Gehoorverlies --> lawaaidoof?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Gehoorverlies --> lawaaidoof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 15:20

Dat is wat de huisarts op mijn verwijsbriefje naar het audiologisch centrum heeft gezet.
Hier in het kort het verhaal:
Toen ik een jaar of 12 was, wilde ik graag bij een muziekkorps. Ik speelde al een paar jaar dwarsfluit en bij de avondvierdaagse werd ik enthousiast door het jeugdkorps dat voor ons liep.
Ik werd dus lid! En omdat ik al kon fluiten, heb ik de eerste 2 jaar "leerling" overgeslagen. Goed oefenen op het lopen op de maat en ik kon mee!
Iedere week een avondje in het lawaai: snaredrums, bekkens, lyra's, piccolo's etc etc. Maar ik had er nooit last van.
Toen ik 15 was had ik er genoeg van, ik werd gepest en ik was er klaar mee. Toen tot mijn 17de niets gedaan, maar het bleef kriebelen en ik werd lid van een band met voornamelijk drums en lyra's (http://94.211.9.244/BOVENBOUW/MUZIEK/1%20Muziekbestanden/3%20bovenbouw/Instrumenten/gif/lyra.gif dit is een lyra. Die waar ik op speelde was moderner, hoefden we niet vast te houden met 1 hand, maar het principe is natuurlijk wel gelijk)
In het begin had ik nergens last van, behalve dan dat ik het geluid van 16 lyra's in één ruimte wel hard vond (probeer het maar eens, met een kunststof balletje op een metalen klankstaaf slaan, dat geeft behoorlijk geluid). Maar dat was blijkbaar zo, niemand zei er iets van en niemand had het er over. Na 1,5 uur "sectierepetitie" gingen we met de hele band oefenen, en kwamen er oa ook 20 snaredrums bij.
Na ruim een jaar begonnen hoge klanken bij mij soms wat 'vervormd' binnen te komen, een soort van 'knijpen' in de gehoorgang. Meestal als ik veel troep in mijn oren had, vlak na een verkoudheid oid.
Ook viel het me wel eens op dat als ik in de auto naar huis zat, ik een beetje doof was. Maar alles trok weer weg, en ik had nergens last van. En ik hoorde er niemand over, dus zal wel goed zijn toch?
Ik ben na ruim 2 jaar gestopt omdat ik niet goed in mijn vel zat, en ik de manier van lesgeven van de instructeur even niet meer kon hebben.
Ook op mijn werk liep het niet lekker, ik werkte in een paardenstal en mijn manier van verzorgen en die van de baas liepen nogal uit elkaar. Ik zal niet veel details geven, ik werk er niet meer en ik zal mijn ex-baas niet in een kwaad daglicht zetten, maar laten we het er op houden dat de paarden elke ochtend de tent afbraken van de honger. En dan hadden ze ook écht honger. Ik voerde ze 's ochtends en 's middags en 's avonds als ik weg was kregen ze niets meer (vergeten?), maar goed.
Op den duur kón ik het niet meer aanhoren, ze hadden zo'n honger en dat uitten ze door hinniken, stampen etc. De meesten kennen die geluiden wel.
Ik nam muziek mee, en die muziek zette ik hard, dan kon ik voor mezelf de rust er een beetje in houden en werd ik niet iedere dag met al die geluiden "geconfronteerd". Want reken maar dat ik er verdrietig van werd. Ik stond er nagenoeg alleen voor met 40 hongerige paarden. (de laatste keer dat ik ze zag, zagen ze er goed uit en ging het veel beter met het bedrijf, er viel toen een zeer grote last van mijn schouders)

Terug naar mijn gehoor...
Al ruim een jaar riepen ze hier thuis dat ik mijn oren eens moest laten uitspuiten; mijn muziek ging steeds een beetje harder. De tv moest een beetje harder...noem maar op. We hadden daar zelf spray voor, maar echt helpen deed het niet. Uitspuiten door de huisarts durfde ik niet, onze oude huisarts was daar nogal ruw in; hij spoot zijn patiënt bijna van de stoel af :P en hij heeft bij mij toen het wat ontstoken was 3x een volle spuit keihard leeggespoten. En dat deed zeer! Dus ik was wat huiverig voor uitspuiten bij de huisarts.
Het was ook een tijdje rustig, maar een paar weken geleden moest ik dan toch maar naar de huisarts voor het uitspuiten van mijn oren.
Mijn muziek ging wéér harder en harder en ik hoorde heel vaak niet dat er wat gezegd werd of wát er dan gezegd werd.
We hebben inmiddels een nieuwe en zijn assistente deed het heel goed! Niks van gevoeld! :D
Ze zei dat ik nu toch wel opgelucht moest zijn, en een stuk beter moest horen. En ik had voor mezelf al bedacht dat ik dat toch wel moest merken aan het volume van mijn muziek.
Niet dus. Mijn muziek moest net zo hard blijven als anders, zéker niet zachter. En het was me opgevallen dat ik non-stop een piepje in mijn oren heb die behoorlijk overeen komt qua hoogte met de hoge tonen van een lyra.
Als ik iets doe, hoor ik het piepje niet. Als ik achter de computer zit en gewoon lees hoor ik hem wel, 's avonds in bed ook. Het is heel zacht, maar wel merkbaar.
Ook kan ik, als het druk is op mijn werk, mezelf letters als S, K en F niet meer horen uitspreken.
Dat klopt niet, dus weer een afspraak gemaakt bij de huisarts.
Mijn huisarts vond dat ik voor deze klachten te jong was, en heeft mij doorgestuurd naar het audiologisch centrum. Daar moet ik nog een datum van krijgen voor een eerste afspraak, dus ik wacht af!

Zijn hier meer mensen die gehoorverlies hebben, en dan bedoel ik licht/matig slechthorend of die 'lawaaidoof' zijn?
Ik ben wel benieuwd of er bij jullie iets aan gedaan is, en zo ja: wat?
Ik werk bij Bakker Bart en soms versta ik klanten écht niet. Laatst een mevrouw: "(...) schoonmaken". Maar of ze het goed vond dat ik kwam schoonmaken, of dat het ein-de-lijk een keer gebeurde, geen idee. Waarschijnlijk dat eerste, want ze keek erg vriendelijk :D
De telefoon daar is ook een ramp, de lijn is al slecht en ik versta er dus echt geen hout meer van. Mijn collega's hebben er ook wel last van met de telefoon, maar ik ga er niet vanuit dat die ook zo'n soort verhaal hebben.

unicorn_kiss

Re: Gehoorverlies --> lawaaidoof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:22

Wat een zonde van je oren zeg, dat niemand je ooit aangeraden heeft om aangepaste oordopjes te laten maken die schadelijke tonen/geluiden wegfiltert. Ik ben onlangs naar het gehoorcentrum geweest omdat ik last had van zo'n piep na een feest.
Daar kijken ze of oa jouw trilhaartjes beschadigd zijn en de drukverdeling enz..
Bij mij was alles nog intact, dus het gepiep is ook gewoon overgegaan.
Ik kan je dus zeker aanraden om naar een gehoorcentrum te gaan, weet je meteen waar je staat.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:48

Achteraf idd wel, maar ja...niemand had het en niemand had het er over. Of één jongetje had het...maar die zat al niet in de lyrasectie, weet het niet meer helemaal zeker.
Ik ben ook doorverwezen naar het audiologisch centrum, ze sturen me binnenkort een brief met datum+tijd van het eerste gesprek en ook de gehoortest :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:52

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:57

Dat soort artikelen ken ik MC, maar bedankt! :)
Ik lees op internet veel verhalen dat bij een behoorlijke vorm van tinnitus soms hoorapparaatjes kunnen werken omdat ze het achtergrondgeluid wat sterker maken en zo de piep naar de achtergrond gaat.
Nou moet ik het geluid van mijn beeldscherm op 9 en het geluid van mediaplayer op 17 zetten om de piep te horen zoals ik hem hoor. Dus erg zacht. Maar ik merk wel heel sterk dat ik gewoon niet goed hoor. En ik niet alleen...
Ergens "hoop" ik dat ik in aanmerking kan komen voor hoorapparaatjes. Er komt hier in huis binnenkort ook nog een baby, en als ik niet goed kan horen hoeveel lawaai ik maak...
Ik kreeg heel vaak te horen: wat heb jij een lawaai 's ochtends!
Oh, ik dacht dat ik zacht deed... :=

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:00

mijn broertje is geluidsdoof (neem aan dat je dat bedoeld met lawaaidoof)
en heeft er vooral last mee als er zeg maar 2 geluiden zijn en dan iemand wat zegt dan verstaat die die persoon slecht.
tevens inderdaad tv harder enzo maar dit kunnen ze testen dus zou het ze zeker vragen nu was mijn broertje wel een ernstig geval

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:02

Let wel, met gehoorapparaten kan de piep in je oren verergeren.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 19:07

Ja, het kan twee kanten op...zucht
Eerst het audiologisch centrum maar even afwachten! Heb zelf het idee dat ik ergens tussen licht en matig slechthorend hang...maar eigenlijk heb ik ook geen flauw idee!

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 02:31

het verhaal komt me erg bekent voor.
Mijn vriend draagt sins een half jaar gehoorapparaten.
Hij hoorde steeds slechter en dat omdat ie altijd veel in de muziek had gedaan dat het daardoor kwam. De laaste jaren moest ik alles wel 3x zeggen en soms reageerde die helemaal niet al er veel omgevings geluiden zijn. Ook div keren zijn oren laten uitspuiten maar het hielp niets. De HA heeft hem doorverwezen naar de KNO arts en daar kwam dus uit dat ie een behoorlijk verlioes heeft ik geloof aan 1 oor 65% en de andere 70%.
Ze hebben nog een MRI gemaakt en bloed geprikt want er zijn div ziektes waardoor je doof kunt worden.
Gelukkig kwam er niets uit dus geen ziektes ofzo maar het kwam ook niet door het geluid waarschijnlijk een fout in het dna.
Ook hij heeft last van tinitus en word er soms helemaal gek van. Maar nu met het gehoorapparaat is het een stuk minder alleen als ie gaat slapen en het is stil dan heeft ie er veel last van of stress.

Bij hem heeft trouwens het stoppen met koffie drinken ook veel geholpen.

Ik zou ook nog eens bij een KNO arts langs gaan. Maar bij het audiologisch centrum ben je wel aan het goede adres.
Ze geven ook veel bijeenkomsten voor mensen met tinitus zeker een aanrader.

Oja misschien een tip voor als je misschien gehoorapparaten krijgt ze zijn ontzettend duur en de verzekkering vergoed(na het gehoorverlies)max 1000 euro voor 2 kanten we moesten zelf eigenlijk nog 1800 euro bijbetalen maar via de UWV als bv je werk niet meer goed kunt uitvoeren door het gehoorverlies kun je max 700 euro per kant dus 1400 euro terug krijgen van het UWV. Denk vertel je het effe want wij zijn bij div hoorwinkels geweest en er is er maar 1 die het zei en het is toch veel geld aangezien we nu maar 400 hoeven bij te betalen.

Suc6 ermee hopelijk valt het allemaal mee

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 15:19

Bedankt voor het verhaal ninja! Koffie drink ik niet, thee gemiddeld 1 kopje per dag :)
Vandaag over een week moet ik erheen, uur lang gehoortests laten doen.
Als dat niet helpt, of ze kunnen niets voor me doen ga ik investeren in oordopjes. Vanmorgen een deksel van een pan op de vloer laten vallen, ik ging door de grond! En ook geluiden van borden opstapelen of koffiemokken stapelen zijn echt niet fijn. En laat ik dat (vaatwasser) nou net moeten doen op mijn werk.
Eén van mijn collega's zei iets tegen me vandaag, ze stond 1,5 meter van me af maar ik kon haar niet verstaan. Nou praat ze ook niet hard, en de meeste van mijn collega's wel. Maar het is toch vervelend als je na twee keer "wat zeg je?" naar haar toe moet lopen om te verstaan wat ze zegt...

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:55

Ik ben 17 en heb ook een slechter gehoor. Ik versta mensen vaak niet als er andere geluiden om me heen zijn (bijvoorbeeld in een pauze). Soms versta ik de leraren niet in de klas. Heel vaak moet ik vragen of ze het asjeblieft kunnen herhalen en wat harder en langzamer kunnen spreken. Ik zelf vind het heel irritant. Ik betrap mezelf er ook op dat ik vaak naar de mond van mijn gesprekspartner kijk zodat ik wel begrijp wat deze bedoelt. Ik snap je helemaal, ik moet ook vaak vooroverbuigen en wel 3 x om een herhaling vragen... Soms klinkt ook alles gedempt. Dit heb ik niet altijd maar het lijkt dan net of iemand een volumeknop ingedrukt heeft zodat ik alles maar half zo goed hoor. Tv en dergelijke worden ook door mij harder gezet thuis.

Toen mijn moeder het echt te erg vond worden (we hadden wel eens ruzie om bijvoorbeeld dat ik haar niet hoorde roepen als ik boven op mijn kamer zat en zij meende dat ik haar wel gehoord had, maar gewoon niet luisterde) maakte ze een afspraak bij de dokter. Door hem ben ik ook naar de KNO-arts doorverwezen. De gehoorgang ziet er bij mij ook gewoon normaal uit enzo dus daar ligt het niet aan. Waarschijnlijk zijn mijn gehoorzenuwen ofzo al beschadigd. Heb al 2 x een lange gehoortest gedaan en daaruit kwam dat ik wel slechthorend was maar niet slechthorend genoeg om er wat aan te doen. Heb inderdaad ook sprays en dergelijke gehad, niks hielp. Nu moet ik elk jaar terug naar het ziekenhuis en een lange gehoortest doen om te kijken of het verslechtert. Tot nu kunnen ze er niks aan doen, omdat mijn gehoor gewoon nog niet slecht genoeg is voor een gehoorapparaat. Oftewel ik moet er gewoon mee leren leven :+

Ik hoop dat ze bij jou wel wat vinden en er wat aan kunnen doen, want ik weet hoe irritant het kan zijn :)
Laatst bijgewerkt door me_myself_i op 03-11-10 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 16:04

Als ik jouw verhaal lees, denk ik dat ik ook te "goed" ben...maar je weet het nooit natuurlijk.
Net op de website van beter horen scoorde ik "goed" op de test (????). Van de 27 keer ongeveer de helft "niet verstaan" ingevuld, en verder een aantal keer goed gegokt waarschijnlijk

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:14

me_myself_i : hoe jij het omschrijft heb ik het ook :)
Maar ik ben 19, en heb het ATOP_syndroom, dus sowieso al eerder kans om 'doof/slechthorend' te worden.

Ik hoef alleen nog niet jaarlijks een test :)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 16:31

Heb even zitten googlen op ATOP_syndroom, maar ik kan niet echt iets vinden...wat houdt dat in? :)

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:34

Was wel even nieuwsgierig naar die gehoortest van beter horen, maar dat is toch wel een rare test vind ik. Ik gokte de helft maar wat op klank en de andere helft hoorde ik niet, ik bedoel als je iets van iee hoort druk je toch automatisch op wiel? daar kwam trouwens uit dat mijn gehoor niet optimaal was.. goh dat wist ik zelf ook al haha :P

@ x_jeanine_x : was even nieuwsgierig dus heb gegoogled op het ATOP_syndroom maar niks gevonden (ben wel benieuwd wat dat precies is?) , vind het wel fijn trouwens dat er via bokt nog wat mensen van rond mijn leeftijd dit ook hebben. In mijn omgeving is namelijk niemand die dit ook zo ervaart...

Omdat ze niet precies weten weten wat ik heb moet ik de komende tijd maar eens per jaar terug komen. Hoop eigenlijk dat mijn gehoor bij het volgende onderzoek (volgens mij in februari) al wat verandert is zodat ze er wel wat aan kunnen gaan doen.. Nja we zullen zien :+

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:37

Elke dag moeten mn vriend en schoonouders haast bij elke zin herhalen wat ze zeggen.. En ook als ik nederlandse programmas kijken kan ik veel dingetjes niet goed verstaan.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 16:39

Op Oorcheck staat dezelfde, daar scoor ik van slecht tot onvoldoende en goed...echt een beetje een eh...rare test :D
Idd gok je de helft op klank, alleen de eerste paar kon ik wel redelijk verstaan. Die waren het hardst :P

Het is echt vervelend hè, net goed genoeg...want net goed genoeg is ontzettend vermoeiend!

Ik kijk ook idd liever met ondertiteling Shilady, soms zet ik hem ook wel eens aan bij Uitzendinggemist :) dan hoeft het geluid niet zo hard

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:45

Ik vind ondertiteling aan zetten een goede tip van jou
soms word ik gewoon echt verdrietig omdat ik het niet kan verstaan en mensen elke keer maar moeten herhalen

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:56

ATOP syndroom, is constitiueel eczeem en atopisch eczeem, en daardoor eerder kans op longonsteking, bronchites etc etc, waaronder ook doofheid/slechthorend :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:59

@ Shilady, is gehoorapparaat geen optie?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:06

ik heb ook een kleine beschadiging ik hoor minder dan zou moeten waarschijnlijk door een lawinepijl die mn vriend en ik naar ons toegegooid gekregen hebben gratis en voor niets ggggrrrrrrr. maar goed ik hoor dus minder dan zou moeten. om over de littekens maar te zwijgen

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:07

btw wat ik te horen kreeg ook al heb je oordopjes met dat soort geluiden je benen transporteren den herrie en zo kan je dus alsnog een beschadiging oplopen.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 19:11

Bedoel je vuurwerk Franka?
Hebben ze ook oordopjes die spraak verhelderen, maar harde geluiden dempen?
De kans zit er natuurlijk wel in dat ik met oordopjes nog slechter hoor, isse nie de bedoeling nie :P

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:12

Butterfly schreef:
Bedoel je vuurwerk Franka?
Hebben ze ook oordopjes die spraak verhelderen, maar harde geluiden dempen?
De kans zit er natuurlijk wel in dat ik met oordopjes nog slechter hoor, isse nie de bedoeling nie :P

Ja die is er. Een juf van mij 10 jaar geleden had zo'n oordopjes.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:22

MoonChloe schreef:
@ Shilady, is gehoorapparaat geen optie?

Ik denk eigelijk dat ik daar nog wat te goed voor hoor....
Maar ik denk er wel vaak aan :) Ik wil me binnenkort is even goed laten informeren