Ervaringen met Xanax (alprazolam) tijdens vliegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1589

Ervaringen met Xanax (alprazolam) tijdens vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 20:19

Hallo!

Volgende week dinsdag ga ik voor het eerst in mijn leven vliegen, naar Mallorca!
Ik ben zeer angstig om te vliegen, het is misschien een stom verhaal, maar ik ben vroeger een keer op Schiphol in een flightsimulator geweest en dat vond ik toen zo eng dat ik helemaal in paniek ben geraakt, maar ik kon er niet meer uit... Sindsdien ben ik dus erg bang om te gaan vliegen. Maar ik wil me niet tegen laten houden door deze angst, dus volgende week dinsdag zit ik in het vliegtuig!

Tegen de angst heb ik Xanax (alprazolam) voorgeschreven gekregen. Ik heb vanmiddag een halfje ingenomen, merkte er niks van.
Ben benieuwd of er Bokkers zijn met ervaring met xanax en vliegen en vliegangst?

Alvast bedankt!

Groetjes Laura

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:22

Gewoon een oxazepam innemen; werkt ook prima. Zijn kalmeringstabletten waar je ook slaperig van wordt...

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 20:23

mhak schreef:
Gewoon een oxazepam innemen; werkt ook prima. Zijn kalmeringstabletten waar je ook slaperig van wordt...

Maar die heb ik niet voorgeschreven gekregen... ;)

Charlie_P

Re: Ervaringen met Xanax (alprazolam) tijdens vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:26

Xanax en oxazepam is uit dezelfde 'familie'. Gewoon een hele nemen en vliegen maar! Het zorgt er in ieder geval voor dat je niet die fysieke reactie zo sterk krijgt en dan ga je in je hoofd ook minder panieken. Succes en probeer ervan te genieten, dan kan je het de volgende keer misschien zonder!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:27

Ik ben eraan verslaafd geweest. Pas dus goed op!
Laatst bijgewerkt door Zooist op 05-08-10 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 20:29

Bedankt voor de reacties!

Ik ben psychiatrisch verpleegkundige, dus ik weet veel van de werking en verslavende werking van Xanax en Oxazepam, ik heb t alleen nog nooit zelf gebruikt ;) Ben gewoon benieuwd naar ervaringen van Bokkers!

Xanax word juist vaak voor eenmalig gebruik voorgeschreven, Zooist..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:22

Ik vlieg ook altijd met oxazepam :j

Ervaringen met xanax heb ik dus niet, maar hoeveel mg. heb je gekregen?
Ik heb 10 mg. (puur voor het vliegen dus) en slik een half uurtje voor de vertrektijd een halfje.
Als het 'nodig' is, neem ik in de lucht nog een halve.
Meer durf ik niet :+ (werk ook in de zorg/psychatrie, en daardoor dus ook wat huiverig voor gebruik vande benzo's ;) )

En het verschilt bij mij wel hoe ik er op reageer, de ene keer knal ik er dwars door heen en de andere keer lig ik heerlijk te pitten.

Edit: zou een temazepammetje misschien niet handiger zijn? Haalt de scherpe kantjes er wel niet af, maar als het goed is wordt het wel lekker pitten.
Denk dat Lorazepam te 'heftig/veel' is voor een vluchtje naar Mallorca.

nalaenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:28

ik ga binnenkort ook vliegen en ga ook pillen halen want ben ook als de dood daarvoor.. ik ben dus benieuwd naar je ervaringen. ik heb er tot nu toe geen ervaring mee maar na elke keer een vlucht zo uitzitten dat ik niet durf te bewegen en elke beweging in het vliegtuig reden geeft bij mij tot hoge paniek ben ik van mening dat een pil ervoor wel beter is voor mij en ook mijn omgeving haha.. die knijp ik namelijk zowat fijn :)
succes met vliegen in ieder geval! wel goed dat je ervoor kiest om de angst aan te gaan!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:23

Ik heb ook vliegangst. Ik gebruik al jaren diazepam ervoor.
Ben nog steeds angstig in de lucht, maar het neemt wel de scherpe kantjes weg. Met een halfje red ik het niet ik neem thuis een halve in, en voor we de lucht in gaan nog een halve.
Wij gaan altijd naar Gran Canaria (= 4 1/2 uur vliegen). Halverwege de vlucht neem ik dan nog een halve. Nadeel is wel als de ontspanning er komt als je het vliegtuig uitkomt, ze dubbel lijken aan te komen, je hebt dan niks meer aan mij.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:28

Xanax is een angstdemper.
Oxazepam is enkel een sederend medicijn, met als bijkomstigheid angstdemping.
Beide geneesmiddelen vallen onder de zgn. benzodiazepines (benzo's)

Ervaring vwb dosering kan ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat een halfje of een hele toch wel wat verschil moet geven.

Succes met vliegen!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 01:23

Hoeveel mg heb je?
Ik probeer er juist compleet vanaf te komen, zit al 4 jaar aan die troep :')

Bij mij werkt het dus idd wel ja, tegen angstaanvallen.

Lorazepam zou ik idd niet doen nee, ik werd daar echt een zombie van, alhoewel lorazepam minder verslavend voor me was dan de xanax.

Trouwens, TS, er zijn mensen die totaal niet reageren op xanax, herinner ik me net.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 15:29

phormicola schreef:
Hoeveel mg heb je?
Ik probeer er juist compleet vanaf te komen, zit al 4 jaar aan die troep :')

Bij mij werkt het dus idd wel ja, tegen angstaanvallen.

Lorazepam zou ik idd niet doen nee, ik werd daar echt een zombie van, alhoewel lorazepam minder verslavend voor me was dan de xanax.

Trouwens, TS, er zijn mensen die totaal niet reageren op xanax, herinner ik me net.

0,25 mg. Maar ik heb net van m'n werk 1tje van 0,5 mg meegenomen...
Nee, ik heb Xanax voorgeschreven gekregen, dus ik ga geen lorazepam, diazepam, oxazepam of wat dan ook anders gebruiken. Wel neem ik er een reistabletje bij, daar schijn je ook wat sloom van te worden...

Ik reageerde er wel ietsjes op hoor gister, was gewoon beetje suf. Maar ben al niet geheel fit en was gister ook totaal niet gespannen, dus kon het maar weinig beoordelen. Daarnaast heb ik gister een halve van 0,25 mg genomen, wat weinig is, ik ben ook best lang en stevig...
Fijn om te lezen dat t bij jou werkt!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:41

Dat je dat lukt. Toen ik in de psychiatrie werkte werd alles tot op de mg geregistreerd. Je kunt dan toch twee maal een kwart nemen??

Ik heb een therapie gevolgd voor mijn vliegangst (claustrofobie). Dit heeft mij goed geholpen, mede dankzij een belangrijke motivatie. Een vlucht van 11 uur om bij de bruiloft van mijn broer te zijn. Anders was ik gewoon nooit het vliegtuig in gestapt.

Je kunt ook beter al een dosering eerder in nemen, spanning bouw je op en als je al vol spanning zit en dan pas een dosering slikt, dan kan dat ook net niet genoeg zijn.

Laura1589 schreef:
Ik heb vanmiddag een halfje ingenomen, merkte er niks van.
Waarschijnlijk omdat er niks te onderdrukken viel ;)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:45

Ik weet de verhoudingen niet maar jij misschien des te meer.
Stel ik wil vliegen met vliegangst zou ik zelf minimaal 50 mg oxazepam slikken hoogstwaarschijnlijk 100 mocht de angst extreem zijn.
En jij zegt halfje en je merkt niks, allicht misschien staat het maar gelijk aan 10-30 mg oxa. Dat haalt niet zoveel uit.
Zou aan je arts doseringen ervan vragen ;)

Anders zit je straks nog met je hoofd door het plafond terwijl met juiste dosering je geen stress/angst ervaart

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:02

Grit schreef:
Dat je dat lukt. Toen ik in de psychiatrie werkte werd alles tot op de mg geregistreerd. Je kunt dan toch twee maal een kwart nemen??

Ik heb een therapie gevolgd voor mijn vliegangst (claustrofobie). Dit heeft mij goed geholpen, mede dankzij een belangrijke motivatie. Een vlucht van 11 uur om bij de bruiloft van mijn broer te zijn. Anders was ik gewoon nooit het vliegtuig in gestapt.

Je kunt ook beter al een dosering eerder in nemen, spanning bouw je op en als je al vol spanning zit en dan pas een dosering slikt, dan kan dat ook net niet genoeg zijn.

Laura1589 schreef:
Ik heb vanmiddag een halfje ingenomen, merkte er niks van.
Waarschijnlijk omdat er niks te onderdrukken viel ;)

Ik heb t netjes aan de arts van de afdeling gevraagd hoor, of ik er 1 mee mocht nemen, mocht wel, maar deze dosis is me officieel niet voorgeschreven. Oke, dus als ik dinsdagochtend heel vroeg vlieg, kan ik beter zondag ofzo al beginnen?

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:05

mltex schreef:
Stel ik wil vliegen met vliegangst zou ik zelf minimaal 50 mg oxazepam slikken hoogstwaarschijnlijk 100 mocht de angst extreem zijn.
En jij zegt halfje en je merkt niks, allicht misschien staat het maar gelijk aan 10-30 mg oxa. Dat haalt niet zoveel uit.

Anders zit je straks nog met je hoofd door het plafond terwijl met juiste dosering je geen stress/angst ervaart

Hihi als jij 100 mg oxazepam gaat slikken, kunnen ze je afvoeren. Dan ben je niet meer bij bewustzijn :=
Dit gaat over xanax, wat een ander medicijn is dan oxazepam. Het sedeert niet echt (oxazepam wel) maar werkt angstremmend.
Ik heb van de arts het advies gekregen om een uur voor de vlucht 1 tablet, dus 0.25 mg te nemen. Dus de dosis weet ik. Maar het halfje heb ik genomen om te kijken of ik geen bijwerkingen kreeg...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:10

Geen ervaring met deze middelen (althans niet in het vliegtuig). Maar ik neem nog weleens een wijntje in het vliegtuig (max 1!) ik vind dat heel prettig werken. Ik vind wel dat middelen in het vliegtuig sterker werken dan op de grond. Verder is de vliegangstcursus die ik ooit deed ook erg nuttig, toch stuk minder angstig. Kijk eens of je ziektekostenverzekering het dekt, de mijne deed dat een jaar of 5 geleden wel en dat heb ik meegepikt. Misschien heb je aan deze 2 tips iets.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:16

Laura1589 schreef:
Oke, dus als ik dinsdagochtend heel vroeg vlieg, kan ik beter zondag ofzo al beginnen?

Daar durf ik geen advies over te geven. Ik weet ook niet hoe lang xanax werkt.
Ik zou er zelf voor kiezen om een extra dosering te nemen, bijvoorbeeld 4-5 uur voordat je de dosering neemt voor het vliegen zelf. Zodat je al rustiger bent tijdens de rit naar het vliegveld, tijdens het wachten. Meestal heb je dan ook al de spanning voor het vliegen.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:24

Stefje bedankt voor de tips! De curus heb ik nu niet zo heel veel aan, aangezien ik dinsdag al vlieg. Maar eigenlijk denk ik dat het na een keer meegemaakt te hebben, de angst al een stuk minder is. Ik ga die medicatie nemen, en daar mag ik niet bij drinken, dus een wijntje word t niet.. Maar misschien een volgende keer ;)

Grit, thanx! Zo was ik het ook al van plan ja! :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:32

En dan maar gaan genieten van de voorpret, lekker naar Mallorca *\o/*
Veel plezier!!!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:00

Laura1589 schreef:
mltex schreef:

Hihi als jij 100 mg oxazepam gaat slikken, kunnen ze je afvoeren. Dan ben je niet meer bij bewustzijn :=
Dit gaat over xanax, wat een ander medicijn is dan oxazepam. Het sedeert niet echt (oxazepam wel) maar werkt angstremmend.
Ik heb van de arts het advies gekregen om een uur voor de vlucht 1 tablet, dus 0.25 mg te nemen. Dus de dosis weet ik. Maar het halfje heb ik genomen om te kijken of ik geen bijwerkingen kreeg...

Dat zal het verschil dus in type medicatie zijn want 50mg oxa doet mij in extreme stress helemaal niks, ja op de bank thuis zou een ander verhaal zijn.
Een halfje thuis doet je niks en je denkt dat je met een hele een vlucht uitzit? ik kan het niet voor jou inschatten maar klinkt niet aannemelijk.
Ik weet wel dat Xanax hier zo goed als niet word voorgeschreven en in Amerika het geslikt word als vitamine c
Maarals je afkan met 1 xanaxje dan kun je eigenlijk net zo goed een borrel ter ontspanning nemen ;) en die bijwerkingen zijn bekend :+

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:02

hier nog een met vliegangs, ik neem altijd 2 oxazepammen, en dan gaat het redelijk. Angst blijft, maar scherpe randjes gaan eraf..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:25

Mitex, maar 10 tabletten van 10 mg slikken is toch echt bizar veel?

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 20:32

Grit schreef:
Mitex, maar 10 tabletten van 10 mg slikken is toch echt bizar veel?

Oxazepam is ook in tabletten van 50 mg te krijgen, dan hoef je er 'maar' 2 ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:33

Maar de dosering blijft gelijk, ik wist niet dat dit in zo'n grote hoeveelheden tegelijk geslikt werd.