. klassiek is een tennisbal naaien op je pyama, op de plek waar je arm niet op mag liggen; bijv. op je elleboog.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:28

Misschien niet zo fijne tip, maar slapen zonder kussen.
Ik ben zelf buikslaper en lig ook altijd op mijn arm (onder het hoofd),
en krijg dan veel last van mijn elleboog.
Zonder kussen ligt het niet zo lekker op je arm ( ;) ) dus doe ik dat automatisch niet meer.

Succes

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 13:00

Beantsje en liesje84, bedankt voor de tips! Zal de kussen-tip eens proberen, al vermoed ik dat ik dan gewoon niet kan slapen, zit ook met een holle rug en moet met hoofd hoger liggen, anders doet de rug weer pijn, ben een moeilijke he :+ Maar ik ga het proberen.
Pyama krijg ik nog niet aan, kleren op zich uitdoen is al moeilijk genoeg. Laat staan dat ik iets genaaid krijg :+

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:16

Je kan ook altijd nog een handdoek dubbelvouwen en die ipv een kussen.
Zonder kussen is idd heel erg wennen :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:37

Dat heb ik ook, hoewel mijn arm gewoon verdoofd raakt door het slapen. ik leg me arm ook schuin naar achter en naar beneden.

Ik heb een tijd lang zo'n kussen gehad: http://images2.beslist.net/beslist-imag ... 068137.png dat hielp behoorlijk. Hij is nu stuk dus ik moet eigenlijk een nieuwe.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:59

Naar de dokter geweest. Slijmbeursontsteking is de diagnose. Week ontstekingsremmers 3x daags en als het dan niet beter is injecties in de schouder. Leuk. Maar hopen dat het dus over een weekje niet meer zo pijnlijk aanvoelt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:11

Oei, dat is erg vervelend en pijnlijk!
Koude kompressen willen hierbij nog wel eens verlichting geven. Gewoon zo'n coolpack.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 18:14

Beantsje, ben meer voor de warme variant :D Door m'n b12 tekort heb ik erg veel last van de kou, kan mezelf niet warm houden. Maar ben wel fan van hotpacks en pittenkussens :P

Het doet idd echt pijn. Vandaag moest ik noodgedwongen wat strijk doen en op zich deed dat eigenlijk wel goed. Alleen achteraf, toen was het plots minder leuk.

Ik hoop maar dat ik geen injecties hoef, maar dat zijn zorgen voor later :D

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:42

IK HEB DAT ZELFDE GEVOEL alleen trekt het bij mij in de loop van de dag weg, ik word er in de nacht ook wakker van... Vervelend is dat sterkte ermee

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:21

Zeker geen warme pakkingen gebruiken! Dat zal het erger maken. Juist koude pakkingen werken verlichtend (mss dan maar een lekker warme kruik onder je voeten doen)
je hebt al ontstekingsremmers; verder moet je proberen na de eerste paar dagen om vooral wel je schouder te bewegen; zij het passief (dus 'meehelpen' met je andere arm). Dat is belangrijk om een 'frozen shoulder' te voorkomen. Maar je moet niet gaan strijken natuurlijk!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 21:26

Ok, dat is duidelijk :+ Vandaag gaat het weer wat beter. Af en toe knakt er even iets, maar ik kan al beter bewegen.

Werd vanmorgen wel wakker met m'n andere arm in dezelfde slechte houding. Moet er toch iets op vinden..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:28

handboeien?

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:29

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 21:30

Denk dat dat euh, psychologisch gezien, niet zo'n goed idee is bij mij...

Ilova, maar dan moet ik er voor elke arm eentje omdoen :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:32

een rolsingel? ) grapje

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 21:33

Babootje schreef:
een rolsingel? ) grapje

:+ misschien ook nog een camera er bij en een schermpje bij mama op de kamer? :+

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:36

Misschien heb ik er over heen gelezen :o , maar wordt je al wel behandeld voor je B12 tekort??

Zou zo'n bodypillow (zo'n 'drol' als mijn vriend het noemt :+ :D ) niet iets voor jou zijn??? Ik heb ook erge last van m'n linker schouder en heb zo'n kunnen aan die kant. Voor mij is het wel een uitvinding!!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 21:46

Kentaro, bedoel je zo'n buigzaam rond kussen? Weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel :+

Toevallig net de uitslag van m'n bloedonderzoek ivm B12 gehad. Ik word behandeld met tabletten (niet meer met injecties) en dat gaat vooruit, maar alleen heeeeeeel traag. Zit nu nog met te lage waardes, maar het stijgt lichtjes. Enig alternatief is terug injecties, maar dat doe ik liever pas als het niet meer anders kan. Verpleegster heeft eens fout geprikt en dat is me heel slecht bevallen...