Slaapprobleem 8 jarige: middelen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Slaapprobleem 8 jarige: middelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 15:06

Hoi,
Ik heb een zoon van 8 en die slaapt slecht. Het inslapen is geen probleem (duurt soms even maar is wel rustig), maar het blijven slapen wel. Gemiddeld zou hij 11 tot 12 uur slaap moeten halen. Hij gaat om 20:00 naar bed, slaapt vaak rond 20:15 a 20:30 ongeveer. Gemiddeld wordt hij rond 6:00 wakker. Heel soms later. Maar eigenlijk 1 a 2 keer per week ergens tussen 4:30 en 5:30 in |( Gemiddeld haalt hij dus een nacht van 8 tot 9 uur...

Zelf zegt hij dan gewoon klaar wakker te zijn en gaat dan spelen. We moedigen hem aan om weer te gaan liggen, licht uit, doorslapen/ rusten... maar meneer is te eigenwijs om dat echt te doen. De enkele keer dat hij het doet slaapt hij vaak WEL weer in!

De laatste paar dagen heeft hij weer kort geslapen (oa ivm komst loge dit weekend, dat is 1 van de problemen. Bij emotionele spanning is hij dus vroeg wakker). En daar hebben we nu de vruchten van. Het hele weekend vervelend, niet luisteren, druk, brutaal, prikkelbaar (heel erg) en als je zijn kop ziet is ie gewoon bek af. Ipv naar een verjaardag te gaan ben ik nu dus thuis met hem. Man en dochter zijn samen gegaan...

Nu dus op zoek naar iets wat hem kan helpen door te slapen.
* Melatonine mag hij niet hebben (mag niet bij kinderen las ik op internet).

Ander middel dat ik heb gevonden is dr Vogels Dormeasan (ervaringen iemand?) of een Bach remedie. Ik heb er al een paar, maar welke moet ik dan hebben voor dit probleem?
Tips, truuks, andere middelen met ervaringen: alles is welkom! (geen geneesmiddelen via huisarts, lees onderstaande:)

NB Mijn zoon heeft Cerebrale Parese en is erg ticgevoelig. Wij zijn al in de molen om zijn gedrag, concentratieprobleem, tics te laten onderzoeken. We weten dat kinderen emt Tourette vaak ook erg onrustig zijn in het hoofd en daardoor slecht slapen. Dus kan best zijn dat daar echt een geneesmiddel ofzo uit gaat komen. De wachtlijst is echter 4 maanden en zo lang gaan we dat niet meer volhouden met dit probleem. In de tussentijd zijn we dus op zoek naar een VRIJ verkrijgbare remedie om hem te helpen.

tamary

Re: Slaapprobleem 8 jarige: middelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:10

Geen licht aan kunnen doen, wel nachtlampje/licht op de gang en geen speelgoed onder bereik? Dan blijft er niks anders over dan weer slapen lijkt me?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:11

En een homeopatisch arts? Dat is echt een beter idee dan zelf met homeopatische middelen gaan klungelen. Ik heb er zelf als kind erg veel baat bij gehad.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:12

volgens mij mag melatonine wel...kan even in me bijsluiter kijken ?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:17

Ik weet niet veel van slaapproblemen, maar vroeger was ik ook vaak vroeg wakker. Meestal rond 6 uur, ik ging dan ook spelen. Nou was ik meestal niet zo moe overdag, dus vormde het bij mij geen probleem.
Ik heb zelf Gilles de la Tourette, en ik wil je echt afraden om zelf met allerlei middelen te gaan proberen. Bij ticgevoeligheid kan je op vanalles reageren, dat valt van te voren vaak niet te voorspellen. Heb je eenmaal een tic, kom je daar niet zomaar weer vanaf. Ook niet als je dan weer met een middel stopt. Dus eerlijk gezegd zou ik wél wachten tot er mogelijk een oplossing uit het reguliere circuit komt. De wachtlijst is misschien 4 maanden, maar als je de huisarts belt en dit probleem voorlegt, zal hij misschien wel nuttig advies kunnen geven wat je wel of niet kan gebruiken. En 4 maanden lijkt enorm lang, ik weet het, maar het kan een uiteindelijk onderzoek beinvloeden als je nu veranderingen gaat aanbrengen in zijn medicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:18

malih schreef:
volgens mij mag melatonine wel...kan even in me bijsluiter kijken ?

Als melatonine al zou mogen zit er in de vrij verkrijgbare tabletjes zo weinig dat het meestal niet erg helpt.
Ter indicatie, ik krijg op voorschrift melatonine, en 1 tabletje van mij is gelijk aan 50 tabletjes die je in de winkel koopt ;)

Ik zou het inderdaad eerder zoeken in minder afleiding. Een kleiner nachtlichtje, of geen lampje, zodat het donker blijft in zijn kamer. Dan is de verleiding om te gaan spelen ook minder groot.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:19

Lijkt me raar als hij geen melatonine mag hebben, het is namelijk een stofje wat je lichaam zelf aan hoort te maken, wat bij heb dus wss niet gebeurd. Ik zou toch even een afspraak met de HA maken, die mogen het namelijk gewoon voorschrijven als het nodig is, dus ook bij kinderen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:23

Mossel schreef:
Wat bij heb dus wss niet gebeurd.

Ik denk dat dat wel meevalt, want hij slaapt evengoed een beste nacht door, hij is alleen vroeg wakkeer. Was ik ook altijd, alleen was ik niet moe... Ik denk dat het bij hem eerder een kwestie is van onrust/afleiding.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:26

ik zou hem helemaal geen middelen geven.
Je zou de oorzaak moeten bestrijden dat is veel beter.
Mischien is het wel iets om is mee naar de huisarts te gaan.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:26

De tip om afleiding te verminderen is al gegeven. Speelgoed van de kamer af, goede verduistering voor de ramen etc. De prikkels om wakker te willen blijven minimaal maken zeg maar. De slaapkamer is om te slapen.

Verder overdag extra letten op bewegen, dus buiten spelen, spelletjes doen met de bal bv, fietsen. Fysiek extra aan de bak, juist ook in tijden van emotionele spanning.
Wij gaan bv een middag zwemmen voorafgaand aan een verjaardag zodat veel van de lichamelijke stress al weg is.

En last but not least, gezond eten. Uitkijken met suikers, ook aspartaam ed, kleur-en smaakstoffen enz. Sommige kinderen reageren daar op en komen beter tot rust als ze het met minimale hoeveelheden eten.

Ik zou niet direct naar middeltjes grijpen. Op zulk jonge leeftijd is het vaak op te lossen met andere manier van aanpak.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 15:31

Juist omdat Melotonine een middel is dat je zefl aan hoort te maken wil ik hem dat niet geven (ongeacht of het mag of niet) Stel dat hij over 4 maanden erop getest gaat worden dan help ik die resultaten miss om zeep.

Zijn slaapplek vrijmaken van speelgoed gaat hem neit worden. Zijn slaapkamer staat vol met Lego :D en dat kunnen we echt nergens ander kwijt. Hij heeft het niet onder handbereik trouwens, maar stapt uit bed om het te pakken. En ik ga hem geen extra stress aandoen dat we het gaan opsluiten ofzo in een kast. Daarbij mag hij om 6:30 of 6:00 best ermee spelen (dan heeft hij voldoende slaap gehad) maar niet om 4:30...

Laura82: Momenteel is hij even ticvrij (JOEPIE!!!) na maanden van overal alles aan moeten raken en dan aan zijn hand ruiken volgend in maanden van pielemuis-friemelen.... We wachten nu eigenlijk op de volgende tic... Maar zou een homeopatisch rustgevend iets zoals Bach of Vogels Dormeasan echt een probleem kunnen zijn? Hij krijgt verder geen enkele medicatie, behalve Bach druppels tegen zijn onrust/ depri-gevoelens wat hij regelmatig heeft (boos op zichzelf). Wie weet welke Bach het beste werkt bij slaapproblemen?

Huisarts ga ik wrs zowiezo wel even bellen hoor. EDIT: beter zelfs. Heb volgens mij deze week een telefonisch consult met zijn neuroloog. Dus ga het hem wrs voorleggen. Die heeft onze zoon beter in de peiling dan de huisarts. Praktijk is nml net overgenomen door een nieuwe HA en die kent onze zoon geheel niet....

Qua eten letten wij idd al jaren op de kleurstoffen e.d. We denken dat het bij hem echt voortkomt uit onrust, zij het emotioneel, zij het fysiek door de schade aan zijn hersenen.

Edit: speelgoed van slaapkamer af, ik snap de tip maar sorry. Het is een kind en geen gevangene! Speelgoed staat allemaal OP zijn bed (hij slaapt in een grotbed, dus onder zijn Legostad...) en al zou ik het op de hobbykamer zetten (geen plaats, dat terzijde) dan is hij prima in staat er zelf heen te lopen en eht te pakken...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:35

Voor deze specefieke problemen kan ik niet zo een bach-remedie omschrijven.
Want dat hangt af van de oorzaak van de slaapproblemen.

Daarnaast wil ik je ook aanraden om naar een homeopaat oid te gaan.
Zeker door de onrust die je zelf al herkent vind ik het een goed idee om "verder" met hem te gaan.
Zulke gevoelens moet zo'n jochie nog niet hebben.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:37

Daarom zeg ik ook overleggen met de HA ik vind sowieso niet dat je zomaar met een middel moet beginnen die kunnen helpen ergens bij..

@ laura82 als je genoeg melatonine aanmaakt slaap je wel door. Als je slaapt kan je nergens door afgeleid worden :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:38

Melatonine werkt over het algemeen vaak goed bij inslaapproblemen, maar dat is hier niet aan de orde.

Ik denk dat je het moet zoeken in algemeen spanningsverlagende dingen. Daar kan homeopathie bij helpen, maar ook spannende dingen beter doorspreken zodat de scherpe kantjes er een beetje vanaf zijn.

Misschien heb je ook iets aan tips die gegeven worden bij kinderen die bedplassen.

EDIT: Ik had vroeger trouwens geen speelgoed op mijn kamer. Alleen knuffels.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:41

Waarom maak je van je kind een gevangene als je van zijn slaapkamer een rustplek maakt? :? Ik zeg toch niet dat je al zijn speelgoed moet afpakken?
Wellicht is het een idee om eens objectief naar zijn kamer te kijken, en uit te vinden wat nu eigenlijk op de eerste plek komt. Spelen of slapen.

Ik heb zelf ook kind met tics en een hypergevoeligheid voor stress van aankomende visites of veranderingen. Zijn kamer is geen gevangenis, maar wel primair een plek om te slapen. Wij hebben ervoor gekozen het speelgoed in curverbakken op te bergen op een logische plek, jawel...op zijn kamer.
Als hij wil, kan hij het gewoon pakken om 4 uur in de nacht maar dan weet hij dat hij consequent terug naar bed wordt gestuurd totdat het tijd is dat hij wel uit bed mag komen. Heeft een aantal nachten nachtrust van onze zijde gekost maar hij weet nu dat er direct een actie volgt als hij deze regel " breekt "

luuntje

Re: Slaapprobleem 8 jarige: middelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:50

Verstandig om dit probleem met zijn neuroloog of huisarts te bespreken.
Die hebben er toch meer verstand van.

Dormesan heb ik weleens geprobeerd helpt bij het inslapen, niet tegen doorslapen of vroeg wakker worden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:01

Mijn dochter slikte op doktersadvies vanwege haar ADHD enkele jaren Melatonine. Zelfs in een dosering van 1mg die je niet kan kopen bij de drogist maar op recept, het is een lichaamseigen stof dus waarom niet?? Ze is nu wat ouder (16) en heeft minder slaapproblemen en neemt het nu zo af en toe maar niet meer dagelijks.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:08

Mossel schreef:
Daarom zeg ik ook overleggen met de HA ik vind sowieso niet dat je zomaar met een middel moet beginnen die kunnen helpen ergens bij..

@ laura82 als je genoeg melatonine aanmaakt slaap je wel door. Als je slaapt kan je nergens door afgeleid worden :)

Als je niet genoeg melatonine aanmaakt slaap je vaak niet in, en dat gaat wel goed. Het helpt ook iets bij doorslapen, maar vaak niet om zo'n lange nacht te maken als hij nodig heeft. Ik slaap op een flinke dosis malatonine wel beter in, maar niet echt langer door. Dat geldt voor veel mensen. Afleiding is er wel degelijk in je slaap, je hersenen werken ook gewoon door. Als hij denkt: ik mag spelen als ik wakker word, kan het heel goed zijn dat hij daardoor eerder wakker word.

Daarnaast is het onzin dat melatonine geen kwaad kan mdat het een lichaamseigen stof is. Hormonen zijn dat ook, maar zijn ook slecht voor je om in te nemen. Melatonine wordt je van afhankelijk bij langdurig gebruik, en is daarom al zeker niet geschikt voor kinderen. Het verstoort de eigen aanmaakt van melatonine...

@Zilfstar: ik durf niet te zeggen of dat soort middelen kwaad zouden kunnen, maar middelen die bij mij tics getriggerd hebben, zijn ook middelen waarvan je het niet zou verwachten. Zo hebben onder andere vitaminepreparaten mijn tics meerdere malen doen verergeren. Ook de meeste medicijnen tegen bronchitis reageer ik helaas niet goed op. Vandaar mijn waarschuwing, want volgens de artsen kon ik die middelen ook veilig gebruiken :)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:11

Bach remedie werkt erg rustgevend. Zijn gewoon druppeltjes. :)
Heb het zelf ook een tijd gebruikt en werkt absoluut niet 'verslavend' oid.

Als hij erg onrustig is in zijn hoofd zou ik hem dat zeker geven, maar ik vraag me af of dat heel de nacht werkt.

Overigens, heeft hij teveel prikkels/afleiding op zijn kamer waardoor hij weigert weer terug zijn bed in te gaan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:19

Zilfstar schreef:
speelgoed van slaapkamer af, ik snap de tip maar sorry. Het is een kind en geen gevangene! Speelgoed staat allemaal OP zijn bed (hij slaapt in een grotbed, dus onder zijn Legostad...) en al zou ik het op de hobbykamer zetten (geen plaats, dat terzijde) dan is hij prima in staat er zelf heen te lopen en eht te pakken...

Dat snap ik heel goed, maar is het geen optie zijn kamer donkerder te maken? Bijvoorbeeld door dus geen bedlampje meer te hebben dat veel licht geeft, maar alleen een klein nachtlampje, en verduisterende gordijnen? Dan pak je zijn speelgoed niet af, maar is de verleiding om te gaan spelen wel minder groot.
Verder is overleggen met je arts denk ik het verstandigste wat je kan doen :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 17:26

Jacimatho schreef:
Waarom maak je van je kind een gevangene als je van zijn slaapkamer een rustplek maakt? :? Ik zeg toch niet dat je al zijn speelgoed moet afpakken?
Wellicht is het een idee om eens objectief naar zijn kamer te kijken, en uit te vinden wat nu eigenlijk op de eerste plek komt. Spelen of slapen.

Ik heb zelf ook kind met tics en een hypergevoeligheid voor stress van aankomende visites of veranderingen. Zijn kamer is geen gevangenis, maar wel primair een plek om te slapen. Wij hebben ervoor gekozen het speelgoed in curverbakken op te bergen op een logische plek, jawel...op zijn kamer.
Als hij wil, kan hij het gewoon pakken om 4 uur in de nacht maar dan weet hij dat hij consequent terug naar bed wordt gestuurd totdat het tijd is dat hij wel uit bed mag komen. Heeft een aantal nachten nachtrust van onze zijde gekost maar hij weet nu dat er direct een actie volgt als hij deze regel " breekt "

Hoe zijn kamer eruit ziet: Hij slaapt bijna op de grond in een volledig donker hol (op eigen initiatief) genaamd zijn grot. Heeft een ienimini bedlampje (dus geen schijnwerpers :D ) en je kunt je indenken dat die grot dus donker is. Heeft verduisterende gordijnen (want dat ie lichtgevoelig is weten we als sinds hij geboren is). Zijn Legostad (de gebouwde dingen dus) staan op zijn bed. De rest zit in van die Ikea kasten met allemaal uittrekbare kratten. Verdere speeldingen staan op de hobbykamer bij zijn buro. Hij heeft wel wat knuffels in zijn bed, maar daar speelt hij niet mee. Wakker worden van licht is het dus niet. Die grot is zelfs in hoogzomer nog donker... :Y)

Wijzelf slapen op zolder en horen dus simpelweg niet wanneer hij wakker wordt. Tot ineens om 4:30 ik wakker wordt en opmerk dat er licht brand in de WC (dan heeft ie geplast, mag uiteraard en vergeten uit te doen en dan kan ie niet meer slapen (ja we laten hem plassen voor ie te bed gaat en vanaf avondeten geen drinken meer) of tot je hem zachtjes hoort praten om 5:00 uur. Dan zit hij in de schemer met zijn Lego te spelen wat ie van bed gepakt heeft. Ook dan pakken zij dus de Lego af, mar dan lukt het hem echt niet om verder te slapen.

Laura:
Citaat:
@Zilfstar: ik durf niet te zeggen of dat soort middelen kwaad zouden kunnen, maar middelen die bij mij tics getriggerd hebben, zijn ook middelen waarvan je het niet zou verwachten. Zo hebben onder andere vitaminepreparaten mijn tics meerdere malen doen verergeren. Ook de meeste medicijnen tegen bronchitis reageer ik helaas niet goed op. Vandaar mijn waarschuwing, want volgens de artsen kon ik die middelen ook veilig gebruiken :)

OK, dat had ik ook niet verwacht nee. Volgens de neurloog konden Bach druppels geen kwaad trouwens. Dat heb ik hem wel eerder gevraagd ivm spanning overdag. Maar dat mag ik veilig gebruiken (al denk ik daar nu dus wel dubbel over na haha. Want ik geef hem nu druppels tegen neerslachtig en prikkelbaar gevoel. Zou hij daar dan extreem brutaal op kunnen reageren? Dus een verergerde vorm van de bedoelde positieve gevoelens?)

milatje schreef:
Overigens, heeft hij teveel prikkels/afleiding op zijn kamer waardoor hij weigert weer terug zijn bed in te gaan ?

Nee dus. Het is ook niet zo dat hij weigert te bed te gaan hoor. Hij blijft in zijn bed, maar kan niet terug in slaap komen en pakt uit verveling/ gewoonte wat te spelen (Lego dus). Want we hebben het vaak zat geprobeerd en dan hoor je hem zuchten en steunen en woelen.

We zijn ook niet van plan zomaar een middel te geven. Daar zijn we ivm zijn hersenschade juist erg op tegen. Zo weten we ook niet wat een bepaald middel tegen reisziekte kan doen, vanwege de waarschuwingen die erop staan. En dat lijkt dus een heel onschuldig middel, maar er is gewoon te weinig bekend eigenlijk over zijn hersens... We overleggen dus zeker wel hoe en wat met de neuroloog. Ik kwam via google gewoon niet zo veel middelen tegen en was benieuwd of er nog andere waren dan die we al wisten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:34

Ik ben het helemaal eens met de tip om het speelgoed weg te halen.
En dat heeft niks te maken met dingen afpakken, als het dag is krijgt hij het toch gewoon.
's Nachts slaap je, overdag speel je. Heel simpel.

Want wat ik zo lees, grotbed, legostad op bed....is er een overdaad aan prikkels op zijn kamer.
In combinatie met de onrust die hij al heeft is dat niet bevorderend voor zijn nachtrust...

Ik snap best dat je het als 'afpakken' of tekortkomen ziet, maar het is wel voor zijn welzijn.
Je zou het allicht kunnen proberen, een prikkel arme kamer 's avonds.
Mooi vast ritueeltje erbij maken en je hebt meteen je structuur voor het slapengaan te pakken.

Speelgoed in kratten oid, in een kast die op slot kan en na school krijgt hij het weer, tijd zat om nog te spelen.

En dan voor de nacht een knuffel en een boekje bijvoorbeeld.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:38

Ik kan het je niet echt als advies geven, want ik ken jouw zoontje niet. Maar ik vraag me af of het niet een beetje andersom zou kunnen zijn: dat hij niet gaat spelen omdat hij wakker is, maar dat hij niet meer inslaapt omdat hij een beetje overprikkelt is door de aanwezigheid van (veel) speelgoed. Dat hij zelf een grot wil die donker is (klein, veilig, weinig prikkels...) geeft aan dat hij daar misschien wel last van heeft. Speelgoed weghalen klinkt drastisch, maar zou in dit geval (ALS dit het geval is) misschien wel een oplossing zijn. Met weghalen bedoel ik dat het niet bereikbaar is. Misschien zou je ervoor kunnen zorgen dat hij 's nachts zijn lego niet pakken kan. Dat klinkt misschien zielig, maar als een kind weet dat het 's nachts geen speeltijd is en het er gewoon ook niet is, zal hij denk ik sneller doorslapen. Want je geeft aan dat opnieuw inslapen geen probleem is?

edit: Kanelly is me voor ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 17:51

Kunnen jullie mij eens uitleggen hoe dat speelgoed een prikkel kan zijn terwijl hij: het NIET KAN ZIEN!

Hij ligt in een vrij leeg bed (4 knuffels en een klok...) met een opening ter grootte van zijn lijf. Verder niks. Geen poespas, donkere rustige kleuren. OP zijn ned staan ik geloof 5 gebouwen en 4 vrachtwagens van Lego. De rest zit (ongebouwd :P ) in kratten in zijn kast. Het is dus niet zo als hij wakker wordt hijh meteen speelgoed ziet. Daarvoor moet hij UIT zijn bed, zijn lamp aan doen en OP zijn bed klimmen.

Wat jullie voorstellen is dat ik dus werkelijk elke avond al zijn Lego en knuffels uit zijn kamer haal? Dat zijn dus 20 kratten Lego (die nu keurig in zijn kast staan) eruit tillen en op de zolder zetten, incl de vrachtwagens en 4 grote gebouwen (politieburo etc) die op zijn bed staan waar hij dus NIET mee speelt in de ochtend... (wij hebben geen kamer of groot genoege kast over die op slot kan, dus dan moet het bij ons op de kamer gezet worden. Want als ik ze op de hobbykamer zet gaat hij het daar wel halen hoor...)

Trouwens: momenteel speelt hij niet met Lego als ie vroeg wakker is, maar haalt hij zijn magnetix of Funky beans van de hobbykamer hetgeen wij terug moeten slepen. En dat met die hele stad aan Lego dus in de bakken. Dus als ik die lijn doortrek moet ik maken dat OF die hobbykamer op slot kan OF dat we ook daar al zijn spullen weg gaan halen en op onze kamer gaan zetten. Nogmaals sorry: maar dez emaatregelen vind ik echt erg overdreven.

Daarbij: in de zomervakantie sliep hij in een tent naast de caravan met alleen een zaklamp en een klok en was hij OOK elke ochtend vroeg wakker. En de zomers daarvoor sliep hij bij ons in de (zeer donkere anders kan mama niet slapen) caravan zonder speelgoed bij de hand en werd hij OOK vroeg wakker. Zelfde geld voor vakantiehuisjes etc. Ik heb echt in de 8 jaar genoeg ervaring met hem om te weten dat het niet aan het speelgoed ligt. Er ligt geen berg van heb ik jou daar klaar voor het grijpen op de grond. Zijn kamer is rustig, opgeruimd en netjes, met zo min mogelijk rondslingerend spul om hem juist rust te geven daar. Maar hij zoekt zelf wel iets op hoor. Had laatst zelfs gewoon en wc-rolletje die leeg was mee genomen in bed om mee te spelen en alleen maar dat....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:55

Dormeasan van a Vogel werkt erg goed,maar Bach bloesem werkt ook erg goed.Ik heb er al veel kinderen mee aan het slapen gekregen.Zelfs een meisje wat al 2 jaar steeds wakker werd sliep na 4 dagen door.