Hoe doen mensen dat toch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vlaatjee

Hoe doen mensen dat toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 11:47

Ja, ik vraag het me nu toch echt af. Waar halen mensen de discipline vandaan om gezond te leven.
Ik geef mezelf vaak een schop onder me kont om gezonder te gaan eten, 3x per week naar de sportschool te gaan en minder te gaan roken. Maar ik hou het nooit vol. Mwah, een keertje chips eten is toch niet erg, denk ik dan.
Maarja als je dat elke dag denkt.. Ik word soms zo moe van mezelf en haat mezelf er ook om, dat ik dan toch weer de mayonaise niet heb laten staan of toch weer een paar koekjes heb gegeten.
Ik heb helaas aanleg om dikker te worden, alleen bij mijn buik (gelukkig).
En ik ben het zo ZAT! Maar het lukt me gewoon niet..
Ben vaak moe, kortademig en ik wil zo graag fanatiek sporten, maar het valt me zo zwaar (lichamelijk gezien dan).
Wil dolgraag bij de politie maar in deze toestand kom ik echt niet door de sporttest.
Ik wil echt niet als een zeikerd overkomen, maar moest het gewoon echt even kwijt.
Ik hoop dat mensen dit herkennen en mij tips kunnen geven om het toch GOED te gaan doen.
Uiteindelijk moet ik het zelf doen, dat weet ik wel.
Maar die vreetbuien zijn zo moeilijk te onderdrukken.

Hopelijk heeft iemand tips en kan dit een gezellig en informatief topic worden.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:01

Ik denk dat je gewoon moet zorgen dat je 'normaal' gaat sporten. Dus niet zoals je schrijft 'fanatiek', maar probeer eerst eens drie keer per week.

En zorg ervoor dat je niet op dieet gaat, maar gewoon een gezond voedingspatroon aanhoudt, zoals op voedingscentrum.nl staat.
Dan gaat het afvallen langzamer, maar blijf je op termijn op een gezond gewicht. Ik denk dat teveel mensen in extremen gaan leven en denken en dat het daardoor niet lukt. Van: ineens nooit meer patat, of ineens nooit meer een koekje. Als je dat 1 keer per week doet, blijft het ook leuk voor jezelf.
Toch?

Grapjasjes12

Re: Hoe doen mensen dat toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:09

Ik heb ook aanleg tot dik worden, maar ik heb al 2 jaar lang nu een gezond eetpatroon :j En in tegenstelling tot dieeten, vergt dit geen doorzettingsvermogen. Ik mag namelijk 1 keer per week een lekkere vette hap halen, tijdens het lesgeven mag ik een flesje AA high energy en ik mag een liga continu. Voor de rest eet ik gewoon normaal, 4-6 sneetjes brood met wisselend beleg en een gezonde avondmaaltijd. Als die avondmaaltij extreem gezond is mag ik een tweede keer opscheppen :')

Ik blijf ermee op een normaal gewicht zonder inspanning. Toegegeven, ik heb geen modellen lichaam, maar mezelf uithongeren heb ik er gewoon niet meer voor over. Zolang ik er normaal uitzie vind ik het goed, dan ben ik ook nog gezond :) Oh ja, ik sport naast het lesgeven niet, ik vind 7 a 8 uur per week lesgeven aan beginners en halfgevorderden topsport genoeg _O-

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:10

Inderdaad gewoon 'normaal' doen. Niet streng gaan diëten of superfanatiek gaan sporten, maar dingen doen je die leuk vindt. Dan voelt het helemaal niet als sporten, maar doe je het stiekem wel.
Wat betreft snoep is voor mij de enige tip; níet in huis halen, dan heb je ook geen verleidingen. Als je dan trek hebt kun je net zo goed een broodje eten.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:11

Pfff ik kan het normaal ook niet maar ga overmorgen trouwen!! En ik heb de laatste 4 weken super gezond gegeten en niets gesnoept. Ook gelijk 4 kilo afgevallen, Ik ben trots op mezelf ;-)

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 12:18

Ben lid van de sportschool geworden en mijn ouders betalen dat. Ben nu een tijd niet geweest en me ouders hebben gezegd dat ik het dan zelf moet gaan betalen als ik niet meer ga. Dus ik moet wel, maar me lichaam werkt gewoon niet mee, ben zo snel moe.. Ik heb het ook wel eens 3 weken volgehouden om super gezond te eten en niet te snoepen, maar dan val ik toch weer terug in mijn oude patroon. Weeg nu 74 kilo en ben 1.76. Eerst woog ik altijd 65 kilo..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:19

De ene mens is de andere niet... ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:25

Tja... sporten en daarin ritme vinden duurt een hele tijd. Dus dat is niet zo gek, je lichaam moet er ook echt aan wennen en je voelt je dus eerst een stuk beroerder dan voorheen. Je moet het echt zes weken lang volhouden en in je dagritme in passen en dan wordt het een gewoonte. Erg lastig... is er op sportschool mogelijk dat je iets van een personal trainer oid krijgt die bijv. elke week met je afspreekt en dan gaat kijken hoe het gaat? Of misschien vriendinnen die ook iets volgen en dan samen gaan werkt ook motiverend.
Ik zou me ook niet te schuldig voelen over een patatje of een paar koekjes... dan voel je je weer slecht en dan zorgt dat ervoor om nog meer dingen te nemen die je eigenlijk niet wil.

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 12:35

Is ook wel zo, en het is niet dat ik depressief ben omdat ik wat dikker ben dat een gemiddeld mens, maar ik zou zo graag een platte buik willen. Maar de discipline is zo moeilijk vast te houden. En dat haat ik van mezelf, want dan haak ik weer af en ik wil het wel heel graag. Stom he..
Ik val altijd weer terug in mijn oude patroon waardoor ik dus weer een kilo aankom en zo gaat het maar door. De laatste tijd voel ik me ook gewoon zo NIET fit, ben hartstikke moe elke keer en heb het een beetje benauwd. Wat dus ook niet echt een goede motivatie geeft voor het sporten omdat ik er gewoonweg geen puf voor heb.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:39

niemand in de buurt die toevallig mee wilt gaan hardlopen ofzo?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:43

Ik kan het ook echt niet. Ik heb dan het geluk dat niet ik snel dik word maar gezonder leven kan altijd! Ik was begonnen met hardlopen, heel rustig opgebouwd en voelde heel fijn. Totdat ik een avond niet kon en daarna het nooit meer gedaan heb. Ik probeer gezond te eten (is me een tijd gelukt) maar al snel eet in me pauze een reep chocolade of een broodje frikandel van de bakker bart.. Toen ik nog op ons andere filiaal werkte werd ik gestimuleerd gezond mee te doen omdat hun daar allemaal gezonde mensen zijn, maar nu... pfoe zit nu gewoon weer ongezond te eten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:44

Tja... ik ken het... in mijn planning staat vandaag hardlopen.. maar toen ik wilde gaan regende het en nu moet ik eigenlijk eerst eten. Ik verzin steeds een uitweg. Maar ik weet dat als ik het niet doe ik het daarna weer niet doe (ben net weer begonnen ;) voor de tiende keer ofzo). Weet ook dat ik me nu wel rot voel en moe maar dat ik als ik een paar weken volhoud me een stuk beter voel. Beetje conditie opbouwen werkt echt... alleen dat volhouden.. daar is jammergenoeg geen trucje voor. Al wordt het echt wel makkelijker.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:50

Wat belangrijk is om te onthouden:
- Vet is verslavend
- Suiker is verslavend

Dat betekent dus a) dat je ervan moet afkicken en b) dat je verslaafd blijft als je regelmatig toch iets vets / zoets eet en er dan dus ook de hele tijd zin in hebt waardoor het weer lastig blijft om ervan af te blijven. Dus: kick af van al dat vet / suiker en dan heb je eerst een moeilijke periode maar daarna vraagt je lichaam er niet / nauwelijks meer om.

Ikzelf eet wel gezond, maar ik doe niet aan sporten. :o Dus dat is ook niet heel gezond. Ik heb laatst mijn eerste lijnpoging gedaan, maar als je normaal gesproken al gezond eet en je gaat dan ook niet sporten dan helpt dat niet. :P

Ik ben opgegroeid met gezond eten en zonder frituurpan dus dat helpt natuurlijk al. Ik heb hierdoor namelijk een voorkeur gekregen voor gezond voedsel en afkeur voor ongezond (vet) voedsel.

Mijn tips: vervang steeds iets meer in je maaltijden zodat het gezonder wordt. Denk aan: gezonder brood zoals volkorenbrood, volkorenspaghetti, zelf je eigen pastasaus maken, meer fruit eten, bv snoeptomaatjes als tussendoortje, thee zonder suiker in plaats van frisdrank et cetera. Ik drink zelf nauwelijks tot geen frisdrank omdat ik het niet meer gewend ben en ik het hierdoor nu te zoet vind. Dus zo doe ik het. :) Verder heb ik geen auto maar alleen een fiets (ben student) hoewel ik op dit moment niet veel te fietsen heb. :P

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:21

Ik eet aardig gezond, ik sport alleen niet. Het is dat mijn moeder snoep koopt, anders zou ik bijna niet snoepen. Van nature vind ik fruit en groente veel lekkerder en als ik dan een keertje een mars eet dan krijg ik last van m'n maag/darmen en word ik sloom. Het is gewoon niet goed voor je en je wilt toch het beste voor je lichaam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:16

er moet gewoon een knop om. Niet dat ik zi gezond leef, maar wel veel gezonder dan een jaar geleden. Ben 45 kg afgevallen (daarvoor was ik echt heel zwaar dus) en ben nu een beetje het sporten aan 't aanpakken..

Wat wel helpt is 1x iets doen, waarvan je had gedacht dat je het nooit zou kunnen. Heel stom, ik ging een wandeltocht doen en ben toen echt over mijn eigen grens heen gegaan :') Maar dat heeft me wel het zelfvertrouwen gegeven dat ik het doorzettingsvermogen had om iets te bereiken. Want als je dat zelfvertrouwen niet hebt is het veeeeeel makkelijker om te denken ' tja ik houd het toch niet vol, dus laat ik dat koekje nú alvast nemen' ... En blijf beseffen hoe trots je op jezelf kan zijn als je je doelen bereikt. Je moet jezelf echt blijven motiveren enzo :j

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:23

als je weet welke gezonde dingen je lekker vind, is het niet moeilijk vind ik. zo eet ik doodgraag slaatjes. dus als ik gewoon altijd een paar verschillende dingen uitkies om in de salade te doen, dan eet ik (als ik zou mogen van mn vriend) elke dag met plezier een salade...
verder kies ik ook elke week wat anders uit van fruit zodat je wat afwisseling hebt.

en ik denk ook niet dat het een drama is als je een keer een koekje wilt of wat chips. doe de chips dan gewoon in een kommetje ipv met heel de zak op je schoot voor de tv te gaan zitten.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:27

vlaatjee schreef:
Is ook wel zo, en het is niet dat ik depressief ben omdat ik wat dikker ben dat een gemiddeld mens, maar ik zou zo graag een platte buik willen. Maar de discipline is zo moeilijk vast te houden. En dat haat ik van mezelf, want dan haak ik weer af en ik wil het wel heel graag. Stom he..
Ik val altijd weer terug in mijn oude patroon waardoor ik dus weer een kilo aankom en zo gaat het maar door. De laatste tijd voel ik me ook gewoon zo NIET fit, ben hartstikke moe elke keer en heb het een beetje benauwd. Wat dus ook niet echt een goede motivatie geeft voor het sporten omdat ik er gewoonweg geen puf voor heb.

Dat is geen excuus. De reden dat je moe bent is omdat je geen conditie hebt. Ik geef toe, hierdoor is het juist moeilijker om te beginnen.
In het begin zal het zwaar zijn, maar daar moet je doorheen. Wat betreft het eten, gewoon doen. Als je het per se wilt, dan gaat het
je ook lukken! Ik moest van de diëtiste aankomen. Door een ziekte was ik 10 kg afgevallen (geen anorexia oid) en ik moest die 10 kg dus
weer aankomen. Ik ben inmiddels 5 kilo aangekomen en dat in 4 maanden tijd. Het gaat ontzettend langzaam maar ik ga wel elke keer
vooruit. Ik moet het volhouden, want die 10 kilo moet er gewoon echt bij. Nu zal je wel denken; aankomen is veel makkelijker dan afvallen.
Het tegendeel is waar. Volgens mijn diëtiste is aankomen moeilijker dan afvallen. Door de ziekte heb ik de hele dag geen honger, ook al zou
ik bij wijze van 6 uur achter elkaar niets eten. Als ik één koekje neem, zit ik al heel vol. Ik moet 7 keer per dag eten, ook alleen maar gezonde
dingen, dus geen chips en friet etc. Af en toe mag dat natuurlijk wel maar niet elke dag. In het begin moest ik het echt naar binnen
proppen, ik mocht niet stoppen van mezelf. Nu gaat dat iets makkelijker en ben ik eraan gewend maar het is nog steeds lastig.

Aankomen is natuurlijk wel anders dan afvallen maar het komt wel op hetzelfde neer: als je geen discipline hebt om het vol te houden,
gaat het je nooit lukken.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:28

Menino schreef:
er moet gewoon een knop om. Niet dat ik zi gezond leef, maar wel veel gezonder dan een jaar geleden. Ben 45 kg afgevallen (daarvoor was ik echt heel zwaar dus) en ben nu een beetje het sporten aan 't aanpakken..

Wat wel helpt is 1x iets doen, waarvan je had gedacht dat je het nooit zou kunnen. Heel stom, ik ging een wandeltocht doen en ben toen echt over mijn eigen grens heen gegaan :') Maar dat heeft me wel het zelfvertrouwen gegeven dat ik het doorzettingsvermogen had om iets te bereiken. Want als je dat zelfvertrouwen niet hebt is het veeeeeel makkelijker om te denken ' tja ik houd het toch niet vol, dus laat ik dat koekje nú alvast nemen' ... En blijf beseffen hoe trots je op jezelf kan zijn als je je doelen bereikt. Je moet jezelf echt blijven motiveren enzo :j

Hier ben ik het helemaal mee eens. Motivatie houden is het moeilijkste.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:36

Hier een slank iemand aan het woord..... Ik voel me gewoon fysiek niet lekker als ik alleen maar snoep en/of junkfood eet en niet van de bank afkom :+ . Bovendien vind ik het fijn dat ik alles aankan qua kleding en me lekker licht voel, letterlijk dus.

Hoe ik het doe? Tja, ik doe het gewoon, ik eet gezond en nog best veel ook trouwens. Juist omdat mijn voeding zoveel goede voedingsstoffen bevat, kan ik het prima blijven eten. Ik eet veel fruit, veel groenten, zo weinig mogelijk bewerkt eten, bruin brood, kruidenthee, vers fruitsap, water, geen vlees/vis, wel noten (ongezouten/onbewerkt), rijst, pasta, aardappelen en ik heb boter en mayonaise op basis van olijfolie. Maak ook alles met olijfolie, heerlijk! :)

En oja, ik kan best snoepen, hoor, maar daar kom ik dan ook niet van aan, omdat ik het niet elke dag doe. En verder veel bewegen, veel doen en sporten. Hoeft niet elke dag (ik beweeg wel heel veel van nature, zit weinig stil, dat scheelt ook), hoor, maar wel een paar keer per week even goed aan de bak met die spieren en die conditie. Als je er eenmaal in zit, wil je niets anders meer, althans, ikke niet!!! Sterkte en succes, want ik weet dat alle begin moeilijk is!!! :(:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:37

En ja, veel moeheid komt juist van te weinig beweging, dus te weinig conditie en van slecht eten. Dus kom op, zet gewoon even door en ik garandeer je dat je je veel beter gaat voelen!!! :D

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:42

Ik heb ook zeker mijn 'hervalperiodes' (heb zo bv, door examens, ondertussen weer bijna 2weken nietmeer gesport), maar algemeen kan ik wel stellen dat ik écht gezond leef. Ik sport 3-5 keer per week, eet gezond, eet zelden fastfood,...

Wat mij helpt, zeker op gebied van eten, is heel erg veel uitproberen en ook gewoon proberen om zo gezond mogelijk te koken/eten. Ik vind er echt wel een beetje een uitdaging in, om te zoeken naar manieren om een gerecht gezonder én lekkerder te maken. Of om gezonde dingen te proberen die ik daarvoor nog nooit gegeten heb. Ik heb wat meer afstand genomen van de 'traditionele' aardappel+vlees+groenten, en ben probeer zoveel mogelijk andere dingen uit. Thaise maaltijdsoep, Bulgur met gewokte spinazie/noten/tofu, quinoa met groentenballetjes en salade met olijven/verse kruiden/kerstomaatjes uit de oven/gegrilde paprika,.... Je kan zoveel nieuwe en gezonde dingen ontdekken, en gewoon die zoektocht naar de gezondse opties is voor mij ook wel een toffe manier om ermee bezig te zijn :). Die zoektocht is ook gewoon telkens denken: beter volkorenpasta, beter olijfolie, beter bruine boterhammen, hoe kan ik zelf zo gezond mogelijk muesli maken? Welke vleessoorten kan ik het beste nemen? Hoe kan ik mijn ontbijt "pimpen" zodat het én lekker én gezond én alle voedingsstoffen bevat (nu is het dus zelfgemaakte muesli, met magere yoghourt en 200gr blauwe besjes)...

Sporten is gewoon doen. Vaste dag vastzetten, en gewoon doen. Dat je in het begin moe bent, is doodnormaal.... verder is het ook belangrijk iets te zoeken waar je gemotiveerd in kan zijn. Gewoon lopen vind ik vaak (niet altijd) redelijk saai en eentonig. Canicross (hardlopen met hond), oriëntatieloop, survivalrun,... zijn dan weer dingen die ik écht wel fantastisch vind. En daar train je dan voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:46

Gezond eten kan echt veel lekkerder zijn dan je denkt idd... Zo ben ik nu helemaal verslaafd aan sojayoghurt met lightsiroop en tarwezemelen :9 (ok, ik ben waarschijnlijk de enige die zemelen lekker vindt door de yoghurt :') Maar vezels zijn natuurlijk superbelangrijk, geven je een vol gevoel, goed voor je darmwerking etc. ) ... Daar kan ik echt van genieten.
En een jaar geleden dacht ik echt niet dat ik kon genieten van iet anders dan koekjes en chocolade _O-
Gewokte groente, met een lekker woksausje en een beetje Tofu, of een groentewrap (met vlees, als je niet vegatarisch bent :') ) Met Griekse yoghurt en philadelphia light en kaas.....
't is niet hetzelfde als de pizzaboer om de hoek (hoewel... Mijn wraps :9 ) Maar als je maar vaak genoeg gezond eet gaat je lichaam gewoon om gezonde dingen vragen. Als je maar vaak genoeg vettige dingen eet, gaat je lichaam daar ook om vragen. Vroeger at ik meestal 1 a 2 keer in de week pizza... Nu soms een maand niet ofzo, en dan heb ik er zelfs helemaal geen zin in ! :) ...

Wat een eerste stap kan zijn, is gewoon de dingen die je nu eet vervangen door gezondere vergelijkbare producten. Ipv een grote chocoladereep een kleintje ofzo (of 1 met minder kcal) ....
Wat bv. heeeel veel scheelt zijn pastasauzen. Er zijn sauzen waar 30 kcal per 100 gram inzit (biologische van de appie :9 ), en sauzen waar 150 (!!!) kcal inzitten. Als je daar niet bij stilstaat. Zelfde geldt voor pasta zelf. Je hebt pasta's waar 300 kcal inzitten, en ook volkoren macaroni waar 125 kcal inzit (volkoren van honig :9 )

Dat zijn al hele kleine stapje, en dat is gewoon een stukje bewustwording :) !

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:06

Inderdaad, dat is het eigenlijk ook, die bewustwording, weten WAT je nou precies eet en hoeveel daar in zit. ;)
De supermarkt verkoopt ook zoveel troep, gewoon even goed opletten wat voor producten je koopt en hoe je het klaar maakt.

Als ik nu een patatje haal, heb ik daarna gewoon enorme buikpijn (en ik vind het gewoon ook niet zo lekker meer, die vette troep). :D
Ik kom echt nooit in de Mc of de snackbar, ik maak liever een gezonde, lekkere pasta of iets dergelijks. Of iets oosters met tofu en een lekker sausje. En vergeet niet dat je van tussendoortjes behoorlijk in gewicht kan aankomen. Bij pizza eet ik meestal ook gewoon een rauwkostsalade of iets dergelijks.

Mijn dagelijkse ontbijt bestaat uit fruit (vanmorgen had ik een mango, een perzik, een banaan en wat druiven) met volle (jaahaa, VOLLE!!!) biologische yoghurt. Vroeger at ik alleen maar fruit 's morgens, maar toen ik te mager werd toen ik ooit borstvoeding gaf, moest ik van het thuisfront volle yoghurt erbij doen ;) , en dat heb ik er ingehouden. Ik ben zelf helemaal niet van de light producten, ik eet over het algemeen gewoon de originele producten.

En verder ook goed opletten met wat je drinkt. Er zit zoveel suiker in diverse dranken. Ik drink vooral kruidenthee, water en vers fruitsap (gemaakt of gekocht in de supermarkt/reformwinkel). En daarnaast geniet ik ook gerust van een wijntje, baileys of ander lekker drankje, maar niet dagelijks. :)
Het is echt genieten, hoor, en tegelijkertijd je lijf lekker strak houden. :P ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:14

Hmm.. ik vind het ook lastig hoor. Drinken gaat goed, drink water, kruidenthee en vers sap. Maar met eten gaat het vaak mis. Ik eet wel veel gezonde dingen, fruit, volkoren producten, lekkere pasta's, groenten etc. Maar ik eet ook veel ongezonde dingen, zoals heel regelmatig chips, patat, chocola.......Hou het op een of andere manier niet heel lang vol om dat allemaal te schrappen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:27

vlaatjee schreef:
Ben lid van de sportschool geworden en mijn ouders betalen dat. Ben nu een tijd niet geweest en me ouders hebben gezegd dat ik het dan zelf moet gaan betalen als ik niet meer ga. Dus ik moet wel, maar me lichaam werkt gewoon niet mee, ben zo snel moe.. Ik heb het ook wel eens 3 weken volgehouden om super gezond te eten en niet te snoepen, maar dan val ik toch weer terug in mijn oude patroon. Weeg nu 74 kilo en ben 1.76. Eerst woog ik altijd 65 kilo..

Vergeet niet dat hormonen een rol spelen. In de puberteit krijg je meestal gewoon meer vormen. Dus dikkere dijen, kont en borsten en dat weegt allemaal wat. Dat je zwaarder bent is dusniet meteen dat je ongezond dikker bent geworden. Daarbij is het ideaal gewicht per leeftijd verschillend, moet je als je onder de 25 bent nog kilos aftrekken van je lengte min een meter, daarna moet je ze gaan optellen.
Daarbij telt postuur mee en het gewicht van je skelet.

Maar goed, gezond leven staat feitelijk los van gewicht. het gata meer om fit zijn/worden.
ik ben regelmatig ziek en dan ook zwak en moet dus steeds opnieuw in conditie komen dus de nodige ervaring.
Mij lukt het door vooral veel te wandelen. Lekker fris stappen, niet slenteren en steeds wat verder gaan en soms een sprintje tussen door trekken (interval training).

Wat eten betreft, je kunt beter de hele dag grazen zodat je geen moment honger hebt, dan maaltijden gaan overslaan en met grote honger je dan weer volstouwen en je schuldig voelen (en je maag rekken, zodat je daarna meer honger hebt!). Als je maar gezond graast dus rauwe groenten en fruit en glazen water, groene thee bv.
Je merkt dan op ene gegeven moment dat je trek naar zoet verdwijnt (of bijna) en je ook niet meer zoveel op kan in een keer.

Eigenlijk verander je dus door gewoon te beginnen als patronen waardoor het steeds makkelijker wordt.
Ik ben trouwens kilos afgevallen door veel sinasappelen te eten als tussendoortjes. Je bent er lekker lang mee bezig, het geeft een voldaan gevoel, je haalt er energie uit en het zet niet aan!
Maar ja, ik plukte ze hier gewoon van de boom, zo aantrekkelijk! Ik heb dat nu met appels.