Reanimatiecursus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kristie

Reanimatiecursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 08:50

Citaat:
Elke week worden in ons land 300 mensen buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. Het gebeurt vaak thuis, op het werk of buiten op straat. Nu overleeft 10 tot 20% van de slachtoffers een hartstilstand.

Zijn er mensen die een reanimatiecursus hebben gevolgd? Hoe was dat? Heb je er ook echt van geleerd? En het misschien ook ooit wel eens moeten gebruiken?

Citaat:
Reanimeren en defibrilleren met de AED is eenvoudig te leren. Tijdens een reanimatiecursus leert u op een oefenpop wat u bij een hartstilstand moet doen. Kunt u een leven redden? Hulp bieden binnen de eerste 6 minuten na een hartstilstand is cruciaal en kan een leven redden.

Bron en opgeven: http://www.hartstichting.nl/hartstichti ... tiecursus/

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:54

Ik ben nu voor 3 jaar BHV'er, een erg leuke en interessante cursus. Gelukkig heb ik het nog niet te hoeven toepassen wat ik geleerd heb.
Correctie; heb het al wel een keer toegepast alleen geen reanimatie

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:07

Ik ben EHBO-er en ik heb heel veel geleerd van de cursus. Ik had nooit gedacht dat als een lotus patient met weet-ik-veel-wat in haar arm naar me toe zou komen rennen dat ik dan in de stress zou schieten (want het is toch maar nep), maar ik voel dat ik daar toch sterk op reageer. Ik vond het ook wel fijn te leren wat het stappenplan is dat je moet volgen. Ik ben de cursus gaan volgen toen er iemand voor mijn neus van haar paard af viel en bleef liggen; het idee dat ik niet wist wat ik moest doen wilde ik nooit meer hebben en ik heb me de week erna meteen opgegeven.
Ook ik hoop in het echt nooit iemand te hoeven reanimeren en daarom ben ik ook een beetje terughoudend om me aan te melden voor AED alert...terwijl dat net zo goed een mensenleven kan redden als je in de buurt bent.

Iris82

Re: Reanimatiecursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:11

Ik ben ook BHV-er/EHBO-er. Tis zeker een interessante cursus. Wat vooral helpt is dat je dus leert is inderdaad om in een bepaalde mindset te komen wanneer er een ongeval gebeurt, waardoor je dus kunt handelen in plaats van enkel te denken 'ow ow ow ow ow wat erg, *stress* wat moet ik nou doen'.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:17

Wat ik ook zeker de moeite waard vind zijn de opfriscurcussen, minimaal 1 keer per jaar herhalen en oefenen wat je geleerd hebt. (op de pop wel is waar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:24

Ik heb al een aantal jaren BHV met reanimatie en ik vind eigenlijk dat iedereen dit zou moeten hebben.
Ik heb het nog niet toe hoeven passen, ik hoop ook dat dat zo blijft, maar áls het eens moet weet ik tenminste wat me te doen staat.

Dooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:27

IK vind dat iedereen de cursus EHBO en reanimatie zou moeten volgen. IK heb het zelf al een aantal jaar en al en aantal keer gebruikt zowel binnen mijn werk als prive. Heb ook al een aantal keer gereanimeerd zowel met AED als zonder. Maar toch verbaas ik me keer op keer weer hoeveel mensen niet weten wat te doen.. en dat als je je dan bedenkt dat de eerste 4 min crusiaal zijn..

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:29

Naja dat iedereen in iedergeval een keer op cursus gaat. Maar wat ik raar vind mijn vriendin in juf op een basisschool en die hoeft geen eens zo'n cursus te volgen dat vind ik echt raar terwijl daar toch heel vaak ongelukjes gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:30

Ook al meerdere keren gereanimeerd zelfs Dooooo? Statistisch gezien is die kans niet groot, dus hoe "krijg je dat voor elkaar"?

M'n EHBO heb ik al wel vaker moeten gebruiken. Autoongelukken (waarvan eentje met nekletsel), onwel geworden oudere meneer op straat, flauwvallende collega's etc.

Dooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:33

Door mijn werk kom ik regelmatig mee in aanraking.. en wordt er niks anders van me verwacht dan reanimeren, ik heb de de laatste 4 jaar denk een stuk of 15 gehad.. Maar ook in prive tijd ben ik diverse malen ontzettend blij geweest dat ik in zo'n situatie kon handelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:34

Holydemoly dat is heftig zeg!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:36

Dooooo schreef:
Door mijn werk kom ik regelmatig mee in aanraking.. en wordt er niks anders van me verwacht dan reanimeren, ik heb de de laatste 4 jaar denk een stuk of 15 gehad.. Maar ook in prive tijd ben ik diverse malen ontzettend blij geweest dat ik in zo'n situatie kon handelen..

Jeetje, werk jij in een ziekenhuis dan?
Ik werk op kantoor en het is volgens mij 2 jaar geleden nog voorgekomen dat er gereanimeerd moest worden 1x. Maar verder ook niet. Heb het privé nog nooit meegemaakt.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:37

Ik zelf heb dit jaar ook de curcus gevolgd voor het bedienen van een AED. Het is zeker aan te raden, nu weet ik wat ik moet doen. Het is laagdrempelig en iedereen kan het volgen. Zelf heb ik nog geen sms gehad voor oproep dit komt misschien omdat de aed in onze buurt nog steeds niet op het meldsysteem is aangemeld (ondanks dat dit al 2 x is gebeurt)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:41

Ik heb al jaren EHBO/BHV en nog nooit hoeven reanimeren :D
Ben daar ook erg blij mee!! Het is natuurlijk totaal niet te vergelijken of je op zo'n pop staat te pompen of op een collega met wie je al járen samenwerkt :P
We hebben sinds enkele maanden ook een AED met daarbij een korte cursus.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:41

Ivm met mijn werk heb ik nu 3x een reanimatiecursus gehad, heb er zeker wat van opgestoken en hoop van harte dat ik het nooit nodig zal hebben, maar mocht het nodig zijn weet ik nu wel wat te doen.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:43

Ik ben ook BHVer met AED diploma.... Ik heb altijd gezegt, je weet nooit wat je zal doen als zo'n situatie zich in het echt voordoet (met name reanimeren enzo) maar het idee dat ik weet wat ik moet/kan doen, heeft mij een stuk rustiger gemaakt van binnen.

Als ik de curcus heb en ik moet reanimeren of met de AED aan de gang, dan gaat er zoveel adrenaline door mijn lijf, dat ik daarna gewoon begin te trillen en dan komt er een gevoel van angst over me heen.... Als ik het maar nooit in het echt hoeft te doen!!

Met bloed en dergelijke kan je me zo bijzetten, dat doet me helemaal niks....

Ondanks dat ik best wel een poeperd ben daarin, ben ik erg blij dat ik in ieder geval kán ingrijpen!!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:46

Ben nu ook al 3 jaar BHVer en heb het gelukkig nog nooit nodig gehad. Heb me trouwens wel aangemeld voor burger AED dan kun je dus een smsje krijgen dat je in de buurt moet gaan reanimeren. Echter heb ik ook gehoord dat de politie vaak sneller ter plaatse is.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:47

Ik wil ook graag BHV en AED diploma. Waarom? Ik krijg per werkdag behoorlijk wat klanten, paar honderd, en sta wel alleen op de werkvloer. Als er wat gebeurt wil ik goed kunnen handelen!
Op mijn vorige werk heb ik het wel eens meegemaakt, vader met kindje aan de kassa, vader klapt zo neer. Hartaanval. Gelukkig goed afgelopen, dankzij mijn leidinggevende die kon reanimeren e.d.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:47

Ik ben ook aangemeld voor AED Alert. Ben er ondertussen een keer of 3 voor op pad geweest, maar iedere keer kom ik daar helemaal gaar en buiten adem aan en staat de ambu al voor de deur. 1x zelfs helemaal kletsnat geregend in mijn pyama. :')

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:51

Iris82 schreef:
Ik ben ook aangemeld voor AED Alert. Ben er ondertussen een keer of 3 voor op pad geweest, maar iedere keer kom ik daar helemaal gaar en buiten adem aan en staat de ambu al voor de deur. 1x zelfs helemaal kletsnat geregend in mijn pyama. :')

Ik kon me ook aanmelden voor in de buurt maar ben zo weinig thuis... en ken het dorp nog niet zo goed dus dan weet ik geen eens in welke straat ik zou moeten zijn :)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:52

Zelf heb ik de cursus nog niet gevolgd, maar gelukkig een aantal mensen (BHV-ers) op het werk wel. Gelukkig is het bij ons op het werk nog nooit nodig geweest om iemand te reanimeren.

Wel heb ik uitleg gehad over hoe een AED werkt, maar ik werk dan ook bij een medische groothandel en wij verkopen reanimatiepoppen en AED's.

Ben het er wel mee eens dat zo veel mogelijk mensen zo'n cursus zouden moeten volgen en dat er op zo veel mogelijk plekken een AED zou moeten hangen, want elk leven dat je zou kunnen redden is er 1 natuurlijk.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:06

Die opfriscursussen zijn ook handig inderdaad. Van te voren lopen klagen dat je er zo veel moet volgen in een jaar en dat ik dat toch een beetje overdreven vond. Nu hou ik mijn mond graag dicht en ben ik blij dat ik om de zoveel tijd kan oefenen. Wat verleer je toch veel als je bepaalde situaties niet geregeld meemaakt. Begin dit jaar een verpleegkundige met meer dan genoeg ervaring flauw zien vallen, nadat ze iemand had geholpen die in het vliegtuig onwel was geworden; kwestie van spanning aldus de arts die haar hielp; gewoon niet in de omgeving zitten die je kent...dus het kan iedereen overkomen dat je even de weg kwijt bent.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:13

Ik heb mijn MFA cursus via school gedaan.
Met succes behaald.

En paar weken later moest ik een meisje reanimeren die het helaas niet heeft gered.

Zo'n cursus is echt zo belangrijk. Dankzij die cursus wist ik wat ik moest doen, en kon ik snel ingrijpen.

Ik zie wel heel erg op tegen de herhalingscursus komend jaar...

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:18

Ik heb al jaren mijn BHV certificaat en word jaarlijks bijgeschoold.
Tegenwoodig valt de AED daar ook onder.

Ik werk trouwens in een zorgcentrum en sta er 's nachts alleen voor.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:25

@Joliegirl; jij was degene die dat meisje bij het zwembad heeft gereanimeerd? Dat was een heftig verhaal.
Het lijkt me niet niks om dan naar zo'n herhalingsles te gaan. Ga je het er wel over hebben als je daar bent, dat die mensen ook weten wat er in je omgaat?
Het valt me trouwens op hoe rustig en duidelijk van een afstand omschrijvend die ambulancemedewerkers gebeurtenissen kunnen beschrijven. Ze maken echt de meest aparte dingen mee en kunnen het zo goed een plek geven, ook als iemand overlijdt. Dat zal ook wel moeten, trouwens, anders hou je dat werk niet vol.