ADD

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tmara

ADD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 11:57

Omdat ik al een hele poos moeite heb met lezen, ben ik gister ben ik op school naar mijn coach toe gestapt voor hulp, mijn coach heeft me toen aangeraden om me te laten testen op ADD, al had ik geen flauw idee wat dat betekende..

Daarom heb 't toen ik thuis was meteen gegoogled, en viel voor mij alles op z'n plaats, met name het moeite met hebben met lezen, hyper focussen, te veel gedachten, concetratie problemen.

Ik vind het nu allemaal heel erg spannend, zoweiso dat ik mijn ouders moet vragen om een test vraag me niet waarom... en wat er dan allemaal gaat gebeuren.

Hoe zal het gaan ? Hoe gaat zo'n test ? Wat als ik ADD blijk te hebben ? Of juist niet ? Krijg ik er hulp voor ? Zal ik ermee leren omgaan ? Of het juist te verdoezelen ? Wat als ik hierdoor m'n opleiding niet haal ? Of juist nooit kan doen wat ik wil doen ?
Ik heb zoveel vragen, waar ik zelf geen antwoord op heb, of kan vinden :n

Wat als de bevestiging van ADD en hulp, alles beter maakt...

Anoniem

Re: ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:08

Zelf heb ik ADHD. En ondanks dat het best pittig was om ermee om te leren gaan ben ik zó blij dat ik het weet!!! Zeker als alles zo op z'n plaats valt voor je... dat is echt heel erg waardevol!

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:41

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:04

Ik heb ook ADD, had vroeger de "h" ook, maar die is afgezakt :) ik heb ernstige concentratie problemen die zich kunnen omzetten in ernstige motivatie problemen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:07

hihi, en als je ooit lotgenoten nodig hebt
[HK] Stuiter, stuiter!! ADHD'ers # deel 1

Zijn idd heel wat topics over geschreven...
Medicatie heeft mij heel erg geholpen :j Ik ben van gymnasium afgestroomd naar MBO, en heb vorig jaar toch redelijk succesvol weer mee kunnen doen op de Havo, terwijl de omstandigheden daar niet echt naar waren.. En nu probeer ik medicatie weer af te bouwen, en dan merk je dus ook wel meteen dat het minder gaat... Wat dan weer iets jammerder is :') ...

Maar de diagnose heeft mij wel heel erg geholpen! Heel veel dingen zijn op z'n plek gevallen waardoor ik het zelf ook wat beter een plekje kan geven, helemaal mbt mijn eerste school ed. :j

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:08

Ik zou er niet teveel aandacht aan besteden... ADD is niets meer dan een hoop eigenschappen bij elkaar, eigenschappen die jou JOU maken. Leuk als je er een diagnose voor hebt, maar dat maakt de situatie absoluut niet anders.

Ik ben zelf gediagnosticeerd met ADHD, en kan mezelf hier ook in vinden, maar ik loop hier ál die jaren al mee en heb gewoon met mijn concentratieproblemen e.d. leren leven. Dat het nu een naam heeft maakt het absoluut niet anders.

Na mijn idee moet je er dus niet teveel waarde aan hechten. Het enige wat je er mee kunt bereiken is medicatie (en hulp, maar wat moet die hulp doen? De eigenschappen die ADD, ADD maken zijn toch niet te verwijderen), maar of je daar nou zo vrolijk van wordt... De bijwerkingen van dergelijke medicijnen zijn vaak niet niks namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:11

Angelita, ik ben het niet met je eens!

Toen bij mij ADHD gediagnosticeerd was had ik er heel erg veel last van. Inmiddels ben ik ruim 3 jaar verder, en de medicatie helpt... :j

Maar de therapie die ik heb gedaan helpt nog veel en veel meer!!

Ik functioneer nu heel normaal :D

Maar ik weet dat ik wel een 'wondertje' ben.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:15

Hier nog een ADD'er, ik gebruik geen medicijnen (wel gedaan) maar die hielpen bijna niet en ik vergat ze vaak. Ik probeer er zo normaal mogelijk mee om te gaan, vergeet wel veel maarja, ik probeer mijn agenda en telefoon daar veel voor te gebruiken. Scheelt wel dat ik geen school meer heb. Hoop gestress minder. Moet binnenkort wel mijn eigen huishoude gaan runnen dus ik hoop dat het gaat lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:23

Angelita schreef:
Ik zou er niet teveel aandacht aan besteden... ADD is niets meer dan een hoop eigenschappen bij elkaar, eigenschappen die jou JOU maken. Leuk als je er een diagnose voor hebt, maar dat maakt de situatie absoluut niet anders.

Ik ben zelf gediagnosticeerd met ADHD, en kan mezelf hier ook in vinden, maar ik loop hier ál die jaren al mee en heb gewoon met mijn concentratieproblemen e.d. leren leven. Dat het nu een naam heeft maakt het absoluut niet anders.

Na mijn idee moet je er dus niet teveel waarde aan hechten. Het enige wat je er mee kunt bereiken is medicatie (en hulp, maar wat moet die hulp doen? De eigenschappen die ADD, ADD maken zijn toch niet te verwijderen), maar of je daar nou zo vrolijk van wordt... De bijwerkingen van dergelijke medicijnen zijn vaak niet niks namelijk.

hier ben ik het ook wel mee eens, hoewel ik er op dit moment erge last van heb en mijn school amper door kom... Nu ik weer medicijnloos ben.
ADHD is geen ziekte oid, het is gewoon de benaming van een aantal gedragskenmerken waarvan wordt verondersteld dat het wellicht een neurobiologische oorzaak kán hebben..
Dus een diagnose zal niet heel veel aan je leven veranderen, je hebt die problemen nu waarschijnlijk ookal, mensen zullen je mss wat beter begrijpen omdat ze weten wat het inhoudt... En als je zegt ' ik heb concentratieproblemen ' nemen ze je vaak toch iets minder serieus :') dan wanneer je zegt 'Ik heb ADD' ... Maargoed.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:59

Rock: Ik verwachtte al zo'n reactie (had het nog even extra teruggelezen en zag 'm dus al aankomen haha), en het is ook absoluut zo dat het bij een hoop mensen wel degelijk werkt. Maar dat is alleen zo als je er écht flink last van hebt en daardoor slecht functioneert. En de TS zal zich dan moeten afvragen of dat bij haar aan de orde is ja/nee (kunnen wij natuurlijk niet zo goed beoordelen nav deze berichten).
Sowieso ben ik van mening dat je niet aan medicatie moet beginnen als je een licht concentratieprobleem hebt, dat is namelijk iets waar je ook gewoon mee om kunt leren gaan of accepteren, en ik vraag me regelmatig af of het resultaat wat je ermee bereikt ook daadwerkelijk opweegt tegenover de vele bijwerkingen van medicijnen zoals Ritalin.

Het is super dat het voor veel mensen werkt, maar ik vind dat ook velen zich eens goed af moeten vragen in hoeverre ze echt ''iets'' hebben. Menino heeft het heel mooi uitgelegd: ''ADHD is geen ziekte oid, het is gewoon de benaming van een aantal gedragskenmerken waarvan wordt verondersteld dat het wellicht een neurobiologische oorzaak kán hebben..'' En tegenwoordig krijg je bij minimale ''afwijkingen'' in je gedrag al meteen een dergelijke diagnose, iets wat na mijn idee ontzettend onterecht is. Want dan gaan mensen zich algauw verschuilen ''Oh máár ik heb ADHD, dús kan ik er niets aan doen....''.

Na mijn idee moet je dus niet teveel waarde hechten aan een dergelijke diagnose als het je niet veelvoudig in je dagelijks leven belemmert (persoonlijk vind ik een concentratieprobleem geen gigantische belemmering, aangezien je daar ook zelf mee om kunt leren gaan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:11

Ik ben het niet met je eens dat er zo simpel met een diagnose wordt gegooid. Bovendien is onlangs een gen ontdekt dat zeer waarschijnlijk verantwoordelijk is voor ADHD.

Een concentratieprobleem kan wel degelijk een gigantische belemmering zijn overigens. Dat ligt net aan je vakgebied.

Ik zou in ieder geval geen chirurg met ongediagnosticeerde ADHD hoeven :=

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 15:18

Persoonlijk vind ik dat ik niet zomaar een concentraatie 'probleempje' heb, vooral ook omdat ik op school zit. Ik doe er heel lang over om teksten te lezen, maar moet vaak 2 bladzijdes terug omdat ik geen flauw idee heb wat ik nou heb gelezen, opletten in de les is vaak erg moeilijk omdat ik heel snel afdwaal in een gedachte of ga hyperfocussen, in dit geval krijg ik totaal niet meer mee wat er om me heen gebeurt. Ook het onthouden van dingen ind ik onwijs moeilijk, ik hang memo blaadjes op m'n deur leg spullen midden in de gang zodat ik het niet vergeet, en zelfs dan kan ik het nog vergeten. Motivatie en stemmingswisselingen is bij mij ook een groot probleem, het ene moment voel ik me vrolijk en heb ik zin om te gaan paardrijden terwijl ik het 5 minuter later chagerijnig ben en het liefst met een bak ijs op de bank ga zitten.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:35

Daar had ''licht concentratieprobleem'' moeten staan sorry, wilde dat nog veranderen maar ben ik vergeten.

Aangezien vrijwel iedere puber die moeite heeft om zich 100% in te zetten voor z'n huiswerk tegenwoordig al een ''concentratieprobleem'' heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:39

Ook dat ben ik niet met je eens ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:40

TS, ik zat een jaar geleden in best we hetzelfde schuitje als jij. Moest ook naar de psychiater voor een gesprekje. Ik was op het laatste moment blijven zitten in 4VWO en ging nu naar 4HAVO, want ik zag mezelf 4VWO nog wel halen, maar daarna had je nog 2 jaar te gaan en het leek me slimmer om naar HAVO te gaan.

Mijn broertje heeft ADHD en mijn moeder kwam op het idee (dus ik hoefde het gelukkig niet te vragen aan mijn ouders enz. ;) ) om het ook eens bij mij te laten testen. Ik had er een heel dubbel gevoel over, aan de ene kant wilde ik niet een gediagnosticeerde beperking hebben, maar aan de andere kant had ik al zoveel dingen geprobeerd om hw te maken, toetsen te leren en soms werkte het, maar lang niet altijd lukte. Terwijl ik het wel heel graag wilde, maar er toch te lui voor was ofzo (zo voelde dat voor mij, omdat ik me wel kan concentreren op toetsen (door de stress blijkbaar achteraf) en op leuke dingen). En ik wist eigenlijk niet meer hoe ik dat dan moest gaan oplossen als ik het niet had.

Zelf had ik vantevoren natuurlijk al dingen opgezocht en als ik het had zou het ADD zijn, want ik ben erg rustig. Natuurlijk kruis je op zo'n lijstje veel eigenschappen aan omdat mensen nu eenmaal geneigd zijn zichzelf ergens in te herkennen. Ik was ook sceptisch, want veel dingen waren gewoon karaktertrekjes imo. Dus ik liet ook een goede vriendin dat lijstje eens zien, maar zij herkende er ook dingen in die ikzelf totaal nog niet zo had bekeken, omdat ik dat zelf niet zo zie. (zoals adrenalinekicks opzoeken)

Ik kreeg dus de diagnose al bij het eerste gesprek en er werd een medicatietrial gestart. Medicatie helpt mij heel erg goed en anderen kunnen het ook aan mij merken dat ik er beter door in mijn vel zit (niet dat ik daarvoor slecht in mijn vel zat, maar soms reageerde ik onbewust blijkbaar een beetje bot bijvoorbeeld, waardoor die ander daar weer geirriteerd van raakte en dan ik weer omdat ik niet begreep waarom ;) ).

Ik ben nog best lang sceptisch geweest, maar een normaal persoon zou echt wel anders op mijn medicatie reageren. Dus langzaam begon ik te accepteren dat ik minstens een klein concentratieprobleempje heb. Het belangrijkste aan de diagnose is voor mij denk ik geweest dat ik weet waarom ik sommige dingen moeilijk vind en houd ik er ook rekening mee. Ik heb mijzelf er veel beter door leren begrijpen en ook wel waarderen. :)

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:01

hahaha herkenbaar allemaal, heb je een ( te warrig en uitgebreid) pbtje gestuurd ;)

@ skygirl; heb jij niet het gevoel dat met medicatie een deel van je karakter wordt weggewist? :o ( dat is een beetje mijn angst bij medicatie)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:18

rooz_89 schreef:
hahaha herkenbaar allemaal, heb je een ( te warrig en uitgebreid) pbtje gestuurd ;)

@ skygirl; heb jij niet het gevoel dat met medicatie een deel van je karakter wordt weggewist? :o ( dat is een beetje mijn angst bij medicatie)

Nee zo ervaar ik dat niet, sowieso blijf je wel hetzelfde, maar de 'klachten' worden alleen iets minder. Ik ben bijv. nog steeds best chaotisch en dat gaat niet meer weg.

En als jij dat wel zo ervaart kun je er altijd weer mee stoppen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:29

Tja, ik vind het zelf onwijs moeilijk, ik heb ook wel eens gesprekken gehad met een psycholoog die zegt dat concentratieproblemen kunnen komen door een aantal onverwerkte zaken, daarnaast ben ik vaak oververmoeid (maargoed, da's in dit geval een oorzaak/gevolg - kwestie) en ik ben een 'slechte' eter (ik eet iig niet zo vaak de goede dingen :') )...
Dat ik concentratieproblemen heb is dus wel een feit, dat komt dus ook heel duidelijk naar voren uit een dergelijke test. In mijn ogen ook wel vrij ernstige concentratieproblemen want ik heb er onwijs veel last van (ernstig is relatief natuurlijk, maar ik vind het erg genoeg :P ) ook fysiek dmv altijd hoofdpijn en vermoeidheidsklachten... Die verdwijnen opzich wel met medicatie, maargoed... Zijn zat andere vervelende bijwerkingen (m'n sociale fobie - die in principe niet zo erg is - wordt even 10x uitvergroot waardoor het wel erg is B-) )
Maaaaaar, m'n punt is dus eigenlijk dat iedereen met concentratieproblemen die uitslag krijgt, en ook meteen een boel medicatie... Terwijl ik echt tig redenen kan bedenken waarom men concentratieproblemen heeft, die opzich geen ziekte opzich zijn maar symptomen van iets anders. En er kán (nog) geen onderscheid gemaakt worden van het hebben van een concentratiestoornis opzichzelf, of gewoon het benoemen van het feit dat iemand concentratieproblemen heeft. De hele ziekte bestaat feitelijk gezien niet eens, er zijn alleen vermoedens dat het bestaat... En er zijn wat onderzoeken geweest waaruit wel wat dingetjes blijken... Maar dat zijn dus geen hele volwaardige onderzoeken :) Er zijn zelfs hele theorie'en dat ADHD gewoon ' bedacht ' is om de farmaceutische industrie te spekken, want psychofarmaca zijn nu eenmaal de meest winstgevende medicijnen, juist omdat er geen concrete testen voor zijn!

Daarom vind ik het zelf onwijs moeilijk om medicijnen te slikken, ook omdat ik weet dat ieder wel normaal-functionerend mens (Waar ik mezelf eigenlijk niet echt onder schaar...) er ook beter door gaat presteren en dat dus eigenlijk alles wat ik doe wat goed gaat (want als ik mijn pilletjes trouw slik haal ik ook meteen 9's :') ) alleen maargoed gaat omdat ik 'onder invloed' ben.... Oftewel, iedereen die school/werk vergooit zou er baat bij hebben...Maargoed, 't is verder een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken... Ik heb er persoonlijk echt onwijs veel moeite mee om een goede beslissing te maken.
Wil wel aan TS meegeven dat het echt wel de moeite waard is om eens even te gaan onderzoeken wat ADHD nu feitelijk gezien is (de oorzaken ed.) en de meningen van verschillende artsen er op naslaan (gewoon even google'en)... De meningen lopen namelijk erg uiteen, en artsen komen erg graag met dat neuro-transmitter verhaaltje aan... Maar dat is dus een theorie, en geen feit dat dat de oorzaak is (al doen artsen vaak alsof het wel zo is..). Mss kun je het ook maar beter niet doen, mocht je de diagnose krijgen :') Want het maakt de keuze er niet makkelijker op....
Maargoed, medicatie of niet is naar mijn mening wel een moeilijke kwestie dus :j

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 19:46

*Gaat ADHD uitgebreid google*

Tja, ook weer zo iets... als iemand met ADD medicijnen gebruikt, wat word er dan gebruikt en wat zijn de werkingen en bijwerkingen ervan... :roll:

Persoonlijk zou ik er figuurlijk gezien een moord voor doen om niet altijd moe te zijn en niet constant allerlei gedachten in mn hoofd te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:51

Meestal Ritalin, of concerta....

Bijwerking zijn verschillen, waar ik last van had was enorm gebrek aan eetlust (M'n arts heeft het serieus over anorexia gehad, terwijl ik hiervoor ernstig overgewicht had!) altijd droge mond en keel (wat ook heel slecht voor je tanden is) en onwijs nerveus... Als ik met iemand moest praten kreeg ik helemaal spasmes in mijn gezicht, en presentatie oid op school waren gewoon niet mogelijk... en onwijze spreekangst ed. Ik kwam echt half in een sociaal isolement terecht...

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:55

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:15

Pwief, cocerta en ritalin vallen dus in principe allebei onder hard-drugs ?

*gaat zich verdiepen in homeopathie voor ADD* :')

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:16

ik heb ooit via internet een paar testjes gedaan over ADD, daar kwam dus uit dat ik het lichtelijk heb :( Heb niet echt moeite met lezen, voorlezen gaat niet altijd even soepel := Maar ik kan me ook slecht concentreren. Had daar op school echt vaak last van tijdens huiswerk maken of repetities. Tijdens de eindexamens was helemaal erg, 3 uur lang stilzitten en concentreren.... Ben nu aan het werk als stalhulp en op de versafdeling van de agrimarkt, hier heb ik niet tot nauwelijks last van concentratieproblemen, gelukkig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:34

Nee hoor, het valt niet onder harddrugs. Methylfenidaat (de werkzame stof) is een amfetamine, dus wel 'famillie van'.

Wat Menino zegt is overigens niet waar. Niet elk mens gaat beter functioneren als hij methylfenidaat gebruikt. Op een 'normaal' mens heeft het de uitwerking van speed (omdat het daar dus famillie van is).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:13

sassefras schreef:
http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.262 ... ab8aebea7d

kijk hier maar eens naar, wie weet verander je van gedachten, waarschijnlijk ben je gewoon een leuk mens. maar niet in deze maatschappij

Helemaal mee eens, sassefras.
Met als toevoeging van mij: Niet alleen ADHD, ook "autisme" wordt maar al te graag gediagnosticeerd... Dat zie ik in mijn eigen omgeving. En als mensen de term "autisme" niet accepteren, verandert de term in het eufemistischer en vager klinkende "ASS". (Autisme-spectrum stoornis) Daar kun je zowat àlles onder laten vallen...
De èchte autisten niet te na gesproken natuurlijk.

Mede om deze redenen studeer ik nu zelf psychologie