Harde lenzen met paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shannonnekke

Harde lenzen met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:55

Ik wil graag overstappen op lenzen. Nou zit ik eeuwig te twijvelen, welke soort. De zachte maandlenzen of de harde lenzen. Mijn moeder heeft zelf harde lenzen, dus die blijft meer een voorstander voor harde lenzen omdat het haar goed bevalt.
Harde lenzen lijkt me ook wel wat (gezonder voor het oog), maar hoe zit dat met paardrijden/werken met paarden. Ik weet dat er makkelijk een stofje achter de lens kan komen, maar volgens mijn moeder met een paar keer knipperen zo weg is.

Heeft rijd iemand met harde lenzen paard? En er verder positief over is?
Want ik hoor veel mensen die zachte lenzen door het paardrijden hebben gekozen, vanwege de stofjes.

Xhiske

Re: Harde lenzen met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:59

ik heb zelf geen daglenzen, maar nachtlenzen. dat zijn harde lenzen die je s`nachts in moet. overdag zouu ik die nooit inkunnen want als ik ze `s avond in doe dan heb gelijk gigantisch last van mn ogen. maar dat zal met echte daglenzen wel anders zijn. maar ik weet niet of het voor jou een optie is om nachtlenzen te hebben.

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:00

Ik heb zachte ben er erg positief over! met rijden bijna nooit last :)

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:04

ik heb ook zachte en er nooit last van.. komen ook minder snel vuiltjes onder omdat ze echt om je oog heen zitten zeg maar.. harde zitten er wat op.
je moet natuurlijk zelf kiezen maar zachte lenzen zijn ideaal!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:05

Paardrijden met harde lenzen gaat echt niet! 1 groot drama. 1 stofje en je zit te janken op of naast je paard. en in een stal of bak zijn heeel veeel stofjes......

Ik deed ze altijd uit als ik ging rijden en dan deed ik gewoon mijn bril op.

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:22

idd, ik heb zachte lenzen, juist omdat ik paardrij en veel in het stof zit dus.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:41

Ik heb hard gehad, drama. Overgestapt naar zachte en nooit meer last van stof en zand :)

CarpeDiem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:00

Ik heb zachte lenzen, mijn opticien is erg van de harde lenzen maar rade mij de zachte aan juist om de paarden.
Deze zijn iets groter en daardoor is de kans op stof of zand inderdaad minder klein :)

Ik ben er erg tevreden over!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:05

Ik heb ook zachte en nooit ergens last van!

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:07

Nachtlenzen kan alleen als je min hebt.

Ik heb zachte lenzen omdat je harde lenzen makkelijker verliest en omdat er inderdaad makkelijker stofjes in komen. Ook omdat ze comfortabeler zitten en je na elke maand een schone lens hebt en dus een beetje de vuiligheid die een lens opdoet weg kunt gooien (wel goed schoonmaken natuurlijk haha).

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:07

Ik heb harde lenzen gehad. Wat een drama met rijden, altijd huilen, vooral in de zomer met al dat stof. Echt geen aanrader, en wegknipperen lukt je echt niet.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:08

Ik heb harde lenzen en inderdaad last van stof. Moet soms echt mijn lens uithalen omdat het anders pijn blijf doen. Maar overgaan naar zachte lenzen schijnt voor mij geen optie te zijn omdat mijn ogen dan hun vorm verliezen en waarschijnlijk achteruit gaan.
Zachte lenzen zijn wel gevoeliger voor infecties maar zeker bij een kleine afwijking het proberen waard.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:10

DendroFleur schreef:
Ik heb harde lenzen en inderdaad last van stof. Moet soms echt mijn lens uithalen omdat het anders pijn blijf doen. Maar overgaan naar zachte lenzen schijnt voor mij geen optie te zijn omdat mijn ogen dan hun vorm verliezen en waarschijnlijk achteruit gaan.
Zachte lenzen zijn wel gevoeliger voor infecties maar zeker bij een kleine afwijking het proberen waard.

Zachte lenzen zijn niet alleen met een kleine afwijking het proberen waard, ik heb zelf plus 6 en 7,5. En na een beetje zoeken en uitproberen heb ik nu hele fijne zachte lenzen.

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:17

Ik heb harde lenzen en als het lang droog is geweest, en het dus stoffig is, of als mijn paard aan het verharen is dan is het vaak een drama :+
Meestal doe ik dan ook gewoon een bril op!

Als mijn paard niet verhaart, en de bak niet stoffig is, valt het meestal wel mee :)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:20

ik heb harde lenzen.
harde lenzen zijn met stof etc niet fijn..draag meestal een zonnebril.
echter zijn harde lenzen wel veiliger voor het oog.
met zachte merk je niet wanneer er iets in je oog zit.
ik kan geen zachte lenzen, want heb een te grote cylinder

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:22

ik heb zachte lezen, geweldig. ik kan heerlijk ermee paardrijden en doen wat ik wil.

een vriendin daarintegen heeft harde lenzen. die kan ze dus niet naar paardrijden indoen, vanwege het stof enzo.

dus als je kan kiezen, zou ik toch zachte proberen ivm stof. als je dan na een tijdje proberen de zachte toch niet fijn vind, kun je altijd nog de harde proberen.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:25

Toen ik nog een keer in de week op de manege reed, had ik gewoon harde lenzen en deed ik voor die ene avond zachte daglenzen in.
Harde lenzen waren echt geen pretje met rijden, als er iets in/tussen kwam, moest ik hem echt uit doen en dan gaat niet makkelijk als je te paard zit. Met zachte lenzen had/heb ik daar geen last van, even knipperen en weg is het.
Was een keer vergeten mijn harde lenzen om te wisselen toen ik op buitenrit ging, ben echt bijna de hele rit "blind" geweest, om de haverklap vloog er wat in en pijn dat het deed |(

Toen ik mijn paard kocht, ben ik definitief overgestapt op zachte lenzen en daar heb ik geen spijt van gehad. Mijn ogen zijn er verder ook niet op achteruit gegaan. Wordt regelmatig gecontroleerd wegens mijn sterkte (-8) en de ooggeschiedenis in mijn familie.

Ik zou zachte lenzen dus aanraden.

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 18:32

Is harde lenzen en bij een buitenrit zonnebril op ook geen optie? Daar zit ik dan voor na te denken.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:34

Shannonnekke schreef:
Is harde lenzen en bij een buitenrit zonnebril op ook geen optie? Daar zit ik dan voor na te denken.

ja is te doen met een fijne zonnebril..zo doe ik het ook.
niet altijd..
in de winter vind ik het niet nodig..in de zomer echter wel, vooral met droog weer

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:34

Hmm,

Ik heb een bril :+ nee grapje.

Ik heb omdat ik vaste lenzen niet kan betalen dag lenzen. Die doe ik in naar een feestje of gewoon als ik zin heb en daarna gooi ik ze in de prullenbak.

Ik vind ze fijn, maar ik moet er nog wel aan wennen. Het zijn zachte en mijn voorkeur is dus ook zacht als ik straks ooit wel vaste lenzen koop..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:36

Ik rij, poets en strooi al jaren stallen op met harde lenzen, en niet veel meer problemen dan 'normaal'. ;-)

Zachte lenzen zijn zonder meer comfortabeler. Denk er wel om dat je er zorgvuldig mee bent, schone vloeistof gebruiken, dagelijks schoonmaken en niet langer dragen dan aangegeven. Je bent al gauw te makkelijk, en dan is de kans op infecties vrij groot.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:38

Ik heb nachtlenzen, ideaal!
Zijn niet echt comfortabel, maar als je slaapt, heb je er geen last van, en ´s avonds kan ik er ook nog mee tv kijken-lezen e.d.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:39

Nachtlenzen is niet voor iedereen haalbaar helaas... Laat je dus goed informeren bij de opticien of oogarts.

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 18:40

magicmist schreef:
Shannonnekke schreef:

ja is te doen met een fijne zonnebril..zo doe ik het ook.
niet altijd..
in de winter vind ik het niet nodig..in de zomer echter wel, vooral met droog weer

Ja, dat lijkt me ook een fijne optie, omdat een harde lens wel gezonder voor het oog is. Dan doe ik met droog weer, in bak en op buitenrit gewoon een zonnebril op. Meestal schijnt dan ook de zon, dus het staat dan niet zo raar :=

Binnenbak is het vaak niet zo stoffig of wel?

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:44

Heb harde lenzen (ook i.v.m. te grote cilinderafwijking). Een drama kan ik het niet noemen. Je leert er mee om te gaan. Poetsen doe ik soms met zonnebril of anders buiten. Gaat al 17 jaar goed.