Hoe wil je later WEL dood gaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Hoe wil je later WEL dood gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 09:39

Nee, ik ben niet depressief of suicidaal ;), maar na een aantal sterfgevallen de laatste jaren in de familie en een aantal topics op MW en LZP gevolgd / gelezen / aan deel genomen te hebben, merk ik het volgende op:

* men zou willen dat het medicijn tegen kanker uitgevonden zou worden
* men doet mee aan allerlei onderzoeken / bevolkingsonderzoeken om kwaadaardige ziektes op te sporen, zodat men daar iig niet aan dood hoeft te gaan.
* men wil eigenlijk nergens "aan" dood gaan.

Mijn vraag: hoe zien jullie (en dan bedoel ik de gezonde mensen) je einde voor je en wanneer? En dan bedoel ik natuurlijk niet hoe je uitvaart en / of nalatenschap geregeld is.

Best een confronterend onderwerp, maar helaas wel reëel. Op voorhand mijn excuses aan degenen die ik hiermee onbedoeld kwets Y;( .

Om maar met mezelf te beginnen: ik hoop dat er ooit per wet geregeld wordt, dat iedereen vanaf een bepaalde leeftijd een "leveneindigend-pilletje" bij de dokter kan halen zonder reden of op recept, en deze kan innemen wanneer hij of zij denkt dat het "tijd" is, ziek of niet.

Pashon

Re: Hoe wil je later WEL dood gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:40

ik zou gewoon als ik een leuke respectabele leeftijd bereikt heb dat ik alles nog zelfstandig kon doen (misschien wel wat huishoudelijke hulp) rustig in mijn slaap heen gaan, geen ziektes ofzoiets.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:41

In mijn slaap zonder pijn/stress/ziekte, en dat boven alles. Bij wijze van morgen ipv een lange lijdensweg op hoge leeftijd

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:42

Zoals bovenstaande :)
TS, denk dat die pilletjes niet gaan werken ;) zouden er heel wat moorden gepleegd worden

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 09:43

Pashon: dat moet idd wel heel fijn zijn :z . Zou je willen dat er dan iemand bij is, of gewoon rustig alleen?

Armaris: dat is een andere discussie ;) .

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:43

Pashon schreef:
ik zou gewoon als ik een leuke respectabele leeftijd bereikt heb dat ik alles nog zelfstandig kon doen (misschien wel wat huishoudelijke hulp) rustig in mijn slaap heen gaan, geen ziektes ofzoiets.

Ja zo zou ik het ook willen, en ik denk de meeste mensen wel :j

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:44

Pijnloos en anders euthanasie....

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:45

het liefst zou ik in dezelfde nacht als mijn mannetje gaan, de voorgaande avond gezellig met de hele familie doorbrengen.
Zou het voor mezelf erg mooi vinden als al mijn geliefden erbij zijn, maar geloof niet dat dat ooit zal werken in de praktijk en daarbij kwets je je dierbaren denk ik ook erg als ze erbij zijn als "rustig" heen gaat in je slaap

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:46

In mijn slaap, met het gevoel dat mijn leven ook 'klaar' is.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 09:49

Maar voor alle "inslapers": zouden jullie willen dat er iemand bij aanwezig is?

Vroeger heb ik ooit eens een vrij lange stupide (in mijn ogen) horoscoop-test gedaan, waaruit bleek dat ik heen zou gaan "in een catastrofe met veel anderen" :o .
Ik stelde me voor dat ik samen met mannetje op hoge leeftijd in het vliegtuig zou zitten op terugweg van "overwinteren in een lekker warm oord" en het vliegtuig ineens zou ontploffen, de Bermuda-driehoek in of de dampkring uit zou vliegen :D

edit: Pashon, lees nu je reactie ;)
Laatst bijgewerkt door Gem op 12-08-10 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:50

Een jaartje of 90, nog gewoon gezond, kon nog alles zelf, wist nog wie iedereen was, genoot nog van het leven.. en dan overlijden in mijn slaap.. gewoon dat mijn rikketik niet meer tikt... De dag ervoor maakte ik nog een prachtige rit op de rug van het paard ;) .

Geen pijn, geen ellende dat je niemand meer herkend door de Alzheimer, de ellende van een verzorgingstehuis en de hulpbehoevendheid en als een kasplantje mijn laatste jaren slijten.. Ook geen slopende en aftakelende ziektes die veel pijn met zich mee brengen..

Gewoon, slapen en niet meer wakker worden. Zo zou ik het graag zien :) .

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:51

Gewoon rustig in mijn slaap, het liefst als ik oud & versleten ben en een mooi leven heb gehad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:52

gewoon in mijn slaap....mocht ik ongeneeselijk ziek worden en het wordt te erg ,graag een pil.
Alleen vind ik prima!

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:53

Niet zoals mijn ouders,na een lange lijdensweg.
Maar helaas,ik heb dezelfde ziekte,en ik mag hopen dat ze me als de tijd daar is volstoppen met mijn favo drug(morfine),zodat ik er niets meer van meekrijg |(
Ik woon in Duitsland en helaas is hier nog geen euthanasie mogelijk.(pfff kun je beter een dier zijn)
Het liefst zou ik rustig heengaan in mijn slaap,en er niets van merken.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:55

Het liefst gewoon, als ik oud & versleten ben in mijn slaap.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:56

Mijn groot oma heeft in mijn ogen een erg mooie dood gehad.
Ze was 92, helemaal gezond, zat wel in een bejaardenhuis, maar deed alles zelfstandig en had het erg naar haar zin daar. Op een mooie warme ochtend vroeg ze of ze buiten movht ontbijten, en natuurlijk was dat ok. Ze zij nog tegen een verpleegster dat ze na het ontbijt een wandeling ging maken omdat het zo'n mooie ochtend was.
Een uurtje later ging er iemand bij haar kijken, ze had haar koffie gedronken en wat gegeten, en zat erbij alsof ze ff weggedommeld was, maar ze was vredig ingeslapen.
Zoiets zou ik zelf ook graag willen, het liefst tegelijk met mijn man, dat we allebij niet het verdriet om de ander hebben.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 09:57

@inslapers: zouden jullie er geen moeite mee hebben dat je misschien nog wel een aantal afspraken had staan, waar je misschien nog heel veel zin in had? Of zou je liefst de datum van inslapen zelf kunnen prikken, zodat je alles "afgehandeld" hebt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:58

ik wil alleen nog tijd hebben om iets te regelen voor mijn dieren,verder maakt het mij niet zo veel uit...

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:00

Als ik ergens in de 90 ben maakt het me niet zoveel uit wanneer. Dan is het vanzelf tijd & hoeveel dingen heb je dan nog te doen?!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:02

Ik wil sterven in mijn slaap, zonder pijn oid, maar gewoon, plotseling.
Geen ziekbed.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:02

Niet zoals mijn oma die nu op haar 98e uiteindelijk toch in coma geraakt is door een beroerte, volledig verlamd en geen spraakvermogen meer. Ze heeft vorig jaar getekend dat ze geen hulp meer wil dus ligt nu gewoon letterlijk weg te teren. Daar heb ik wat moeite mee dus ik hoop voldoende bij geest en vermogen te zijn om zelf op tijd te beslissen wanneer het mooi geweest is!

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:03

Nee, het liefst gewoon overwacht. Niet gepland doodgaan, dat lijkt me verschrikkelijk eng. Daar zou ik niet mee om kunnen gaan.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:14

afspraken enzo daar heb ik geen idee meer van als ik dood ben althans dat denk ik. als ik weet dat ik dood ga dan leef je er naar toe en weet niet of dat wel zo gelukkig maakt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:21

gem schreef:
Maar voor alle "inslapers": zouden jullie willen dat er iemand bij aanwezig is?

Nee, ik het liefst alleen. Maar ik weet inmiddels van mezelf dat ik cruciale dingen in mijn leven (zoals ook bevallingen etc.) graag helemaal alleen doe. Ik ben alleen ook op mijn sterkst.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:24

Ik zou afscheid willen nemen van vrienden en familie en alleen mijn man erbij willen.