Hodgkin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Hodgkin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 09:18

Helaas is er na lang dokteren toch kanker bij mijn moeder vastgesteld.

Ze heeft Hodgkin. Er zijn maar 350 nieuwe patiënten per jaar. Er is 90 % kans op genezen, best veel dus. Maar ik maak me er best druk over.
Afgezien van de chemokuren ( kotsmisselijk, haarverlies).... Ze is flink afgevallen en haar weerstand is vrij beroerd momenteel.

Meer mensen die een naaste met Hodgkin hebben? Wat kan ik verwachten?

gohya

Re: Hodgkin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:21

Mijn zusje had Hodgkin maar zij was al in fase 4 toen het ontdekt werd.Voor haar was het helaas te laat.
Heeft je moeder Hodgkin of Non Hodgkin?
Ik hoor idd. ook dat het goed te genezen is,mits ze er op tijd bij zijn.Heel veel sterkte!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 09:22

gohya schreef:
Mijn zusje had Hodgkin maar zij was al in fase 4 toen het ontdekt werd.Voor haar was het helaas te laat.
Heeft je moeder Hodgkin of Non Hodgkin?
Ik hoor idd. ook dat het goed te genezen is,mits ze er op tijd bij zijn.Heel veel sterkte!

Ze heeft Hodgkin.
Fase 2.

Wat naar voor je zus zeg ;(

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:55

Fase 2 is zeker goed te behandelen hoor.
Mijn zusje kreeg ook bestralingen,werd ook helemaal kaal,viel af,enz.Ze kreeg toen te horen dat de bestralingen geholpen hadden en dat de kanker weg was,ze was clean zeiden ze.
Ik geloofde het al niet en idd. een paar mnd. later was het terug en was het overal uit gezaaid.Blijkbaar hadden ze de uitzaaiingen niet gezien?Ze heeft toen nog een paar mnd. geleefd en toen was het voorbij.Ze was net 30 jaar oud.
Zoals ik al zei,ze zat al ver in fase 4.Jou moeder heeft fase 2,dan zijn ze er vroeg bij.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 10:07

Dank voor je verhaal gohya.

Mijn moeder is helaas al erg afgevallen, en is momenteel behoorlijk mager. Ik hoop dat haar lichaam het aankan allemaal.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:22

Dat ze maar goed eet,heel vaak per dag kleine portie's.
Want honger zal ze wel niet hebben,dat had mijn zusje ook niet.
Het maakt niet uit wat ze eet,als ze maar iets binnen krijgt.
Mijn [vroegere] buurvrouw had keelkanker en werd ook heel erg mager,zij at toen veel slagroom [die van campina].
Verwen je moeder maar met dingen zie ze altijd heel lekker vind,laat haar maar lekker snoepen ook.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 10:24

gohya schreef:
Dat ze maar goed eet,heel vaak per dag kleine portie's.
Want honger zal ze wel niet hebben,dat had mijn zusje ook niet.
Het maakt niet uit wat ze eet,als ze maar iets binnen krijgt.
Mijn [vroegere] buurvrouw had keelkanker en werd ook heel erg mager,zij at toen veel slagroom [die van campina].
Verwen je moeder maar met dingen zie ze altijd heel lekker vind,laat haar maar lekker snoepen ook.

En ze moet stoppen met roken }> Dat gaat enorm zwaar worden voor haar. En haar kennende, rookt ze gewoon stug door.

Ze eet al veel lekkere dingen, maar misschien moeten we haar meer stimuleren. ;) Als t in je keel zit, lijkt het me helemaal een drama om nog wat naar binnen te krijgen zeg.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:28

Ja stoppen met roken kan heel zwaar zijn,ik weet er alles van.
Ze zou moeten proberen om eerst te minderen,ze zou kunnen beginnen met niet meer binnen te roken?Ik doe dat ook en dat scheelt echt veel,rook veel minder nu.Kijk dan hoeft ze niet in 1 keer helemaal te stoppen.
Ja dat was zeker een drama voor dat vrouwtje,ze had zo'n pijn elke dag.Ze heeft het ook opgegeven en ze is er niet meer.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:49

De neef van mijn vriend heeft ook Hodgkin, zat al in fase 4. Hij heeft een hele moeilijke tijd gehad van de chemo's maar heeft zich er doorheen geslagen en is er bovenop gekomen! Tuurlijk blijft het de komende jaren spannend of hij vrij blijft, maar voor nu is hij schoon!

Heel veel sterkte de komende periode!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 12:25

__Marije__ schreef:
De neef van mijn vriend heeft ook Hodgkin, zat al in fase 4. Hij heeft een hele moeilijke tijd gehad van de chemo's maar heeft zich er doorheen geslagen en is er bovenop gekomen! Tuurlijk blijft het de komende jaren spannend of hij vrij blijft, maar voor nu is hij schoon!

Heel veel sterkte de komende periode!

Had hij een goede conditie?

Wel heel fijn dat hij erbovenop is gekomen!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:58

Hij had wel een goede conditie ja, hij stond er ook heel positief in! Hoewel hij heel ziek was maakte hij er wel grapjes over. Hij heeft ook van alles een heel verslag gemaakt, met de meest gruwelijke foto's maar dat is voor hem wel een manier geweest om het te verwerken!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:11

Antheman wat vervelend dat jouw moeder ook enstig ziek is :(:)

Bij mijn moeder is ook kanker geconstateerd geen Hodskin maar beenmergkanker, mijn moeder is ook erg afgevallen en heeft al wat chemos gehad, nu na 3 kwart jaar aan de chemo en verzorgingtehuis te hebben gelegen is ze nu sinds een paar weken thuis! Ze knapt nu weer wat op we doen veel leuke dingen met haar. Geniet van de mooie momenten!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:17

Mijn zus heeft hodgkin gehad. Gelukkig is ze daar inmiddels alweer 11 jaar schoon van. Het was wel een heftige periode, ze had erg veel pijn en de bestralingen (huid stuk en verbrand) en de chemo's waren erg zwaar.
Van dat dun zijn had ze geen last, ze kreeg veel prednison en is ontzettend aangekomen. Voordat ze dit traject in ging leefde ze erg gezond (ballerina) maar ik weet niet of dat echt veel uitmaakt voor de behandelingen hoor. Helaas heeft mijn zus wel chronische vermoeidheid overgehouden van de chemo's, dit is inmiddels een bekende bijwerking aan de chemo's die zij toen heeft gehad. Na 11 jaar schoon te zijn geweest is er borstkanker bij haar geconstateerd, dit is een gevolg van de bestralingen die ze heeft gehad voor de hodgkin. Gelukkig worden de bestralingen tegenwoordig niet meer zo gegeven zoals dat toen werd gedaan.

Hodgkin is inderdaad zeer goed te genezen maar de behandeling van hodgkin is helaas heel zwaar. Heel veel sterkte voor jou en en je moeder. En positief blijven he, dat helpt het herstel echt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 13:39

dynamiek schreef:
Antheman wat vervelend dat jouw moeder ook enstig ziek is :(:)

Bij mijn moeder is ook kanker geconstateerd geen Hodskin maar beenmergkanker, mijn moeder is ook erg afgevallen en heeft al wat chemos gehad, nu na 3 kwart jaar aan de chemo en verzorgingtehuis te hebben gelegen is ze nu sinds een paar weken thuis! Ze knapt nu weer wat op we doen veel leuke dingen met haar. Geniet van de mooie momenten!

Jij ook een knuf voor je mamsie :(:)

Darkshines, dat is wel heel heftig wat je schrijft over je zus en haar bijwerkingen van de chemo/bestralingen.....
Dank je wel overigens ;)

Chemo kan toch ook met tabletten? Of via een infuus, of een spier. Hoe ging dat bij jullie? Ik weet niet hoe ze het gaan toedienen bij haar.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:52

Mijn zus heeft alle chemo's via een infuus gekregen. Ik denk dat dat voor jouw moeder ook zo zal zijn. Vaak worden van te voren de bloedwaardes gecontroleerd (die moeten wel goed zijn anders kan de chemo te zwaar voor je zijn) en daarna ga je aan het infuus.
Het is verstandig om aan de arts te vragen wat de bijwerkingen kunnen zijn, dan kan je moeder zich daar een beetje op voorbereiden.

Mag ik vragen wat voor klachten je moeder had voordat de diagnose gesteld werd?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:38

DarkShines schreef:
Mag ik vragen wat voor klachten je moeder had voordat de diagnose gesteld werd?

Heel vage klachten, bepaalde ziektes gingen niet over (als griepjes) en ze was moe. Transpireerde snachts heel erg. En nu blijkt dat ze toch flink is afgevallen, dat ontkende ze eerst.

Ik zal haar vragen hoe ze de medicatie toegediend krijgt, en of ze dat eigenlijk wel weet...

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:58

Hallo, ken je het boek van Brandon Bays, de helende reis.
Brandon Bays heeft zichzelf genezen van kanker, als je het boek leest sta je werkelijk paf!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 20:15

fresco1234 schreef:
Brandon Bays heeft zichzelf genezen van kanker, als je het boek leest sta je werkelijk paf!

Nee, dat ken ik niet ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 07:36

DarkShines schreef:
Mijn zus heeft alle chemo's via een infuus gekregen. Ik denk dat dat voor jouw moeder ook zo zal zijn.

Klopt, ze krijgt ze idd via een infuus. Ik had nog hoop dat ze het via pillen zou krijgen.

Vanavond ga ik bloed geven en dan zal ik wel aan haar denken, (niet dat ze gered is met vers bloed hoor). En gisteren heb ik nog naar ER gekeken, had ik beter niet kunnen doen, ik moest er zo onwijs van huilen.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:40

Mijn schoonvader heeft het vorig jaar gehad. Hij heeft toen heel wat chemokuren gehad, en is nu schoon. Zijn conditie is nu alleen nog niet wat het geweest is.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:15

Antheman schreef:
fresco1234 schreef:

Nee, dat ken ik niet ;)

ze beschrijft in dat boek hoe ze van de tumor af kwam

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:17

Mijn broertje heeft ook Hodgkin gehad, heeft een heel aantal jaren geduurd en heel wat ellende verder is ook hij schoon.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:19

Mijn oom heeft nonhodgkin gehad. Hij werd helaas ook in een later stadium ontdekt.
Binnen een jaar was hij weg. ;(

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:41

Mijn vader heeft de Non Hodgkin vorm, fase 4, maar wel langzaam groeiend (indolent) Na 4 chemokuren was bijna alles weg (ging vooral om de darmen) Hij moet nog 3 kuren hebben en dan is hopelijk alles weg (komt wel weer terug helaas, hopelijk duurd dat nog jaren. Hij had het waarschijnlijk ook al veel langer eer het ontdekt werd)
Mijn vader is overigens niet kaal geworden van de chemo
Sterkte TS

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 11:12

Jeetje, ik schrik toch wel van de vele reacties hoor. Ik bedoel dat er veel mensen met kanker zijn.

Mag ik nog vragen in welke fase een ieder zat?