De pil en roken???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

De pil en roken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 12:16

hoi bokkers!

jaar of 5 geleden ben ik aan de pil gegaan, toen rookte ik nog niet. Er staat me nog iets bij dat de dokter vroeg of ik rookte.
rook sinds mijn 15e en dat is dus nu 4 jaar. Kan dat kwaad met de pil die ik heb?

Ik kreeg vanaf het begin Ethinylestradiol voorgeschreven en die slik ik nu nog steeds. Zat net even op internet te kijken
en daar vond ik dat je dan groter risico hebt op hart en vaatziekten.

Hopenlijk weten jullie wat!

amazone77

Re: De pil en roken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:18

roken kan altijd kwaad....met of zonder pil!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:21

Ja, het vergroot in combinatie met de pil wel de kans op hart en vaatziekten.

Net als dat roken zelf dat doet.

Of je het risico wilt lopen is je eigen keuze net als het roken.
Ik rook al 11 jaar en slik ook al 11 jaar de pil. Mijn keuze denk ik dan.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:24

Als je de pil gebruikt en rookt heb je verhoogde kans op trombose. Als je dat dan ook krijgt mag je nooit meer aan de pil ( volgens mijn dokter)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:25

Ja, het vergroot de kans op trombose, via google kun je ook best wat vinden hierover.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:33

Vergroot inderdaad de kans op hart - en vaatziekten en trombose. Natuurlijk kan het kwaad, roken is gewoon nooit goed voor je, al schijnt het in combinatie met de pil echt sterk afgeraden te worden..

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:36

ik heb idd trombose gekregen vanwege roken/de pil.
Mag nu nooit meer aan de pil oid

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:41

Ja, het is wat gevaarlijker. Natuurlijk is roken slecht, maar de pil is zonder roken ook niet het allerbeste. Er blijven risico´s aan vast zitten.
Hoe meer risico je neemt, hoe slechter het is. Roken is slecht, de pil is slecht. Komt daar ook nog overgewicht bij? Nog slechter. Ben je boven de 30-35? Nog slechter. Drink je je iedere dag half lam? Nog slechter. Het is de combinatie die bepaald hoe slecht het uiteindelijk is/wordt.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:45

Ik vroeg het toevallig vorige week nog aan mijn ha.
Die deed er heel luchtig over.
Ze zij, roken is sowieso heel slecht voor je, maar je hebt alleen een verhoogde kans als er ook trombose in je familie zit en je dus een risicogroep op trombose bent.
Anders is het 9 van de 10 keer toeval dat iemand die rookt en de pil slikt trombose krijgt..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:55

tja... de pil is slecht, en roken is slecht. De combinatie is dan logischerwijs nog slechter ;)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 15:13

Bedankt voor de reacties. Maar het is dus niet zo dat ze voor rokers andere pil voorschrijven?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:16

verootjoo schreef:
tja... de pil is slecht, en roken is slecht. De combinatie is dan logischerwijs nog slechter ;)

Waarom is de pil slecht voor je dan?
Ikzelf zit aan de pil, maar vraag me af hoe je aan de wijsheid komt dat deze slecht is...
Want de hoeveelheid hormonen die erin zitten zijn echt nihil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:41

Volgens mij is er een bokker die zelfs een hersenbloeding heeft gekregen dankzij de combi roken + de pil. Dus ik zou het niet wagen of durven... Gelukkig rook ik niet en de pil zou ik ook wel vanaf willen maar ik durf geen spiraaltje te nemen, lijkt me te pijnlijk :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:50

iirrssjjee schreef:
verootjoo schreef:

Waarom is de pil slecht voor je dan?
Ikzelf zit aan de pil, maar vraag me af hoe je aan de wijsheid komt dat deze slecht is...
Want de hoeveelheid hormonen die erin zitten zijn echt nihil...

nihil? De pil is een hormonenbom :D Daar zitten de meeste hormonen in van alle voorbehoedsmiddelen. De pil regelt zelf hele hormoonhuishouding en maakt zodoende de hypothalamus inactief (maakt nl. door de pil geen GRH, en de hypofyse geen LH en FSH meer aan) Hoe slecht het voor je is ligt aan de leeftijd waarop je begint. Hoe jonger, hoe slechter omdat dan het lichaam deze hormonen minder zelf heeft aangemaakt.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:19

verootjoo schreef:
nihil? De pil is een hormonenbom :D Daar zitten de meeste hormonen in van alle voorbehoedsmiddelen. De pil regelt zelf hele hormoonhuishouding en maakt zodoende de hypothalamus inactief (maakt nl. door de pil geen GRH, en de hypofyse geen LH en FSH meer aan) Hoe slecht het voor je is ligt aan de leeftijd waarop je begint. Hoe jonger, hoe slechter omdat dan het lichaam deze hormonen minder zelf heeft aangemaakt.

Sorry maar de dokter zei tegen mij dat er tegenwoordig zooooo weinig hormonen er in zitten dathet niks uitmaakt...

Iniedergeval is roken toch heel wat slechter dan de pil...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:45

iirrssjjee schreef:
verootjoo schreef:

Sorry maar de dokter zei tegen mij dat er tegenwoordig zooooo weinig hormonen er in zitten dathet niks uitmaakt...

Iniedergeval is roken toch heel wat slechter dan de pil...

Als het niks uitmaakt... wat heeft het dan voor zin om hem te slikken? Tuurlijk zitten er veel hormonen in. De pil zorgt er namelijk constant voor dat je lichaam geen eitje laat rijpen. Daar heb je toch echt wat hormonen voor nodig om je eigen lichaam zo tegen te werken ;)

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:22

Tuurlijk, als iedere arts uitlegt dat de pil erg slecht voor je is en inderdaad hoe jonger je ermee begint hoe slechter het is voor je, wat denk je dat er dan gebeurt ?? ;)

De pil tast je weerstand behoorlijk aan. Het gooit je hele hormoonhuishouding (en die heb je niet voor niks ;)) overhoop. De één is er gevoeliger voor dan de ander, en de één luistert beter naar haar lichaam dan de ander, dus lang niet iedereen heeft er echt last van als ze de pil slikken.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:11

Ook in de bijsluiters van alle soorten pillen staat dat roken in combinatie met het slikken van de pil niet goed is. Je hebt inderdaad een verhoogd risico op hart en vaatziekten.

Als je het fijne er vanaf wil weten dan kun je het beste eens contact opnemen met je huisarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:00

Leven neemt risicos met zich mee, that's life, als je je daar allemaal in gaat verdiepen kan je overal wel ziek van worden, angst is ook slecht voor je lijf ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:04

Ffortuna schreef:
Volgens mij is er een bokker die zelfs een hersenbloeding heeft gekregen dankzij de combi roken + de pil. Dus ik zou het niet wagen of durven... Gelukkig rook ik niet en de pil zou ik ook wel vanaf willen maar ik durf geen spiraaltje te nemen, lijkt me te pijnlijk :o

Er is ook een bokker die er kanker door heeft gekregen..
Ben daar erg van geschrokken en wil ook stoppen met de pil..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:06

Zou me persoonlijk pas zorgen gaan maken als het wereld nieuws zou bereiken, alle respect hoor maar durf te leven laat je niet gek maken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:07

Chiqa schreef:
Leven neemt risicos met zich mee, that's life, als je je daar allemaal in gaat verdiepen kan je overal wel ziek van worden, angst is ook slecht voor je lijf ;)

Imo zit er een verschil in tussen het leven dat risico's met zich meeneemt of jezelf met extra (onnodige) risico's opzadelen.
Ik begrijp het nut van de hobby roken niet zo, dus is imo een onnodig extra risico. Zeker in combinatie met de pil. Het risico wat je loopt op ernstigere aandoeningen is namelijk behoorlijke groot. Als het stolsel doorschiet naar je hersenen kun je binnen no time van de wereld zijn..

Vriendin van mijn moeder rookte ook + gebruikte de pil en heeft ook trombose gekregen daardoor. Mocht inderdaad ook niet meer aan de hormonale anticonceptie en heeft haar hele leven nog last gehad van dat trombosebeen.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:09

En ik maar denken dat die combinatie zorgt voor een verminderde betrouwbaarheid van de anticonceptieve werking. Stupid me. #)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:14

WildChild schreef:
En ik maar denken dat die combinatie zorgt voor een verminderde betrouwbaarheid van de anticonceptieve werking. Stupid me. #)

Enige wat de betrouwbaarheid in het geding brengt is :
- (bepaalde) medicatie (met name antibiotica staat erom bekend)
- overgeven of diarree binnen 4 uur na inname pil
- ernstige diarree (maakt niet meer uit wanneer dat is)
- pil vergeten

Overmatig alcoholgebruik zou ook kunnen zorgen voor minder betrouwbaarheid. Of dit echt 100% zo is is nog niet duidelijk. Maar de lever breekt hormonen af, en als er een overmatig alcoholgebruik is is de lever daar mee bezig en komen de hormonen op de tweede plek. Hierdoor kun je dus abnormale pieken in je hormoonwaardes krijgen, die (misschien) invloed hebben op je vruchtbaarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:17

Focussed schreef:
Imo zit er een verschil in tussen het leven dat risico's met zich meeneemt of jezelf met extra (onnodige) risico's opzadelen.

Zoals ik al zei zolang het nog geen wereld nieuws is, er geen waarschuwingstickkers op de medicijnen zitten ga ik mij dr niet druk om maken hoor, ik leef liever dan dat ik mij druk ga lopen maken om allerlei enge ziektes die je allemaal wel niet van 'het leven' kan krijgen, kan je niets meer :D

Leef je jaren in angst wordt je platgereden door een auto. :P