Donatie van het menselijke lichaam en anatomie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chiaraa_

Donatie van het menselijke lichaam en anatomie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 10:49

Hallo Bokkers,
Weet niet goed hoe dit te verwoorden, maar ga mijn best doen.

stel ... ik val straks van een paard en breek ik mijn nek,wordt ik omgereden of kies ik er zelf voor.
Allemaal heel erg onvoorspelbaar.

Denk jij er dan aan om dingen vanjezelf af te geven?

Zoals:
Uitwendige delen:

Huid,Hoofd,Voorhoofd, Oog,Oor, Neus, Mond, Tanden, Onderkaak, Gezicht, Kin,
Hals, Adamsappel,Schouders
Arm,Elleboog,pols, Hand,Vingers,
Wervelkolom, Borst,Ribbenkast,Flank,
Buik, Geslachtsorganen,Heup, Lende(n), Billen, Been, Dij, Kuit, Knie,Hiel,Enkel,Voet, Tenen,..

of

Interne organen:

Bijnieren,Wormvormig aanhangsel, Blaas,Hersenen,Hart,Darmen, Nier,Longen,Lever, Hypofyse, Milt,Maag,Schildklier,Testikels,Baarmoeder,...

Zou je het doen voor de wetenschap/ anatomie?
Hoe denk je erover?
Zou jij je lichaam willen geven om een ander mens nog te kunnen helpen?dus donor?

Ik heb al beslist( voor mijn eigen welliswaar) dat ik mijn organen enzo wil afstaan. :)
Ik wil mijn lichaam geven voor anderen, maar liever niet voor de wetenschap, tenzij ik een andere persoon
niet kan helpen omdat het niet goed genoeg is of bruikbaar is.
Laatst bijgewerkt door Chiaraa_ op 27-08-10 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:53

Ik wil mijn lichaam niet afstaan aan de wetenschap. Ik wil dat mijn familie de gelegenheid krijgt me te begraven of te cremeren, dus afscheid kan nemen.
Wanneer je je lichaam af staat aan de wetenschap, ben je oefenmateriaal voor studenten, volgens mij.

Ik ben wel donor.

vanLotje

Re: Donatie van het menselijke lichaam en anatomie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:56

ze plukken er maar uit wat ze kunnen gebruiken, wat mij betreft.
Ik heb er toch niets meer aan :D

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:58

ik doneer net als lotje alles maar niet aan de wetenschap wel voor anderen die door mij hulp misschien nog jaren kunnen leven en ik hoop dat er nog veel mensen donor worden

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:00

oh, maar als ze de donor organen hebben mag de rest van vanLotje naar de wetenschap hoor. Kunnen ze nog wat leren van me :)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:02

vanLotje schreef:
oh, maar als ze de donor organen hebben mag de rest van vanLotje naar de wetenschap hoor. Kunnen ze nog wat leren van me :)

ben ook donor, en de rest doen ze inderdaad maar naar de wetenschap.. als er resten zijn cremeren ze dat maar, en begraven mijn ouders dat wel.. kunnen ze me nog opzoeken ook! ;)

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:03

Het zal mij een worst zijn wat ze tegen die tijd met me doen.
Hoop dat er veel te doneren is aan mij.
Zelf heb ik een vader die al 3,5jr op een nier wacht.
Dus ook ik hoop dat er veel mensen donor zijn/worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:06

Donor zijn voor anderen is wel iets anders dan je lichaam aan de wetenschap geven hoor.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:10

Mindim schreef:
Donor zijn voor anderen is wel iets anders dan je lichaam aan de wetenschap geven hoor.

zie ik toch anders...in beide gevallen maak ik iemand blij met iets waar ik niets meer mee doe.
Tuurlijk is het fijn als mijn nier iemands leven redt, maar als diezelfde nier bij kan dragen naar onderzoek, vind ik dat ook best.
Wel NADAT alle bruikbare organen/huid etc eruit zijn geplukt, dat wel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:24

Het enige echte grote verschil is dat als je donor bent je familie nog op een normale manier afscheid van je kan nemen, je kan opgebaard worden en daarna gecremeerd of begraven worden.

Als je je lichaam ter beschikking stelt aan de wetenschap kan je niet opgebaard worden en word je gebalsemd. Je familie moet in veel kortere tijd afscheid nemen en daarna word je lichaam vervoerd naar de universiteit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:27

Ik ben wel donor, met uitzondering van mijn huid, daarvan heb ik echt het 'dat is van mij' gevoel. Doneren aan de wetenschap zou k nooit doen...

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:32

Ik ben wel donor (niet van alles trouwens, misschien verandert dat later nog), maar ik zou mijn lichaam niet af willen staan aan de wetenschap. Ik wil dat mijn familie nog wel afscheid van me kan nemen, dat er een begrafenis of crematie is.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:36

Ik ben donor, van alles :j Aan de wetenschap zou ik het eng genoeg ook niet doen..

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:40

Ik ben geen donor, ik vind het een heel naar idee. Het is mijn lijf, en daar blijven ze vanaf, hoe egoïstisch ook.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:41

ik ben donor en zat laatst te kijken hoe ik kan regelen dat de rest naar de wetenschap gaat. contact opnemen met academisch ziekenhuis maar hoe? opbellen en zeggen ik wil mijn lichaam afstaan als ik dood ben? :P

ik wil dat iedereen mij blijft herinneren hoe ik ben en niet zo schijnheilig naar mijn graf komt om daar even een bloemetje neer te leggen en misschien tegen me aan te praten.. als ze dat nu niet doen hoeft t voor mij dan ook niet.. klinkt hard maar zo denk ik erover.. en als ze zo een nieuwe operatietechniek uit kunnen proberen en zo meer levens kunnen redden heb ik dat liever.. ik heb er toch nix meer aan en onder de grond ligt het alleen maar weg te rotten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:23

vanLotje schreef:
Mindim schreef:

zie ik toch anders...in beide gevallen maak ik iemand blij met iets waar ik niets meer mee doe.
Tuurlijk is het fijn als mijn nier iemands leven redt, maar als diezelfde nier bij kan dragen naar onderzoek, vind ik dat ook best.
Wel NADAT alle bruikbare organen/huid etc eruit zijn geplukt, dat wel.

Volgens mij ga je 'compleet' naar de wetenschap hoor. Halen ze niet eerst eventuele donororganen weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:27

ikke129 schreef:
ik ben donor en zat laatst te kijken hoe ik kan regelen dat de rest naar de wetenschap gaat. contact opnemen met academisch ziekenhuis maar hoe? opbellen en zeggen ik wil mijn lichaam afstaan als ik dood ben? :P

ik wil dat iedereen mij blijft herinneren hoe ik ben en niet zo schijnheilig naar mijn graf komt om daar even een bloemetje neer te leggen en misschien tegen me aan te praten.. als ze dat nu niet doen hoeft t voor mij dan ook niet.. klinkt hard maar zo denk ik erover.. en als ze zo een nieuwe operatietechniek uit kunnen proberen en zo meer levens kunnen redden heb ik dat liever.. ik heb er toch nix meer aan en onder de grond ligt het alleen maar weg te rotten.

Niet iedereen die op grafbezoek gaat is schijnheilig hoor. Iedereen herinnert zich wel hoe je was, lijkt me. Ongeacht of je nu gecremeerd, begraven wordt of in stukjes op de snijtafel beland. Volgens maakt dat niet zo veel uit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:28

Ik sta geregistreerd als donor, na toestemming van mijn ouders. Zelf maakt het me niet uit, ik ben dan toch dood :+ Maar als mijn ouders (hé, ze hebben me ook gemaakt :+ ) het niet willen hebben om wat voor reden dan ook, dan vind ik dat zij daar ook zeggenschap in moeten hebben. Zíj moeten immers verder na mij.

Op dit moment ben ik al wel bloeddonor, dus er gaat al regelmatig een stukje van mij naar iemand anders en/of de wetenschap :))

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:30

Ik vind het een erg interessant iets, je lichaam doneren aan de wetenschap :j Ik ben geen donor, maar gek genoeg zou ik m'n lichaam wel willen schenken.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:30

@mindim; dan kies ik voor donor zijn, heb liever dat ik mensen help die er lang op wachten :D

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:32

cupcake_x schreef:
Wormvormig aanhangsel.

hahaha, hier moest ik erg om lachen, dat zul je niet doneren hoor, ieder mens kan daar zonder... :))

maar ik moet me ook nog registreren als donor, maar dan alleen voor inwendige organen, niet mijn handen of iets anders..
Laatst bijgewerkt door Casca op 27-08-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Josje84

Van mij mogen ze alles hebben.
Ik denk maar zo, als je onder de trein komt, bliijft er ook niks meer van je over.
Heb in het ziekenhuis ooit de poster gezien met de quote;

'Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here.'

Vond ik wel een rakende uitspraak.

dancertje

ik ben geen donor maar puur om de reden dat ik nu momenteel chronisch ziek ben heb een chronische alvleesklierontsteking en mijn lever is ook al beschadigd verder heeft de rest ook al een optater gehad door alle medicijnen en heeft iemand anders ook al niet veel meer aan.
wel heb ik nu toegestaan om al mijn medische gegevens te gebruiken en ik vul ieder jaar een vragenlijst in omdat wat ik heb op mijn leeftijd niet veel voorkomt vandaar dat ik dat wel gedaan heb.
en nu heb ik ook al een keer bloed afgestaan voor wetenschap wel allemaal omtrent de chronische alvleesklierontsteking
Laatst bijgewerkt door dancertje op 27-08-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:33

Mindim schreef:
Volgens mij ga je 'compleet' naar de wetenschap hoor. Halen ze niet eerst eventuele donororganen weg.

Ja klopt. Voor mij in ieder geval niet naar de wetenschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:34

In amerika gaan sommige lijken die afgestaan zijn voor de wetenschap naar de bodyfarm.

Daar hebben ze oa iemand bloot in de struiken gelegd, om te zien hoe snel de ontbinding in bepaalde weersomstandigheden buiten zou gaan, welk ongedierte zich op het lichaam bevindt. Dit was voor forensische doeleinden. Sommigen lagen in een graf, anderen in een graf vol met water en noem het maar. Ik weet niet of het stoffelijk overschot altijd voor medische doeleinden wordt gebruikt.