Epileren uit een moedervlek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Epileren uit een moedervlek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 17:18

Haha wat een titel, sorry :+

Maar mag je eigenlijk epileren/harsen uit een moedervlek?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:59

Ik doe het wel gewoon. Vaak groeien daar dikke (zwarte) lange haren uit. (bah wat klinkt dat goor eigenlijk) :D
Ik trek die er gewoon uit.

Jolliegirl

Re: Epileren uit een moedervlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:59

Ik heb ook een moedervlekje waar vaak een haartje uit komt. deze trek ik er gewoon uit :j

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:00

Gewoon doen :j

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:00

Ik trek het er ook altijd uit. Heb één klein moedervlekje waar vaak een haartje uit komt groeien, zo gauw er maar wat van te zien is trek ik die d'r uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:03

Het wordt absoluut afgeraden haren uit moedervlekken te trekken. Je kunt de moedervlek er zo mee 'pesten' dat-ie kwaadaardig wordt, en dat is dan meestal het voorstadium van melanoom, en dat is het laatste dat je wilt. Géén haren uit moedervlekken trekken dus. Je kunt de moedervlek door een dermatoloog laten weghalen, dat verwijdert meestal niet ook het haarzakje, maar na verwijderen van de moedervlek mag je de haar/haren wél te lijf gaan.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:04

Ik heb de moedervlek gewoon weg laten halen bij de huisarts inclussief die zwarte haar met haarzakje :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:05

Ibbel ; als ik al mijn moedervlekken moet laten verwijderen is de dokter een dag bezig..
Helaas gaat dit bij mij dus niet op, en de moedervlekken waar haartjes uitkomen trek ik ze gewoon uit. Dit kon ik gewoon doen volgens de dokter.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:05

Ibbel schreef:
Het wordt absoluut afgeraden haren uit moedervlekken te trekken. Je kunt de moedervlek er zo mee 'pesten' dat-ie kwaadaardig wordt, en dat is dan meestal het voorstadium van melanoom, en dat is het laatste dat je wilt. Géén haren uit moedervlekken trekken dus. Je kunt de moedervlek door een dermatoloog laten weghalen, dat verwijdert meestal niet ook het haarzakje, maar na verwijderen van de moedervlek mag je de haar/haren wél te lijf gaan.

Nee hoor dat is niet waar. Stond laatst in de Quest, na wetenschappenlijk onderzoek is die stelling ontkracht.
Je mag dus gewoon veilig epileren uit een moedervlek :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:07

Jolliegirl schreef:
Ibbel ; als ik al mijn moedervlekken moet laten verwijderen is de dokter een dag bezig..
Helaas gaat dit bij mij dus niet op, en de moedervlekken waar haartjes uitkomen trek ik ze gewoon uit. Dit kon ik gewoon doen volgens de dokter.

Nou helaas, mijn arts heeft iets anders verteld tegen mij.
Moedervlekken, mocht er niet aankomen.

Ik heb dat dus wel gedaan en mijn moedervlek is gaan bloeden.
Zelfs weken daarna nog, hij was dus aan het veranderen..
Toen moest hij weg omdat hij kwaardaardig kon worden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:08

Focussed schreef:
Ibbel schreef:

Nee hoor dat is niet waar. Stond laatst in de Quest, na wetenschappenlijk onderzoek is die stelling ontkracht.

Nou dan wil ik graag het artikel zien.

Mijn moedervlek bloedde nooit, totdat ik die haar eruit trok.
Daarna bleef hij bloeden.

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:08

Focussed schreef:
Ibbel schreef:

Dit is niet waar, als je een haartje uit een moedervlek trekt, kun je inderdaad zoals Focussed zegt: de moedervlek pesten, en kunnen er kwaadaardige cellen actief worden.
Je kunt de haren wel gewoon afknippen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:14

Ik moet zeggen dat ik liever geloof wat de dermatoloog zegt dan wat de Quest schrijft :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:15

Blue_Eyes schreef:
Ik moet zeggen dat ik liever geloof wat de dermatoloog zegt dan wat de Quest schrijft :D

Nou inderdaad, en wat mijn moedervlek mij zelf verteld.

Hij werd erg boos na het epileren van die haar!
De praktijk spreekt!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:16

Blue_Eyes schreef:

Een dermatoloog heeft die vraag beantwoord in de Quest ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:17

Ik gaat nog ff zoeken naar die Quest (hopelijk heb ik hem nog)!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:18

daantjuhhh schreef:

Ik denk eerder dat jouw moedervlek al aan het veranderen was en daardoor zeer kwetsbaar was, zodat een miniem iets als een haartje verwijderen tot een bloeding leidde. Had je die haar laten zitten, was hij wel door iets anders gaan bloeden. M.a.w. bloeden leidt niet tot kwaadaardigheid maar kwaadaardigheid leidt tot bloeden.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 09-08-10 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 19:18

Haar valt gelukkig amper op. Is ook gewoon blond, maar erger me er zelf erg aan :=

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:20

Ja hoor kan gewoon, artsen laseren zelfs om of het pigment te laten minderen of om het haar eruit te trekken.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:20

Ik epileer al jaren uit een moedervlek in mijn gezicht. Heeft nog nooit gebloed, is niet grote of dikker geworden. Helemaal niets aan de hand dus.

Moedervlekken natuurlijk wel altijd goed in de gaten houden

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:27

Inmiddels al 10 Quests doorgezocht maar ik kan m niet vinden ^)

Iig, ik weet heel zeker dat er dermatologisch onderzoek was gedaan naar het epileren van (rustige) moedervlekken. Uit dat onderzoek kwam dat deze moedervlekken niet kwaadaardig werden na herhaaldelijk (en dat is dus wel maanden tot jarenlang) epileren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:36

Focussed schreef:
Blue_Eyes schreef:

Een dermatoloog heeft die vraag beantwoord in de Quest ;)

Tja, maar het was niet de mijne ;) Ik volg liever gewoon het advies op dat die van mij geeft, dat lijkt me wel zo veilig ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:50

beantsje schreef:
daantjuhhh schreef:

Ik denk eerder dat jouw moedervlek al aan het veranderen was en daardoor zeer kwetsbaar was, zodat een miniem iets als een haartje verwijderen tot een bloeding leidde. Had je die haar laten zitten, was hij wel door iets anders gaan bloeden. M.a.w. bloeden leidt niet tot kwaadaardigheid maar kwaadaardigheid leidt tot bloeden.

Nee ik weet dat hij niet door het bloeden kwaardaardig word, maar dat hij gaat bloeden kan betekenen dat hij kwaardaardig aan het worden is.
Een soort van symptoon zeg maar.

Het kan natuurlijk zijn dat het uittrekken van het haartje niet de aanleiding was, maar had m al 23 jaar.
En nooit wat aan de hand, totdat ik die haar eruit trek.
Ik gok het geen 2de keer.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:54

overigens moet je wel een beetje oppassen met 'wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat' .
In de setting waarin dat ene onderzoek gedaan is, met die mensen, in die omstandigheden en met die interpretatie was het misschien niet schadelijk om haren te epileren uit een moedervlek.

Echter zouden er zomaar nog tig andere onderzoeken kunnen zijn die net iets anders opgezet of uitgevoerd werden en waar het WEL schadelijk bleek.

wetenschappelijk onderzoek is niet zo heilig als dat het soms lijkt. (je schrikt je echt rot als je er achter komt hoe sommige onderzoeken zijn opgezet waar later belangrijke medische beslissingen op gebaseerd zijn).

nu weer ontopic, waar ik overigens niet zoveel over te melden heb. Ik heb geen ervaring met het epileren van haren uit een moedervlek, ben geen dermatoom of huisarts oid dus ik vrees dat ik je niet verder kan helpen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:58

beantsje schreef:
daantjuhhh schreef:

Nee ik weet dat hij niet door het bloeden kwaardaardig word, maar dat hij gaat bloeden kan betekenen dat hij kwaardaardig aan het worden is.
Een soort van symptoon zeg maar.

Het kan natuurlijk zijn dat het uittrekken van het haartje niet de aanleiding was, maar had m al 23 jaar.
En nooit wat aan de hand, totdat ik die haar eruit trek.
Ik gok het geen 2de keer.[/quote]

Ze worden vaak van het ene op het ander moment kwaadaardig. Dat kwaadaardige zit er altijd al in (in sommige moedervlekken. De een zal nooit kwaadaardig worden, de ander wordt het ooit, dat staat al vast) dus het epileren zal niet de trigger zijn. Het zal eerder de kwaadaardigheid aan het licht hebben gebracht, snap je.

Maar idd, als je je er zelf niet prettig bij voelt, moet je het gewoon niet doen :n
Zwitsal: Snap ik, en aan ieder onderzoek zitten voor en tegenstanders die ieder hun mening blijven spuien. Maar iig ik epileer vrolijk door _O- (heb een klein moedervlekje met 1 vieze haar eruit op m'n arm zitten)