Gebroken schouder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Gebroken schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 11:01

9 van de 10 keer val je goed en de 10e keer... val je fout |(

Afgelopen zaterdag ben ik met een flinke smak van het paard afgevallen tegen de bakrand.
Na de val ben ik meteen opgestaan en naar het stro gelopen, ik had veel moeite met ademen en mijn arm had geen gevoel meer.

Na enige tijd ging het beter en zijn we buiten gaan zitten, mijn linkerarm kon ik niet meer bewegen en ik had een verschrikkelijke pijn.

Na 3 uur op de eerste hulp te hebben gezeten mochten we eindelijk zo'n kamertje in, de dokter ging voelen en zei dat hij dacht aan een spierenkwestie maar helaas, na het zien van de foto kwam hij nogal gehaast terug en zei dat hij slecht nieuws had.
Mijn schouder is gebroken, net onder de schouderkop, volgens hem werd dit een vreselijk zwaar en pijnlijk proces.

Vandaag te horen gekregen dat ik niet geopereerd hoef te worden, volgende week dinsdag moet ik terugkomen voor foto's.
Ik zit met mijn arm in een sling (mitella) en slik 3 keer op een dag 2x asprine en 1x dyclefinac.

Wat zijn jullie ervaringen? Zijn jullie alsnog geopeerd? Hoe slaap je het beste? Hoelang heeft het geduurd?
Ik baal als een stekker, de pijn is zo heftig, ik kan echt niks.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:14

Ik heb mijn arm een keer gebroken, spaakbeen en ellepijp waren volledig door. Dat heeft echt super lang geduurd voordat het weer uit het gips mocht, hoop dat het voor jou wat sneller gaat joycie, maar gelukkig staat de bruik wel '' mooi'' en hoef je niet geopereerd te worden. Je bent wel een pechvogel zeg! :(:)

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:20

ik zit met het zelfde probleem, al is de mijne iets heftiger
ik slaap inmiddels al 6 weken op mijn rug. :o
kan elke dag steeds meer...je wordt steeds handiger met 1 arm :+
ik moet woensdag terug dan gaan ze weer foto's maken, de eerste 6 weken mag je echt niks doen wat kracht zet(heel moeilijk ik weet)
en heb elke week 1 of 2 keer fysio.( al vanaf dat ik uit het zkh ben)

dit is mijn topic, helaas kreeg ik minder reactie's als verwacht..... :o
[MW] gecompliceerde schouderbreuk,nog mensen met ervaringen?

Bloem24

Re: Gebroken schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 11:22

@ realmagic : jeetje wat heftig zeg! mag ik vragen hoe je slaapt? qua kussens zeg maar. De dokter raadde mij aan om rechtop te slapen zodat mn arm kan blijven hangen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:27

Ik heb mijn arm ook gebroken net onder mijn schouder, een paar jaar geleden.
Het vervelende hier van is dat er geen gips om heen kan, dus je moet er echt zelf om denken dat je rustig aan doet.
Deze breuk is nu (ook dankzij een lief paardje) 5 jaar geleden, en ik heb er vandaag de dag nogsteeds last van.
We zijn hier vorig jaar nog een keer mee heen gegaan, en toen zijn er weer foto's gemaakt. Het bleek niet helemaal recht aangegroeid. Helaas.
Maar niet genoeg om te laten opereren.

Ik loop in eerste instantie bij de fysio voor mijn rug, maar ik heb hier sinds kort ook oefeningen bij voor mijn arm.
Dit omdat er nog lang niet de kracht in zit, die ik in mijn andere arm heb.

Maar even over het genezingsproces. Dit is mij op zich redelijk mee gevallen. Ik mocht in principe wel veel doen, ik heb gewoon gezwommen en alles. En je wordt wel handig met je andere arm. Alleen was het wel heel lastig toen dat mitella band ding er af mocht, want dan mocht je na zo veel weken je arm weer recht doen, en dat was moeilijk. Het heeft wel een tijdje geduurd voordat ik mijn arm weer goed kon gebruiken..

Ik hoop voor je dat het allemaal mee gaat vallen. Veel sterkte!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:28

ik heb een kussenverhoger aangevraagd,
dat is een soort beugel die je op verschillende standen kan zetten.
daar leg je dan je kussens op en ik doe een kussen onder mijn arm.
leg er 1 neer( die ligt dan snachts in mijn rug) de andere erboven( voor mijn nek/hoofd)
en de ander ernaast om savonds onder mijn arm te stoppen
heb nu dus drie kussens :+
lig wel elke avond te tobben tot ik goed lig maar daarna slaap ik de hele nacht wel door.

ik kreeg wel veel meer pijnstillers voorgeschreven als jij zie ik net

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 11:36

Bedankt voor jullie reacties!

Het is inderdaad vervelend dat het niet in het gips kan.
Het is ook een plek wat je alledaags gebruikt, nu besef ik pas hoe belangrijk je schouder is, je doet er alles mee.

Nou zwemmen mag ik absoluut niet! :+ Ik mag echt niks, enkel zitten en rust houden.

De breuk zit opzich mooi volgens de doktoren, vandaar dat ik nu niet geopereerd moet worden maar heb van diversen gehoord dat het alsnog mogelijk is om geopereerd te worden.

De mitella had ik gister 2 tellen af het voelde erg raar, helemaal scheef en stijf.
Mn arm is ook erg dik, allemaal vocht.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:41

Zwemmen was wel toen het al heel wat weken geleden was dat het gebroken was.. :) Maar misschien was mijn breuk wat minder erg dan die van jou.

Mijn arm was trouwens ook heeel dik, blauw, en hing echt 20 cm lager ofzo. :oo

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:44

JoycexLynn12 schreef:
De mitella had ik gister 2 tellen af het voelde erg raar, helemaal scheef en stijf.
Mn arm is ook erg dik, allemaal vocht.

ja dat had ik ook, gaat nu wel steeds beter,kan mezelf nu gewoon aankleden enzo.
ik kon de eerste weken ook alleen maar blousen aan :o

zwemmen mag ik ook nog niet, hoop dat ze woensdag goed nieuws voor me hebben.
dan mag ik misschien de boel weer een beetje gaan belasten.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 11:45

Blauw is het niet, wel erg dik en hij hangt wat scheef, erg raar gezicht.

Opzich hoop ik toch op een operatie, dit omdat het bot nergens heenkan dus dan kan ik t zelf ook niet door bijv. verkeerd slapen anders zetten.
Het is echt afwachten maar ben er echt niet blij mee, beetje koortsig en ziekies en ik verveel me enoooorm!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:59

Ik heb mijn schouder gebroken gehad toen ik 15 jaar oud was, net niet in de groeischijf, schouderkop dus ook. Was overigens niet helemaal door hoor, flinke barst erin. De eerste dag hebben ze me naar huis laten gaan met een mitella en een klomp gips onder mijn elleboog, zodat er trekkracht op de schouder stond. Vreselijk pijnlijk, en probeer maar eens te slapen met een paar kilo gewicht op je maag. Was een regelrechte hel. De volgende dag hebben ze me opgenomen in het ziekenhuis, kreeg ik een haak in het bot van mijn elleboog geschroefd en ben ik 5 weken lang in de tracties gehangen, 5 weken plat op m'n rug met mijn arm omhoog getrokken. Daarna heb ik ca. 6 maanden nodig gehad voordat ik de arm weer volledig pijnvrij kon bewegen (fysiotherapie/revalidatie was toen nog niet zo bekend).
Het is altijd een gevoelige plek gebleven, er zit nog steeds een deukje in m'n schouder en heel soms is de schouder nog steeds gevoelig bij beweging, we zijn dus intussen ruim 20 jaar verder....

Was ook een door een val van een paard trouwens ;)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 12:14

Jeetje wat een heftige verhalen zeg!
Geneest het door een operatie sneller? Misschien dat we met de verzekering kunnen bellen.

paar sec. voor de val :

Afbeelding

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:46

Ik heb 3 weken geleden de verbindingsstukjes tussen met sleutelbeen en schouderblad gebroken na de val van een paard. Ook bij mij dachten ze eerst aan spierenkwestie maar helaas.

Ik heb toen 1 week helemaal niets mogen doen. Ook arm in een sling. Men wat een hel! T is ook nog me rechter arm.

Aankleden: me broek moest ik opheisen met 1 hand. Steeds stukje bij beetje omhoog halen. Shirt aan: eerst je zere arm erdoor en daarna de rest. Shirt uit: eerst je goeie arm eruit, dan hoofd, en daarna zo over je zere arm eraf laten geleiden.
Bh: een iets lastigere kwestie :') op slot had in een handigheidje met dat ik hem 'klemde' tussen me zere arm en dan met die andere vast maken.

slapen doe ik op mijn goede zij. Met voor me een ander kussen waarop in dan me arm kan leggen. Je hoeft je niet zorgen te maken om het misschien omdraaien, de pijn houdt je wel tegen en onbewust ben je er in je slaap ook wel mee bezig.

Verder heel veel hulp aan andere vragen. Ik moest 3 dagen erna mee op introductieweek voor de 1e jaars. Zat in de organisatie. Heb medeklasgenootjes gevraagd of zij me haar wilde kammen/ staart in doen. Helpen met omkleden enzo.

Douchen: ik had een 3 kante doek genomen om mee te douchen, omdat anders mn sling doorweekt was. En die mitella liet ik dan erna drogen. Dat werkte voor mij echt super! en het was heerlijk om weer te kunnen douchen.

Qua medicijnen:
Je mag 4x dd 1000 mg paracetamol. en daarbij 3x dd diclofenac. Heb je ook de maagebeschermer bij de diclofenac?

Ik ben nu ondertussen langzaam aan het opbouwen met dingen doen. Maar wat valt dat tegen zeg!! Ik wordt iedere keer weer gestraft door de pijn :(

Sterkte!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:48

ik hwb beide schouders gebroken, beide kanten de sleutelbenen, en de kop van de arm en de kom pasten niet fijn meer
rechts ben ik 2 keer geopereerd, links komen de operaties er nu aan..
het enige wat isk je kan advisteren is de rust te nemen die je voorgteschreven word,ook als je even geen pijn hebt, ik heb dat toen niet gedaan en er nu iedere dag spijt van

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:49

is het je schouder of je bovenarm? Met het laatste heb ik ervaring, bij mij is er voor een operatie gekozen en dat heeft het herstel enorm versneld. Ik zat na zes weken weer op het paard, na vier maanden was ik 90% de oude.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 12:51

Ik heb geen maagbeschermers, hoezo? Dokter zei dat als de pijn erger werd ik morfine zou krijgen.

Zo te horen heb ik nog een lange tijd voor de boeg :(

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 12:52

Lielle schreef:
is het je schouder of je bovenarm? Met het laatste heb ik ervaring, bij mij is er voor een operatie gekozen en dat heeft het herstel enorm versneld. Ik zat na zes weken weer op het paard, na vier maanden was ik 90% de oude.

Je hebt je schouderkop en net daaronder. Ik weet het zelf ook niet precies :o

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:56

oeii, da's echt pijnlijk TS :s
heel veel sterkte in ieder geval.

ik heb zelf geen ervaring met gebroken botten. Mijn ergste val zorgde ervoor dat ik m'n rug kneusde. Een zeer lastige fjord lanceerde me omhoog, en ik kwam er keihard naast terecht... Het voelde voor mij niet ernstig genoeg om ermee naar de huisarts ofzo te gaan, en ben dus maar ermee doorgelopen. Heb er uiteindelijk 2 jaar lang een echt zwakke rug aan over gehouden.

Dus, tip voor jou: probeer niet te snel weer je schouder te belasten, heb je op de lange duur echt narigheid van ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:57

JoycexLynn12 schreef:
Ik heb geen maagbeschermers, hoezo? Dokter zei dat als de pijn erger werd ik morfine zou krijgen.

bij dycloflenac geven ze meestal maagbeschermers omdat dicloflenac echte rommel is wat je maag kan beschadigen. ik heb een paar dagen dicloflenac gebruikt en had daarna een geirriteerde maagwand. wordt je ook niet vrolijk van.

Lielle

msnowy

Mijn dochter heeft tijdens een springwedstrijdje haar sleutelbeen gebroken. Als ze gaat slapen dan gaat ze eerst op haar zij liggen, ik leg dan een kussen tegen haar rug aan. Zij draait dan terug en kan dan zo gaan slapen. Ze heeft daar veel profijt van. Misschien is dit iets om te proberen.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:58

Ohh ik weet precie hoe je je voelt! En dat gaat lang duren geloof me. Je moet zeker niet iets te snel willen want daar kan je het juist weer mee kapot maken, het is een qwestie van geduld zullen we maar zeggen.... Ik heb net 8 weken een complete stellage van pinnen in en om mijn arm gehad, en schroeven en plaatjes. Net afgelopen vrijdag zijn de pinnen eruit gehaald.
Ik ben gevallen van een paard die ik voor iemand anders even moest rijden voor een verkoopviedeo. Zou zo braaf zijn dat er een kind op kon rijden, nou helemaal niet dus het was een vals secreet!!
Met gevolg: dubbele open pols breuk, erg gecompliceerd.
Ben met ambulance opgehaald en werd wakker met pinnen in mn arm.. Ben inmiddels al 3x geopereerd eraan en hoop dat het nu de pinnen eruit zijn goed zal herstellen. Ik heb er nog wel last van en moet uitkijken met wat ik doe, ik ben de komende 3 maand nog aangewezen op de fysiotherapeut...

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 13:00

Afbeelding

zoals de dokter het tekende zit het dus net onder die schouderkop.
mooi voorbeeld dit!

Lielle : volgens de doktoren was de breuk mooi gebroken.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:04

Bij langdurig gebruik van diclofenac kan je maag irriteren. Zowiezo een tip om het te nemen na een goede maaltijd. En ik zou toch even de huisarts bellen voor een recept voor de maagbeschermer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:25

oke, hopelijk heelt het snel. Bij mij is er wel gekozen voor operatie, er is een pin door het bot geplaatst, ik mocht (moest) ook meteen weer gaan bewegen. Slapen werkte bij mij de eerste dagen het best op mijn rug, met mijn arm op een kussen. Ik ben al vrij snel weer op mijn (linker)zij gaan slapen, rechterarm dan ook op een dik kussen zodat die recht bleef liggen. Ik ben heel blij dat er geopereerd is, ik kon al vrij snel weer dingen doen, na vier weken waren we op vakantie in Italie (auto en huisje), en volgens mij slikte ik toen ook al geen pijnstillers meer (edit: zie net in een oud bericht dat dat al na een week was). Pijn eerste dagen (ben pas 48 uur later geopereerd ivm drukte) was wel erg, en dat heeft na de operatie ook nog wel even geduurd. Maar na 2 weken was ik 2 uur per dag aan het werk, dat kostte trouwens kruim genoeg. En meteen fysiotherapie, 2 dagen na de operatie zijn we daar al mee begonnen.
En ik heb in de twee weken Italie veel gezwommen, in overleg met de fysio.

mijn foto's
een uurtje na de val
http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... y_2106.jpg

na 10 dagen
http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... 0107_1.jpg

na zeven weken
http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... y_aug1.jpg

mss heb je hier nog iets aan?
[MW] Gebroken bovenarm / schouder.. wie nog meer / ervaring??
[MW] gebroken bovenarm - ervaringen?
[RT-P] Gebroken bovenarm, wanneer weer rijden??
http://www.orthopedie.nl/lotgenoten/too ... hichpage=1