Resistent voor pijnstillers en verdovingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Resistent voor pijnstillers en verdovingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 16:53

Aangezien ik op dit moment weer last heb van een kies (waarschijnlijk omdat hij de vorige keer niet goed gerepareerd is) steekt het vertrouwde probleem de kop weer op: pijnstillers werken bij mij niet. :\

Ik heb nooit veel pijnstillers genomen (eigenlijk helemaal geen), tot ik ooit kiespijn kreeg en echt verging van de pijn. Ibuprofen, aspirine, paracetamol... het werkt niet. Gelukkig heb ik eigenlijk nooit hoofdpijn, want dan zou ik echt de sjaak zijn (ook bij een milde hoofdpijn heeft het geen effect, ik heb 't wel eens geprobeerd). De voorgeschreven hoeveelheid heeft gewoon geen merkbaar effect, ook niet als ik pillen met de hoogste concentratie neem of verschillende soorten pijnstillers (wat wel eens wordt aangeraden) combineer. En er zal niet voor niets een max aan pillen per dag zijn, dus ik ga ook niet zes van die dingen in één keer slikken...
Pijnstillers is niet het enige wat slecht werkt: ook verdovingen bij de tandarts hebben weinig effect. Waar andere mensen drie prikjes krijgen (de normale dosis), moet ik er zeven en dan nog werkt het niet goed. En het prikken vind ik het ergste wat er is bij de tandarts, niet omdat ik bang ben voor naalden maar wel omdat het heel gemeen zeer doet.
Het vreemde is dat ik op overige medicatie (zoals antibiotica) juist heel heftig reageer; ik word van dat soort dingen zieker dan van de kwaal die ze moeten bestrijden en krijg ook zo'n beetje alle bijwerkingen, inclusief die die zelden voorkomen. En niet alleen antibiotica, denk ook aan dingen zoals cafeïne, alcohol en al dat soort stoffen. Alleen verdovende middelen schijnen niet goed te werken... maar de pijn voel ik des te meer.

Nu ben ik een beetje rond gaan kijken op Google, omdat ik mij afvroeg hoe het nu precies zou zitten met mijn "resistentie" voor deze middelen en vooral, of er iets zou zijn wat wel zou werken; ik kwam het volgende tegen. In de eerste instantie dacht ik aan een Broodje Aap-verhaal maar het schijnt echt een onderzoek geweest te zijn, juist naar aanleiding van een urban legend: mensen met natuurlijk rood haar (ik dus) voelen meer pijn, en hebben gemiddeld 20% meer verdoving nodig. Nu ben ik nog nooit onder het mes geweest dus daar heb ik verder geen ervaring mee, maar wel met vervelende en pijnlijke tandartsbezoeken.
Hier een stukje uit The New York Times;
"Researchers believe redheads are more sensitive to pain because of a mutation in a gene that affects hair color. In people with brown, black and blond hair, the gene, for the melanocortin-1 receptor, produces melanin. But a mutation in the MC1R gene results in the production of a substance called pheomelanin that results in red hair and fair skin.
The MC1R gene belongs to a family of receptors that include pain receptors in the brain, and as a result, a mutation in the gene appears to influence the body’s sensitivity to pain. A 2004 study showed that redheads require, on average, about 20 percent more general anesthesia than people with dark hair or blond coloring. And in 2005, researchers found that redheads are more resistant to the effects of local anesthesia, such as the numbing drugs used by dentists."

En hier iets over het onderzoek.
Ik vond het in de eerste instantie erg onwaarschijnlijk, aangezien er zoveel fabeltjes over rood haar rondgaan, maar het zou een mogelijke verklaring kunnen zijn voor mijn afwijkende reactie op verdovingen - en zou er dan ook een verband kunnen zijn met pijnstillers?
Dus, ik vroeg me af of er meer roodharigen waren die hier last van hebben, of misschien wel mensen met een andere haarkleur (waarschijnlijk bruin, als je het onderzoek zou moeten geloven), maakt niet uit. Het kan natuurlijk net zo goed iets anders zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben (dan zou het wel echt aan mij liggen :Y) ).
En niet onbelangrijk: is er iets aan te doen? Welk middel werkt nou wel? Ik zou ook heel graag, als ik een keertje kiespijn heb of iets anders, even pijnloos willen zijn...

kehdra

Re: Resistent voor pijnstillers en verdovingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:23

Ik heb een aantal jaar geleden eens een onderzoek gelezen en dat ging over oudere mensen die zeg maar continu aan de paracetamol zaten. Het bleek dat ze er inderdaad telkens wat meer resistent voor worden.
Geen idee waar je dat na kan lezen.

Lastig voor je!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:31

Ja, maar ik heb in mijn hele leven nog niet eens één strip paracetamol geslikt :+ dus het zal niet door overmatig gebruik komen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:35

Dan is het wel heel vreemd... Als je het nu regelmatig gebruikt zou hebben....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:40

In de openingspost staat dat ik eigenlijk nooit pijnstillers gebruik :) sterker nog, in mijn hele leven voor dit jaar heb ik één aspirine gehad toen ik kind was, daarvan moest ik overgeven. Verder nooit pijnstillers gehad tot afgelopen juni. Wel tandartsverdovingen (geen pretje, aangezien die dus ook niet goed werken en ik in de eerste instantie bij het trekken van 4 kiezen alles voelde, tot ik echt zoveel pijn had dat ze besloten me nog meer te verdoven).
Toen ik afgelopen juni kiespijn kreeg ben ik wel aan de pijnstillers gegaan (in de eerste instantie ibuprofen, de lichtste - omdat ik nooit pijnstillers nam) maar dat werkte dus niet. Rest geprobeerd, zwaardere pillen, ook geen effect. Later, tijdens een zeldzame lichte hoofdpijn, de proef op de som genomen en hetzelfde verhaal - het werkt niet.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:44

Rooie hier! al moet ik zeggen dat ik het resistentie tegen pijnstillers niet heb.

Wél heb ik meer verdoving nodig, bijvoorbeeld bij de tandarts. (zo is er vroeger toen ik 8 was een rotte kies in 6 stukken uitgerukt met een niet werkende verdoving.... maar meneer de tandarts dacht dat ik me aanstelde... en bedankt 8)7 )

maar ik merk iniedergeval dat ik (veel) sneller aan m'n pijngrens zit dan een gemiddeld persoon, en verdovingen heb ik inderdaad, meer van nodig.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:45

Mm apart, maar elk lichaam reageert natuurlijk op een bepaalde manier.

Ik ben blond en heb precies hetzelfde als jij omschrijft. Verdovingen blijken vaak op het eerste gezicht wel te werken, maar als ze bezig zijn verrek ik van de pijn.. Pijnstillers slaan amper aan. Maar ik kan wel aardig goed tegen cafeïne en alcohol.

Het is trouwens wel vaker zo dat je van bepaalde medicatie zieker wordt dan dat de kwalen zijn waarvoor je die medicatie slikt ;) .

Misschien zou je dit eens met je dokter moeten overhebben?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:49

Hmm Rhendera dat is dus ook precies waar ik last van heb :j echt niet fijn, ik heb ook snel pijn (ook ontzettend gevoelige huid, ik kan er bijv. niet tegen als mijn vriend me zachtjes over mijn rug aait, dat doet een vreemd soort pijn)... maar nu ben ik ook wat ze tegenwoordig "hoogsensitief" noemen, dus ik reageer op heel veel dingen heel sterk (zoals ik al eerder noemde, cafeïne bijvoorbeeld, of drugs. Ik blow zelf niet, maar ik word al stoned als ik met blowende mensen in één ruimte zit).
Ik heb wel geleerd om niet snel te tonen dat ik pijn heb, wat dat betreft voel ik het wel maar je ziet het er niet aan af. Eigenlijk omdat ik zo gewend ben dat de tandarts gewoon pijn doet en andere kleine dingetjes zoals bovenstaande ook. :+

roxxxiejjj, naar mijn weten wordt je van een klein kuurtje tegen blaasontsteking niet doodziek? Ik heb ook AB gehad toen ik Lyme had, toen ging ik zelfs hallucineren ervan. Ik weet wel dat het iig nogal extreme symptomen waren volgens mijn dokter.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:56

Fiffill schreef:
Hmm Rhendera dat is dus ook precies waar ik last van heb :j echt niet fijn, ik heb ook snel pijn (ook ontzettend gevoelige huid, ik kan er bijv. niet tegen als mijn vriend me zachtjes over mijn rug aait, dat doet een vreemd soort pijn)... maar nu ben ik ook wat ze tegenwoordig "hoogsensitief" noemen, dus ik reageer op heel veel dingen heel sterk (zoals ik al eerder noemde, cafeïne bijvoorbeeld, of drugs. Ik blow zelf niet, maar ik word al stoned als ik met blowende mensen in één ruimte zit).
Ik heb wel geleerd om niet snel te tonen dat ik pijn heb, wat dat betreft voel ik het wel maar je ziet het er niet aan af. Eigenlijk omdat ik zo gewend ben dat de tandarts gewoon pijn doet en andere kleine dingetjes zoals bovenstaande ook. :+

roxxxiejjj, naar mijn weten wordt je van een klein kuurtje tegen blaasontsteking niet doodziek? Ik heb ook AB gehad toen ik Lyme had, toen ging ik zelfs hallucineren ervan. Ik weet wel dat het iig nogal extreme symptomen waren volgens mijn dokter.

oo jawel, ik heb in 3 jaar tijd bij elkaar denk ik 45x ofzo een blaasontsteking gehad. En ik kreeg door die pillen last van een eetstoornis, het kwam er iig op neer dat ik geen voedsel of iets te drinken anders als water binnen kon houden. Ben in die tijd 15kg afgevallen, en ik was zeker niet te zwaar.. ;) Van andere AB krijg ik ontzettende buikkrampen, en hoofdpijn, en lig ik met koorts op bed. ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:59

Zo vaak blaasontsteking :wow: dat lijkt me vreselijk. En 15 kilo is ook niet niks... :(:)
Ik ken verder niemand die er zo heftig op reageert, bij mij is het niet alleen een kwestie van koorts, amper kunnen eten en misselijkheid, maar ook ademhalings- en hartproblemen (hartkloppingen), eigenlijk het hele lijstje bijwerkingen. :+ Volgens mijn dokter was het in elk geval extreem, maar ik weet natuurlijk geen ervaringen van anderen behalve een aantal mensen in m'n buurt. ;)

Maar goed, daar gaat het nu niet zozeer om, ik zou graag willen weten of er pijnstillers zijn die wel goed werken. :P

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:02

Nee klopt, doktoren zijn er ook nog niet uit waar het allemaal vandaan komt. Heb door mijn hele lijf ontstekingen gehad, maar wordt nu eindelijk wat beter. Voor de zomer heb ik ook AB gehad, en dat was een hel, moest het 5dagen slikken, maar was helemaal kapot erna.

Wat zegt je dokter verder dan wat je er aan kan doen? Bij mij was het kiezen tussen of nooit beter worden of tijdelijk nog zieker zijn( wat uiteindelijk nog 3jaar geduurd heeft :+ )

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:06

Oei wat naar, hopelijk vinden ze het snel dan. :(:)

Ik heb gelukkig nog maar één keer blaasontsteking gehad *klopt af* en ook Lyme hoop ik niet meer te krijgen ;) dus over die AB hebben we het eigenlijk niet gehad. Ik heb het met hem ook nooit gehad over m'n slechte reactie op verdovingen en pijnstillers, ik zie 'm sowieso (gelukkig) bijna nooit.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:09

Fiffill schreef:
Oei wat naar, hopelijk vinden ze het snel dan. :(:)

Ik heb gelukkig nog maar één keer blaasontsteking gehad *klopt af* en ook Lyme hoop ik niet meer te krijgen ;) dus over die AB hebben we het eigenlijk niet gehad. Ik heb het met hem ook nooit gehad over m'n slechte reactie op verdovingen en pijnstillers, ik zie 'm sowieso (gelukkig) bijna nooit.

Het gebeurt regelmatig dat je na 1x blaasontsteking er nog eentje krijgt. ;) Mocht je hem zien zou ik het wel even vragen ;) Kan toch geen kwaad om meer te weten!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:12

Gelukkig is het inmiddels al bijna een jaar geleden :j dus laten we hopen dat het dan lang uitblijft. :P

Zal het wel een keer vragen, wie weet dat hij er iets van weet. En of er een oplossing is, want mocht ik een keer écht heel erge last van iets krijgen, dan ben je hier natuurlijk niet blij mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:17

Daar hoef je echt geen rood haar voor te hebben hoor... ik ben van nature blond, maar bij de tandarts verdoven gaat vaak niet goed. Ook een keer gehad bij een chirurg... Die bleef maar bijspuiten en ik bleef alles maar voelen. Uiteindelijk heeft ie de operatie afgemaakt en me maar dichtgenaaid zonder dat het goed verdoofd was... Toen ik later vroeg bleek die plaatselijke verdoving verwant te zijn aan de tandartsverdoving. Resultaat: nu alweer 3 jaar niet naar de tandarts geweest, uit pure angst.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:17

Ik heb eigenlijk hetzelfde!
Ben alleen niet roodharig (blond)...
Alleen heb ik niet een hele lage pijngrens..

Paracetamol ect slaat slecht aan, ibuprofen werkt beter maar dan moet ik er wel 2 tot 3 tegelijk slikken van 400mg, ook niet echt gezond dus :n..
Dus mijd het liever :P
En ik slik ook gewoon écht weinig pijn medicatie, tenzij het echt niet anders kan, en dan dus wat meer tegelijk...

En met plaatselijke verdoving moet ik bijna altijd bijgespoten worden, en vaak werkt het dan nog niet geweldig...

En die heftige reactie op AB.. pff vervelend hoor!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:22

ikkeweer schreef:
Daar hoef je echt geen rood haar voor te hebben hoor... ik ben van nature blond, maar bij de tandarts verdoven gaat vaak niet goed. Ook een keer gehad bij een chirurg... Die bleef maar bijspuiten en ik bleef alles maar voelen. Uiteindelijk heeft ie de operatie afgemaakt en me maar dichtgenaaid zonder dat het goed verdoofd was... Toen ik later vroeg bleek die plaatselijke verdoving verwant te zijn aan de tandartsverdoving. Resultaat: nu alweer 3 jaar niet naar de tandarts geweest, uit pure angst.

:o :o :o :o ik ben ook al heel lang niet meer geweest... en ik moet echt weer, maar ik ben zó bang :o

Trouwens, mensen die er last van hebben, kan heel goed dat jullie het roodharigen gen wel bezitten, maar je hebt 2 van deze genen nodig om rood haar te krijgen... Daar kan misschien een deel in zitten? Daar weet ik voor de rest ook niet zoveel vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:26

Zou best kunnen Rhendera. Ik kom er binnenkort ook niet meer onderuit ben ik bang, kies is afgebroken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:40

Dat van dat rode haar, dat ken ik ook. En ik, als roodharige, heb ook de problemen bij de tandarts met verdovingen. Of ik inderdaad meer pijn ervaar kan ik helaas niet aantonen, aangezien ik niet weet wat een ander voelt. Maar ik ben zelf wel behoorlijk kleinzerig volgens mij.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:45

Er stond ook in het onderzoek dat dat gen bij andere haarkleuren ook voorkomt, maar in mindere mate. Ik weet 't verder ook niet, zeg ook niet dat dit de reden is maar ik werd wel nieuwsgierig ernaar. ;)

Ik ben dus niet de enige, lastig ook voor jullie. Tot nu toe heeft nog niemand iets gevonden wat wel werkt?
Ik ben niet kleinzerig, maar ik schijn wel snel pijn te voelen (merk ik aan sommige reacties). Daarbij verbrand ik al als de zon naar me kijkt ;) maar dat is natuurlijk ook wel echt iets van rood haar.

Angst voor de tandarts... die heb ik niet, ik moest er als kind al vaak heen omdat ik geen glazuur op mijn kiezen heb dus ik ben niet anders gewend dan eens in de drie maanden langs. En met m'n beugel vroeger moest ik nog vaker. Bang ben ik niet, maar ik kijk er ook niet naar uit als ik weet dat er een gaatje gevuld moet worden of een kies getrokken...

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:47

Daarom zei ik dus dat ik sneller aan mijn pijngrens zit dan andere mensen. ik ben énorm kleinzerig. Als ik bij de tandarts zit bijvoorbeeld, met dat haakje doet al pijn... niet een vervelend gevoel, echt píjn. als ik bloed moet laten prikken doet het ook p
ijn, voor andere mensen is het 'een naar gevoel' vandaar de conclusie ik zit sneller aan mijn pijngrens dan de meeste mensen :\

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:50

Vooropgesteld dat pijnstillers sowieso slecht werken bij kiespijn kan het natuurlijk prima dat de een beter reageert dan de ander.
Ik heb het omgekeerde, bij mij werkt een halve tablet al ondanks dat het volgens de norm niet zou moeten kunnen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:51

Bij mij doet het prikken van verdovingen ook echt wel pijn :j terwijl je van veel anderen hoort dat het weinig tot geen zeer doet. Sowieso doet veel op mijn tanden pijn vanwege het ontbreken van glazuur, ik kon vroeger niet eens koud of heel warm drinken hebben. Af en toe krijg ik wel een laagje eroverheen, dat scheelt een hoop.
Kleinzerig is meer aanstellerig, vandaar dat ik 't zo las. ;)

Sizzle, daarom heb ik ook vaker de proef op de som genomen met een gewone milde hoofdpijn :) en ook daar ontbrak het effect.
En zullen we ruilen? :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:13

Mijn moeder heeft rood haar, maar heeft dit totaal niet. Ik juist wel (ik heb een rode gloed in m'n bruine haar, misschien 1 rood gen? :P ). Pijnstillers werken tot op zekere hoogte, bij kiespijn werken die sowieso niet, maar volgens mij is dat vrij normaal.

Ik heb het idee dat ik ook sneller pijn voel dan anderen. De tandarts is een hel voor mij, ook idd met die haak, het doet gewoon zeer! Ik voel me dan zo'n piepert :o Ook dingen als bepaalde geluiden doen mij pijn.
Ik moet altijd bijgespoten worden bij de tandarts, maar uiteindelijk werkt het wel.

Aan de andere kant...toen ik m'n bovenarm had gebroken waren ze in het ziekhuis verbaasd dat ik niet was flauwgevallen van de pijn. Ze zeiden dat normale mensen vaak een aantal keer flauwvallen bij die specifieke breuk. Ik heb wel ondanks de diclofenac en nog twee andere pijnstillers 8 weken in bed liggen krijsen, daar niet van hoor :P

Misschien moet je aan dat soort sterke pijnstillers als je pijn hebt? Of misschien word je daar ook ziek van? Kwestie van proberen en een meewerkende HA.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:25

grappig, ik heb het niet nagekeken in de literatuur, maar ik heb er drie anesthesisten over horen discusieren, waar enkel de jongste er wat lacherig over deed. De ouste anestesisten hadden een "wacht maar tot je een paar jaar ervaring hebt..." houding. Er lijkt dus wel degelijk iets van waar te zijn.