Paniekaanvallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 10:50

Hallo,

2 weken terug had ik het voor het eerst, de hele week was ik al misselijk en moest zelfs een keer overgeven maar dat was vlak voor mijn menstruatie, dus ik dacht dat het normaal was. Ik was in een winkel in Antwerpen en plotseling had ik een paniekaanval waarbij ik super misselijk werd, ging zweten en kreeg een gevoel van angst terwijl dat nergens op slaat. Vandaag had ik het alweer, was gewoon rustig mijn konijntje aan het aaien op de bank en opeens kwam een vage misselijkheid die al erger werd en waarbij ik weer zo'n aanval kreeg. :( Bovendien ga ik dan trillen en heb ik controleverlies terwijl ik juist zo'n controlefreak ben. Morgen ga ik naar de dokter, maar heb daar echt een hekel aan omdat ik alles eng vind :(:)

Bedankt voor het bekijken van mijn verhaal, heeft misschien iemand ook een idee van wat het zou kunnen zijn? :(:)

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:05

Ik heb het ook, heb chronisch Hyperventilatie. :)
Weet niet of je hart dan ook tekeer gaat?

Je kan sowiezo een keer naar de dokter gaan, kan nooit geen kwaad.

Zie in je profiel dat je vrij jong nog bent, dan kan het best hyperventilatie zijn.

Thea_Dinske

Re: Paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:07

Ik heb het ook best vaak.
Vooral als ik dan met een hengt langs merries moeten lopen en ik krijg heb daar niet meer weg.
Pff ik dacht echt dat ik er in zou stikken.

Heel veel strekte,
Ben benieuwd !!

:D

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:10

Ik heb het ook in combinatie met chronische Hyperventilatie.

Super vervelend, de dokter kan ook niet veel voor je doen,
alleen je naar de psycholoog sturen.

Ik ben niet naar de psycholoog gegaan,maar met mensen praten die het zelfde hebben werkt voor mij wel goed.

Ongeveer 4 maanden geleden is het bij mij begonnen, en voel me nog steeds niet gezond.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:11

Ik heb het ook, het is hyperventilatie. Zo min mogelijk stressen en min. 8 uur per nacht slapen helpt het beste bij mij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:12

Ik heb dat ook zo nu en dan... Krijg ineens een gevoel van extreme nervositeit, voel me dan ook echt niet lekker, hele snelle hartslag, pijn in mijn borstkas, het idee dat ik geen lucht krijg, misselijk :\ Soms ook zonder dat gevoel van nervositeit trouwens. Maar ik weet niet goed of het uberhaupt een paniekaanval is of hyperventilatie.... Ik weet enkel dat ik me dan écht niet lekker voel... :\ En ik kan geen mens vertellen waarom niet. ^)

Ik kan gewoon in de zetel voor mijn pc zitten of bv nu op mijn werk zitten en het dan zonder reden krijgen. :?

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:14

Eerst had ik alleen paniekaanvallen in combinatie met hyperventilatie aanvallen.

Een tijd daarna kreeg ik ook paniek aanvallen los van de hyperventilatie.

Ben eigenlijk gedurende de hele dag bezig met mijn denkpatroon, ben er de hele dag mee bezig en als ik weer ''raar'' ga denken probeer ik snel mijn gedachten te verzetten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:19

het 1 wekt het ander op hè,
als je eenmaal een paniekaanval hebt ervaren wordt je 'bang' voor een nieuwe in een bepaalde situatie, en dat maakt de kans dan ook groter dat het weer gebeurd.
het is iets raars en heel vervelend, i know..

proberen dingen op te vangen met je ratio, en verder misschien eens nadenken over mogelijke onderliggende spanning?
en mocht er een aanval komen dan idd afleiding zoeken, dat kan helpen.
denkpatronen proberen te doorbreken, op tijd uit een situatie stappen om tot rust te komen,
en in heel kleine stapjes gaan ervaren dat het ook goed kan gaan.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:26

Ik ga mee met Marigold en met de mensen die het over hyperventilatie hebben. Het is goed dat je naar de huisarts gaat. Alleen is het vaak heel moeilijk om eruit te komen en dan wordt het steeds erger en ga je dingen vermijden omdat je bang bent dat je een paniekaanval krijgt. Met behulp van een psycholoog zijn de dingen die Marigold noemt heel goed te leren en bovendien kun je dan ook kijken naar onderliggende spanningen idd. Je denkpatronen veranderen kost tijd, geef jezelf die tijd ook.

Verder is je ademhaling heel belangrijk, zeker bij paniekaanvallen. Mensen met paniekaanvallen ademen vaak al chronisch verkeerd (te snel en te vaak). Je kunt ademhalingsoefeningen gaan doen om je bewuster te worden van je ademhaling.

Sterkte!
Sterkte!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:49

Ik denk zelf ook dat ik zoiets heb.. Heb er alleen al heel lang last van en nooit de stap gezet om ermee langs de dokter te gaan. Maar ik weet hoe het voelt, zeker die misselijkheid en ik heb dan ook nog hele erge duizeligheid erbij (eventueel met flauwvallen). Benauwde ruimtes kom ik al bijna niet meer, denk daarbij aan; uitgaan, bioscopen, café.. Gewoon weg, omdat ik bang ben dat ik weer zo'n aanval krijg..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 12:07

Bedankt voor alle reacties al, het is erg fijn dat het herkenbaar is en ik zeker niet de enige ben. Als ik in een benauwde ruimte zit, heb ik het wel sneller inderdaad!
Nu had ik net rijstwafels gegeten en ik heb nog een beetje spanning/trillerigheid maar de misselijkheid is zo goed als weg nu.
Zit het eigenlijk niet voor een gedeelte 't ussen je oren' ? Dat vroeg ik me ook af :P

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:11

In feite zit het voor een deel tussen je oren ja, omdat het te maken heeft met je denkpatroon. En denken vind plaats tussen je oren :+ Tussen je oren klinkt alleen zo negatief.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:16

De hyperventilatie zit niet tussen je oren, die is er gewoon.
De paniek die er bij mij bij komt kijken zit wel tussen mijn oren.

Maarja probeer je denkpatroon maar eens te veranderen, dat lukt ook noet 1,2,3.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:44

hyperventilatie idd niet nee, dat is puur je ademhaling ;)

Je denkpatronen veranderen valt idd niet mee.
Eerst moet je je er bewust van gaan worden, dan pas kun je er echt mee aan de slag. Hulp hierbij is zeker niet raar en ook zeker niet verkeerd. Goed dus dat je naar je huisarts gaat :j

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:50

Cognitieve gedragstherapie is een aanrader, puur gericht op het tussen de oren probleem.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:01

Ja precies, gericht op het ombuigen van je negatieve (automatische) gedachten. Je krijgt meer inzicht in je gevoelens, gedachten en gedrag.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:10

Komt me heel bekend voor, vooral de misselijkheid en trillen. Het zit inderdaad "tussen je oren", goed dat je naar de huisarts gaat. Hij/zij kan je verder helpen met het zoeken naar hulp om hier beter mee om te leren gaan. En om je te leren dit voor te zijn. Dit kan door middel van ademhalingsoefeningen, maar ook gesprekken met iemand.

Overigens, een tip: probeer wel te blijven eten. Als je hier mee stopt door de misselijheid, ga je je steeds beroerder voelen. Neem vruchtensap, stukjes fruit, gewoon om je energie wel op peil te houden.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:46

En geen cafeïne (ook geen thee of ijsthee), eet bananen en neem Bach Bloesem Rescue Remedy als jij je paniekerig voelt worden.
Been there, done that. :o

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 08:52

Ooh joh ik drink de laatste paar dagen wel weer veel ijsthee, goede tip!
Ben naar de dokter geweest en het is inderdaad hvs+ het feit dat ik moeilijk tegen veranderingen kan en ik nieuw vriendje, nieuwe baan en binnenkort nieuwe school heb :P

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:22

Had hij verder nog tips / adviezen voor je?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:30

Ik kamp hier al 5 jaar mee. Ook zonder enige reden krijg ik alles wat hierboven bescchreven is. Kan idd achter de pc zijn, of in de tram, in winkkels heb ik het heel erg vaak. Maar ik denk geen 'enge' dingen.

Ik heb het icm migraine. Ik schijn vaak migraine te hebben zonder hoofdpijn en de vreemde gewaarwordingen leiden dan weer tot een paniekaanval :') Maar ik heb het ook vaak als ik geen migraine heb, zoals gewoon standaard in de tram als ik naar m'n werk ga :+

Ik heb hier Xanax voor (alprazolam), maar als ik dan vergeet een dosis in te nemen voel ik me nog beroerder, dus ik ben bezig met stoppen :) En maxalt voor de migraine.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 10:32

ehm ik ben doorverwezen naar Caser therapie omdat ik ook last heb van heel veel spanning in mijn rug/nek en die gaan me als het goed is ook helpen mij beter leren ademen enzo :D Dus daar maak ik even een afspraak mee binnenkort. Oei dat migraine lijkt me erg rot zeg! :( Het is best naar omdat je niet echt weet of er iets mis is met je lichaam of dat het een reactie op dingen is omdat het in normale situaties ook gebeurd. Afleiding helpt wel heel goed bij mij dus ipv niks doen gewoon even naar de manege gaan ofzo :D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:34

Goed dat je doorgestuurd bent naar ceasartherapie! Hopelijk ga je er veel aan hebben!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 10:49

Super bedankt :D

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:09

ik heb ook wel eens last van paniekaanvallen en bij mij komt het inderdaad door veranderingen.
In het begin van het jaar ben ik ten huwelijk gevraagd en op dat moment was alles prima... Een paar weken later leek het wel of ik ineens alles anders zag.... Gelukkig heb ik me erover heen kunnen zetten en zijn we gewoon getrouwd... :D Op dit moment ben ik 29 weken zwanger en heb ik af en toe nog het benauwde van weer een nieuwe verandering maar dan probeer ik ook gewoon aan iets anders te denken.
Zet hem op :(:)