Snel boos, hoe op te lossen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Snel boos, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:44

Ik merk aan mezelf dat ik snel boos wordt (vooral tijdens het paardrijden). Ik sla dan op slot, kan het niet loslaten en kan niet ontspannen. Mijn boosheid zorgt ook dat ik bijvoorbeeld niet met zweep rijd, omdat ik weet dat ik daar niet eerlijk mee om kan gaan als ik boos word.

Zijn er dingen die zorgen dat boosheid niet zo snel komt, en als hij er is dattie snel weer weggaat?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 29-10-10 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Re: Snel boos, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:45

Ga eerst eens na wat de dingen zijn waarom je boos wordt?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:47

Je hebt zelf al in de gaten dat je verkeerd bezig bent (hopelijk niet tov je paard, dat zie ik ook TE vaak), geef jezelf een schop onder je reet als je boos wordt. Let go let go, veel rustiger ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:47

Iris82 schreef:
Ga eerst eens na wat de dingen zijn waarom je boos wordt?

Als ik dingen doe die niet lukken. Zeker als ik het heel hard probeer en het gaat niet zoals ik het wil. Potjes die niet open willen, neusriemen die ik niet open kan krijgen maar bijvoorbeeld ook als ik wil dat mijn paard stelling geeft in de hoek en ze doet het niet, dan kan ik zo kwaad worden, zo verschrikkelijk boos...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:48

Ik had het niet met paardrijden, maar met andere dingen.
Het hielp mij om te praten, hardop zeggen wat ik doe, wat ik wil doen, elke handeling opnoemen, alles wat niet lukt hardop opzeggen en waardoor het wel zou kunnen lukken.

Ik heb nu helemaal geen last meer van mijn woedeprobleem.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:48

En wat doe je dan? Je paard doet het niet omdat jij het niet goed doet hoor ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:49

IKbenEllen schreef:
Je hebt zelf al in de gaten dat je verkeerd bezig bent (hopelijk niet tov je paard, dat zie ik ook TE vaak), geef jezelf een schop onder je reet als je boos wordt. Let go let go, veel rustiger ;)

Tov mijn paard: ik gooi mijn teugels los, zij mag lekker stappen en ik ga met mijn handen op mijn bovenbenen heel hard zitten ademen. Als ik echt heel erg boos ben omdat zij iets niet doet dan stap ik af, haal ik het zadel en hoofdstel eraf en mag zij lekker in de bak grasjes blijven knabbelen terwijl ik binnen ga stampvoeten en janken...

Maar het is met alles. Ik gooi met spullen, wil dingen in elkaar stampen... Alles spant gewoon aan en ik kan het niet meer, het schiet gewoon letterlijk op slot.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:50

Relativeren, maar dat moet je op zo'n moment wel kunnen.

Ik ben ook zo vaak ontzettend boos geworden op mijn eerste merrie. Maar mijn vriendin die dan in de buurt was of me les gaf zei altijd tegen de merrie: 'ach meisje moet je ook zoveel moeilijke dingen doen he! Het valt ook allemaal niet mee...' enzenz En dan echt gemeend he, en dan kreeg merrie ook een aai ofzo.

En dan dacht ik: ja ze heeft ook wel gelijk (vriendin, niet merrie) dier doet haar best maar het is ook gewoon moeilijk voor haar. Mijn vriendin kon het objectiever bekijken dan ik in het zadel.

Ik ben dat een paar keer heel bewust gaan denken als ik weer driftig werd. 'ach paard... ja het is ook lastig... maar wel doen ons best'

Dan kon ik beter relativeren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:50

Waarom denk je dat potjes en neusriemen die niet open willen jou boos maken? Heb je genoeg tijd terwijl je bij je paard bent? Ben je er wel bij je gedachten bij? Of heb je verder ook nog een druk leventje?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:51

Heel erg bekend moet ik eerlijk zeggen.
Nu heb ik echter een paard die mij er direct op afrekend als ik dat doe en leer ik daar echt van.
Maar je 'agressie' om het zo maar te noemen, komt toch ergens vandaan. Dat zal je eerst op moeten zoeken... Kan wel heel diep zitten...

Ik heb het zelf namelijk heel erg bij stress. Stress van werk of wat dan ook. Dan moet je er rekening mee houden met wat je gaat doen. Niet jezelf dan nog gaan triggeren met dingen met je paard zodat je kwaad word, want vaak is het dan niet eerlijk tegenover je paard.

Wel heel goed dat je het zelf opvalt!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:53

Iris82 schreef:
Waarom denk je dat potjes en neusriemen die niet open willen jou boos maken? Heb je genoeg tijd terwijl je bij je paard bent? Ben je er wel bij je gedachten bij? Of heb je verder ook nog een druk leventje?

Die willen mij niet boos maken (was het maar waar, dan had ik reden om boos te zijn), maar dan ben ik gewoon zo gefrustreerd dat ik dingen niet kan... Ik heb als baby de eerste maanden alleen maar gejankt, leerde ook heel snel praten, volgens mijn moeder omdat ik wilde kunnen zeggen wat ik wilde. Ik wil altijd alles zelf doen, en ik wordt gewoon zo boos als ik het niet kan...

Ik heb alle tijd als ik bij mijn paard ben, als ik geen tijd heb om 2 uur te kunnen blijven zitten als het moet dan stap ik niet op. Op het moment ben ik met mijn gedachten heel erg blij een proef die we moeten rijden, maar ik ben wel echt bezig met mijn paard en mijn training.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:57

Klinkt misschien stom, maar een agressie regulatie training is dat misschien niet iets? bij zo'n training leer je met je agressie woede boosheid omgaan in verschillende situaties

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 16:00

Mossel schreef:
Klinkt misschien stom, maar een agressie regulatie training is dat misschien niet iets? bij zo'n training leer je met je agressie woede boosheid omgaan in verschillende situaties

Ik kan er mee omgaan, iig zo dat mijn omgeving er geen last van heeft (dus ik doe paard geen pijn, ik sloop geen dingen en ik krijs de boel niet bij elkaar). Het probleem is dat ik wil dat het snel weggaat, omdat ik gewoon helemaal blokkeer en zo boos word dat ik niets meer kan.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:01

Daar is het ook goed voor ;) ze hebben het mij ook aangeboden omdat ik niet weer terug wou naar medicijnen :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:04

Je zou de pupertijd toch al een tijdje voorbij moeten zijn met je 22 jaar! :D :D
Maar eigenlijk doe je het ten aanzien van je paard niet zo verkeerd hoor!
Je stapt af en weet dat de schuld bij jou ligt en niet bij je paard en dat is al heeeeeeeeel goed vind ik!
Paardrijden is ook af en toe denken...gloeiende gloeiende..Karel Utrecht Tango beest, doe nu eens wat IK wil je weet het best!
Maar jammer genoeg voelt een dier heel fijn aan hoe wij mens ons voelen, en daar gaat het dan op sommige momenten fout.
Ja hoe los je dit nu op? Eigenlijk zoals je al doet, stap af geef een flinke schop tegen een paal en ga daarna ( mogen ook 2 3 of 4 schoppen zijn hoor!)lekker spelen met je paard in de bak en geniet dan van hoe je paard beweegt, de omgeving ( als het tenminste niet regent of zo) zucht eens diep en zet dan je paard lekker in zijn warme stal. Blijf dan eens bij hem staan en denk..ik ben toch wel een verschrikkelijk gelukkig mens, dat ik zo'n mooi dier heb!
Herkenbaar hoor!! IK loop daar zelfs op mijn leeftijd af en toe nog tegen aan!!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:11

Ik heb het niet met paardrijden maar wel met andere dingen. Zo´n potje zou ik ook enorm boos om kunnen worden. :') Ik probeer altijd door te ademen maar valt niet altijd mee. ;)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:20

Heb je dit altijd al gehad of pas de laatste tijd?

Sinds ongeveer een jaar had ik ook last van veel woede..
Was snel boos of kon niet meer echt normaal reageren.

Bij mij is het door problemen gekomen.
Kwam hier pas na een jaar achter, zat gewoon al een tijd niet lekker in mijn vel.
Ik loop er nu voor bij een therapeut.

Weet natuurlijk niet hoe jij je voelt, maar misschien heb je er wat aan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 16:21

Lieszje schreef:
Heb je dit altijd al gehad of pas de laatste tijd?

Sinds ongeveer een jaar had ik ook last van veel woede..
Was snel boos of kon niet meer echt normaal reageren.

Bij mij is het door problemen gekomen.
Kwam hier pas na een jaar achter, zat gewoon al een tijd niet lekker in mijn vel.
Ik loop er nu voor bij een therapeut.

Weet natuurlijk niet hoe jij je voelt, maar misschien heb je er wat aan?

Ik heb het al heel erg lang. Mijn moeder heeft hetzelfde, snel boos, gooien met dingen etc. Sinds een tijdje kan ik er iig mee omgaan, maar het is gewoon zo lastig...

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:22

Gewoon rustig blijven en tot tien tellen .En nog eens proberen.Of je gaat even totaal iets anders doen.Ik denk vaak morgen weer een dag!!!Trouwens de enige die er last van heb, ben jijzelf.Dus je hebt alleen je eigen ermee.Probeer volgende keer dus eens tot tien te tellen en diep ademhalen.Het is toch niet leuk om zo boos te worden , dus moet je dat ook niet meer doen!!

afgesproken??

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:24

boosheid hahahah ik ken het probleem uit me verleden, ten eerste tijdens het paard rijden maak het je zelf en je paard niet te moeilijk, voel je je boosheid op komen stappen langen teugel ontspan denk aan je ademhaling, heel gesentreerd adem halen, in die tijd je eigen af vragen, wat word ik er nu wijzer van als ik boos word, wat word mijn paard er wijzer van als ik boos word, wat berijk ik er mee???????????

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:34

Je hebt een pb ;) Zooo herkenbaar dit, vooral ook van je baby en kindertijd.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:36

Behoorlijk herkenbaar. Alleen mijn 'oplossing' is een beetje drastisch. Bij mij komt het voort uit mijn adhd/autisme. Ik heb sinds een poosje Risperdal voorgeschreven gekregen en het gaat héél veel beter :j

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:46

had ook zo een lesklantje. Elke keer ze voelde dat ze boos werd liet ik der afstappen en 2 toertjes op de hoefslag, als ze dan kalm was mocht ze der weer op. Heeft goed geholpen voor der :D

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:29

Oei ik meld me aan, ik kan echt heel erg boos worden...!
Tegen mijn paard , vriendje ,telefoon en alles wat niet meewerkt!
Ik ga smijten schoppen slaan en daarna een potje janken..
Vorige maand heb ik mijn laatste uitbarsting gehad... oe wat was ik onredelijk tegenover mijn pony...

Als ik nu mijn boosheid voel aankomen ga ik even stilstaan om een potje te janken (wijfen he ,janken helpt haha)
dan ga ik weer verder waar ik mee bezig was en het helpt erg goed.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:34

Niet om jullie af te vallen, maar ik lees met open mond. Onbegrijpelijk...
Vind het zo nutteloos om met dingen te gooien of te janken.... ademhalen en opnieuw / iets anders proberen ;)
Maar ik ben misschien extreem relaxed :D