Scheenbeenvliesontsteking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Scheenbeenvliesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:51

Ben benieuwd naar mensen met ervaringen?

Gisteren was ik met mijn oom op pad, en ik liep een beetje moeilijk toen hij vroeg wat ik had. Hij is voetbalcoach geweest en mijn pijnverschijnselen kwamen hem bekend voor; scheenbeenvliesontsteking. Ik heb gegoogled en ik schrok eigenlijk een beetje. Precies de goeie woorden. Pijn doet het niet, het voelt als een zeurderige spierpijn. Ik dacht eigenlijk ook dat het spierpijn was, tot vriendjelief zei; nou, ik weet niet, maar ik heb geen spieren op m'n scheenbeen :+

Ik kan me herinneren dat ik het had toen ik in mijn vriendjes auto ging rijden. En volgens mij ook wel eerder last van gehad. Maar in ieder geval merk ik het in de auto vaak.

Verder was het afgelopen week heel erg. Ik was mee met de introductie begeleiden en dinsdagavond hadden we feest, toen was het zo erg dat ik niet eens meer kon lopen. Moest m'n voeten over de vloer slepen, zo'n zeer deed het. Was de dag erna weer minder. En nu voel ik het bijna niet meer. Het wisselt heel erg. Dus omdat ik nu nergens last van heb, heb ik eigenlijk weinig behoefte aan de HA. Maar ik las toch wat verontrustende berichten op internet als dat dit chronisch kon worden als je ermee doorloopt, en dat wil ik ook niet.

En ik was er serieus van overtuigd dat het gewoon spierpijn was... haha. Voel me nou toch wel redelijk blond.

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen... Iemand dit gehad of meegemaakt?

Iris82

Re: Scheenbeenvliesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:05

Ik ken dezelfde pijn. Ik heb er met perioden last van gehad, maar nooit naar de HA voor geweest. Is eigenlijk vanzelf minder vaak voorgekomen en ik kan het me nu eigenlijk niet meer herinneren wanneer de laatste x was.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:07

Een echte hardloop kwaal.Ik zou niet weten wat ze er aan doen eigenlijk.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:11

Ja dat ligt er aan wat de oorzaak is. Bij sommige is het een spontane intense inspanning, idd van bijvoorbeeld hardlopen, wat ik las.

Nou sport ik wel fanatiek, maar hardlopen doe ik niet :') Ik merkte het vroeger vooral bij uitgaan, doe ik nu niet meer zo heel vaak. En tegenwoordig met autorijden met m'n voet optillen. Ook als ik een keer andere schoenen aan heb als normaal.

Ik heb platvoeten, dat is ook een oorzaak las ik :+ Dus bezoekje aan de podoloog is sowieso een goed plan, die meten zooltjes aan. Maar ja, of dat helpt weet ik natuurlijk niet.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:15

Ik heb het ook en heb net als jij ermee doorgelopen tot ik echt niet meer kon.

Uiteindelijk naar de dokter gegaan en doorverwezen naar de podotherapeut. Nu heb ik zooltjes en heb ik er nog maar weinig last van, maar het gaat nooit meer echt helemaal over.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:15

Ja hier nog iemand last van shinsplints, ten gevolgen van mijn te zware marathon voorbereiding. Het is vaak het gevolg van overbelasting kort en explosief sprinten, of springen bijv. Behandeling is koelen met ijs 3x daags en rust van sporten, en goed luisteren naar je lichaam, niet overbelasten. Fysio kan ook helpen met speciale oefeningen, en mocht je lasthouden met bijv sporten dan kunnen compressiekousen van herzog tijdens het sporten goed helpen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:36

Oei oei. Word helemaal niet blij van al die berichten haha. Ik dacht, gaat wel over. Heb iig contact genomen met de plaatselijke podoloog. Sowieso zijn platvoeten een probleem, heb ook altijd rugklachten. Hoop eigenlijk dat dit voor alle problemen gaat helpen :o

Maar bij jullie is het dus niet meer over gegaan? Wat een horror. :\ Of heb je het dan alleen bij inspanning nina88?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:51

Ik wil je aanraden contact op te nemen met Papendal. Twee jaar terug dachten ze dat ik het had. Uiteindelijk bleek het niet zo te zijn, maar als je het wel hebt (ze kunnen het testen) is het wel te verhelpen d.m.v. een operatie. :)

Sterkte ermee, hoewel ik het niet had, ken ik wel de erge pijn op dezelfde plek. :)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:54

Operatie? Ga wegggggg.

Maar dát is helemaaaaal niet de bedoeling.

Wat had jij dan??

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:56

Iets wat nooit verklaard is... :')
Heb ik weer natuurlijk. Inmiddels ben ik er wel vanaf. Heel af en toe (bv als ik snel loop op hoge hakken) dan voel ik het nog wel eens.

Nuja, je moet het zo zien: je spier groeit en dat vlies rekt mee, tot op zekere hoogte. Als je spier te snel groeit, stopt het vlies dus met rekken. Dat veroorzaakt de pijn. De druk kunnen ze meten met een drukmeting, doen ze voor en na inspanning. Stelt geen klap voor en deed gelukkig ook geen pijn!

Indien je na inspanning verhoogde druk hebt, is het dus scheenbeenvliesontsteking. Met de operatie snijden ze dan gewoon het vlies door... et voila, weg druk.
Lenneke op bokt heeft het ook gehad en is (ik dacht aan een been) geopereeerd. Volgens mij heeft zij nergens last meer van gehad daarna.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 21:06

Nou dat klinkt em... niet best :+

Ik verafschuw dokters serieus. Niet persoonlijk hoor :+ Maar heb niets met dat gedokter. Vermijd liever alles wat ermee te maken heeft. Maar ja, ik wil geen chronische pijn. Want tsja, dat werkt ook niet natuurlijk. En de pijn is niet ondraaglijk, maar f*cking irritant...

Ik denk dat ik eerst maar eens in Rheden naar podoloog ga. Snel gegroeid ben ik niet. :D Bij mij is het geen overbelasting, want serieus, ik doe niet veel. Behalve paardrijden, fietsen en fitnessen. :') Men zegt dat het van hardlopen komt. Jij veel hardgelopen????

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:10

Nee... wel veel paardrijden ;)
Was in de tijd dat ik net Vajnic ging rijden, met veel schwung in draf en dus een groter zweefmoment. Imo kan het dus wel degelijk daarvan komen. Hoewel ik niet echt scheenbeenvliesontsteking had.

Maar misschien was het dat bij mij wel hoor. Allleen: ik moest die pijn zien op te wekken. En ik had het alleen bij paardrijden. Maarja, een paard hadden ze in Papendal dan weer niet staan... :+
Gevolg: geen verhoogde druk. Maar ik denk als ik paard mee genomen had toen en daarna de meting opnieuw had gedaan, dat er wel verhoogde druk was geweest.
Nuja, dat is enkel een vermoeden.

Heb je er met paardrijden last van?
Zo ja: kijk eens goed of je laarzen nog passen. Ik heb mijne toen groter laten maken (waren gemaakt op 33 centimeter en mijn kuit was op een gegeven moment door zwelling 35/35,5... dat past dus niet!) met een stuk elastiek erin. Dat in combinatie met heeeeeel veel rust én fysiotherapie heeft het doen afnemen.
Overigens is mijn ene kuit nu 34 en de andere 34,5 dus de grootste zwelling was toen inderdaad van de blessure.

En geloof me, ondraaglijke pijn komt vanzelf. Ik stond regelmatig na een paar rondjes draf bijna jankend weer naast het paard. Wees dus voorzichtig...

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:13

Ik heb het ook gehad, zeker 20 jaar geleden !!!
Dit kwam ook door een te intensieve hardlooptraining, en ik had toen net nwe hardloopschoenen gekocht. Niemand had mij verteld dat je dan niet meteen 12 km moet gaan hardlopen |(
En heb er nu zo af en toe nog last van, vooral als ik veel gelopen heb op schoenen zonder demping. Vooral laarzen met een klein hakje.
Dus doe vooral voorzichtig.
Zooltjes zijn zo gek nog niet.
Hmmm waarom hebben ze mij dat toen nooit verteld ?????

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 21:22

Ik weet eigenlijk niet of ik er met paardrijden last van heb. Met mijn walgelijke concentratievermogen is dat eigenlijk niet iets waar ik direct op let. :+ Ga ik maar eens doen. Zoals ik zei, ondraaglijk is het vaak niet. Maar afgelopen week dus wel. Ik werd gekkk. Maar tót ik zat. Toen ik hem niet meer belastte was het ook accuut over. Dus dat was wel een opluchting. Daarrna al slepend naar de slaapzaal gestruind.

Maar ja, ik voel het nu al een paar dagen. Nu ook als ik zit (kan oook komen omdat ik het er over heb haha). Maar nog steeds slechts een beetje zeurderig. Ik hoop zo dat die zooltjes m'n rugpijn ook verhelpen.

Dat pijnige aan m'n benen heb ik trouwens al langer bedenk ik me net. Toen iemand iets zei over slippers, dacht ik; ohja! Ik kon nooit op slippers lopen omdat m'n scheenbeen dan heel veel zeer deed. Deed ik weer een tijdje vaste schoenen aan, probleem opgelost. Dacht ik :+ whaaaaaa.

@ xan; google is echt een wereldverschijnsel haha. Al lees ik ook allemaal rare berichten. Moet ik misschien niet doen. :')
Heb je er nu nog veel last van ?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:07

Ik heb het op dit moment alleen als ik lang op slechte schoenen loop, zonder dat ik de zooltjes er in heb.
Als ik zo 1/2 keer per week een dagje goede schoenen + zooltjes inlas, gaat het prima.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:27

Ik heb er alleen nog last van na een intensieve training (intervalwerk) en soms met paardrijden en autorijden (voet optillen wat je zei), maar dat zijn meer pijntjes en niks vergeleken met toen gelukkig, toen kon ik er als ik er op drukte, zo janken zo zeer deed het.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:31

ja...!
ik heb het gehad...
en niet goed mee omgegaan, dus toen had ik uiteindelijk een overbelasting van mijn scheenbeen spieren naast de scheenbeenvlies ontsteking...
gevolg, 6 maand niet mogen lopen, rijden enz...

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 11:10

:\

Nou da's helemaal niet best. Moest je op krukken lopen of zo?
@ Eydis, zo zeer doet het gelukkig nog niet, maar wil het ook absoluut niet zo ver laten komen :\

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:18

Ik heb logesyndroom/compartimentssyndroom gehad. Dat is wat anders dan scheenbeenvliesontsteking/shinsplints.
Bij shinsplits is de aanhechting op het bot geirriteerd en zit de pijn voornamelijk aan de binnenvoorkant van het onderbeen.
Bij logesyndroom is de spier teveel uitgezet ten opzichte van het kapsel om de spier waardoor de druk in de spier te hoog wordt. Dan zit de pijn meer aan de buitenvoorkant, de spier dus die langs het bot loopt.

Ik had ook echt zo'n zeurende pijn. Niet zo'n pijn dat je niets meer kan, maar wel een lastige pijn die constant aanwezig is. Als het heel erg was (bijvoorbeeld na een lange endurance wedstrijd) was m'n been meer gevoelloos en tintelde.

Ik weet niet wat jij hebt? Voor je allerlei nare situaties gaat voorstellen, logesyndroom is ontzettend makkelijk te verhelpen dmv een 'operatie' (5 minuten, stelt dus echt niets voor)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 14:22

Ik ga gewoon eerst maar even naar de podoloog vd week. :+ Aangezien ik verwacht dat de oorzaak toch echt platvoeten is.

Ik heb nu ook een tintelbeen, maar echt absoluut geen pijn. Dus heb nou eigenlijk weer zoiets van, zou ik wel gaan?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:37

Natuurlijk moet je gaan.

Ik heb overigens ook hele erge platvoeten. Maar de grootste oorzaak was toch wel elle lange ritten op een verkeerd zadel.

Waar zit de pijn voornamelijk? Op het bot of de spier?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 14:47

Echt aan de voorkant op dit moment, dat getintel.
En als ik er 'last' van heb voelt het heeeel erg als spierpijn op de voorkant, dus op het bot.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:58

ga het in ieder geval koelen met zo'n gelpack. Ik kreeg ook last toen ik 5x in de week aan Zumba deed, volgens mij kwam het vooral door het veel draaien. Gelukkig wist ik dat dit soort klachten echt een probleem kunnen worden en ben ik flink gaan minderen met sporten.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 16:04

Oef. En ik had nog wel zo veel ambitie. Drie keer per week fietsen, twee keer per week Zumba en twee keer per week paardrijden... Nou las ik dat vooral het 'lopende' gebeuren ernstig was. Dus hardlopen, wandelen en idd Zumba bijvoorbeeld. Ik ga maar eens kijken f ik 1x wel volhoudt, want ik vind het heel leuk :=

Helpt koelen goed ja? Ga ik ook maar eens proberen dan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:09