Wat doen jullie met vermoeidheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Wat doen jullie met vermoeidheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 20:27

Beste bokkers,

Wat doen jullie als jullie moe zijn?
Ga je een dutje doen of vecht je ertegen?
Hoe raak je uitgeslapen? Neem je iets extra?
....

Ik stel deze vraag omdat ik vaak last heb van moeheid
Als ik een dutje doe ben ik 2u of meer helemaal weg en daarna helemaal suf
Een uitgeslapen gevoel heb ik nauwelijks

Wie doet wat?
Ik heb mijn bloed laten testen, heb niets tekort
Ik werk in de zorg en studeer hiernaast voor herexamens
Dus een beetje fitheid is mooi meegeneomen ;)

Daarom...wil ik bruisen van energie, overal zin in hebben en niet slap op de bank hangen zoals nu ;)

mieske

Re: Wat doen jullie met vermoeidheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:30

Ik lees even mee, loopt hier al jaren mee.... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:30

Ik ben nu toevallig heel erg moe. Echt zo moe dat ik gewoon heel erg geirriteerd raak en ook amper nog op m'n benen kan staan. Was vanmiddag toen ik thuis kwam in bed gaan liggen en tv gaan kijken, maar toen viel ik bijna in slaap dus tv uitgezet en gaan slapen. Toen heb ik 1,5 uur geslapen en was in nog steeds kapot, dus nu lig ik weer in bed met laptop en ga ik maar weer vroeg slapen, want moet er morgen weer om 8 uur uit |o..

Maargoed, wat ik doe, veel slapen en in bed liggen dus :P Heb toch geen energie voor iets anders. En ja, wat meer fruit enzo eten. Van slapen wordt je wel duf idd, daar heb ik ook wel last van, het helpt niet echt. Maarja, als je niet wakker kan blijven moet je maar even slapen :P

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:33

Niet zo lang slapen eigenlijk is 10-20 minuutjes het beste en genoeg.
En veel langdurige suikers eten, en op tijd frisse lucht en wat gaan wandelen

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:35

Ik ben dom wat dat betreft,

Ik negeer het net zo lang totdat ik niet meer kan; 'aanvallen' (in de vorm van hyperventilatie etc.) krijg en dan is het eigenlijk al te laat.

Wat ik (wel eens) probeer te doen.. hardlopen, dan heb je de volgende dag energie.. of een middagdutje doen, als ik echt heel moe ben. En verder.. tja, niet echt veel.. Ik blijf ook maar even meelezen in dit topic ;)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 20:36

lesilla schreef:

Mh 20 min doet me niet zoveel :o of ik moet het opbouwen?

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:36

vooral regelmaat! Dat is het belangrijkste.. Niet meer dan 8 a 9 uur slaap per dag. Kijk waar je je het prettigst bij voelt. Hou dit ook in het weekend aan. Je kunt dan wel later naar bed gaan, maar slaap niet langer uit. Hoe langer je ligt, hoe suffer je wordt. en inderdaad voldoende gezond eten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:38

Ik heb het ook al te lang genegeerd, ben over mijn grenzen gegaan en ben nu echt helemaal stuk.
Doodmoe en vreselijk pijn in mijn gewrichten. Het enige dat mij weer op de been helpt is (heel) veel rust pakken en veel slapen, als het nodig is ga ik gerust 's middags ook nog een paar uur liggen.

Ik neem juist geen suikers trouwens.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:38

het ligt er een beetje aan. de ene keer ga ik gewoon door en de andere keer ga ik wel even liggen. maar nooit langer dan een half uur. een half uur is genoeg om even bij te komen. je bent daarna dan niet zo moe/duf omdat je niet in een diepe slaap terecht ben gekomen. dus wekker zetten en max. een half uur.
soms ben ik zo moe dat ik wel even zou willen zitten. maar ik weet dan dat er daarna niets meer uit m'n handen komt. dus meestal geef ik mezelf een schop onder m'n donder en ga ik gewoon door. eerst alles af en dan even zitten/liggen. en moet zeggen, vaak verdwijnt de moeheid dan wel. dus ga ik bijv. met de hond wandelen en krijg ik amper de ene voet voor de andere. even doorzetten en daarna lijkt het wel of de energie terug komt.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:40

Nachtrust.

Zorg dat je 8 uur daadwerkelijke slaap hebt. Dus doe je er een uur over om daadwerkelijk in slaap te vallen, reken 9 uur bedtijd.

Als ik daadwerkelijk 8 uur heb geslapen kan ik de hele dag aan, 10 uur werken, stappen etc. Terwijl als ik aan de 6 of 7 uur zit, ik 's middags echt instort en niet herstel met een uur of 2 uur slaap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:41

Goof schreef:
Ik heb het ook al te lang genegeerd, ben over mijn grenzen gegaan en ben nu echt helemaal stuk.
Doodmoe en vreselijk pijn in mijn gewrichten. Het enige dat mij weer op de been helpt is (heel) veel rust pakken en veel slapen, als het nodig is ga ik gerust 's middags ook nog een paar uur liggen.

Ik neem juist geen suikers trouwens.

Ik heb precies hetzelfde.. best een beladen jaar achter de rug en bijna geen moment rust gepakt, zelfs nu ik vakantie heb niet. Tja, dat breekt je wel op op een gegeven moment ja.. en over 3 weken moet ik weer naar school. Ik moet echt eens leren rustig aan te doen, maar dat is o zo moeilijk als je van nature druk bent..

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:41

ik ben door mijn ziekte en alle medicatie altijd moe en heb ook geen conditie. Ik heb in het afgelopen half jaar geleerd er aan toe te geven en veel uit te rusten en alle activiteiten in een rustig tempo te doen, omdat ik anders nog verder van huis ben.

ik snap dat het voor mij anders is, maar het je lichaam wil toch iets aangeven met die vermoeidheid....

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:42

Bij mij maakt het niet uit hoeveel of hoe weinig ik slaap, moeheid is er even goed :=

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:44

Armaris schreef:
lesilla schreef:

Mh 20 min doet me niet zoveel :o of ik moet het opbouwen?

Zal het morgen vragen aan mijn vriendin. Ze had er op school over geleerd en een heel onderbouwd artikkel van.

Heb je trouwens je bloed al laten nakijken?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:47

Ben ook wel benieuwd naar tips.

Al vanaf mijn 16e ben ik altijd moe moe moe. Soms ineens een opleving met veel energie maar over het algemeen alleen maar moe.

Op 16e wel Pfeiffer gehad, 1,5 jaar mee rondgelopen (HA dacht dat het psychisch was omdat ik 3 x ben geprikt op Pfeiffer maar er niets te zien was. Uiteindelijk door internist via leverwaarden gevonden dat ik wel Pfeiffer had).

Maar sindsdien ben ik altijd moeeeeeeeee en ik word er zo moeeeeeeee van (jullie wel bekend denk ik ;-)).

Mijn moeheid uit zich in een heel zwaar lichaam, zware oogleden, overal pijn over mijn hele lichaam en botten en spieren en extreem gevoelige huid.

Ga altijd op tijd naar bed (max. 22.30 uur) en probeer zoveel mogelijk rust te creeeren voor mijzelf (af en toe even in bad, even geen prikkels zoals tv, internet, telefoon) en een regelmatig ritme aan te houden.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:55

@ Muisbal: dankjewel voor de duidelijke en heldere beschrijving, goede tips! Ik dacht altijd dat als je 's middags 3 uur sliep, en die nacht 5, je toch aan de 8 kwam en daardoor toch genoeg slaap had gekregen :+

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:58

Hmm, ik ben sins een paar maanden erg snel moe. Had hier normaal nauwlijks last van.
Toch heb ik over het algemeen altijd wel redelijk genoeg slaap. Ik wil ook mijn bloed gaan laten testen. Want soms ben ik om 8 uur s'avonds al op.
Ik probeer meestal gewoon vroeg te gaan slapen en niet al te laat eruit te komen want, té lang slapen kan je ook moe van worden en werkt juist tegen overgesteld.
Ik voel me ook veel minder fit als normaal, heb sneller last van duizeligheid en lichte hyperventilatie.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:58

Ik moet van de dokter niet gaan slapen, maar toch doe ik het. En dan word ik inderdaad veel suffer ervan!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:14

- Niet roken
- 8 uur per dag slapen. Op vaste tijden (verschilt tot persoon waarbij ze zich fitter voelen, de ene persoon voelt zich beter bij 7 uur slapen, de ander beter bij 9 uur slaap.)
- Gevarieerd eten
- Sporten, tot hoe ver mogelijk. Ga hierbij niet over je grens heen(afgepijgert zijn), dan word je juist meer moe. Maar probeer wel je conditie te blijven behouden en op te bouwen.
- Regelmatig bewegen. Ga 2 x per dag 10 min wandelen. Is niet erg belastend, maar wel goed voor de spieren gewrichten en conditie.
- Neem genoeg vitamine, elke dag een supradine tegen vermoeidheid werkt erg goed!
- Slaap in de middag als je dat nodig hebt, probeer dit ook op vaste tijden.
- Doe leuke dingen, vermijd stress zoveel mogelijk
- Snoep zo min mogelijk. Als je moe bent ben je geneigd naar snelle energie, maar werkt averechts..

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:16

Ik lees ook even mee.
Ik ben ook eigenlijk altijd moe, de ene keer meer als de andere keer.

Heb het altijd eigenlijk wel een beetje gehad. Maar nu ik ouder word, word het alleen maar meer.
Op dit moment is het wel redelijk stabiel.

Ik heb waarschijnlijk (bijna zeker alleen niet officieel vast gesteld) hypermobiliteit (moeder en zusje hebben het ook en bij mijn oma der kant heeft het waarschijnlijk ook in de fam. gezeten) en Heup dysplasie (dit is wel vastgesteld).

Heb al heel vaak bloed laten testen en er was niks uit gekomen. Nu is wel een van de symptomen van hypermobiliteit vermoeidheid.

Wat ik probeer is idd niet al te lang te slapen, maar zo af en toe wel een dag rustig aan doen, dus lekker op de bank hangen. En zo af en toe wel uitslapen. En voldoende frisse buitenlucht.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:20

ik verzet me ertegen. Als ik maar 2uurtjes slaap, dan voel ik me nog suffer daarna. Ik heb dat ook met nachtrust. Na 6uurtjes slaap ben ik springlevend en na 8uur slaap ben ik de hele dag moe. :)

Misschien dat iemand de slaapuren en betekenis kan zetten hier?

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:33

Er bestaat ook zoiets als chronische vermoeidheid, niet dat iedereen dat heeft die vaak/altijd moe is :) Ik heb hier last van en ben dus ook altijd moe. Dingen die voor een ander heel normaal zijn bijv full time werken kan mijn lijf dus nie aan. Er vallen verschillende klachten hieronder en niet alleen vermoeidheid.

TS wat zegt de dokter hier verder over dan als het geen bloedarmoede oid is?
Je kan ook oververmoeid zijn van stress, drukte oid.

Ik lees verder nog even mee ben wel benieuwd.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 22:56

Ik ben getest op CVS, ik sliep toen 3 hele dagen en de rest was het doorbikkelen. Dit was gelukkig negatief :)
Mijn bloed is getest, heb geen tekorten

Ik heb enorm veel stress, drukte en draag psychisch heel wat mee. Ben hier voor in therapie en ook dit vraagt heel wat van me
Hij stelde sporten voor, ik ga opnieuw in oktober fitnessen
Ook regelmatige nachtrust, ik heb lang geprobeerd om uit te slapen onder de mom van 'ik zal toch ooit uitgeslapen zijn?'
Niet dus :n Kan zo een hele dag lekker blijven liggen

Dus regelmatige nachtrust, ik ga vannacht mijn wekker over 8u laten opspringen. Kijken of dat helpt.

Soms wordt ik wakker na Vb 7u slaap, ik kan mijn ogen perfect open houden en het lijkt of ik genoeg geslapen heb(is een gevoel, niet uitgeslapen maar gewoon genoeg), ik twijfel of ik zal opstaan of terug blijf liggen. Meestal blijf ik liggen uit angst dat ik uiteindelijk toch mijn klop zal krijgen

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:02

Ik gebruik speed, nee hoor grapje :D
Ijzer tabletten van de etos, die werken als speed voor mij.
Ook ik heb mijn bloed laten testen kwam niets tekort, maar ijzer geeft erg veel energie.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 23:04

Ik neem wel Omnibionta maar of het helpt?
Merk wel dat ik fitter ben als ik het neem, maar ik denk dat ik mezelf dat maar wijs maak :o
Nalu helpt wel voor mij, maar dat is ook niet bepaald gezond :P