Waar komt dit gedrag vandaan...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMaxi

Waar komt dit gedrag vandaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 09:37

Ik wil even het volgende van mij afschrijven…

Al geruime tijd heb ik hier last van: het niet meer fit zijn. En dan bedoel ik dus lusteloosheid, niet vooruit te branden en nergens meer zin in hebben. Ik weet zelf niet zo heel goed hoe ik hier mee om moet gaat en kan dus wel wat tips gebruiken.

Om even wat duidelijker te zijn hier wat situaties waarin ik verkeer :)

Ik woon alleen en heb dus een heel huishouden bij te houden.
Ik heb een paard waar ik de verzorging voor moet dragen.
Ik heb een 40 urige werkweek met een reistijd van 30 min heen 30 min terug per dag.
Verder heb ik ook nog vrienden die ik regelmatig wil zien.

Opzich een vrij normaal leven lijkt mij die veel mensen hebben. Maar ik kan me gewoon echt nergens meer toe zetten. En het lukt me ook gewoon niet om mezelf een schop onder de kont te geven. Zo heb ik dus totaal geen puf/zin om de stofzuiger te pakken en te gaan stofzuigen. Effect ik doe het niet, pas als het echt te erg wordt met het zand bij de deur wat ik dus binnenloop als ik van stal vandaan kom. Koken, te veel moeite, doe ik dus niet meer. Dan eet ik maar brood of een kan en klaar maaltijd scheelt weer werk.
En zo zijn er zoveel dingen in mijn huishouden die dus echt moeten gebeuren maar ik kan me er echt niet toe zetten omdat ik zo moe/futloos ben (zowel geestelijk als lichamelijk) :Z

Als ik naar mijn werk moet en in het weekend trouwens ook kan ik echt mijn bed niet uit komen. M’n hele lichaam protesteert dan, alles doet pijn en ben duizelig/flauw loop dan echt te zwalken. Ik kan amper veilig de trap aflopen maar ja dat is wel nodig want als ik wakker wordt moet ik altijd zo nodig naar de wc haha en die is beneden. Als dan een 20 minuten wakker ben gaat het wel weer.
Op mijn werk kan ik ook mijn aandacht erg slecht bij mijn werk houden en intresseert het me op het moment allemaal niet zo terwijl ik echt een hele leuke baan heb waar ik het echt naar mijn zin heb. Maar ook hier kan ik me er moeilijk toe zetten om mijn werkzaamheden uit te voeren en zit ik continu te geeuwen.

Als ik uit mijn werk kom en dus mijn boterhammetje gesmeerd heb of maaltijdje opgewarmt heb ga ik die altijd lekker rustig op de bank opeten. Zodra ik mijn eten opheb val ik dus gewoon zittend in slaap en schrik ik altijd wel weer vrij snel wakker want ik moet nog naar mijn paard. Aangezien mijn paard echt m’n alles is mag die hier niet onder lijden dus daar verzamel en spaar ik dus echt mijn enige beetje energie die ik heb voor op. Ik rijd haar zo’n 4 a 5 x per week en longeer haar af en toe en ze heeft natuurlijk ook wel eens een dagje vrij maar dan wil ik toch even naar haar toe. Even lekker knuffelen en tutten. Op dit moment staat ze 24/7 op de wei dus hoef ik mijn stal niet bij te houden. Straks als de winter er weer aan komt gaat ze ’s nachts weer binnen slapen dus moet ik weer m’n stal bij gaan houden. Pff moet er nog niet aan denken.

Nou had ik dinsdag een dagje vrij genomen om eens lekker wat te gaan doen in mijn huishouden. Ja het is echt nodig! Schaam me gewoon een beetje dat ik het niet doe, gelukkig heb ik geen dieren in huis die er een zooitje van maken en als ik alleen ben en amper thuis ben wordt het ook niet zo heel vies. Maar uiteindelijk heb ik gisteren de afwas gedaan die er nog stond, een wasje gedraaid en op mijn paard gereden. Verder kon ik me niet meer motiveren tot iets doen en ben ik maar weer op die bank beland en achter de computer. Ik ben dus ook totaal niet happy met mezelf. En vind mezelf dus echt een stomme doos dat ik dit doe.

Maar goed sorrie voor dit hele lange verhaal.

Wie herkent dit gedrag en weet hoe hier het beste mee om te gaan?

amsterdam_30

Re: Waar komt dit gedrag vandaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:42

Jeetje wat heftig..
Misschien verkeerd (maar goedbedoeld) advies:
-bijrijdster zoeken voor minimaal 2 dagen, eventueel 3 dagen
Dat geeft je even wat meer rust en lucht
Wil je perse geen bijrijdster, zoek dan iemand die tegen kleine betaling 2 dagen p wk gaat uitmesten enzo. Als bedankje kun je diegene dan af en toe op je paard laten met jou erbij?
Ik zou voor bijrijdster gaan..
-met de bedrijfsarts gaan praten.. ik vermoed dat hij jou dan tijdelijk even naar huis stuurt om rust te nemen..
Wat jij beschrijft is niet goed en begint op een burn-out te lijken.
Let op.. ik ben GEEN arts..

Succes!!!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:43

Ik verplaats je topic even van LZP naar MW.
Ik herken het, ik heb het ook gehad. Het kwam bij mij door alle suiker en ongezonde dingen die ik at.
5 weken geleden heb ik m'n snoep en snaaizooi uit m'n dieet verbannen en na een week voelde ik me al een stuk beter. Niet dat ik helemaal niks meer snack, maar geen reep chocola of halve zak chips op een avond.
Ik ben bewust gaan nadenken wat ik allemaal at en wat daar dan in zit. Het heeft mij erg geholpen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Anders eens langs de HA gaan, je zal niet de enige zijn met dit probleem.
Oh en ik ben ook alleen, werk 40 uur en zorg elke dag voor 1 of 2 paarden. Dus onze levens lijken wel een beetje op elkaar ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:44

ik heb dat ook,bij mij is het hormonaal.
Dus niet altijd,voor de ongesteldheid ga ik als een trein...tijdens ben ik doodmoe en na afloop ook weer.
En ook nog van de ene migraine aanval na de andere :(

Wat ik doe is vitamines en mineralen slikken....dat helpt redelijk.
Als ik het een paar dagen vergeet ben ik weer doodmoe,en kom zelfs doodmoe mijn bed uit!
Ik slik magnesium,B6,vit.C en een multivitamine.
Misschien dat je toch een tekort hebt?

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:45

Heb je ook lichamelijke klachten?Ik zou eerst uitsluiten of je lichamelijk niks mankeert,alvorens het op stress of burn out te gooien of zoiets.Ben je al bij je huisarts geweest?
Ik was een paar jaar terug ook niet meer vooruit te schoppen,en ook al was ik jong,ik bleek toch kanker te hebben,iets waar ik geen rekening mee hield.Ik dacht dat ik gewoon te druk had.

Je hebt wel een heel druk leven,ik zou het niet raar vinden als je het even niet meer trekt.
Maar luister ALTIJD naar je lichaam.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:45

Klinkt alsof je te veel hooi op je vork hebt genomen. Je bent gewoon op. Wanneer is je vakantie? Maak idd eens een afspraak met de bedrijfsarts of huisarts en leg je probleem voor. Er niks aan doe is geen optie want dan krijg je een echt burn-out.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:47

Ik zou je aanraden om allereerst de stap naar de huisarts te zetten. Mogelijk is er een medische oorzaak, mogelijk bepaalde tekorten in je bloed. Indien dat niet het geval blijkt kan deze je doorverwijzen naar bijv. maatschappelijk werk die je kunnen helpen psychisch wat verlichting te vinden :)
In ieder geval wil ik je veel succes wensen, het klinkt niet fijn iig!!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:47

Dat kan ook te maken hebben met je eetpatroon.
Je geeft aan dat je onregelmatig en ongezond eet, dat is juist in jouw situatie een van de onhandigste dingen die je kunt doen.
Als je er niet aan toe komt om fruit, groente, vezels en alle andere nodige voedingsstoffen te eten zou ik vitamines en mineralen bij gaan slikken.
Magnesium schijnt ook erg belangrijk te zijn voor je energie en levendigheid. Misschien kan je gewoon eens naar de dokter gaan, die kan je vast een goed advies geven! :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:49

Traber schreef:
Heb je ook lichamelijke klachten?Ik zou eerst uitsluiten of je lichamelijk niks mankeert,alvorens het op stress of burn out te gooien of zoiets.Ben je al bij je huisarts geweest?
Ik was een paar jaar terug ook niet meer vooruit te schoppen,en ook al was ik jong,ik bleek toch kanker te hebben,iets waar ik geen rekening mee hield.Ik dacht dat ik gewoon te druk had.

Je hebt wel een heel druk leven,ik zou het niet raar vinden als je het even niet meer trekt.
Maar luister ALTIJD naar je lichaam.

jee...dat is niet niks! :(:)
Hoe is het nu?
(ik laat ieder jaar mijn bloedcontroleren op van alles....uit voorzorg :o )

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:53

lichamelijk onderzoek is sowieso altijd goed.
Maar waarschijnlijk heb je te weinig rustmomenten en moet je veel te veel.
Het zou al helpen om een bijrijdster te nemen 2 dagen in de week.
En wat heeeeeeel fijn is een werkster 1 in de 2 weken om de grote dingen schoon te houden; lekker even de ramen, de kasten, etc.
Zodat je zelf wat meer vrije tijd krijgt om op te laden.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:55

Herkenbaar hoor, maar vergis je niet wat 'een beetje computeren' toch vraagt van je. Net als zinloos tv staren. En tel stiekum de tijd maar eens op, die je daar aan besteedt. Beter is dan om dat bewust eens niet te doen en te kijken (op wat langere termijn) wat dat met je doet. Ga dan liever eerder naar je paardje of pak een kop thee en een boek.
Je zult versteld staan.
En natuurlijk lichamelijke zaken wel uitsluiten (ziekte v Pfeiffer, een sluimerende infectie, diabetes (of gebruik van suiker!)).

En o ja....hoe is het met je ademhaling gesteld? Als je adem vaak hoog zit (en niet op buikniveau) dan kan dat vreselijk veel effect hebben op je fitheid en welzijn.
Dat duizelige of onvast gevoel wat je beschrijft, doet me daar aan denken. Kan zomaar zijn dat je zo verkeerd ademt zonder dat je het weet dat dit het gevolg is.
Gemakkelijk uit te zoeken hoor en zelfs te combineren met paardrijden....centered riding bijvoorbeeld. Dan ben je er zo achter.

Succes

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:09

Ik herken het ook hoor, ik ben ook absoluut niet huishoudelijk aangelegd. Vooral als het veel is (bv na een vakantie) dan weet ik niet waar ik moet beginnen en als ik niet uitkijk heb ik aan het einde van de dag nog niets gedaan.

Heb je geen vriendin die bereidt is jou een keer te helpen om alles een grote beurt te geven. Misschien heb je dan wat weer moed, omdat je het dan alleen hoeft bij te houden.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 10:49

Allemaal heel erg bedankt voor de lieve reacties.

Het is iets wat wel zo z'n pieken heeft. Ik ben er al eerder mee naar de dokter geweest en die heeft mij toen ook doorverwezen en ben toen de hele molen in geweest. Een paar maanden geleden zijn er zelfs nog 14!!! buisjes bloed afgenomen. Resultaat: mevrouw zulk gezond bloed zien we zelden... Fijn om te horen maar het bied geen oplossing... en er zijn verder ook nog allerlei onderzoekjes gedaan waar niets uitgekomen is.

Qua mijn eetpatroon die is niet direct ongezond. Ik zit geen zakken chips en stukken chocola weg te eten omdat ik al weet dat ik daar idd heel moe van kan worden. Dus daar let ik heel bewust op. Alleen af en toe een een keer hagelslag of chocopasta op brood :). Ik eet een paar stukken fruit op een dag en slik ook al vitaminepillen die geven me idd wel wat extra energie :)

De ademhalig heb ik nooit erg opgelet eigenlijk. Als ik adem dan bolt m'n buik altijd op en m'n borst bolt weinig tot niet uit. Bedoel je dat?

En een bijrijder voor mijn paard. Ja die zou ik dolgraag willen. Ik had een bijrijder gevonden maar die is er mee gestopt omdat ze zelf geen tijd genoeg overhield dan. En er is nog een keer een meisje langsgeweest maar die heeft na 2x afzeggen laten weten dat ze het wegens persoonlijke omstandigheden niet ziet zitten. Het is zo lastig om een bijrijder te vinden. Mijn instructrice is ook al voor me aan het zoeken of ze niet iemand weet maar bij mij in de buurt zijn er gewoon niet zoveel mensen die een bijrijpaard zoeken. En zeker niet een 5 jarige van 1.80m :+

Ik zal proberen om idd eens wat minder achter de computer en tv te gaan, nou blijft dat toch vaak wel beperkt gezien ik altijd pas rond 9 uur thuis ben van m'n paard. Lezen zou ik dolgraag willen, ik denk dat ik nog zeker 10 nieuwe boeken heb liggen om te gaan lezen. Maar dan heb ik een halve pagina gelezen en dan is m'n concentratie al weer weg of ik val in slaap... :Z ;(

Gelukkig ben ik morgen weer een dagje vrij en dan gaan we het weer opnieuw proberen om die stofzuiger uit de kast te pakken :+ :o

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:42

Nee meid, ga morgen nou eens een dagje niks anders doen dan iets leuks. Niks moet morgen maar alles mag ;) Soms heb je die dagen gewoon nodig om even op te laden. Dan ga je daarna systematisch beginnen met dagelijks of om de dag 1 ding in je huis op te ruimen (bv, een kast, of een volgeladen tafel of de badkamer, of slaapkamer zuigen) Maak er kleinere stukjes van, dan wordt het overzichtelijker. Ik vind het ook heel moeilijk om dat goed te regelen, maar eindelijk na 5 jaar samen wonen begin ik er echt grip op te krijgen.
Voor bijrijder kun je hier op bokt en MP al een een advertentie plaatsen, je weet maar nooit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:56

Je kan ook ipv van een bijrijdster een huishoudelijke hulp nemen :D

Of het mooiste: een bijrijdster die als tegenprestatie voor het rijden je huis elke week schoonmaakt *\o/*

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:27

Brainless schreef:
Of het mooiste: een bijrijdster die als tegenprestatie voor het rijden je huis elke week schoonmaakt *\o/*

Dat vind ik wel een ontzettend goede oplossing, misschien moet ik daar ook eens naar op zoek :D :o

Ik heb ook een broertje dood aan schoonmaken en opruimen, er is áltijd iets beters of leukers te doen. Ik heb er zelfs over gedacht om voor één keer in de week een schoonmaakster te zoeken want ik beleef er gewoon zelf écht geen lol aan en ik heb genoeg andere dingen te doen. En ik ben ook gewoon een kluns. Ik heb de afgelopen tijd de ramen al twee keer gewassen, maar elke keer lijkt het nog meer matglas dan vóór het wassen...
Aan de andere kant vind ik het door iemand anders laten opknappen veel te decadent en als ik eenmaal bezig ben met opruimen en schoonmaken (en ik zit daarna in een fris huis), dan vind ik het lekker en kan ik dat geschoonmaak zelfs als een rustmomentje ervaren. Duurt altijd net iets te lang voor ik op dat punt terechtkom ;)

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:52

dovish schreef:
Brainless schreef:

Die vind je nooit....gezien de eisen die ze tegenwoordig stellen. Maar het idee blijft leuk!

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 14:08

Brainless schreef:
Je kan ook ipv van een bijrijdster een huishoudelijke hulp nemen :D

Ja dat zou idd een mooie oplossing zijn haha. Maar ik ben niet rijk genoeg een huishoudster te betalen dus moet het echt zelf doen... en ik vind ook dat ik dat allemaal zelf moet kunnen. Ik ben nog lang niet oud en grijs, sta in de bloei van mijn leven zoals anderen dat altijd zo mooi zeggen.

Een advertentie had ik al geplaatst. Alleen bij mij in de buurt is er nou eenmaal niet zo veel animo voor... en ik ben natuurlijk ook wel een beetje kieskeurig wie ik op mijn paard laat. :o

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:06

Heb je wel echt een dagritme?
Ik kan er persoonlijk echt niet tegen een dag later naar bed te gaan of uit te slapen.
In welke regio woon je? Ik heb wel interesse in een bijrijdpaard tot mijn veulie groot gegroeid is ;).

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 23:06

ja ik heb een redelijk dag ritme. Alleen op de dagen dat ik de volgede dag kan uitslapen ga ik later naar bed. Daarbij kan ik dus NIET slapen op het moment dat ik op bed lig. Heel fijn zoiets. Ik val op de meest bizarre momenten in slaap behalve als het moet...

Ik heb vanmiddag toch maar de huisarts weer gebeld voor een afspraak. Misschien als ik lang genoeg langs blijf komen dat ie aan zichzelf gaat twijfelen. Ik heb een niet zo'n hele fijne huisarts namelijk.

@Plukje ik heb je even een pb gestuurd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:24

Ik ken het, in iets mindere maten. Op den duur denk je ook van naja word toch niks meer vandaag, laat maar. En dan gaat het de hele week niet meer zoals ik wil. Wat helpt bij mij is strenger zijn, een lijstje maken wat ik wil doen, en als dat lukt ben ik daar toch weer superblij mee waardoor ik nieuwe energie krijg. :)

Wat jij noemt is wel extremer, maar goed alle kleine beetjes helpen. :o

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 09:53

ja lijstjes heb ik al geprobeerd en dat helpt soms wel iets. Over half uurtje moet ik bij de huisarts zijn dan hoop ik meer te weten.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:17

Volgens mij zit je in een sleur, iedere dag hetzelfde ritueel met weinig afwisseling ( druk druk en eentonig ).
Weet niet hoe oud of jong je bent, of je afgelegen woont en/of er iets in de omgeving is waar je in een clubverband in het weekend iets kunt doen.
Samen met anderen iets ondernemen geeft je nu net die schop onder de kont om ook dan de afspraak na te komen en waar je dan ook naar kunt gaan uitzien.
Natuurlijk ben je nu moe, ( saaiheid werkt ook op je lichamelijke welzijn ) maar als je iets hebt om naar uit te kijken ( iets totaal anders dan je paard ) komt er vanzelf een positief blijer gevoel dat op den duur een ander mens van je maakt.
Dus in de week het werk, je paard verzorgen en in het weekend ga je iets plannen wat helemaal voor jezelf is.
Hou je van sporten/hardlopen/wandelen/fotografie enz, zoek een club waar je je aansluit en er een standaard klok is dat je afspreekt elkaar te ontmoeten.
Na de 1e keer ga je er naar uit zien dat het weer weekend wordt en je de 2e afspraak hebt.
Nieuwe mensen ontmoeten geeft ook die hersencellen een push, voor je het weet slaap je lekker en sta je weer monter op.
Dat je het probleem hier neerzet is al een teken dat je niet weet hoe je het moet oplossen, probeer jezelf nu net dat schopje onder de kont te geven.
Je duizeligheid komt door slecht slapen, te gespannen schouders en nek, omdat je niet kunt slapen en toch op tijd op je werk moet zijn, een vicieuze cirkel die je moet gaan doorbreken.
Let wel op dat je misschien in een medische molen komt en de kwaal erger wordt dan het middel, meestal zit het probleem bij jou leefwijze en voor je het weet bestaat het leven uit medicijnen en arts bezoeken, ouder worden, sleur die als enige doorbroken wordt door uitstapje naar arts.
Zet het maar om naar iets positief en je lichaam zal er op reageren.
Allemaal heel herkenbaar ;) succes

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 20:34

Even een kleine update:

Ben bij de huisarts geweest en wederom kon hij er niets aan doen. Ben dus ook naar een natuurgenezer geweest, ja zowaar kon ik daar gelijk dezelfde dag terecht. Ik vond het allemaal een beetje zweverig om eerlijk te zijn.

Met buisjes met kruiden die hij tegen me arm hield en dan moest ik kracht zetten met me de ene kruiden lukte het wel en met de andere niet. Hij heeft ook een druppel bloef genomen en die bekeken en daar weer kruiden bij gedaan en bepaalde witte puntjes in het bloed werden dan weer groter en dan weer kleiner. Die puntjes moeten dus weg want die zorgen voor de vermoeidheid. Nou blijkt dus hieruit in eerste instantie dat mijn lichammer te heftig reageert op gist soorten en koolhydraten. Dit moet ik dus vanaf heden zoveel mogelijk vermijden. En dat is best lastig als je dol op brood ben want dat mag ik dus voorlopig niet meer eten. Ook zoet fruit mag ik niet meer eten, alleen nog maar zuur fruit (bleeh). Dus alle zoete appeltje aan de paarde opgevoerd. Ook melk en melkproducten mag niet meer. Alleen kwark en biogarde drink. Geen vruchtensappen uit pak, alleen versgeperst mits van zure vruchten. Eigenlijk alles wat ik lekker vindt mag ik niet meer eten :(.

Nou ben ik hier natuurlijk vrijdag gelijk mee begonnen, want ja ik wil me ook beter voelen, en zowaar begin ik sinds vandaag meer energie te krijgen :D. Over 2 weken moet ik weer terug naar die arts om te kijken of er verbeteringen zijn. Ik heb trouwens ook nog potjes met kruiden enzo mee gekregen die ik moet slikken.

@ juno1: Ik weet me inderdaad geen raad meer en zoek inderdaad mensen die hier mee bekend zijn. Uit de reacties die ik krijg merk dat er meer mensen zijn die hier last van hebben. En ben ook zeker heel blij met alle reacties. Zo ook met de jouwe. Dit weekend ben ik lekker weggeweest naar vrienden. We hebben een lekkere lunch gedaan, gekletst en lekker in de tuin gehangen. 's avonds gezellig gegeten en naar de bios daarna nog een drankje en gewoon lekker op tijd slapen. Vandaag een lekkere wandeling gemaakt en gewoon nog lekker gek gedaan en vervolgens ben ik in de auto gestapt en weer naar huis gereden. En ik ben hier zeker van opgeknapt. Idd gewoon mijn paard even mijn paard gelaten. (ja er is natuurlijk wel naar gekeken door de staleigenaresse)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:38

Ik vind dat je best een hoop doet en moet zeggen dat ik respect voor je heb.
Een 40 urige werkweek, je paard 4/5x per week rijden, je huishouden en je sociale leven zijn alles bij elkaar een drukke bezigheid.
Heb je al vakantie gehad, anders is het daar misschien even tijd voor.
Ik zou eens even proberen een weekje voor jezelf te plannen.
En verder moet je je leven zo indelen zoals jij het goedacht en je paardje een dagje (extra) laten staan is ook geen ramp.
Probeer even je accu op te laden.