Bloed doneren hoe gaat dat in zijn werk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Bloed doneren hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 16:35

Ik zou vanavond voor het eerst bloed gaan doneren (kom er net achter dat ik dat nog niet mag, zo kort na de bevalling, lekker helder van me :+ ).

Wie heeft dat al vaker gedaan en kan me vertellen hoe het in zijn werk gaat? Je komt daar aan en wat gebeurt er dan? Ben je erna nog slap en ziek? Kun je zelf nog autorijden erna? Welke controles horen erbij? Hoe lang moet je na afloop wachten om te kijken of je in orde bent?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:40

Ik gok dat België wel min of meer dezelfde procedures hanteerd als Nederland... dus bij deze:
- je krijgt een invulformulier (vragen: seksueel contact laatste zes maanden? buiten europa geweest in laatste zes maanden? ziektes?...)
- je hebt een korte babbel met een dokter (die je bloeddruk meet, wat algemene vragen stelt)
- je mag in je stoel gaan liggen, riempje rond je arm, prikje en zakje eraan
- je wacht :+
- zakje vol = "afkoppelen", maar blijven liggen
- na 5/10 minuten rustig recht gaan zitten, eventjes blijven zitten
- gedaan, mag vertrekken. Hier krijg je ook altijd een bonnetje voor de drankautomaat (neem iets met suiker!) en zijn er kleine broodjes of hapjes voorzien (ook als je geen honger hebt: eten!)

Hoe je je daarna voelt is afhankelijk van persoon tot persoon. Een vriendin van me is meteen daarna gaan sporten zonder problemen. Ik moet in mijn bed kruipen en voel me de rest van de dag héél slap. Persoonlijk zou ik het ook niet riskeren om met de auto te rijden, maar weer, dat ben ik...

Nanne

Re: Bloed doneren hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:42

Je zou Berdien @ Bokt eens kunnen PB'en.

Zij doneert bij Sanquin en is nu al twee keer geweest geloof ik.

Zij kan je er meer over vertellen. :)

Heel goed trouwens dat je dit gaan doen! :D

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:45

Je vult een hele vragenlijst in, deze neem je door met een arts, dan krijg je een vingerprik om te kijken of je ijzer oke is. Als dat goed is moet je wachten tot er een "bed" vrij is, en gaan ze je prikken. Je mag kiezen links of rechts. Je wordt geprikt, ze nemen de eerste keer alleen een aantal buisjes bloed af voor onderzoek.
Dan verbinden ze je arm en krijg je iets te drinken en te eten. Heb je dat op, en voel je je goed, mag je weg. Autorijden enzo is dan geen probleem. Je mag alleen niet zwaar tillen.

het echte bloed geven duurt ongeveer 15 tot 20 min en dan dus nog 10 min/ 15 min iets eten/ drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:47

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:47

Wat goed :D

Ik ben nu zelf ook een paar keer geweest. T gaat inderdaad zoals tantjeuh zegt ongeveer.

Je moet je identificeren en je oproepkaart inleveren, dan krijg je een vragenlijst over je seksuele contact van de afgelopen maanden, medicijngebruik, tatoeages, operaties, reizen, etc om te checken of je 'veilig' bent.

Dan moet je naar een arts die je even gaat keuren, hij meet je bloeddruk en je ijzergehalte en hij kijkt even je vragenlijst door en stelt nog wat algemene vraagjes. Als dat allemaal goed is mag je op zo'n heerlijke stoel gaan liggen en dan prikken ze er een naald in, en dan is het even wachten geblazen.

Bij mijn bloedbank zijn ze altijd superlief, mijn eerste keer kreeg ik helemaal een dienblad met allemaal eten en drinken. Ze zijn er meestal wel vrij strak op dat je na het geven nog even blijft zitten en een kopje soep/koffie neemt met een koekje ofzo. Meestal blijf ik nog wel eventjes zitten omdat ik anders een beetje flauw wordt, maar dat verschilt per persoon.

Zelf autorijden kan prima, je moet alleen geen marathon willen lopen de dag erna :D En de laatste keer dat ik ging geven moest ik een paar uur later wat spullen versjouwen/tillen, dat was ook niet zo'n goed idee.

Maargoed, ik ben helemaal niet zo'n held met bloedgeven en het valt mij elke keer weer alles mee!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 16:54

Bedankt, dat geeft een heel goed beeld!
Het is echt mijn eerste keer, dus ik denk alleen het vooronderzoek dan. Zou ik dat al wel mogen doen nu? Want dan ga ik vanavond er toch naar toe. (het is bij mijn nieuwe huis dus het is zo'n 45 minuten met de auto, dus ik ga liever niet 'op de gok'.)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:59

Bij de bloedbank (Sanquin) op 1 van de 6 stoelen zitten en je bloed wordt afgenomen.
Ik ging meestal met mijn broer of een vriendin en zitten we gewoon gezellig te kletsen.
Een maandelijks uitje en daarna naar een restaurant om je weer "sterk" te eten en veel water en cola drinken. Ik voel het altijd wel als er bloed is afgenomen en meestal bleven wij na de bloedtapping nog even 10 minuten in de stoel zitten. :D

Wist je dat 82% van het bloed wat van donoren wordt gebruikt door studenten en artsen om onderzoek te doen?
Vooral mensen met een speciale bloedgroep zijn geliefd. Dat wordt meestal WEL gebruikt als donor-bloed in de zin van "gebruik voor andere personen".

Urielle schreef:
Ik zou vanavond voor het eerst bloed gaan doneren (kom er net achter dat ik dat nog niet mag, zo kort na de bevalling, lekker helder van me :+ ).

Wie heeft dat al vaker gedaan en kan me vertellen hoe het in zijn werk gaat? Je komt daar aan en wat gebeurt er dan? Ben je erna nog slap en ziek? Kun je zelf nog autorijden erna? Welke controles horen erbij? Hoe lang moet je na afloop wachten om te kijken of je in orde bent?

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:00

Ik zou voor de zekerheid even bellen, ik heb geen idee hoe dat zit...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:01

Volgens mij is er wat mis met bokt?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:03

Heel goed dat je er over nadenkt te gaan doneren,
Zouden meer mensen moeten doen.
T is n kleine moeite zoals je boven kan lezen en je zou zelf ook blij zijn met bloed van n ander na bijv een ongeluk
(of complicaties bij je bevalling)
:)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 17:08

Fanatieke reactie VDB :P

Ik heb AB+, geen idee of dat iets zeldzaams is? :o

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:12

Het zijn om precies te zijn 20 posts, zou wel knap zijn als ik dat zo snel kan plaatsen.
Allemaal geplaatst op hetzelfde tijdstipje.

Je zou voor de gein eens met Sanquin contact op moeten nemen. Zij kunnen ook vertellen welke bloedgroep het meeste behoefte aan is. Dit verschilt per bloedbank, schijnt. :-)

http://www.sanquin.nl/

Urielle schreef:
Fanatieke reactie VDB :P

Ik heb AB+, geen idee of dat iets zeldzaams is? :o

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:13

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:14

AB+ is wel zeldzaam ja, 2,5 % van de mensen heeft dat als ik het zo opzoek op wikipedia ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:17

Ik doneer ook en heb 0- een geliefde bloedgroep.
Alle andere groepen kunnen dit gedoneerd krijgen... helaas voor mij kan ik alleen 0- krijgen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:22

Ik kom toevallig net terug van het rode kruis, transfusiecentrum. Grosso modo is het exact hetzelfde als ik hier lees.

Rode kruis gebruikt zijn bloed echt wel voor patienten en niet voor onderzoek (zeg ik als student geneeskunde, voor onderzoek wordt apart geprikt)

Ik kan daar heel goed tegen. Hoogstens wat sneller in mijn bed savonds. Ik kan gewoon autorijden en heb eigenlijk nergens last van. Als je daar niet zo goed tegen kunt, kun je plasma geven. Daar heb ik nog minder "last" van, maar dan lig je wel wat langer.

Het rode kruis geeft ook bij iedere gift een bonnetje dat je kan inruilen voor een cadeautje. Plasma geven levert je 2 bonnetjes op.

AB+ is zeldzaam. Maar met elk gezond bloed zijn ze erg blij. Zelf heb ik A+ en ik ben ook erg gegeerd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 17:23

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:24

Waarom 2 maanden wachten Urielle?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:25

Je mag niet direct na je zwangerschap/borstvoeding doneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:25

Ik doneer ook (bij Sanquin). Nou ja, de procedure is hierboven al een aantal keer beschreven, zo gaat het inderdaad :j . Hoe snel je weg mag, hangt er helemaal van af hoe je je voelt. Als je bent 'losgekoppeld' laten ze je vaak nog even in de stoel zitten, soms krijg je daar alvast wat drinken. Daarna kan ik naar een tafel lopen waar ik koffie, thee, soep, koek, broodjes, etc. kan eten zoveel ik wil :+ , hihi. Ik mag dan weg wanneer ik wil, zolang ik me maar goed voel.

De eerste keer is inderdaad alleen voor onderzoek, je tapt dan geloof ik ook maar iets van 5 buisjes af. Dan onderzoeken ze je bloed om te kijken of je geschikt bent als bloeddonor. Dan krijg je vanzelf een oproep per post, ik kan dan altijd in een periode van twee weken zelf kiezen wanneer ik kom (heel fijn! :j )

En hoe je je voelt, tja, dat vind ik wisselend. Mijn eerste keer 'echt' voelde ik me prima, ik heb die dag nog gesport, gewerkt en heel actief geweest en had nergens last van. Mijn laatste keer ging te snel en toen viel ik bijna flauw. Maar daar letten ze goed op hoor. Ik gaf het zelf niet aan (was nog nooit flauwgevallen dus ik dacht dat ik me gewoon alleen even tijdelijk rot voelde :P ), maar ze legden me meteen weer op een stoel en legden me plat. Ik moest er een uur blijven, waarbij ik steeds een stukje rechterop werd gezet en eten en drinken kreeg. Voor de keer dat ik bijna flauw viel zat ik voor mijn studie ook enorm in de stress, had niet goed gegeten en te weinig geslapen, maar omdat het de keer daarvoor zo goed ging dacht ik dat dat geen probleem zou zijn. Wel dus. Zorg een beetje goed voor jezelf voor je gaat doneren en als je even niet lekker in je vel zit, stel het dan even uit :)

Edit: ik zei dat ik gewoon even zou bellen om te vragen of het zin had, maar zo te lezen ben je er al achter :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 17:28

VDB schreef:

pas 6 maanden na de bevalling, en ik ben op 10 juni bevallen, dus voor mij wordt het pas december.

Ik ben inmiddels aan het zoeken geweest en ik hoef niet eerst onderzoek, ze doen standaard op elke bloedgift labo-onderzoek hier, dus de eerste keer zal gelijk voor doneren worden (spannennnnnd!)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:29

Eten en drinken voor je gaat geven, is wel een aanrader. De ene loopt er zo mee weg, maar de andere heeft heel veel aan dat beetje sterkte voor de gift.

Ik was ook aan het denken...volgens mij mag je hier gewoon gelijk geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:31

Ah dat is fijn, dat je meteen mag doneren :j . In Groningen moest ik eerst een paar buisjes geven voor ik 'echt' mocht ;)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:33

Wat is voor jou de reden dat je bloeddonor wil worden Urielle? :-)

Urielle schreef:
VDB schreef:

pas 6 maanden na de bevalling, en ik ben op 10 juni bevallen, dus voor mij wordt het pas december.

Ik ben inmiddels aan het zoeken geweest en ik hoef niet eerst onderzoek, ze doen standaard op elke bloedgift labo-onderzoek hier, dus de eerste keer zal gelijk voor doneren worden (spannennnnnd!)