Anafylaxie, wie en hoe ga je er mee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

Anafylaxie, wie en hoe ga je er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 13:38

Hoi allemaal,

Ik vraag het me af, wie van jullie bokkers hier heeft er ook Anafylaxie?

Ik ga gisteravond weer een reactie, Epipen gezet en ze wouden me tot vandaag houden in het ziekenhuis. Mocht na aandringen toch gelukkig vannacht al naar huis. Dit is de 2e keer dat ik zo'n heftige reactie heb en gelukkig nog net niet in shock ben geraakt.

Ik heb een Epipen op zak en heb net allergie-kaartjes besteld voor in mijn portomonee ofzo, hoe mijn omgeving moet handelen, ook met uitleg van de Epipen erop.

Wat draag je bij je (voor jezelf en de omgeving)? En hoe ga je er mee om?

Lame

Re: Anafylaxie, wie en hoe ga je er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:39

Ik heb het niet, maar ben wel nieuwsgierig naar wat het precies is? Het klinkt nog al eng?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 13:45

Citaat:
Anafylaxie is een medische term voor een snelle systemische allergische reactie, die ook vaak een anafylactische schok wordt genoemd. Anafylaxie treedt soms op wanneer een persoon wordt blootgesteld aan een allergeen waarvoor de persoon in kwestie allergisch of sensitief is. Vele stoffen kunnen als allergeen fungeren. Zelfs zeer kleine hoeveelheden van het allergeen kunnen al een levensbedreigende anafylactische reactie veroorzaken. Anafylaxie kan optreden na inname van het allergeen, maar ook na inademing ervan, na huidcontact of een injectie met de betreffende stof. De ernstigste vorm van anafylaxie kan soms in enkele minuten tot de dood leiden als deze niet meteen wordt behandeld. Ernstige anafylactische reacties zijn gelukkig erg zeldzaam vergeleken met meer 'normale' allergische reacties.

Citaat:
Een anafylactische reactie is een medisch spoedgeval vanwege de acute vernauwing van de luchtwegen die binnen enkele minuten na het begin van de allergische reactie kan optreden. Het is van levensbelang direct hulp in te roepen om hersenletsel door zuurstofgebrek te voorkomen . Bij een anafylactische reactie is professionele hulp noodzakelijk, maar andere eerste hulp maatregelen zoals mond-op-mond beademing en het toedienen van adrenaline kunnen worden toegepast voordat de ambulance ter plaatse is. Mond-op-mond beademing kan onmogelijk zijn wanneer de luchtwegen van de patiënt door de allergische reactie dicht zitten, maar kan in andere gevallen levens redden. Veel patiënten waarbij de diagnose "anafylaxie" al eerder is gesteld dragen een adrenaline-autoinjector (bv. Epipen® of een vergelijkbaar product) bij zich voor de onmiddellijke toediening van adrenaline. Dit is een injectiepen waar de naald uitschiet zodra de vergrendeling wordt verwijderd en de kop op het te injecteren lichaamsdeel (standaard is dit de zijkant van het bovenbeen) wordt geplaatst. Deze injectie hoeft niet door een medicus te worden toegediend.

De Beta-2 adrenerge receptoren in de longen reageren op adrenaline. Hierdoor ontspannen de door een allergische astma-aanval of anafylactische reactie samengetrokken bronchiën zich. Adrenaline verwijdt de luchtwegen en vernauwt de bloedvaten. Dit heeft tot gevolg dat de levensgevaarlijk lage bloeddruk die ontstaat door anafylaxie weer stijgt, en het hart krachtiger gaat kloppen. Het toedienen van adrenaline is daardoor soms een levensreddende maatregel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:46

Mijn vriend. :) Hij heeft ook altijd zijn Epipen bij.
Heeft gelukkig al in 5 jaar geen aanval gehad. Hij krijgt het van pinda's. Wat is bij jou de trigger?

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:47

Jeetje Frozenstar, dat is niet niks... En weet je wel voor welke stof jij allergisch bent?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 13:50

Iris82 schreef:
Mijn vriend. :) Hij heeft ook altijd zijn Epipen bij.
Heeft gelukkig al in 5 jaar geen aanval gehad. Hij krijgt het van pinda's. Wat is bij jou de trigger?

Wat fijn dat hij al 5 jaar geen aanval heeft gehad! +:)+

Pinda's, noten (ook pijnboompit), schaaldieren en bepaalde vruchten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:54

Nou mijne heeft ook meerdere allergieën, een hele waslijst zelfs! Waaronder gevogelte (incl kip) wat heel erg weinig voorkomt. Maar gelukkig wordt hij niet overal anafylactisch van! Het zou wat zijn... :=

Het is iedere keer weer schrikken en helaas wordt het ook iedere keer heftiger... Maar ik hou m streng, heel streng onder controle en ik ben echt een havik geworden als het om etenswaar gaat waar noten en pinda's in zitten.

Wij gaan vrij veel uit eten en ze hebben het in de aflopen 5x nog iedere keer gepresteerd om iets met noten te geven. Ondanks dat we het altijd dubbel vertellen zowel bij de reservering als tegen de ober. (ZUCHT)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:05

Heftig Marjolein, hoe voel je je nu? :(:)

Ik heb ook een hele zware pinda- en notenallergie. Draag altijd een Epipen bij me en praktisch iedereen om me heen weet dat ik een Epipen heb en dat ik een zware allergie heb. Ook heb ik thuis een boek met toegestane voedingsmiddelen. Deze is te bestellen bij het voedingscentrum. Je kan zelf aangeven welke voedingsstoffen je moet vermijden (in mijn geval pinda, pinda-olie, noten en notenolie) en dan krijg je een grote lijst met alle voedingsmiddelen waar deze stoffen NIET in zitten. Wel elk jaar opnieuw aanvragen, omdat fabrikanten regelmatig de ingrediënten veranderen...

In de afgelopen 18 jaar heb ik gelukkig nog maar 1 zware aanval gehad, dat was afgelopen oktober. Is gelukkig goed afgelopen mede dankzij het kordate handelen van een klasgenootje van me +:)+

Op een ander forum postte ik het volgende berichtje, over omgaan met voedselallergieën en een paar trucjes die ik veel gebruik:

Citaat:
Ik heb zelf een knetterheftige pinda-allergie en moet dus ook alle etiketten lezen. Mensen zeggen dan wel eens "Joh dat koekje kan je echt wel hebben hoor met jouw figuur!"
Meestal zeg ik iets van "Ik heb weinig aan mijn figuur als ik straks dood in een kistje lig, daarom kijk ik even of er pinda's / noten in zitten." Helpt altijd!

De laatste tijd houdt het mij wel meer bezig dan eerst, voornamelijk omdat ik steeds meer mijn eigen leven leid. Eet vaker buiten de deur, kom meer bij vrienden thuis en dus moet ik anderen constant attenderen op het feit dat ik absoluut niets met pinda of noten mag en of ze daar rekening mee willen houden. Gelukkig heb ik supervrienden en kan ik daar altijd vertrouwd eten. Met verjaardagen serveren ze bijvoorbeeld om mij geen pinda's en borrelnootjes meer!
Wat ook een handig trucje van mij is, om activiteiten zoals een klassen-BBQ ZELF te organiseren. Dan heb je een geweldig overzicht over het eten wat er is en wat je mag of niet, hoe schoon de borden zijn en het bestek is en heb ik een onbezorgde maar toch gezellige avond.

Laat je door je allergie alsjeblieft niet tegenhouden met het op kamers gaan. Huisgenoten zijn ook mensen, en als je dingen duidelijk uitlegt en vraagt zullen ze ongetwijfeld bereid zijn om er rekening mee te houden. Zorg voor een eigen boterkuipje en zeg dat huisgenoten alles van je mogen lenen, maar geen boter van je mogen pakken. Pannen, borden en bestek kan je afwassen voordat je het gebruikt! Bij mijn exvriend at ik ook vaak mee met zijn huisgenoten en meestal kookte ik zelf of samen met één van hun. Meegaan met boodschappen doen en anders goed verpakkingen lezen, alles eerst afwassen voor gebruik en Xyzal + epipen bij de hand houden.

Weetje wat het met allergieën ook vaak is.... Mensen zijn bang voor het onbekende en oordelen helaas nogal snel over iets waar ze totaaaaal geen kennis van hebben! Zorg daarom altijd dat je ALLES weet over je allergie zodat je misverstanden / bekrompen gedachten / angsten snel en mondig de wereld uit kan helpen en maak je niet te druk om wat anderen mogelijk van je denken.. Als jij maar veilig kunt eten, dat is het allerbelangrijkste.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 14:10

Raar is dat hé dat het steeds heftiger wordt?
Ik weet namelijk wel dat ik allergisch was al voor hazelnoot, maar nu reageer ik op alle noten en wordt het ook heftiger.

Gelukkig maar dat hij niet overal anafylatisch van wordt zeg..pfff..dat zou inderdaad wat zijn...
Ik heb vandaag een hoesje voor de Epipen besteld, om hem aan mijn broekrand te hangen als ik mijn tas niet bij me heb, hoe doet je vriend dat?

Vreselijk dat ze dat nog presteren..zeker omdat het toch wel om iets gaat wat zéker levensbedreigend kan zijn.

Het is een klote allergie, het zit echt overal in he? Zag het pas op brood staan zelfs.. (nou eet ik nooit bruid brood ofzo :P)

Plien, van jou wist ik het ook inderdaad! Ik las pas je verhaal toen met die pindasoep op school.. echt bizar.
Fijne tips, bedankt!

Ik vind het nog wel moeilijk, omdat ik het eigenlijk nog niet zo lang heb. Ik moet het nog mijn eigen maken..en ik vind het vaak ook vervelend om als iemand gekookt heb om dan na te vragen..maar daar moet ik maar aan wennen anders zit ik iedere keer in het ziekenhuis..
Ik had gisteren trouwens ook pukkeltjes in mijn gezicht ervan, voor het eerst. Ook zo raar. Kan dat echt zo 'groeien', een allergie?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:15

We hebben er nogal wat. :o Dus er ligt er een in de auto, 1 in zn werktas en 1 in zn jas. Dus eigenlijk is er bijna altijd wel eentje aanwezig. Maar als je goed op let kun je het wel ontwijken hoor. Hij eet ook gewoon producten 'die in een fabriek bereid zijn waar ook noten en pinda's verwerkt worden' en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd, maar weer niet die 'kan sporen bevatten van noten en pinda's'.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 14:19

Nee inderaad, maar kan je er zoveel meekrijgen van de arts? Ik kreeg er maar één, zou er op mijn werk ook graag 1 willen hebben liggen..
Wat ik ook begreep is dat je die pennen niet in de auto mag laten liggen ivm warmte, klopt dat?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:22

Bij ons was het gewoon een kwestie van de HA bellen: 'Haaai, doe mij nog een epipen voor vriendlief'. Wij hebben dan ook wel errug leuke assistentes. :D

De epipennen moeten inderdaad op kamertemperatuur gehouden worden, maar beter iets dan niets hoor...

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 14:25

Heb je zeker groot gelijk in Iris :j
Het was meer gewoon een vraag, ik ben nog zo lekker onwetend met die dingen :o
Ik zal ook maar eens de HA bellen, zodat ik op mijn werkplek er ook 1 heb liggen :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:27

Had al zo'n idee wat het was.....

Kan me herinneren dat er 'vroeger' bij mij op de basisschool (in de klas van mijn broertje) ook een jongen zat die deze aandoening had. Bij hem waren het pinda's. Ik vond het toendertijd allemaal maar een 'sterk verhaal'; hoe kan je nou haast direct dóódgaan van alleen een pinda?!
Inmiddels weet ik wel beter.

Volgens mij was diezelfde jongen ook nog eens verschrikkelijk allergies voor wespensteken; ook daar kon hij subiet aan overlijden als hij daarna niet direct een medicijn ingespoten kreeg.
Die medicijnen lagen dus ook standaard altijd op school en in de klas op speciale plaatsen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:33

Ik krijg het van peulvruchten. Ik let vooral goed op wat ik eet. Het is 1 keer mis gegaan en dat was de keer dat ik ondekte dat ik er niet tegen kon. Gelukkig was mijn moeder arts en kon ze ingrijpen. Moet zeggen dat ik na 1 boon alleen last van mijn keel en oren heb en wat minder lucht krijg, maar het probleem is dat het ook in koekjes e.d. kan zitten. Gelukkig ben ik al 14 jaar vrij van heftige reacties. Op vakantie wel altijd een epipen mee, maar in Nederland eigenlijk nooit.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:33

Ik ben momenteel helaas allemaal allergieen aan het ontwikkelen.

Heb wel zo n medisch bandje besteld om altijd om te doen. Ben heel erg allergisch voor penicile, daar kom je gelukig niet zo mee in aanraking.

Wespen test is bijna klaar even afwachten wat daar uit komt.

Allergie voor bepaalde conserverings middelen heb ik ook. Net als voor bepaalde noten en chocola. Gelukkig uit zich dat alleen in erg buikziek worden.

Heb dus nog geen pen gelukkig, lijkt me doodeng om jezelf te moeten spuiten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:40

Toen mijn vriend zijn laatste aanval had, had hij die pen aan zn vader gegeven (stoere kerel) die er met hele grote ogen naar aan het kijken was. Moeders moest je het ook al niet vragen. Vriendlief heeft toen zelf die pen maar in zn been geramd.

Het is echt een prikpen he, met een naald die eruit schiet als je m op je been drukt. Het hoeft allemaal niet zo nauwkeurig. Hij was op dat moment blij dat ie überhaupt iets kon doen om zn leed te verzachten.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:45

Ik had het geluk dat mijn studie in hetzelfde gebouw zit als Verpleegkunde, dus iemand van verpleegkunde heeft die spuit in mijn been gedaan. Ik blij (naaldenangst haha en had het nog nooit gedaan, vond het doodeng) en zij blij; leuke casestudy :)

Overigens voelde ik er niets van, het is echt een mini-naaldje en het ging zo snel!

@LADPR; waar kun je die medische bandjes bestellen? :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:46

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 16:03

Mini-naaldje :wow:
Ik schrok me het apezuur toen ik hem van mijn been afhaalde gisteren..had niet verwacht die naald te zien. Ik vond hem echt zeer toen, ook de vloeistof.
Bloedde het bij jullie ook even toen?

Ik heb ook bewust zelf de spuit gezet gisteren, omdat ik, als ik alleen ben en het gebeurd ook zelf moet handelen. Ik ben zo bang voor spuiten, maar op dat moment maakt het me niet uit, dan wil ik alleen maar verlichting.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:05

Een goede tip is dus: let goed op bij restaurants. Zelfs een sterren-tent ging de mist in. Vraag goed na bij ieder gerecht of er geen notenolie in zit oid. Het is even wennen, mijn vriend schaamde zich er in het begin zelfs voor, maar ik ben heel kritisch, want ik wil m nog niet kwijt. Dus ik laat de ober graag nog een keer lopen. En dat bleek dus al 5x op een rij nodig.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 16:09

Iris82 schreef:
Een goede tip is dus: let goed op bij restaurants. Zelfs een sterren-tent ging de mist in. Vraag goed na bij ieder gerecht of er geen notenolie in zit oid. Het is even wennen, mijn vriend schaamde zich er in het begin zelfs voor, maar ik ben heel kritisch, want ik wil m nog niet kwijt. Dus ik laat de ober graag nog een keer lopen. En dat bleek dus al 5x op een rij nodig.

Ik vind dat echt schandalig dat ze daar niet goed op letten dan als je het al aangeeft.

Dat je vriend zich schaamt herken ik wel, ik voel me zo lastig dan. Maarja het MOET gewoon eigenlijk.

Vraagje trouwens, ik had vorige keer ook na die aanval een dag lang diaree en heb dat nu weer, is dat normaal?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:12

Dat is normaal. :) Dat kan ook 1 van de gevolgen zijn van de AS.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 16:17

Okee, ik las op Google namelijk alleen tijden de aanval zelf wat over diarre, niet over daarna.
Ik merk wel dat ik echt banger wordt om dingen te eten die ik niet ken, ook al heb ik die pen op zak.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:23

Wat trouwens ook interessant is voor je:

Er is een onderzoek gedaan naar pinda-allergie en scholieren. Hierbij werd bijvoorbeeld de tafel ingesmeerd met pindakaas en schoongemaakt en moesten mensen pindakaas op hun handen doen en dit weer afwassen. Hieruit bleek het volgende:

Citaat:
9 monsters waren genomen voor het wassen en ook na het schoonmaken met de volgende middelen: gewoon kraanwater, antibacteriële handwasmiddel, handschoonmaakdoekjes, natte handdoekjes (wetties), vloeibare zeep, en een stuk zeep.
Water (in 3 van de 12 gevallen) en de antibacteriële handwasmiddel (in 6 van de 12 gevallen) liet sporen Ara h1 (pinda) achter. Bij alle andere middelen was Ara h 1 niet te meten.

Daarnaast dien je een tafel schoon te maken met allesreiniger (mocht er iets van pinda op zitten / gezeten hebben) en niet met enkel water of afwasmiddel. Is misschien wel een tip voor je huisgenoten.