suiker verslaving-> afkicken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_Mabel

suiker verslaving-> afkicken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 14:18

Keer op keer lopen mijn dieeten de mist in. Ik wilde heel graag en het ging ook goed, tenminste een dag.
Savonds ging ik snaaien ik moest zoet hebben en kon er niet tegen op boksen en dook de kast in.
Zelf hubby kon me er niet vanaf houden ik werd gewoon boos op hem terwijl ik hem gevraagd heb me te helpen.
Hierdoor ben ik me wat gaan verdiepen in wat suiker met je doet en ik ben erachter dat ik suikerverslaafd ben. Mijn lichaam en geest vragen om suiker en dat is moeilijk te weerstaan.
Nu ben ik begonnen met afkicken :) het is dag 2.
Gisteren had ik hoofdpijn en vandaag nog, later op de dag kreeg ik het heel koud en werd ik misselijk. Nu heb ik het heel warm en tril ik.... ongelooflijk maar het schijnt een normaal verschijnsel te zijn.
Nu heb ik via bokt al contact met een meid die dit ook heeft ondervonden. Inmiddels is ze al veel afgevallen door het schrappen van suiker in combinatie met meer bewegen.
Zijn er hier nog meer bokkers met ervaring?

Susyb

Re: suiker verslaving-> afkicken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:19

Nee maar wat ik zo lees zou ik dit ook wel eens kunnen hebben dus ik volg dit nog even ..

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 14:52

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:54

DIt klinkt zo bekend in mijn oren. Bij mij lukt het afvallen ook niet. Kan me niet beheersen als die "trek"komt....
Ik ga meteen die link bekijken...

Mag ik vragen wat je nu precies doet/eet op een dag?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:03

Hier de coach van TS :+ :D

Ik gok dat zo'n 90% van NL dit heeft, alleen heeft haast niemand het in de gaten :n

Zoals TS in haar openingspost al meldde ben ik inderdaad behoorlijk afgevallen simpel door suiker te schrappen.

Helemaal geen suiker meer is heel lastig omdat in veel kant en klare dingen al suiker zit. Het meeste kan je ontlopen door bijvoorbeeld geen frisdrank (of nog erger Red-bull) te drinken, geen klontjes in de thee/koffie, en geen zoetigheid :)

In pakjes eten zit vaak ook een hoop, dus lekker koken met verse producten is veel beter.

Hoofdpijn, trillen, koud hoort er inderdaad allemaal bij :j de eerste week heel erg, de tweede wordt het al veel minder, de derde nog minder, en na de vierde week was ik zo goed als afgekicked...
De eerste 2 weken was ik ook erg suf, maar dat is op zich best logisch: surfde ik eerst op de pieken van mijn suiker opname, nu drijf ik heerlijk rustig in een rustig, stabiel dalletje :D

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 15:09

Ik hoop dat het mijn stemmingswisselingen ook ten goede komt ik kan omslaan als een blad aan de boom.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:09

Ik heb dus precies hetzelfde. Het is echt een verslaving! :oo
Bij mij helpen chroomtabletjes wel wat (om even in het ritme van niet snoepen te komen). Dat houdt je suikerspiegel in balans en je zoete trek blijft best goed weg. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:14

Hoe zit het dan met fruitsuikers, eet je ook geen fruit (meer)?
Want behalve fruitsuikers, eet ik ook nauwelijks meer suiker en ik herken de verschijnselen die je beschrijft wel, maar in minder heftige mate.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:16

Ik heb in het begin (de eerste paar weken) best heel veel appels gegeten :+ Erg veel fruitsuikers dus :+

Daar ben ik nu (na zo'n 2 maand) wel vanaf hoor, het gaat mij vooral om de geraffineerde suikers :j

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:56

Ik ben ook verslaafd, moet suiker hebben en anders heb ik gelijk zo'n enorme dip.
Ook al tig mislukte dieeten achter de rug :\

Drinken jullie bv ook cola light, of houdt je daarmee je verslaving in stand? Want volgens mij denkt je lichaam wel dat het dan suiker binnen krijgt en gaat het daar enorm om vragen?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:37

Ik drink geen cola light omdat ik geen aspertaan wil drinken ;)
Ik denk dat er (op de aspertaan na) geen probleem is met cola light.
Ik drink eigenlijk alleen nog thee (lipton), en crystal clear..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:17

Zit er in Crystal Clear niet ook aspartaam?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:44

nope :D heb een pak hier naast me staan, wil je de ingredienten?

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 21:28

In christal clear zit een andere zoetstof. Ik drink alleen water, thee, verse vruchtensap maar 1 glas of spa rood. Om af te kicken moet je geraffineerde suiker en zoetstof mijden volgens mij.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:32

ik vermijd alleen de geraffineerde suikers. Zoetstoffen (anders dan aspertaan) neem ik gewoon.

in Crystal Clear zit:
Bronwater, voedingszuur (citroenzuur), natuurlijk aroma, zuurteregelaar (natriumcitraat), zoetstoffen (sucralose, avesulfaam), appelsap (0,01%), perensap (0,01%) .

Vers van het pak. Dit is naast thee en water het enigste wat ik nog drink :+

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:41

Ik eet geen suiker en in het algemeen geen dingen die je bloedsuikerspiegel instabiel maken. Dit zijn dus ook kunstmatige zoetstoffen, natuurlijke zoetstoffen als honing, witmeelproducten (witte pasta, wit brood, etc.), zoet fruit en varkensvlees.

Ik doe dit in verband met m'n gezondheid, mijn lijf reageert veel te heftig op zoete dingen. Dus niet om af te vallen. ;) Maar ook ik heb lange tijd 'gewoon' gegeten, zelfs extreem veel suiker om m'n suikerspiegel maar kunstmatig hoog te houden... Sinds vijf maanden ben ik van de ene op de andere dag overgestapt en ja, dat is erg moeilijk! Sindsdien voel ik me wel stukken beter, heb ik veel meer energie en ben ik inderdaad 6 kilo afgevallen.

Een paar tips:
- Als je op etiketten kijkt, niet alleen 'suiker' is suiker. Het kan ook aangegeven staan als rijst/mout/tarwestroop, (gedroogd) glucose(stroop), (gedroogd) fructose(stroop), maltodextrine, lactose etcetera. Als je hierop gaat letten kom je tot de conclusie dat overal suiker in zit! Beter is dus alles zelf vers te maken en bij het kopen van vlees moet je erg opletten.
- Als je echt hunkert naar snoep, kan je hele pure chocolade kopen. Minimaal 72%, maar in reformwinkels gaan ze zo hoog als 86%. Meer cacaomassa is beter, want dan ben je zeker dat er nauwelijks suiker bij past.
- Er zijn een aantal soorten chips zonder suiker. De meeste naturelchips zit niks in (Pringles wel), voor een smaakje kan je paprikachips van de reformwinkel kopen of van Lays Mama Mia's of Pomtips. Noten zijn ook erg lekker en veel gezonder!
- Als je iets lekkers wil bakken zoals een taart of koekjes kan je agavesiroop gebruiken om te zoeten, aangezien dit nauwelijks effect heeft op je bloedsuikerwaarden. Wel met mate gebruiken, want het belast je lever en het wordt sneller in vet omgezet dan 'gewoon' suiker.
- Je kan beter gewoon suiker eten dan zoetmiddelen, daar word je namelijk alleen maar dikker van en je eetlust neemt gigantisch toe. ;) Daarbij is het om andere redenen ook nog eens ongelofelijk slecht voor je lijf.

Voor meer tips mag je gerust een PB sturen hoor, haha. Succes!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:52

Dieu, wat een nuttige post! Erg interessant :j
De kunstmatige en natuurlijke suikers laten staan zou natuurlijk nog beter zijn, maar vind ik té ingewikkeld, en het gaat gelukkig al heel goed zo zonder de 'gewone' suikers :)

Mag ik vragen hoe jou lichaam erop reageerd?

oh en die pure chocolade ken ik! Mjum!

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:03

Klopt, het is erg lastig om alles te vermijden. Gelukkig woon ik praktisch op de hoek van een grote natuurwinkel en iedere keer als ik thuis kom (ben ook maar een arme uitwonende student) heeft mijn moeder weer allerlei suikervrije baksels gemaakt, super!

Als ik suiker binnen krijg, maakt mijn lijf meer insuline aan dan zou moeten voor die hoeveelheid suiker. Insuline breekt suikers af, dus als ik op dat moment niks zou doen eindig ik met een lagere bloedsuikerspiegel dan wanneer ik geen suiker zou hebben gegeten. Eerst loste ik het op door permanent veel suiker naar binnen te harken, kunstmatig de boel hooghouden dus. Op een gegeven moment ben ik ondanks alle suiker in een week 6 keer tegen de vlakte gegaan, dat was het moment waarop ik besloot per direct te stoppen. Overigens is zo'n enorme belasting van je lijf sowieso niet goed, want op een gegeven moment raak je ongevoelig voor insuline en dan heb je dus suikerziekte.

Insuline wordt aangemaakt als reactie op alle zoete dingen, dus ook kunstmatige zoetstoffen. Dat is direct de reden dat dat funest is: je raakt er vermoeid door, je suikerspiegel daalt dus je krijgt vrijwel direct meer trek. Ook houd je je lijf voor de gek, en als je dat chronisch doet, snapt het er op een gegeven moment weinig meer van. Op zo'n moment worden verzadigingssignalen overboord gegooid omdat het signaal zoet=voeding+suikers kennelijk kapot is, want nu betekent zoet niks meer voor je lijf.

Ik eet dus nu op een manier dat de insulineafgifte zo gecontroleerd en traag is als mogelijk. Kost wat, maar dan heb je ook wat! ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:09

wauw, wat knap van je! Ik weet nu hoe lastig het is om om normale suikers heen te kopen/koken, maar om dan ook nog zoetstoffen te ontwijken is dan nóg lastiger...

Begrijp ik nou uit jou post dat ook zoetstoffen ervoor zorgen dat je insulinepeil omhoog gaat?
Ik moet zeggen dat ik dat nog niet gemerkt heb, ondanks dat ik toch echt wel behoorlijk afgekicked ben...

Heb jij ook ervaring met innemen van chroom?

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:15

Ja, ook zoetstoffen stimuleren de aanmaak van insuline. Dat is puur gebaseerd op de zoete smaak die dingen met zich meebrengen. Kan op zich kloppen dat je dat niet merkt, je moet immers afkicken van de grote suikerpieken en die worden door zoetstoffen niet veroorzaakt. Je dalen worden wel dieper, dus als je zoetstoffen ook vermijd ga je je nóg fitter voelen. :) Als je als doel afvallen hebt is dit sowieso verstandiger, omdat je dan ook minder snel trek krijgt.

Ik slik geen chroom, volgens mij zou dit je drang naar zoetigheid moeten verminderen? Heb het tot nu toe in ieder geval nog niet nodig gehad en ik ben ook wat sceptisch over de inname van chroom in welke vorm dan ook, dus ik ben ook niet van plan het te proberen. Ik kan me wel voorstellen dat het mensen helpt om over die eerste drempel heen te komen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:17

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 23:25

Die eerste drempel heb ik gelukkig al gehad :) Maandje of 2 terug :)
hoge pieken en diepe dalen heb ik ook niet meer, tenminste niet merkbaar :D

Ik dacht dat zoetstoffen juist niks deden :+ hmmpfff nu word het nog lastiger :+

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 20:37

Zoetstoffen doen idd hetzelfde als suiker met je.
Het schijnt dat xillitol of hoe je dat schrijft de mist slechte is van alle.
Vandaag heb ik een natuurlijk alternatief voor suiker gehoord Stevia. In het boek over suiker stond dat dit niet in europa verkrijgbaar was maar sinds een paar maanden is dat wel verkrijgbaar.
oa deze site kwam ik tegen: http://www.stevio.nl/tag/natuurlijke-suiker.html
ik moet zelf nog even uitvinden waar ik het kan kopen om te proberen.

Waar koop jij agave siroop?ik gebruik nu aloevera van herbalife maar dat is erg kostbaar.

Cote d'dore heeft ook 86% pure chocolade en die kun je gewoon bij Ah en C100 kopen.
Ook schijnt pindakaas biologisch op de markt ook geen suiker te bevatten.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 20:40

Oh trouwens ik ben al 1 kilo kwijt en pas 5 dagen bezig :)

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 21:21

Afbeelding

nog een leuke :)