Hoeveel menstruatiepijn is nog normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Hoeveel menstruatiepijn is nog normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 11:43

Ik weet, menstruatiepijn is nogal subjectief, maar doe toch een poging ;)

Ik ben altijd vrij kort ongesteld. Eerste avond beetje bloedverlies, dan twee dagen gemiddeld bloedverlies en vierde dag is het zo goed als over. De tweede en derde dag gaan echter altijd gepaard met verschrikkelijke pijn. Wanneer ik 's morgens wakker wordt en ff naar de wc gegaan ben, begint het. Kan niet meer rechtop lopen, loop als een oud vrouwtje en moet de pijnaanvallen als het ware echt "wegpuffen". Met 2 paracetamol (500 mg paracetamol, 50 mg coffeine) 20 min. op de bank liggen te verkrampen en daarna kan ik wel weer redelijk functioneren. Maar paardrijden, werken etc. moet ik echt niet aan denken... Voelt als er een soort ballon onder in mn buik zit die opgepompt wordt, afgewisseld met "breinaaldsteken".

Ben niet echt kleinzerig, maar dit doet wel heul veel pijn! Al jarenlang. Jaren terug meerdere malen naar de huisarts geweest, allerlei inwendige onderzoeken gehad, tig anticonceptiepillen geprobeerd (nu de nuvaring) en tig pijnstillers. Ben echter verhuisd en heb een nieuwe arts, waar ik in vier jaar tijd 1 x geweest ben. Heb niet echt zin om daar naar toe te gaan, dus vandaar de vraag, is het gezien die pijn wel verstandig om ff langs te gaan of hebben jullie vergelijkbare pijnen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:48

Jeetje nee dat ken ik helemaal niet. Ik heb er zelfs helemaal geen pijn aan, 1 dagje een zeurderig gevoel in mijn buik, meer niet.

Ben wel vreselijk chagerijnig maar daar blijft het bij. :D

Wat vervelend zeg als je zoveel pijn hebt. Ik zou toch naar de dokter gaan en uitleggen hoor.

Edit: Mijn moeder had er wel zoveel last van en toen ze bevallen was van mij zei ze: Oh was dat alles? Die pijn heb ik elke maand als ik ongesteld moest worden......
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 23-08-10 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Hoeveel menstruatiepijn is nog normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:49

Is de pil een optie voor je? Ik heb ook altijd erg veel pijn maar mijn moeder wilt niet dat ik aan de pil ga...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:50

Heino, net of ik mijn schoonzus hoor. :j Zij heeft verklevingen en dat is de oorzaak. Maar of dat bij jou zo is?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:51

Giolli schreef:
Is de pil een optie voor je? Ik heb ook altijd erg veel pijn maar mijn moeder wilt niet dat ik aan de pil ga...

Wat??? Dat mag niet van je moeder??? Mijn moeder sleepte me bijna mee naar de dokter toen ik 14 was. Ze zei: jij gaat aan de pil, veel makkelijker en veiliger, werkt tegen menstruatieklachten, tegen puistjes en tegen zwangerschap. Hup nu mee... :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:52

Nope. Ik mag het niet, Ik ben nu ook 14 maar het gaat "wel over" heb er al 2 jaar maandelijks ontzettend veel pijn aan..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:52

MamboBeach schreef:
Heino, net of ik mijn schoonzus hoor. :j Zij heeft verklevingen en dat is de oorzaak. Maar of dat bij jou zo is?

Oh ja dat heb ik ook weleens gehoord ja, dat je door verklevingen erge menstruatiepijn kan krijgen.
Toch maar naar de dokter dan en anders erop staan dat je een doorverwijzing krijgt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:53

Giolli schreef:
Nope. Ik mag het niet, Ik ben nu ook 14 maar het gaat "wel over" heb er al 2 jaar maandelijks ontzettend veel pijn aan..

Belachelijk, echt. Moet je gewoon zeggen: Mama, sexen kan ik toch wel hoor, met of zonder pil. Met pil is alleen veiliger...

Pfff...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:53

Suzanne F. schreef:
MamboBeach schreef:

Oh ja dat heb ik ook weleens gehoord ja, dat je door verklevingen erge menstruatiepijn kan krijgen.
Toch maar naar de dokter dan en anders erop staan dat je een doorverwijzing krijgt.

Dat wilde ik ook zeggen, voor alle zekerheid toch maar naar de dokter. :j

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:54

Het gaat niemand iets aan of jij aan de pil gaat of niet. Dat is jouw eigen keuze en je mag dus gewoon naar de dokter stappen en om de pil vragen zonder toestemming van je ouders ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Suzanne F. schreef:
Giolli schreef:

Belachelijk, echt. Moet je gewoon zeggen: Mama, sexen kan ik toch wel hoor, met of zonder pil. Met pil is alleen veiliger...

Pfff...

Hahaha! :=
Ze vind het ook te veel Hormonen voor mijn leeftijd zegt ze.
Ben er al vaak zat over begonnen, als ik 16 ben en nog zo'n pijn heb mag het misschien wel waren haar woorden.

Giolli
Zeg maar Ber!

StillAngel schreef:
Het gaat niemand iets aan of jij aan de pil gaat of niet. Dat is jouw eigen keuze en je mag dus gewoon naar de dokter stappen en om de pil vragen zonder toestemming van je ouders ;)

Is dat zo? Voor de pil moet je toch betalen??

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:55

Gewoon eens laten doorverwijzen naar een gyn. Ik had ongeveer hetzelfde patroon, de menstruatie op zich was niet heftig, maar de pijn wel! En die werd maand na maand erger, zeker nadat ik een jaar met de pil gestopt ben. Pas toen het zo erg werd dat ik op een gegeven moment letterlijk door mijn knieën ging van de pijn en een vriendin mij liggend op de keukenvloer vond en zei dat dit toch écht niet normaal was, ben ik heen gegaan.

Ik blijk endometriose te hebben. Met medicijnen is het hele circuit nu stil gelegd waardoor ik zo goed als geen klachten meer heb. Ik wou dat ik het veel eerder gedaan had. Maar laat je wel echt doorverwijzen, er zijn best veel dingen op dit gebied (waaronder endo) die door huisartsen slecht herkend worden!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:56

Ja ik heb daar ook heel erg veel last van. Precies hetzelfde als jou.
Ik zou als ik jou was eerder voor Ibuprofen kiezen dan 2 paracetamols. Ibuprofen werkt in dit geval veel sneller pijnstillend en doet langer zijn werk.

Ik heb nu de NuvaRing, opzich heerlijk, maar niet voor buikkrampen.
Of het ligt eraan dat ik 'm nog maar 2 maanden gebruik, de buikkrampen zijn nog steeds erg maar niet meer zo erg als voorheen.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:58

Ken het ook, bij mij duurt het 8 dagen en heb alleen de 2de dag last zoals jij het omschrijft.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 11:59

Giolli: ik heb een heleboel anticonceptiepillen uitgeprobeerd, maar geen een bracht verlichting..
Ben ook een paar maanden met de pil gestopt, bracht ook geen verschil

Kan jij trouwens niet eens de arts met je moeder laten praten?

MamboBeach: destijds volgens de arts niet, maar zou idd kunnen, da's ook de reden dat ik de huisarts overweeg :)

Lalidan: gatsie! Wat voor medicijnen krijg je nu? Mijn pijn wordt opzich niet elke maand erger. Had er de eerste jaren van mn menstruatie echter geen last van, is pas de laatste vier jaar ofzo

Leslie: ibuprofen heb ik geprobeerd, werkte niet. Enkel paracetamol ook niet, met de toevoeging van coffeine weer wel..

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:00

Balen Kim, klinkt niet fijn. :n Zeker als je al allemaal dingen en pillen geprobeerd hebt..
Ik zou toch even naar je HA gaan, ondanks dat je het niet zit zitten.
Eens moet de eerste keer zijn, en als er wat is, kan je er maar beter op tijd mee komen.

Sterkte! :(:)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:09

Ik had ook altijd erg veel last van menstruatiepijnen maar ook van de ovulatie had ik erg veel last. Lag 2x per maand zeker 2 dagen ziek op bed ervan. De oorzaak van de pijn bleek bij mij een myoom te zijn. Omdat ik van allerlei gewone pillen klachten kreeg als depressief of migraine heb ik in overleg met de gynaecoloog gekozen voor de prikpil. (Werkt op progesteron i.p.v. oestrogeen zoals de gewone pil.) Voor mij dé oplossing. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat je niet meer ongesteld wordt. Ideaal!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:16

Ik slik nu provera, waardoor ik gewoon helemaal niet meer ongesteld word. Zálig, had ik echt veel eerder moeten doen.
Endo hoeft niet per keer erger te worden, maar vaak ontstaat het wel in de loop der jaren. En juist dingen als de pil en nuvaring zorgen dat het wat stabieler blijft en niet verergerd. Maar er zijn vele gradaties en verschillende klachten. Natuurlijk hoeft dat van jou helemaal geen endo te zijn, maar het geeft wel aan dat het best zinvol kan zijn om een verwijzing te vragen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:19

TS: Nee ik zou het nog even zo moeten doen. Want mijn moeder valt door geen mens op heel de aard over te halen dat ik aan de pil moet! :=

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:21

tja wat is normaal de ene keer lig ik te kramperen op de grond (op de grond omdat dat lekker koel is) en soms hoef ik het alleen maar weg te puffen maar eehhh met of zonder pil maakte voor mij niets uit

Laten nakijken door een HA is wel zo slim

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:26

Ik ken het, vooral de laatste maanden is het weer erg heftig. Zeker zoiets als jij beschrijft, alleen komt er bij mij ook erg veel bloed bij kijken (sorry, smakelijk ;)).
Voor mij is het normaal, maar ook ik overweeg naar de HA te stappen omdat het niet meer te harden is. Ik word tegenwoordig ook weer steeds PMS'iger tussen de buien door...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:37

Lalidan schreef:
Ik slik nu provera, waardoor ik gewoon helemaal niet meer ongesteld word. Zálig, had ik echt veel eerder moeten doen.

Provera is ook te krijgen als injectie (Depo-provera, 4x per jaar), voor mij is het een enorme uitkomst :j
De huisarts kan je informeren of doorsturen naar een Gyn, als je steeds 2 dagen niet kan functioneren van de pijn is een bezoekje aan de huisarts zeker waard!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:45

Heino: Ik ken het helemaal !! Ik keek iedere maand zo erg tegen het ongesteld worden op :n
Ik was 12 toen ik ongesteld werd en 14 toen ik aan de pil ging omdat ik niks kon in de paar dagen dat ik het was. Heel veel pijn en inderdaad een ballon gevoel.

Mijn mama heeft me meteen naar de kinderarts genomen en gevraagd of ik aan de pil kon! Daarna ging het veel beter maar ik blijf nog steeds pijn houden de dag van te voren. Zo erg dat ik inderdaad alleen maar kan liggen op de bank.

Heel vervelend maar het hoort er bij ben ik bang..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:48

Ibuprofen helpt veel beter tegen menstruatiepijn dan paracetamol. Ik kom de eerste twaalf uur niet door zonder ibu. Ben jaren aan de pil geweest maar kan niet meer tegen de hormonen.