Anorexia , Boulimia etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Anorexia , Boulimia etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:18

Hallo bokkers!
Wat mij opvalt is dat heel veel (jonge) kinderen zo snel concluderen dat ze bijv. ES (eetstoornis) hebben.
Komt veel voor bij Jeugdhonk.
En vaak klopt de helft van het verhaal niet en word er gewoon overdreven.
Vaak is het al van : Ik val af en vind het goed en ik heb nu anorexia ofseu (als kinderen al dun zijn)
dus mijn vraag waarom eigenlijk?

Waarom wil in hemelsnaam een puber (meestal) dat zeggen voor alleen maar die aandacht?!
Daar irriteer ik me zo aan := In die toppics van meid komop eet nou! etc en dan wil ik zo reactie geven van klopt het wel en vervolgens krijg je HEUL bokt over je heen :=

Ik weet datje niet zomaar mag concluderen , integendeel! je doet dan meer slecht dan goed ,maar zo ongeloofwaardig verhaal en een verhaal waarvan de schreeuw : ''Ik wil aandacht!'' er helemaal uit komt... komop.. :+

Wat denken jullie hierover??

fjordjes

Re: Anorexia , Boulimia etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:20

Mensen hebben gauw een oordeel klaar en je achter een ziekte verschuilen is erg makkelijk. Soms doen ze het ook voor de aandacht. Je kan het pas met zekerheid zeggen als de arts het ook vastgesteld heeft.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:22

Jha en zowieso ik hoor het ook op mijn school zoveel..
Als ik bv zij ik wil 1 kilo eraf dan hoor ik gelijk: ''neee dan krijg je anorexia etc!'' Zo overdreven :')

haffiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:28

een eetstoornis is echt een ziekte en het is moeilijk om er van af te komen. want je moet je hele manier van denken veranderen.
ik ken veel verschillende mensen die het ook hebben gehad en ik ben heel blij dat het nu met hun goed gaat.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:34

Ik weet het ;) ik verdiep me er ook wel in maar dat vind ik juist het erge dat er zoveel mensen zijn die het wel hebben en er hard tegen vechten en dan een stel pubers dat op bokt aandacht roept dat ze Anorexia hebben vind ik gewoon erg :n

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:34

Mensen die echt een eetstoornis hebben, "weten" dat zelf niet, of willen dat in ieder geval niet zelf weten. Dus zij roepen ook niet er om dat ze het hebben.

Vaak snel terug te halen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:35

Er is veel misverstand over, absoluut.

Maar goed..ik wilde vroeger ook een eetstoornis. Tot ik 'm kreeg..toen niet meer. Maar ja, toen was ik al te laat. Maar goed, ik dacht dat ik dan hulp zou krijgen, begrepen zou worden. Aandacht? Ja. Maar wel aandacht voor een probleem, aandacht voor hoe moeilijk ik het had. Niet aandacht-om-de-aandacht.
Dat zou best voor meer van die jongeren kunnen gelden..

Maar het beeld van 'oh, je eet weinig en bent dun, dus zal je wel anorexia hebben' of 'je eet veel en gaat dan naar 't toilet dus je zal wel boulimia hebben' zie je wel (te) vaak, helaas. Terwijl het niet zo simpel ligt natuurlijk. Net als de opmerking van Quir hierboven dus, zo simpel en eenduidig ligt het niet. Want ik wist het zelf dus absoluut wél. :)

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:36

Ik denk dat je er niet zo makkelijk over praat, als je het écht hebt, omdat je je er voor schaamt, en niet wil dat iedereen het weet..
Er zullen vast wel mensen zijn die het op zoiets als Bokt van zich afschrijven, maar ik denk echt niet iedereen.. :n

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:37

Dat is ook wel een beetje kortzichtig hoor, Quir.
Ik wist heus wel dat ik anorexia had en kwam daar soms ook gewoon voor uit..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:38

DaniBanani schreef:
Er is veel misverstand over, absoluut.

Maar goed..ik wilde vroeger ook een eetstoornis. Tot ik 'm kreeg..toen niet meer. Maar ja, toen was ik al te laat. Maar goed, ik dacht dat ik dan hulp zou krijgen, begrepen zou worden. Aandacht? Ja. Maar wel aandacht voor een probleem, aandacht voor hoe moeilijk ik het had. Niet aandacht-om-de-aandacht.
Dat zou best voor meer van die jongeren kunnen gelden..

Maar het beeld van 'oh, je eet weinig en bent dun, dus zal je wel anorexia hebben' of 'je eet veel en gaat dan naar 't toilet dus je zal wel boulimia hebben' zie je wel (te) vaak, helaas. Terwijl het niet zo simpel ligt natuurlijk. Net als de opmerking van Quir hierboven dus, zo simpel en eenduidig ligt het niet. Want ik wist het zelf dus absoluut wél. :)

Zo bedoelde ik het dus niet, maar bedoel dat de mensen die het écht hebben en er dus erg graag er van af willen. Het niet van de daken af lopen te schreeuwen.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:40

Tussen vertellen en van de daken schreeuwen zit ook wel een nuance.. Als je bijvoorbeeld op eetstoornisfora kijkt zul je zien dat iedereen daar gewoon voor uitkomt.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:41

Ik ken ook een meisje, die tegenover haar vriend 'stoer' deed dat ze haar eten er weer uit gooide, als iemand dat op die manier doet, begin je ook te twijfelen.
Ik denk ook wel dat mensen zijn die het hebben en dat ook echt weten, maar mij lijkt het juist ook heel moeilijk om er voor uit te komen. Ik denk wel dat je in een andere 'fase' of hoe je zoiets noemt, als je het kan benoemen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:42

Jha en ze ontkennen het bv wel tegen Ouders etc (voro de angst van eten toch?) maar wel op Pro ana zitten (pro anorexia ..)

Dus eigenlijk kom je er in jezelf voor uit.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:43

heb jij enig idee hoevaak iemand die dun is het vingertje anorexia toegewezen krijgt?
ik moest het meerdere keren per dag aan horen,zovaak dat je het zelf nog ging geloven ook.
zeg.....eet jij wel genoeg?...... :(

je zou er een eetstoornis van krijgen.....alleen al van het gezeik!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:44

Je hoeft niet meteen op pro-ana sites te zitten hoor. Is ook weer zo een vooroordeel..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:44

Broccoli schreef:
Tussen vertellen en van de daken schreeuwen zit ook wel een nuance.. Als je bijvoorbeeld op eetstoornisfora kijkt zul je zien dat iedereen daar gewoon voor uitkomt.

Klopt, maar ik vind dat als je het zo duidelijk zegt (voor de aandacht) het van de daken afschreeuwt.
Het gewoon vertellen, is inderdaad iets compleet anders. Toch vind ik dat je dit verschil goed kan zien en er snel tussen uit haalt wat wel waar is en wat niet waar is.

haffiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:45

ik denk dat bijna iedereen zich er voor schaamt als zij een eetstoornis heeft. maar de meeste mensen die ik ken en het hebben gehad praten er nu wel over en zijn blij dat ze gezond zijn.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:45

Citaat:
Jha en ze ontkennen het bv wel tegen Ouders etc (voro de angst van eten toch?) maar wel op Pro ana zitten (pro anorexia ..)

Dus eigenlijk kom je er in jezelf voor uit.

Ja, dat denk ik ook.
Het is ook veel makkelijker en laagdrempeliger om er voor uit te komen op een pro-ana site, maar zelf vind ik pro-ana nog weer iets anders dan echt anorexia. Volgens mij (ben niet zeker hoor) is pro-ana echt een manier van leven en ik denk dat je ook anorexia kan hebben, zonder pro-ana te zijn. Sorry als ik een beetje vaag ben.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:46

Quir schreef:
Broccoli schreef:

Klopt, maar ik vind dat als je het zo duidelijk zegt (voor de aandacht) het van de daken afschreeuwt.
Het gewoon vertellen, is inderdaad iets compleet anders. Toch vind ik dat je dit verschil goed kan zien en er snel tussen uit haalt wat wel waar is en wat niet waar is.

Ja dat ben ik met je eens. :) Ik vond het inderdaad vreselijk om te vertellen.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:47

mariska32 schreef:
heb jij enig idee hoevaak iemand die dun is het vingertje anorexia toegewezen krijgt?
ik moest het meerdere keren per dag aan horen,zovaak dat je het zelf nog ging geloven ook.

Dat gebeurt echt supervaak. Heb een keer flinke buikgriep gehad en toen zei iemand ook al van 'dat ik wel veel op de weegschaal zou staan'. Tja toen was ik even afgevallen en in je gezicht zie je dat vaak het eerst.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:48

mariska32 schreef:

Ik ken het (zegt een puber :D)
Vorig jaar begonnen mijn gymleraar + franslerares. De ene, hee een dextro: 'Is dat je lunch soms? ^) '
Terwijl ik gewoon duizelig was. en de anders sloot mijn beste vriendin op in t lokaal, om vervolgens te vragen wat ik allemaal eet, waarop mijn vriendin doodleuk zegt dat ik meer dan zij eet :=, (zij heeft t altijd over eten :+)

maar t valt mij idd ook op, ook op andere forums e.d.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:50

Dat geloof ik graag en voor de mensen die echt een eetstoornis hebben, kan ik niets anders dan respect voor hebben op het moment dat ze er voor uit (willen) komen en het willen vertellen.

Het is gewoon weg een "ziekte" die je zelf echt niet in de hand hebt. Daarom vind ik het zo "dom" om het van de daken te gaan schreeuwen dat je een eetstoornis hebt en dit in 80% van de gevallen niet waar is.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:32

Dan denk ik altijd: "wacht maar tot je echt anorexia of boulimia hebt." Dan zul je pas echt merken wat het is.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:39

Je hebt pas een es als een dokter je diagnosticeerd volgens het dsm handboek, daarvoor kun je het wel denken maar dan hoeft het nog niet zo te zijn.
En met pubers is het zo dat het waarschijnlijk een gat invult waar het gevoel van eigenwaarde hoort te zitten, is het geen anorexia dan is het wel snijden, is het dat niet dan is er wel wat anders waar er aandacht mee gezocht wordt. (mits ze het niet daadwerkelijk hebben).

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:40

Broccoli schreef:
Dan denk ik altijd: "wacht maar tot je echt anorexia of boulimia hebt." Dan zul je pas echt merken wat het is.

Inderdaad.. Dan is het niet meer zo rooskleurig als sommige mensen denken (waar die gedachtes vandaag komen snap ik al niet)